AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #61 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han hadde feber tidligere på kvelden Anonymkode: 76684...7e9 Mitt barn har også plutselig fått lav temp etter feber, kroppen har jobbet for bra. Anonymkode: 21d67...3cc 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #62 Skrevet 30. november 2021 Folkens, 113 er ikke bare når det står om liv. Det er ikke sånn at man kun skal ringe 113 hvis personen er i fare for å dø!! Slutt å spre tullete påstander som dette. AMK-operatørene er meget godt trent i å vurdere situasjonen, og det beste er å la vurderingen være opp til vedkommende som sitter på sentralen der. Quote Du kan alltid ringe 113 hvis du tror at en sykdom, skade eller situasjon er alvorlig. Det er ikke alltid så lett å bedømme. Da er det viktig at du ringer likevel. https://www.helsenorge.no/sykdom/forstehjelp-og-skader/ring-113/ Anonymkode: 698e0...9ad 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #63 Skrevet 30. november 2021 Nå må folk SLUTTE å fraråde å ringe 113! Alle førstehjelpskurs jeg noensinne har vært på så lærer vi at man skal ALLTID ringe 113 hvis man er usikker, og så er det opp til operatøren å vurdere om de henviser til legevakt eller sender ambulanse. Det er et mye større problem at folk ringer for sjelden og for sent enn motsatt! Anonymkode: 70bdf...fa2 7
FjellFrua Skrevet 30. november 2021 #64 Skrevet 30. november 2021 Min terskel for å ringe 113 er altfor altfor høy. Og jeg vet det. Jeg hadde nok ringt legevakt i denne situasjonen. Og sannsynligvis fått beskjed om å ringe 113, eller at legevakt sendte ut ambulanse. Og jeg har hatt mye syke unger, og skulle nok ringt 113 minst et par ganger, hvorpå jeg heller slengte ungen i bilen og kjørte på legevakta selv. Men jeg kjørte jo på legevakta selv, med låst brokk, som måtte akutt-opereres, så for all del, ikke hør på meg. 😂 Hadde 113 ikke vurdert det som nødvendig, hadde de ikke sendt ut ambulanse. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #65 Skrevet 30. november 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nå må folk SLUTTE å fraråde å ringe 113! Alle førstehjelpskurs jeg noensinne har vært på så lærer vi at man skal ALLTID ringe 113 hvis man er usikker, og så er det opp til operatøren å vurdere om de henviser til legevakt eller sender ambulanse. Det er et mye større problem at folk ringer for sjelden og for sent enn motsatt! Anonymkode: 70bdf...fa2 Enig, enkelte innlegg i denne tråden er hårreisende! Anonymkode: 698e0...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #66 Skrevet 30. november 2021 Ring legevakten (116117) for å få råd ved mindre alvorlige symptomer/hendelser. Ring 113 hvis du er usikker, eller hvis det er alvorlig. Nei, det trenger ikke stå om livet. Så enkelt er det, faktisk. Anonymkode: 698e0...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #67 Skrevet 30. november 2021 Man skal IALLEFALL ikke blame noen for at de ringte 113! Jeg har ei venninne som jobber i ambulansen, og hun forteller at det er veldig veldig sjelden de blir sendt ut uten grunn, og blir de sendt ut uten grunn, så er det til "gjengangere", og da er det ofte snakk om at de prøver å få piller som kan brukes til dop, og det blir sagt at de feks har slag eller hjertestans eller noe, og da må de jo kjøre ut. Men nesten aldri at det sendes ut feil til "vanlige folk". Det er ikke så veldig stort problem at folk ringer 113 for en forkjølelse... De aller fleste har altfor stor terskel. Dessverre. (og jeg er en av de.) Anonymkode: 5268c...890 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #68 Skrevet 30. november 2021 Fløff skrev (10 timer siden): Nå sendte de ambulanse da, så de anså nok dette som innafor basert på sin faglige kompetanse. De baserte seg jo på en fremstilling fra en noe hysterisk mor. Det er klart det har noe å si. Morens vurderingsevne legges til grunn når de vurderer, det er altså en vurdering av en vurdering. Vurderingen som lå til grunn var svak og de tok feil, det ble en bomtur. Anonymkode: 7d8f4...4de
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #69 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De baserte seg jo på en fremstilling fra en noe hysterisk mor. Det er klart det har noe å si. Morens vurderingsevne legges til grunn når de vurderer, det er altså en vurdering av en vurdering. Vurderingen som lå til grunn var svak og de tok feil, det ble en bomtur. Anonymkode: 7d8f4...4de Anonymkode: 9e50e...607 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #70 Skrevet 30. november 2021 Just now, AnonymBruker said: De baserte seg jo på en fremstilling fra en noe hysterisk mor. Det er klart det har noe å si. Morens vurderingsevne legges til grunn når de vurderer, det er altså en vurdering av en vurdering. Vurderingen som lå til grunn var svak og de tok feil, det ble en bomtur. Anonymkode: 7d8f4...4de De (AMK-operatørene) er mer enn god nok trent til å vurdere "forbi" en noe hysterisk mor. Ikke at jeg vet at moren var hysterisk, der vet du tydeligvis mer enn meg. Anonymkode: 698e0...9ad 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #71 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Anonymkode: 9e50e...607 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De (AMK-operatørene) er mer enn god nok trent til å vurdere "forbi" en noe hysterisk mor. Ikke at jeg vet at moren var hysterisk, der vet du tydeligvis mer enn meg. Anonymkode: 698e0...9ad I hovedinnlegget skriver mor at «alt var fint». Ergo var det ikke nødvendig med sykebil. Ergo evnet ikke operatørene å vurdere «forbi» en noe hysterisk mor slik du påstår. Anonymkode: 7d8f4...4de
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #72 Skrevet 30. november 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vurderingen som lå til grunn var svak og de tok feil, det ble en bomtur. Du har misforstått hvordan ambulanse og helsevesen fungerer. Jeg skal love deg, ambulansesjåførene som rykker ut til et barn som viser seg å ikke være alvorlig syk eller døende, var bare glade for det. Se serier som 113, inside the ambulance og mer til, om du er interessert å få litt kunnskap innen temaet. Der får du ganske rå inntrykk av hvordan hverdagen deres er, filmet med kameraer de bærer på seg og montert i ambulansene. Ingen "scripts". Særlig i sistnevnte får du se mye, også fra operatørene som tar imot samtaler. Anonymkode: 698e0...9ad 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #73 Skrevet 30. november 2021 Just now, AnonymBruker said: I hovedinnlegget skriver mor at «alt var fint». Ergo var det ikke nødvendig med sykebil. Ergo evnet ikke operatørene å vurdere «forbi» en noe hysterisk mor slik du påstår. Anonymkode: 7d8f4...4de Det var nødvendig med ambulanse (som det heter), for å utelukke at det var nødvendig å dra på sykehuset. AMK evner fint å vurdere, og LANGT bedre enn hva du klarer. Anonymkode: 698e0...9ad 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #74 Skrevet 30. november 2021 Veldig bra du ringte. Opplever de tar barn på alvor. Jeg ringte selv da min sønn var 13-14 dager gammel. Syns han tetnet til i pusten. Da ble det videokonferanse med AMK og alt var fint, likevel kom ambulansen og vi dro til legevakten for sjekk. Veldig trygt og godt. Jeg er sykepleier selv, men var ikke i stand til å vurdere selv, da jeg ble så redd. Sett utenifra og etterpåklok så gjorde jeg det rette, selv om det var en overreaksjon. Anonymkode: 68032...409 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #75 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min sønn på 5år har hatt tidvis høy feber. Inatt fikk han en slags krampe og ristet masse. Jeg tenkte det var fordi han frøs. Puta var klissbløt. Jeg ringte 113 fordi jeg ville ha tips. Jeg ble jo redd. Han sendte da ut en bil her uten at jeg sa det var nødvendig, men alt bar fint. Var det unødvendig av meg å ringe...? 😌 bekymret mamma 30 Anonymkode: 76684...7e9 Nei ,du gjorde det riktige, skal alltid følge magefølelsen når det kommer til barnet,men så utrolig bra at det ikke var noe galt ❤️ Anonymkode: dfb41...8d1 2
Lea Skrevet 30. november 2021 #76 Skrevet 30. november 2021 Jeg synes det er bra at du ringte❤️ Jeg hadde gjort det selv om noen hadde hatt kramper.❤️ 2
boblevann Skrevet 30. november 2021 #77 Skrevet 30. november 2021 Barn med kramper skal alltid undersøkes, selv om man «vet» at det er feberkramper. Det er aldri feil å ringe nødetatene om man føler behov for det, så er det operatørens ansvar å vurdere om det skal reageres på og evt. på hvilken hastegrad. Her vurderte kvalifisert og trent helsepersonell det nødvendig å sende en bil, og da var det absolutt ikke unødvendig av deg å ringe 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #78 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): De baserte seg jo på en fremstilling fra en noe hysterisk mor. Det er klart det har noe å si. Morens vurderingsevne legges til grunn når de vurderer, det er altså en vurdering av en vurdering. Vurderingen som lå til grunn var svak og de tok feil, det ble en bomtur. Anonymkode: 7d8f4...4de AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I hovedinnlegget skriver mor at «alt var fint». Ergo var det ikke nødvendig med sykebil. Ergo evnet ikke operatørene å vurdere «forbi» en noe hysterisk mor slik du påstår. Anonymkode: 7d8f4...4de Slutt å gi helseskadelige råd. Man skal alltid ringe 113 ved alvorlig sykdom, selv om man er usikker. Operatøren tar vurderingen, de er den profesjonelle. Og du tar helt feil, det var nødvendig med sykebil for å utelukke alvorlige ting, noe de gjorde. Hensikt oppnådd. Bare fordi barnet ikke ble tatt med betyr ikke det at det ikke var nødvendig å sjekke, fordi det kunne ha vært veldig alvorlig. Heller sjekke en gang ekstra, enn unnlate å sjekke en gang for mye. Anonymkode: 70bdf...fa2 2
H a n n e Skrevet 30. november 2021 #79 Skrevet 30. november 2021 Jeg syns du gjorde det rette TS. Vi har ringt 113 etter tre episoder med feberkramper hos vår snart 3 år gamle datter. Blei innlagt i ett døgn på observasjon hver gang. Vi stusset ikke i ett sekund engang. Det va ingen tvil om va vi skulle gjøre. Nå nylig var hun syk å jeg ringte legevakten for å få hjelp. Måtte vente i 15 min før jeg fikk svar. Det hadde vært uakseptabelt når du ser at barnet ditt ligger der i kramper å stressnivået ditt er skyhøyt å redselen for at du skal miste barnet ditt er altoppslukende. Sånn var det for oss første gang hun hadde anfall. Hun stivnet til, krampene tok over kroppen,hun sluttet å puste å ble blå på leppene. Grusomt!!!😔 Som jeg ser flere skriver så er det bedre å ringe 113 å så vurderer operatøren om sykebil er nødvendig eller ikke. ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #80 Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man skal IALLEFALL ikke blame noen for at de ringte 113! Jeg har ei venninne som jobber i ambulansen, og hun forteller at det er veldig veldig sjelden de blir sendt ut uten grunn, og blir de sendt ut uten grunn, så er det til "gjengangere", og da er det ofte snakk om at de prøver å få piller som kan brukes til dop, og det blir sagt at de feks har slag eller hjertestans eller noe, og da må de jo kjøre ut. Men nesten aldri at det sendes ut feil til "vanlige folk". Det er ikke så veldig stort problem at folk ringer 113 for en forkjølelse... De aller fleste har altfor stor terskel. Dessverre. (og jeg er en av de.) Anonymkode: 5268c...890 Jeg jobber også i ambulansen og har helt motsatt erfaring. Folk ringer for lite eller for sent om alvorlige ting som hjerneslag men ringer om den minste andre filleting som enten kan vente til fastlegen åpner og selv om de har mulighet til å komne seg til legevakt selv. Ofte blir ambulanse sendt ut fordi AMK vil være på sikre siden (les folk i storbyer krever mer og mer) noe som igjen fører til at vi sliter oss ut med mer kjøring/belastning. Det kan gå dagevis mellem de som faktisk har behov for medisinsk og liggende behandling prehospitalt. når det er sagt er det alltid innafor å ringe 113 ved kramper, sløvhet, bevissthetsforandringer hos både barn og voksne. Anonymkode: 6433e...730 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå