AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #81 Skrevet 30. november 2021 Jeg ringte 113 for første gang, da sa de at det var helt riktig av meg å ringe. Ja det gjaldt kanskje ikke livet, men det kunne jeg ikke vite. Her kunne hun overhodet ikke bevege beina sine i sengen. Det var en skummel opplevelse. Men har hørt at ambulanse kan bli oppringt hvis en har vondt i armen, da ringer en heller legevakten eller fastlegen. Anonymkode: 4d9d7...e06 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #82 Skrevet 30. november 2021 Nei det hadde jeg ikke. Du sier selv at du tenkte skjelvingene bare var fordi han frøs så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ringte 113 heller.. Anonymkode: b3ffc...624
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #83 Skrevet 30. november 2021 Jeg ville gjort det samme selv, og har gjort det. Babyen min på 6-7 mnd fikk feberkramper, nå sendte de ingen sykebil. Hun på AMK veiledet meg gjennom anfallet, og var på telefonen helt til det var ferdig. Jeg var nok litt i sjokk for når hun ba meg åpne vinduene svarte jeg at jeg ikke kunne det pga den andre babyen, men hun var rolig. Ba meg åpne, og kle på den andre. Tror nok det hadde gått langt verre uten henne på telefonen, fikk ikke noe kjeft heller. Hun sa bare det var bra jeg ringte, og sa at jeg måtte gi paracet med x antall timers mellomrom. Anonymkode: 47724...90f 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #84 Skrevet 30. november 2021 Vet dere hva? Er man i tvil så er det bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Dette sier de på AMK-sentralen gjentatte ganger. De er kompetente mennesker som tar avgjørelser basert på sin kunnskap, og ettersom ambulansen kom hjem til dere så var det helt riktig å ringe. Du visste ikke i natt hva det var, selv om det kan virke «lite» nå så var det ikke det da. No shame! ❤️ Anonymkode: 1d5ba...d09 2
Gjest Albbas Skrevet 1. desember 2021 #85 Skrevet 1. desember 2021 11 hours ago, Vera Vinge said: Om man tror barnet har kramper, syns jeg det høres helt riktig ut. Når det gjelder barn vil man jo gjerne ha litt lavere terskel for å sende foreta seg noe. Jeg har tenkt på dette selv en del etter at et av barna mine ble akutt sykt om natta en gang og jeg ventet til neste morgen med å kontakte helsevesenet, da jeg tenkte det kunne vente, det føltes så dramatisk å kontakte noen om natta, og særlig siden jeg hadde vært til lege med ham tidligere den dagen og legen mente alt var bra. Det endte med en innleggelse og akuttoperasjon like etter han ble sjekket igjen av lege neste dag. Det gikk bra, men det er en ekkel følelse å tenke på at det «akkurat» gikk bra, det hadde vært livstruende om vi hadde ventet lenger. Er man usikker eller har en dårlig følelse når det gjelder barna, er det bedre å gjøre noe potensielt «overilt» enn å vente. Barn klarer bl.a. ikke å fortelle hva som er galt på samme måte som voksne. Jeg tenker som de andre at det er AMK som vurderer om det skal sendes ambulanse eller ikke. Jeg syns nå man skal ha like lav terskel når det gjelder voksne jeg, da. Altså ikke nødvendigvis ved samme symptomer, men så fort du er i tvil på om det er rett å ringe, så ringer du. 10 hours ago, AnonymBruker said: I hovedinnlegget skriver mor at «alt var fint». Ergo var det ikke nødvendig med sykebil. Ergo evnet ikke operatørene å vurdere «forbi» en noe hysterisk mor slik du påstår. Anonymkode: 7d8f4...4de Det var nødvendig med tilsyn av helsepersonell for å vurdere hva som var nødvendig. Siden det kunne være alvorlig og akutt var det da nødvendig at helsepersonell kom med en sykebil. Det er jo umulig for helsepersonell å være i stand til å vurdere alt gjennom telefon, hysterisk mor eller ei. Det er derfor ikke bomturer eller unødvendige turer, det er helt nødvendige turer for å utelukke at noe mer alvorlig er galt. Sånn må det være med mindre vi alle skal utdannes til sykepleiere og leger for å spare penger på sykebil.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #86 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ring legevakten (116117) for å få råd ved mindre alvorlige symptomer/hendelser. Ring 113 hvis du er usikker, eller hvis det er alvorlig. Nei, det trenger ikke stå om livet. Så enkelt er det, faktisk. Anonymkode: 698e0...9ad Med 17 minutters ventetid i en hastesituasjon?! Ts Anonymkode: 76684...7e9 1
ArneAnd Skrevet 1. desember 2021 #87 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 9.09): Min sønn på 5år har hatt tidvis høy feber. Inatt fikk han en slags krampe og ristet masse. Jeg tenkte det var fordi han frøs. Puta var klissbløt. Jeg ringte 113 fordi jeg ville ha tips. Jeg ble jo redd. Han sendte da ut en bil her uten at jeg sa det var nødvendig, men alt bar fint. Var det unødvendig av meg å ringe...? 😌 bekymret mamma 30 Anonymkode: 76684...7e9 Det er 113 som skal avgjøre om det er nødvendig eller ikke, og siden de sendte bil mente de det var det. Du gjorde det rette. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #88 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvordan husker du det når storesøsken var 1år? Da var du yngre? Anonymkode: 21d67...3cc Hun mener selvfølgelig storesøsken til barnet!! Anonymkode: 91061...0ea 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #89 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun mener selvfølgelig storesøsken til barnet!! Anonymkode: 91061...0ea 😅 Anonymkode: 76684...7e9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #90 Skrevet 1. desember 2021 ArneAnd skrev (7 timer siden): Det er 113 som skal avgjøre om det er nødvendig eller ikke, og siden de sendte bil mente de det var det. Du gjorde det rette. Skjedde igår kveld igjen... Han hyler og jeg gråter nesten med. Han skal sove hos faren inatt. Gruer meg! 😣 Anonymkode: 76684...7e9
Luckiness Skrevet 1. desember 2021 #91 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 9.33): De skal ikke bare sjekkes, de skal legges inn. Syns det er veldig dårlig at ambulansen ikke tok dere med inn for sjekk. Man skal alltid avkrefte epilepsi ved kramper. Anonymkode: 7ae8d...e21 Jeg er enig med deg og ja de skal legges inn. Men informasjon fra foreldrene som var hjemme med barnet spiller gjerne en rolle i vurderingen til ambulansepersonellet. Hvis infoen ikke tilsier kramper likevel ut fra allverdens spørsmål og undersøkelser så er det nok ikke gitt at de tas inn.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #92 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 9.09): Min sønn på 5år har hatt tidvis høy feber. Inatt fikk han en slags krampe og ristet masse. Jeg tenkte det var fordi han frøs. Puta var klissbløt. Jeg ringte 113 fordi jeg ville ha tips. Jeg ble jo redd. Han sendte da ut en bil her uten at jeg sa det var nødvendig, men alt bar fint. Var det unødvendig av meg å ringe...? 😌 bekymret mamma 30 Anonymkode: 76684...7e9 Absolutt innafor! Man skal ringe 113 hvis man mistenker feberkramper om det er første gangen. Man skal finne ut at det ikke er noe annet galt. Kjempeviktig. Så ja, jeg hadde def ringt 113 om barnet mitt hadde kramper/anfall av ukjent årsak. Heller en gang for mye enn en for lite. Dessuten tar de stilling til det hos AMK, og veileder deg. Og når det gjelder barn tar man ingen sjanser med slikt! Anonymkode: 19d95...1ce 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #93 Skrevet 1. desember 2021 Luckiness skrev (4 timer siden): Jeg er enig med deg og ja de skal legges inn. Men informasjon fra foreldrene som var hjemme med barnet spiller gjerne en rolle i vurderingen til ambulansepersonellet. Hvis infoen ikke tilsier kramper likevel ut fra allverdens spørsmål og undersøkelser så er det nok ikke gitt at de tas inn. Nå kan jo ikke jeg si konkret hvordan de krampene/anfallene var, men virket som frost anfall, han tisset til og med på seg. Blek og kald. Det var veldig ekkelt.... Anonymkode: 76684...7e9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #94 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt innafor! Man skal ringe 113 hvis man mistenker feberkramper om det er første gangen. Man skal finne ut at det ikke er noe annet galt. Kjempeviktig. Så ja, jeg hadde def ringt 113 om barnet mitt hadde kramper/anfall av ukjent årsak. Heller en gang for mye enn en for lite. Dessuten tar de stilling til det hos AMK, og veileder deg. Og når det gjelder barn tar man ingen sjanser med slikt! Anonymkode: 19d95...1ce Så enig ❤ Anonymkode: 76684...7e9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #95 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Skjedde igår kveld igjen... Han hyler og jeg gråter nesten med. Han skal sove hos faren inatt. Gruer meg! 😣 Anonymkode: 76684...7e9 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nå kan jo ikke jeg si konkret hvordan de krampene/anfallene var, men virket som frost anfall, han tisset til og med på seg. Blek og kald. Det var veldig ekkelt.... Anonymkode: 76684...7e9 Men kjære deg. Nå må du ta kontakt med lege eller legevakt i det minste, dette gjentar seg jo. Anonymkode: 70bdf...fa2
Anciol Skrevet 2. desember 2021 #96 Skrevet 2. desember 2021 Bedre at du ringer en gang for mye enn en gang for lite, men ambulansen burde tatt dere med for check up! Mannen min ringte 113 den gangen jeg fikk blodstyrtning fra halsen min hjemme , etter en mandeloperasjon, takk og pris for at han gjorde det, endte på sykehus og fikk påvist en stygg infeksjon i sårene , måtte ligge 3 dgr med pencilin drypp i armen som ble byttet jver 12 time!
Fluffypuff Skrevet 2. desember 2021 #97 Skrevet 2. desember 2021 Helt riktig! Jeg hadde ringt med en gang. Selvfølgelig ringer man når ungen har kramper/anfall - uansett. Better safe than sorry!
Crobern Skrevet 2. desember 2021 #98 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 9.09): Min sønn på 5år har hatt tidvis høy feber. Inatt fikk han en slags krampe og ristet masse. Jeg tenkte det var fordi han frøs. Puta var klissbløt. Jeg ringte 113 fordi jeg ville ha tips. Jeg ble jo redd. Han sendte da ut en bil her uten at jeg sa det var nødvendig, men alt bar fint. Var det unødvendig av meg å ringe...? 😌 bekymret mamma 30 Anonymkode: 76684...7e9 Nei! Ring heller en gang for mye enn en for lite.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #99 Skrevet 2. desember 2021 Jeg hadde helt glemt at 116/117 var en greie da jeg ringte 113 sist. Men det første jeg sa da jeg fikk kontakt var "Hei. Vil bare først si at det ikke er fare for liv" og så forklarte jeg situasjonen. Gikk greit det, ble bedt om å komme meg til legevakta så fort som mulig Er man redd og står ovenfor en skummel situasjon i forhold til skade/anfall/ulykke osv. så synes jeg ikke at man skal være redd for å ringe, er jo bedre å gjøre det enn å ikke gjøre det. Det hender nok at noen er for kjappe på å ringe om alt mulig, ting som kunne ventet til morningen osv., men høres ikke sånn ut her. Men jeg også burde jo være flinkere på å huske at 116/117 eksisterer. Anonymkode: f64a5...3d6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2021 #100 Skrevet 2. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 9.15): Ja, han sa han ville sende ut en bil. Da var temp til sønnen min på 35.5, noe hun reagerte på. Jeg sa krampene slapp, men ville alikavel sende ut en bil. Anonymkode: 76684...7e9 35,5 kan også være tegn til sepsis Skogsalv skrev (På 30.11.2021 den 9.27): Helt riktig avgjørelse. Bedre en gang for mye enn for lite 😊 Ifht vanlig legevakt er det grunnet coronasituasjonen ikke gitt at man får komme inn. Pluss man er prisgitt personen som sitter i andre enden av røret. Det kan slå begge veier. Så bra at du fulgte magefølelsen ❤ Det er alltid riktig å gjøre. Så ikke tyn deg selv for det. Man er prisgitt personen i andre enden uavhengig av om man ringer 116117,113,112 osv. AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 9.53): Jeg hadde ikke ringt 113 for dette. Jeg hadde ringt legevakten. 113 er for livstruende sykdom/skader. Det er et stort problem og krever utrolig mye penger hvert år fordi mange tulleringer eller ringer for ting de fint kunne fått ordnet på legevakten. Anonymkode: 327a4...76c Kramper er definitivt en god grunn til å ringe 113 Anonymkode: a5109...692
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå