Gå til innhold

barn med veldig sterk lukt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er sikkert noe myrra greier, sånn såpeaktig krydder lukt, litt sånn søtlig musk aktig. 

Dere må bare ta det i plenum/ et brev til alle foreldre at det er allergikere i barnehagen og at dere ønsker at ungene ikke kommer i parfymerte klær o.l. Minsker det ikke da så bør dere ta dem til sides og spørre om det er mulig å redusere bruken av skyllemiddel, røkelse osv. 

Anonymkode: 486a2...617

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mest skånsomme ville vel være å skylde på krydder eller uvant såpe, og si at de andre barna reagerer.

Gjør de ikke det? Du skriver ingenting om at de andre barna reagerer på dette, og det syns jeg i så fall er merkelig.

Anonymkode: 28169...36a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk endelig noen som skjønte, og ikke mener vi bare er slemme mot barnet!! Men så er spørsmålet, hvordan man tar opp dette eller om vi bare må finne oss i det😖

Anonymkode: 5f695...a12

Jeg har jo sagt at du kan si det til leder. si at du merker at dette barnet ikke får like mye oppmerksomhet. 

Antageligvis kommer lukten fra deres hjem, så du kommer nok ingen vei med å si noe. Det vil nok bare såre folkene.  

fra google ; 

"When your body breaks down garlic, onions and herbs and spices like curry and cumin, sulfur-like compounds are produced. These compounds are pretty evident on your breath. They can also react with sweat on your skin to produce body odor. ... The odor will appear within a few hours."

Så det er litt som at vi nordmenn stinker sur melk for andre. fordi vi drikker mye melk.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk endelig noen som skjønte, og ikke mener vi bare er slemme mot barnet!! Men så er spørsmålet, hvordan man tar opp dette eller om vi bare må finne oss i det😖

Jeg skjønner godt hva du mener. Har noen asiatiske venner som "ikke liker å lufte". Så de har en meeeeget spesiell og merkbar lukt hengende i kåken sin, klærne sine osv. Det er ekkelt. Ikke alle innvandrer er vant med hvor grundig utlufting som trengs. Og hvis man i tillegg bor et sted med dårlig ventilasjon og lager sterkt krydra mat......

Anonymkode: 16230...5e9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det mest skånsomme ville vel være å skylde på krydder eller uvant såpe, og si at de andre barna reagerer.

Gjør de ikke det? Du skriver ingenting om at de andre barna reagerer på dette, og det syns jeg i så fall er merkelig.

Anonymkode: 28169...36a

Barna er bare 1-2 år, så det er nok ikke det de bryr seg mest om.. de vil bare leke. Men dette barnet forstår/snakker heller ikke norsk, så om barna leker mindre med dette barnet tipper jeg det er pga de ikke klarer å kommunisere. Har ikke lagt merke til st de bryr seg om lukta. Men er nå ikke barna som må bære og skifte på hverandre. Er de ansatte som har barna oppå seg dagen lang

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan ikke si noe… sier du noe kan foreldrene gå ut i media med det og det tar seg dårlig ut for bhg…. 

Anonymkode: 8de14...b50

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke si noe… sier du noe kan foreldrene gå ut i media med det og det tar seg dårlig ut for bhg…. 

De snakker ikke norsk eller og såvidt engelsk så tviler på at de går ut i media.. men hele poenget er at jeg ikke vil fornærme dem. Er deres kultur liksom. Men når det er så ille som det er så synes jeg noe må gjøres. Er utrolig ekkelt når far leverer og hele rommet stinker svette, dette er 1000x værre en hca barnet lukter

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De snakker ikke norsk eller og såvidt engelsk så tviler på at de går ut i media.. men hele poenget er at jeg ikke vil fornærme dem. Er deres kultur liksom. Men når det er så ille som det er så synes jeg noe må gjøres. Er utrolig ekkelt når far leverer og hele rommet stinker svette, dette er 1000x værre en hca barnet lukter

ts

men hva mener du skal skje når du formidler at de lukter da? de kan jo ikke snakke norsk en gang. 

Grunnen til at de lukter har nok med maten de spiser. og at de derfor lukter litt ekstra av deres svette. om du ser posten min lengre opp.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ts

Jeg tenker du må skifte jobb. Det virker som du er veldig var for lukter. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker du må skifte jobb. Det virker som du er veldig var for lukter. 

Ærlig talt. Skifte jobb fordi jeg ikke synes det er digg at voksne mennesker stinker svette? Skifte jobb fordi jeg reagerer på såpass intense lukter? Jeg har blitt bæsja på, tisset på, kastet opp på.. og alt dette tåler jeg. Er ikke var får lukter, må få lov å reagere når noen lukter helt jævlig

• Liker 12
Skrevet
lillevill skrev (17 minutter siden):

men hva mener du skal skje når du formidler at de lukter da? de kan jo ikke snakke norsk en gang. 

Grunnen til at de lukter har nok med maten de spiser. og at de derfor lukter litt ekstra av deres svette. om du ser posten min lengre opp.

Litt ekstra svette lukter de ikke. VELDIG mye mer enn vanlig. Mannen min lukter ikke sånn etter en hardcore treningsøkt engang

Skrevet
lillevill skrev (20 minutter siden):

Vet ikke jeg.. hadde jeg fått beskjed om at jeg lukter så ille at det plager andre ville jeg gjort noe med saken. Vil ikke gå rundt og at folk skal synes jeg er ekkelt… tror egt de er litt ughygeniske på toppen, far har på samme klær hver gang han leverer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Litt ekstra svette lukter de ikke. VELDIG mye mer enn vanlig. Mannen min lukter ikke sånn etter en hardcore treningsøkt engang

Det er jo fordi de spiser annerledes mat og det brytes ned i kroppen! Mannen din spiser jo ikke denne maten. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vet ikke jeg.. hadde jeg fått beskjed om at jeg lukter så ille at det plager andre ville jeg gjort noe med saken. Vil ikke gå rundt og at folk skal synes jeg er ekkelt… tror egt de er litt ughygeniske på toppen, far har på samme klær hver gang han leverer. 

Vel en ting er sikkert og det er at de ansatte må vise like mye omsorg for dette barnet som de gjør ovenfor de andre barna. Og er det bare du som har merket at de ikke gjør det så er første steget daglig leder. Eller din nærmeste leder. Da kan de snakke med de ansatte om det. Slik at det kommer frem at det handler om en sterk lukt. Det er ihvertfall steg en. Men kroppslukten ttil far er nok skapt av diett og hygiene, og om det lukter likt av hele familien, så er det nok mat / hjemmet. Det blir nok ganske vanskelig å gjøre så mye med. De kan jo ikke skifte dietten eller flytte fra hjemmet akkurat. Men forstår jo at det er kjipt at noen lukter så sterkt at det blir en eim inne pa din arbeidsplass når de er der. Men da kan dere lufte ut. Og skifte klær til barnet. Evt tenker jeg at dere blir vant med det. Men barnet må ikke forskjellbehandles eller unngås synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

TS, du kan ikke si noe. Tenk om de svarer med at alle nordmenn i barnehagen stinker sur melk? Det er ikke plagsomt for deg og dermed neppe noe du gidder å gjøre noe med. Sånn er deres lukter for dem også. Det er ikke de som plages, eller nødvendigvis kjenner det selv.

Skrevet

Har 2 sett med naboer som lukter forferdelig. Er liksom ikke så mye å gjøre med. Man later som ingenting.... Men ungen min kommenterte at deres lukt henger igjen i oppgangen - hvilket er sant. Ikke så mye å gjøre med. De syns til gjengjeld at jeg spiser utrolig kjedelig mat om vinteren (for å slippe matlukt. Om sommeren kan man lufte døgnet rundt).

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at man må ikke være så redd for å være rasist at det ikke blir meldt fra om manglende hygiene? 

Foreldrene, kan det være spisskummen og løk det lukter, eller lukter de uvasket og møkkete? Samme med barnet, er det rent? Det finnes mange barn som vokser opp i hjem med dårlig hygiene, uansett etnisitet. Jeg syns du skal ta en prat med lederen din og ytre bekymring rundt hygiene og høre hva lederen tenker. Barnehagen har meldeplikt ved mistanke om dårlig hygiene. 

Anonymkode: 56c0b...37e

• Liker 5
Skrevet

Alle mennesker har en type lukt, ofte fra type mat man spiser osv. Derfor nordmenn reagerer på en lukt de ikke er vant med fra andre land. Jeg er selv innvandrer og vi synes mange norske folk lukter skikkelig melk, og nei, det lukter ikke noe godt. Det høres rart ut for man merker det ikke selv, på samme måte som at dere reagerer på lukt fra andre land og kulturer, så er det gjensidig.

Hvordan du skal ta tak i dette er derimot en annen sak. Om et barn lukter spy eller annet er det jo omsorgssvikt, men når det bare er basert på krydder og en helt annen lukt så må du vel nesten bare holde ut. De kan jo ikke endre spisevanene sine pga deg. Kanskje du etter hvert blir vant med lukta?

Anonymkode: e8ce6...518

• Liker 3
Skrevet

Barn har hatt venner med intens lukt og det har stinket i huset vårt i mange timer etter besøket.   Jeg er var for lukter og det blir bare for jævlig å være i nærheten.   Jeg spyr av lukten av pinnekjøtt i hus så det er ikke bare utenlandske lukter jeg reagerer på. Jeg tåler ikke svibler heller. På barnas venner er det svette etter en dag uten deo kombinert med lukt fra mat.   Jeg klarte ikke å si fra om vennenes grusomme lukt, men var sjeleglad når vi flyttet (barna var 10) så jeg slapp å føle at huset måtte gjennomluftes i lang tid etter besøk. Jeg reagerer også på min egen mor, hun bruker for tung parfyme.   

Min mening er at lukter er som forurensning, man skulle tenke mer over hva lukter gjør for andre. Så jeg bruker selv ingen sterke parfymer og såpe og lufter huset godt, spesielt klær. 

Anonymkode: 0578f...2ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at man må ikke være så redd for å være rasist at det ikke blir meldt fra om manglende hygiene? 

Foreldrene, kan det være spisskummen og løk det lukter, eller lukter de uvasket og møkkete? Samme med barnet, er det rent? Det finnes mange barn som vokser opp i hjem med dårlig hygiene, uansett etnisitet. Jeg syns du skal ta en prat med lederen din og ytre bekymring rundt hygiene og høre hva lederen tenker. Barnehagen har meldeplikt ved mistanke om dårlig hygiene. 

Anonymkode: 56c0b...37e

Barnet er rent og det er ikke løk eller spisskummen.. lukter liksom ikke helt krydre jeg er kjent med🤣 er så sykt vandkelig å forklare lukten, men den er skikkelig stram. Vil heller lukte på melk som alle nevner her

barney er som sagt rent men foreldre har dårlig hygiene kanskje deres lukt sitter igjen på barnet. Far går jo med samme genser hver eneste dag og lukter helt jævlig

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...