Gå til innhold

Kjøre et lite strekke på snø med sommerdekk?


lady90

Anbefalte innlegg

Kan du ikke bare melde deg inn i NAF i dag? Er et praktisk medlemskap det når du uansett skal hente bil. 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her på østlandet hvor jeg bor er det uansett ikke sommerdekkføre, selv om snøen ikke kommer før i natt. 

Anonymkode: 1198b...025

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lady90 skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer jo til å se an føret da, er der helt håpløst tar jeg ikke sjansen uansett. Kjører bare om jeg ser at veiene er mer eller mindre bare. 

Mer eller mindre? Fikk du lappen i posten eller? Man har en hel del plikter som bilfører, og de er ikke valgfrie eller "sånn ca".

Anonymkode: 2df9b...a70

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mer eller mindre? Fikk du lappen i posten eller? Man har en hel del plikter som bilfører, og de er ikke valgfrie eller "sånn ca".

Anonymkode: 2df9b...a70

Herregud. Er snakk om 1 km og det ligger nok mest sannsynlig ikke snø på veien engang. 

Hun sier jo hun dropper det om det ikke er forsvarlig å kjøre. Hva er problemet ditt? Misunnelig på at TS har ny bil? 

Anonymkode: a2bce...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud. Er snakk om 1 km og det ligger nok mest sannsynlig ikke snø på veien engang. 

Hun sier jo hun dropper det om det ikke er forsvarlig å kjøre. Hva er problemet ditt? Misunnelig på at TS har ny bil? 

Anonymkode: a2bce...2e6

Man trenger ikke være misunnelig på andres materielle goder selv om man er kritisk til valg de tar. 

Anonymkode: 2df9b...a70

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (17 minutter siden):

4000 kr + mye bedre dekk 

Mye stress for så lite vil jeg påstå. Men hver sin smak.

Husk at det er ikke krav om vinterdekk om vinteren generelt. Det er krav om å sko bilen etter forholdene. Så alt her beror på hvordan føret faktisk er når du skal kjøre. Er det snø, is eller slaps, ELLER fare for dette, så vil politi eller andre myndigheter kunne stoppe deg, bøtelegge deg og kanskje til og med inndra førerkortet ditt. Skulle det skje noe på veien, og det viser seg at bilen ikke var skodd for forholdene, så vil du oppleve en solid avkorting i forsikringsutbetalingen - om du i det hele tatt får noen utbetaling.

Jeg skifter heller ikke dekk selv (jeg kan, men jeg gjør det ikke) og gjør svært lite på bilen selv. Derfor er jeg NAF medlem som da hjelper meg med transport ved behov, og derfor har jeg dekkhotell så jeg slipper å styre på med dekk selv. For kostnaden du sparte med dekkene kan du fint melde deg inn i NAF (eller lignende) og da slippe å tenke på transport i det hele tatt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antiviruset skrev (9 minutter siden):

ha ha ha ha starte et nybilkjøp med bilberging :) Er det mulig!

Bedre det enn å kjøre på noen pga sommerdekk.

Anonymkode: c51d1...940

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For min del er å kjøre med sommerdekk på vinterføre likestilt med å kjøre i fylla. Et valg man tar som kan ha store konsekvenser for seg selv og andre. 

Det MÅ jo være mulig å få endret den hentedatoen? Hva med om du hadde vært akutt syk? 

Anonymkode: 68ad3...86d

Eller fått Covid og må sitte i isolasjon?

Anonymkode: 54d59...45e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bedre det enn å kjøre på noen pga sommerdekk.

Anonymkode: c51d1...940

joda, men alvorlig talt dette er noe man forhandler seg til ved kjøp av bilen. Dekk liksom :) Kjøpe en bil uten dekk! Det koster ikke forhandler noe å gi deg knalltilbud på dekk ved et bilkjøp. De kan gi deg det til innkjøpspris og allikevel tjene gode penger på pakken. Man er en utrolig dårlig "forhandler" når man ender opp der som TS er nå. Når man ser vurderingsevnen akkurat nå ? Da forstår man jo det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan du ikke bare melde deg inn i NAF i dag? Er et praktisk medlemskap det når du uansett skal hente bil. 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her på østlandet hvor jeg bor er det uansett ikke sommerdekkføre, selv om snøen ikke kommer før i natt. 

Anonymkode: 1198b...025

Jeg bor også på Østlandet og her er det endel snø på veiene. Har allerede sklidd noen ganger selv med vinterdekk. Hjelper ikke at kommunen har vedtatt at de ikke skal måke før det har kommet 6-8 cm med snø 😅 

Anonymkode: a8372...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (2 minutter siden):

joda, men alvorlig talt dette er noe man forhandler seg til ved kjøp av bilen. Dekk liksom :) Kjøpe en bil uten dekk! Det koster ikke forhandler noe å gi deg knalltilbud på dekk ved et bilkjøp. De kan gi deg det til innkjøpspris og allikevel tjene gode penger på pakken. Man er en utrolig dårlig "forhandler" når man ender opp der som TS er nå. Når man ser vurderingsevnen akkurat nå ? Da forstår man jo det.

Det er jo Tesla det er snakk om her, da. De forhandler vel ikke på noe som helst som ikke går i deres favør?

Anonymkode: 54d59...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo Tesla det er snakk om her, da. De forhandler vel ikke på noe som helst som ikke går i deres favør?

Anonymkode: 54d59...45e

Men handle hos de skal de :)  Dessuten det bilmerket med desidert flest feil. Og når de er så kjipe ved salg, kan du bare tenke deg hvor kjipe de blir når du skal fikse noe på garantien :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, lady90 said:

Da får du bare tvile men her de åpenbart vant med en haug av kunder i samme situasjon som meg og sa at nok kom til å gå fint. 

Tesla anbefalte dem til og med da de hadde et samarbeid. (men tesla  sa selvsagt ikke at jeg skulle kjøre bort på dårlig føre da) 

Jeg blir så forbannet på så uansvarlige mennesker som deg! At det er ubeleilig for deg får du bare leve med, om du må betale for å få fraktet bilen til dekk verkstedet får du bare leve med, men det du ikke skal godta å leve med er å utsette andre for risiko og fare. Om du hadde kjørt deg i hjel spiller ingen rolle for meg, men at du utsetter andre for en risiko er grunn god nok til å ta fra deg lappen umiddelbart. Personlig ble jeg påkjørt og hardt skadet av en som bare skulle kjøre et stykke med sommerdekk på vinterføre, og han fortjente alle konsekvenser som han fikk og enda mer også. Uansvarlige drittsekker er både han og du.

Anonymkode: c443e...ddd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er såpass nære verkstedet, så ville jeg har ringt å spurt om hjelp. Kanskje kan de være behjelpelig til å komme til deg, mot en liten sum. Bedre å spørre enn å ta sjansen på å kjøre. 

Anonymkode: ef647...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (7 minutter siden):

Men handle hos de skal de :)  Dessuten det bilmerket med desidert flest feil. Og når de er så kjipe ved salg, kan du bare tenke deg hvor kjipe de blir når du skal fikse noe på garantien :) 

Nå har jeg over 8 års erfaring med Tesla, og jeg har bare gode ting å si om servicen. Vi har nå ikke hatt så mange feil, men et par, og det har ikke vært noe mokking, og jeg får gratis lånebil uten spørsmål. Det har jeg aldri fått hos andre bilmerker. Desidert flest feil tror jeg er overdrevet, men desidert flest klikk på nyhetssaker kan nok stemme. Når det gjelder saken ville jeg bare sett an føret. Hvis det er for glatt ville jeg ordnet med frakt av dekk (og skiftet selv ved å tatt med meg jekk), frakt av bil, eller latt bilen stå noen timer/en dag eller to til snøen smelter igjen. Det pleier ikke å ta så lang tid til en relativt mye brukt vei blir bar langs kysten sørpå i november.

Anonymkode: 61e64...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 time siden):

Det er noe alle som kjøper en Tesla må godta dessverre, ellers må man velge de dyre dekkene som man kan kjøpe fra dem. 

Det betyr at alle som kjøper tesla med levering i vintermånedene må bestille dekk fra de også. Det er ulovlig å kjøre med sommerdekk på vinteren. Vil man ha dekk fra andre, må man få bilen levert på annen tid. Eventuelt bestille transport, men det antar jeg er dyrere enn å få levert dekk hos tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis en har råd til flunka ny Tesla, har man vel råd til å transportere bilen?

Anonymkode: 3eba3...a99

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis en har råd til flunka ny Tesla, har man vel råd til å transportere bilen?

Anonymkode: 3eba3...a99

Må spare de 500kr for å ha råd til bilen 😄

Anonymkode: f3a91...c43

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (2 timer siden):

Imorgen skal jeg hente ut ny bil. Den er ikke påmontert vinterdekk så jeg må kjøre rett bort til dekkverksted og bytte over til vinterdekk. Det er en kjøretur på 3 minutter og 1 km. Er meldt en den snø i området, mest i natt. Mulig det ikke legger seg så mye dit jeg skal, midt i en storby som ligger på havnivå, men kan være noe snø i veibanen. Hvordan er det å kjøre på sommerdekk på snø? Kommer til å kjøre ekstremt rolig da, men har ikke noe valg. Tror dere det går greit? Er forresten bare flatt hele veien. 

Du risikerer avkortning fra forsikringsselskapet dersom du er involvert i en ulykke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (2 timer siden):

Imorgen skal jeg hente ut ny bil. Den er ikke påmontert vinterdekk så jeg må kjøre rett bort til dekkverksted og bytte over til vinterdekk. Det er en kjøretur på 3 minutter og 1 km. Er meldt en den snø i området, mest i natt. Mulig det ikke legger seg så mye dit jeg skal, midt i en storby som ligger på havnivå, men kan være noe snø i veibanen. Hvordan er det å kjøre på sommerdekk på snø? Kommer til å kjøre ekstremt rolig da, men har ikke noe valg. Tror dere det går greit? Er forresten bare flatt hele veien. 

Hvorfor ikke få dekkverkstedet til å levere vinterdekkene hos bilselger, og få dem til å legge om før du får bilen? 

Anonymkode: b0a99...93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...