Gå til innhold

Ville du ringt 113 for dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ringt ved krampeanfall hos babyen min (første og eneste anfall). Anfallet ga seg ikke, og varte i nesten en time. Vi ble fraktet i hui og hast til akutten hvor det sto klart et barneteam. Var 2 minutter unna at barnet ble lagt i narkose da det gav seg. 

vi visste ikke at det var et komplisert anfall når vi ringte. Det visste ikke amk heller. Det var i følge amk og sykehuset helt riktig avgjørelse å ringe så fort hun fikk feberkramper - barnet skal sjekkes. Vi må gjøre det samme om det skjer igjen. 

Ring amk ved feberkramper - alltid! Du har gjort helt rett 🙂 

Anonymkode: 2406d...470

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke ringt 113 for dette. Jeg hadde ringt legevakten. 113 er for livstruende sykdom/skader. Det er et stort problem og krever utrolig mye penger hvert år fordi mange tulleringer eller ringer for ting de fint kunne fått ordnet på legevakten. 

Anonymkode: 327a4...76c

Om noe er livstruende eller ikke vet man først ETTERPÅ. 

Ungen lever, flotte greier. Ungen fikk varige mén eller døde, ikke bra.. 

Å råde folk til å være tilbakeholden med å kontakte helsevesenet, særlig når det er snakk om barn, er virkelig idiotisk! 

Anonymkode: fd3c1...dce

• Liker 8
Skrevet

Du gjorde helt rett i å ringe :) Det skal du ikke være i tvil om! At ambulansen ikke så det som nødvendig å ta barnet med er jo bare kjempefint! Tenk om det hadde vært nødvendig og du ikke hadde ringt?

Skrevet

Syns det er helt hårreisende at folk blir bedt om å IKKE ringe 113! Det er ikke dere som sitter å tar avgjørelsen om å sende ambulanse, det er det AMK som gjør. Mener de at dette er en sak for legevakten så får man beskjed om det. Folk flest har ikke kunnskap nok til å avgjøre OM symptomene tyder på noe livstruende. 

Anonymkode: 381a2...5e0

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min sønn på 5år har hatt tidvis høy feber. Inatt fikk han en slags krampe og ristet masse. Jeg tenkte det var fordi han frøs. Puta var klissbløt. Jeg ringte 113 fordi jeg ville ha tips. Jeg ble jo redd. Han sendte da ut en bil her uten at jeg sa det var nødvendig, men alt bar fint. Var det unødvendig av meg å ringe...? 😌 bekymret mamma 30

Anonymkode: 76684...7e9

Dersom amk ikke anså det som alvorlig nok for en tur ut så hadde de videresendt dere til legevakten, så her gjorde du en riktig avgjørelse! 

Klart du ble redd og det er fullt forståelig. Håper det går bedre med sønnen din nå ❤️

Anonymkode: 3334b...049

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet om folk som har ringt 113 eller 110 for mye mindre enn dette så jeg ville ikke tenkt så mye på det. 116117 først hvis situasjonen ikke er akutt/forverrer seg raskt. Hvis det er ventetid der eller de ikke forstår eller tar problemet alvorlig nok bør 113 ringes. 

Anonymkode: b5989...633

Skrevet

Ved krampeanfall hos barn ville jeg definitivt ringt 113. 

Anonymkode: bd286...b58

• Liker 1
Skrevet

Følg instinktet ditt. Er du usikker så ring. 
ambulansen har mange bomturer i løpet av ei uke, og også mange som ikke ringer som burde ha ringt. 
skjønner terskelen ved å ringe. Men bra du gjorde det. 
Jeg ringte 113 da jeg fant et familiemedlem liggende på gulvet. Første gang i livet jeg hadde ringt 113 og var redd jeg virket hysterisk og at jeg var til bry. Han jeg fant hadde hjerneslag og kom seg aldri igjen. 
En vet aldri. Det er opp til helse og vurdere

Anonymkode: 12eff...73d

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd det samme og ringte legevakten, de sendte ambulanse med en gang. Ved førstegangs feberkramper skulle man ringe 113 var beskjeden vi fikk, så du gjorde helt rett ts. 

Anonymkode: 24d58...1cf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke ringt 113 for dette. Jeg hadde ringt legevakten. 113 er for livstruende sykdom/skader. Det er et stort problem og krever utrolig mye penger hvert år fordi mange tulleringer eller ringer for ting de fint kunne fått ordnet på legevakten. 

Hva om det var livstruende? Slikt kan man ikke alltid vite på forhånd. Her gjorde TS alt rett. Man ringer heller en gang for mye enn en gang for lite. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at de fleste har vel ganske høy terskel for å ringe 113, så når man tenker at man vil gjøre det, så er det såpass dramatisk at man skal gjøre det. Man skal ikke ha FOR høy terskel, for er noe dramatisk kan det fort bli mye verre om man ikke får hjelp i tide. Man skal ikke vente til det bare er hakket før personen dør. 

har selv ringt 113 pga det ene barnet mitt. Det var i seg selv ikke spesielt dramatisk, men han var så unormalt trøtt på morgenen. Bare i løpet av samtalen med amk ble han klam, blek og ikke kontaktbar. Min mann vill kjøre på legevakten og var sterkt imot at jeg skulle ringe 113, men det ble rød respons og virkelig akutt før vi var fremmme, en tur som tar 10 min. 

spurte min mann hva som skal til før han ringer ambulanse og han mente «hvis han ikke hadde pustet». Vel, da hadde han vært død, så det hadde vært i seneste laget… de i AMK er trent til å stille spm som gjør at de kan vurdere om de skal be dere dra på legevakt eller sende ambulanse, og ambulansen er trent til å se om de skal dra igjen, kjøre på legevakt eller rett på sykehus. 

jeg har forresten også opplevd å ringe legevakt og bli satt over til AMK en gang. Fikk da beskjed om at det var trygt å kjøre selv, men å dra på akuttmottak med en gang. Så sånn sett får man vel som regel rett hjelp uansett hvor man ringer, men raskere om man ringer direkte til 113 når man føler det er det riktige. 

Anonymkode: 7189a...789

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. Om du ikke tror det er umiddelbar fare for liv skal du ringe legevakten. Om de så anser dette som farlig så sender de også ut ambulanser. 113 er for type «hjerteinfarkt på stua». Eller «barnet er blått i ansiktet og puster ikke».

Anonymkode: 09c56...453

Eller barn /ungdom ligger i sengen helt ute av stand til å bevege beina selvstendig.

Anonymkode: 4d9d7...e06

Skrevet
Albbas skrev (3 timer siden):

Nei det er det motsatte som er et stort problem! Se lenken jeg ga!

Folk flest har ikke kompetanse til å vurdere hva som er livstruende og akutt. 

En annen lenke:

https://norskluftambulanse.no/nyheter/livsviktig-varsling/

Broren min ble reddet fra et slag uten veldig alvorlige mén fordi han tilfeldigvis var med en sykepleier da det oppstod, og hun ringte 113 umiddelbart. Verken broren min eller kona mente det var nødvendig!

Slike råd DU gir er LIVSFARLIGE. Føler du deg komfortabel med å oppmuntre folk til å ringe for sent slik at de kanskje ender i rullestol - eller døde - fordi de ventet for lenge? 

Akkurat dette hendte med en av mine brødre også. Det er så utrolig viktig å ringe 113 ved mistanke om hjerneslag. Da står det om sekunder.

Anonymkode: 4d9d7...e06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Krampeanfall kan komme av feber, sepsis, dehydrering, epilepsi, hjerneblødning, diabetes ect, man vet ikke om det er livstruende kramper før etter at årsaken er funnet. TS gjorde helt rett ved å ringe 113 ved første gangs krampeanfall av ukjent årsak. Det ts gjorde er ikke tulleringing, da har du ikke skjønt hva tulleringing er. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

35.5? Mild hypotermi. Du sa han hadde feber?

Anonymkode: 0d575...dbe

Sepsis kan gi lav kroppstemeratur, det trenger ikke være høy feber. 

Anonymkode: fb881...a68

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Det er vel legevakten en skal ringe. De vurderer om ambulanse er nødvendig?

113 er liv og død?

Endret av WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

35.5? Mild hypotermi. Du sa han hadde feber?

Anonymkode: 0d575...dbe

Han hadde feber tidligere på kvelden

Skrevet
Sirah skrev (6 timer siden):

Du gjorde helt rett i å ringe :) Det skal du ikke være i tvil om! At ambulansen ikke så det som nødvendig å ta barnet med er jo bare kjempefint! Tenk om det hadde vært nødvendig og du ikke hadde ringt?

Ja, jeg tror ikke jeg hadde klart å sove videre uten å konkludere dette med helsepersonell. Han hadde frostrier/anfall i ti min, skikkelig ristninger. Lurer på hva dette var altså. I kjempeform nå igjen! 😍

• Liker 1
Skrevet

Om man tror barnet har kramper, syns jeg det høres helt riktig ut. Når det gjelder barn vil man jo gjerne ha litt lavere terskel for å sende foreta seg noe. Jeg har tenkt på dette selv en del etter at et av barna mine ble akutt sykt om natta en gang og jeg ventet til neste morgen med å kontakte helsevesenet, da jeg tenkte det kunne vente, det føltes så dramatisk å kontakte noen om natta, og særlig siden jeg hadde vært til lege med ham tidligere den dagen og legen mente alt var bra. Det endte med en innleggelse og akuttoperasjon like etter han ble sjekket igjen av lege neste dag. Det gikk bra, men det er en ekkel følelse å tenke på at det «akkurat» gikk bra, det hadde vært livstruende om vi hadde ventet lenger. Er man usikker eller har en dårlig følelse når det gjelder barna, er det bedre å gjøre noe potensielt «overilt» enn å vente. Barn klarer bl.a. ikke å fortelle hva som er galt på samme måte som voksne. Jeg tenker som de andre at det er AMK som vurderer om det skal sendes ambulanse eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte 113 da jeg fant en slektning død i sin leilighet og jeg hadde gjort det igjen . Jeg fikk god hjelp og ingen sa at jeg ikke skulle ringt dem. Da skaffa de lege, politi og en ambulanse til meg som var i sjokk. Alle tiders folk som jeg er evig takknemlig for ❤️ 

Og de sier alltid at man ikke skal nøle med å ringe dem. 

Anonymkode: 5a083...537

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk!❤ jeg har et dårlig minne fra storeøsken som satt noe fast i luftrøret som liten (1år bare) . Da var det rett inn på akutten. Heldigvis ikke på samme måte inatt. Ts

Hvordan husker du det når storesøsken var 1år? Da var du yngre?

Anonymkode: 21d67...3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...