Gå til innhold

Ville du ringt 113 for dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

H is det ikke var innenfor å ringe AMK, så hadde de bare satt deg over til Legevakt. Trenger aldri være redd for å ringe AMK. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor dårlig erfaring? 

Anonymkode: 76684...7e9

Fordi jeg, i følge AMK, ikke er flink nok til å formidle behovet for hjelp.

Jeg har ringt 113 fire ganger i mitt liv, og i tre av gangene, der det var sykdom det var snakk om, har jeg fått beskjed om at "vi er ikke et taxi-selskap" eller lignende kommentarer.  Den fjerde gangen var det en ulykke, og da kom de med en gang.

Alle 3 gangene sto det om liv, og to av tilfellene sto det også om minutter da jeg endelig hadde fått den syke til lege.  (Lege har meldt inn avvik til AMK alle gangene, og hver gang har tilbakemeldingen vært at jeg ikke er flink nok til å formidle alvoret i situasjonen)

Min erfaring er at jeg raskere får hjelp ved å ringe legevakten mens jeg er på vei ned dit.  (5 minutter unna)

Anonymkode: 8ae9f...e1f

• Liker 3
Skrevet

Man skal alltid ringe en gang for mye. De i andre enden av telefonen vil hjelpe deg, om det er å sende en sykebil eller gi råd, det er det de som vet best.

Alltid ring en gang for mye enn for lite, det er slik man redder liv 💙

Anonymkode: fe29c...f74

• Liker 2
Skrevet

Jeg ringte 113 grunnet kramper på den voksne samboeren min i fjor vinter, så jeg hadde garantert gjort det om datteren min hadde fått kramper.

Anonymkode: 9e50e...607

• Liker 3
Skrevet

Er du i tvil skal du ringe! Det er et større problem at folk ringer for sent/sjelden enn for ofte! 

De var nok glade for at det ble "bomtur", ingen ønsker jo at det skal ende med innleggelse! 

Se gjerne 113 på NRK, da ser du at de rett som det er går ut på oppdrag som ikke er så akutte av typen "hjertestans". Mange typer hjerteinfarkt går dessuten saaakte frem, og flere liv kan reddes hvis folk får ut fingeren og ikke er så redde for å forstyrre fagfolk som faktisk ønsker å gjøre jobben sin! 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/1-av-3-ringer-113-for-sent-viktig-at-folk-ikke-noler-med-a-varsle?publisherId=8259455&releaseId=17903430

Skrevet

Jeg hadde ikke ringt 113 for dette. Jeg hadde ringt legevakten. 113 er for livstruende sykdom/skader. Det er et stort problem og krever utrolig mye penger hvert år fordi mange tulleringer eller ringer for ting de fint kunne fått ordnet på legevakten. 

Anonymkode: 327a4...76c

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde ikke ringt 113 for dette. Jeg hadde ringt legevakten. 113 er for livstruende sykdom/skader. Det er et stort problem og krever utrolig mye penger hvert år fordi mange tulleringer eller ringer for ting de fint kunne fått ordnet på legevakten. 

Hvert år når vi i bedriften har livredningskurs får vi alltid høre det motsatte. Vi ringer ikke nok, vi tenker det går over, det går greit. Vi ringer ikke for det er flaut og liv går tapt av den grunn. Om det var feil å ringe 113, så får du beskjed om at dette er noe du kan reise til legevakten for. Absolutt alltid ring en gang for mye er meldingen vi får høre, hvert år. 

Anonymkode: fe29c...f74

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enda godt du er så kompetent, ikke alle er det! Synes TS gjorde 100% rett!

Anonymkode: 70e61...886

• Liker 7
Skrevet

Ja det var rett å ringe 113 hvis du var usikker. Da overlater du evnt avgjørelser til fagfolk der du kommer til kort. 

Har vært i kontakt med 113 mange ganger pga en nær som fikk masse anfall vi ikke visste hva var, og de sa at det var bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite om vi var i tvil. Da det var variert hvordan dette foregikk. Etterhvert fikk vi vite at det ikke var farlige anfall, så nå trenger vi ikke ringe så ofte da. Bare når det blir ekstra ille eller ved evnt skader i fallende. Iht sistnevnte må vi vurdere å ringe legevakt eller 113. 

Anonymkode: 841e2...641

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er det motsatte som er et stort problem! Se lenken jeg ga!

Folk flest har ikke kompetanse til å vurdere hva som er livstruende og akutt. 

En annen lenke:

https://norskluftambulanse.no/nyheter/livsviktig-varsling/

– Tid betyr mye i veldig mange tilfeller. Er du usikker, ring heller før enn senere – og så vurderer 113-sentralen om det er riktig eller ikke. Det er stor forskjell på folk, men det er helt åpenbart at noen venter for lenge med å ringe 113, særlig ved hjerteinfarkt, vondt i brystet og tegn på at det er noe galt med nervesystemet. 

Broren min ble reddet fra et slag uten veldig alvorlige mén fordi han tilfeldigvis var med en sykepleier da det oppstod, og hun ringte 113 umiddelbart. Verken broren min eller kona mente det var nødvendig!

Slike råd DU gir er LIVSFARLIGE. Føler du deg komfortabel med å oppmuntre folk til å ringe for sent slik at de kanskje ender i rullestol - eller døde - fordi de ventet for lenge? 

Skrevet

Enda et sitat fra lenken over. 

En pasient med smerter i brystet tenker kanskje at det går over. Kanskje han drar til fastlegen, og på vei dit går det skikkelig galt. Det er like trist hver gang vi opplever noe sånt. Hvis vi etterpå får vite av pårørende at han hadde gått rundt med vondt i brystet hele morgenen og knapt klart å reise seg, tenker vi at det hadde vært veldig mye bedre om de hadde ringt med en gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, han sa han ville sende ut en bil. Da var temp til sønnen min på 35.5, noe hun reagerte på. Jeg sa krampene slapp, men ville alikavel sende ut en bil. 

35.5? Mild hypotermi. Du sa han hadde feber?

Anonymkode: 0d575...dbe

Skrevet

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

• Liker 1
Skrevet

Når du ringer 113, så får du snakke med fageksperter, og det var deres vurdering om ambulanse skulle sendes. Ikke din. Så da trenger ikke du å tenke på om det var riktig. Ditt ansvar er å be om hjelp når det blir for mye for deg, og det gjorde du.

Anonymkode: 66f18...100

• Liker 7
Skrevet

Min sønn på 5år har hatt tidvis høy feber. Inatt fikk han en slags krampe og ristet masse. Jeg tenkte det var fordi han frøs. Puta var klissbløt. Jeg ringte 113 fordi jeg ville ha tips. Jeg ble jo redd. Han sendte da ut en bil her uten at jeg sa det var nødvendig, men alt bar fint. Var det unødvendig av meg å ringe...? 😌 bekymret mamma 30

Du visste ikke hva som skjedde og ble redd for sønnen din. Selvfølgelig ringer du 113 da, så får de vurdere videre. Du gjorde det rette ❤️

Anonymkode: 92536...ca9

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde nok det ja. Lillebroren min hadde feberkramper, og jeg husker det som ganske skummelt. Ved ett tilfelle var han bevisstløs i 2 timer (da ble han innlagt). Så jeg ser for meg at jeg hadde blitt ganske redd.

Anonymkode: cdef4...913

• Liker 3
Skrevet

Er et barn det er snakk om her. Har ikke du barn? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min sønn på 5år har hatt tidvis høy feber. Inatt fikk han en slags krampe og ristet masse. Jeg tenkte det var fordi han frøs. Puta var klissbløt. Jeg ringte 113 fordi jeg ville ha tips. Jeg ble jo redd. Han sendte da ut en bil her uten at jeg sa det var nødvendig, men alt bar fint. Var det unødvendig av meg å ringe...? 😌 bekymret mamma 30

Du gjorde alt rett - at de sendte ut en ambulanse bekrefter bare at du gjorde det helt rett. Barn med krampeanfall skal alltid sjekkes.

• Liker 2
Skrevet

Men for TS kan det jo ja sett livstruende ut. Det er jo ikke opp til Oss å vurdere om noe er livstruende eller bare nesten, det er opp til AMK å avgjøre, det er de som sitter på kompetansen 

Anonymkode: fe49e...55c

• Liker 6
Skrevet

Vanlige folk vet ikke nok til å vurdere med sikkerhet hva som kan være livstruende eller ikke. Det kan også være ekstremt skremmende å se at noen man er glad i har kramper, og sterke følelser kan gjøre det enda vanskeligere å vurdere alvorlighetsgraden. 

TS, du gjorde helt rett. Du ringte inn. Operatøren tok en vurdering og valgte å sende ambulanse.

Anonymkode: d39bf...19b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...