Gå til innhold

Kjøre et lite strekke på snø med sommerdekk?


lady90

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

lady90 skrev (1 minutt siden):

Nei dessverre 

Ofte er slike medlemsskap inkludert i forsikringen.  Du bør dobbeltsjekke for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 4e61f...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sjansen, rett og slett fordi jeg mener konsekvensene er for store hvis det går galt. Du kan miste lappen - eller enda verre - noen kan bli skadet. Å velge å ta en sånn risiko blir helt feil for meg. 

Kan du vente med å hente bilen til en dag det er trygt å kjøre med sommerdekk? Kan du få noen til å bli med deg til bilhentestedet å legge om dekk? Kan du ringe bergningsbil? Dette problemet er upraktisk, men neppe uløselig. 

Anonymkode: 68ad3...86d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (2 minutter siden):

Jeg visste at det kom til å komme mange "gode" tips her. Jeg vet jo selvsagt at det ikke er lurt å gjøre det og jeg har heller aldri gjort det, men nå er det som det er. 99% av alle vinterdager ville dette gått helt fint for det hadde ikke ligget snø på veiene. Er akkurat imorgen det er litt usikkert ettersom det er meldt snø rett før bilen skal hentes. 

Vinterdekk er ikke bare beregnet på snø. Det er ikke bare snø som er vinterføre. Det er aldri snø på veiene i norge da vi salter, men det betyr ikke at det er fritt for å kjøre på sommerdekk. I Norge er de eneste månedene man kan med sikkerhet si at det ikke vil falle snø, i JUNI; JULI; AUGUST!!! Selv på sørlandet kan det falle snø i både MAI OG SEPTEMBER, om så aldri så sjeldent! Du du gjør er ULOVLIG

Anonymkode: 88c63...6ec

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (14 minutter siden):

Altså transport? Kan man bestille transport av bilen bort til dekkverkstedet? Det må jeg isåfall bekoste selv tenker jeg og kan da umulig være så billig. 

Blir ekstremt mye dyrere om det skjer noe mens man kjører med sommerdekk. Da flyr tusenlappene

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ringt til dekkverkstedet og spurt om de kunne bistå på noen måte. Ville ikke kjørt med sommerdekk på vinterføre. Du kommer til å føle deg som den idioten når du står der og må berges, eller har kjørt på noen andre.

Anonymkode: c8538...533

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært deg hadde jeg heller tatt utlevering en annen dag enn akkurat i morgen. Ja, det er typisk at vår andre "snødag" skal være i morgen, men jeg ville ikke tatt noen sjanser på dette i det hele tatt. 

Flett ny bil, hvor kult hadde det ikke vært å skade den allerede første dagen?

Anonymkode: 54d59...45e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om jeg hadde vært deg hadde jeg heller tatt utlevering en annen dag enn akkurat i morgen. Ja, det er typisk at vår andre "snødag" skal være i morgen, men jeg ville ikke tatt noen sjanser på dette i det hele tatt. 

Flett ny bil, hvor kult hadde det ikke vært å skade den allerede første dagen?

Anonymkode: 54d59...45e

Ja skulle ønske det men det er ingen mulighet for det dessverre. Man må hente den ut på dato og tidspunkt man har fått. Dette pga det er sånn kontaktløst samlebåndsopplegg med coronatiltak. Dekkene er også levert til dekkverksted og time for skift avtalt. Er så og si aldri snø på de veiene der så satser på at de salter imrogne og. 

Endret av lady90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte ok. Det er ikke bare deg selv du setter i en eventuell fare om noe skjer. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt sjansen.. hvor kjipt er det ikke om du skulle krasje en splitter ny bil? Bedre føre var tenker jeg.. sommerdekk på snø er helt sinnsykt mye glattere enn man tror.
 

Jeg hadde hentet vinterdekkene først, og  hvis billeverandøren nekter å sette dem på, så hadde jeg tatt med en jekk og satt dem på selv…

Anonymkode: 2fb26...8e9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke tatt sjansen.. hvor kjipt er det ikke om du skulle krasje en splitter ny bil? Bedre føre var tenker jeg.. sommerdekk på snø er helt sinnsykt mye glattere enn man tror.
 

Jeg hadde hentet vinterdekkene først, og  hvis billeverandøren nekter å sette dem på, så hadde jeg tatt med en jekk og satt dem på selv…

Anonymkode: 2fb26...8e9

Kan ikke skifte dekk dessverre og har ingen til å hjelpe meg med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lady90 skrev (26 minutter siden):

Det er noe alle som kjøper en Tesla må godta dessverre, ellers må man velge de dyre dekkene som man kan kjøpe fra dem. 

Ehm, nei? Vår Tesla kom med vinterdekkene på. Dette var i desember. Kjøpte ikke de dyre dekkene.

Anonymkode: 9e4bc...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (42 minutter siden):

Imorgen skal jeg hente ut ny bil. Den er ikke påmontert vinterdekk så jeg må kjøre rett bort til dekkverksted og bytte over til vinterdekk. Det er en kjøretur på 3 minutter og 1 km. Er meldt en den snø i området, mest i natt. Mulig det ikke legger seg så mye dit jeg skal, midt i en storby som ligger på havnivå, men kan være noe snø i veibanen. Hvordan er det å kjøre på sommerdekk på snø? Kommer til å kjøre ekstremt rolig da, men har ikke noe valg. Tror dere det går greit? Er forresten bare flatt hele veien. 

Stopper politiet deg og eller du er innblandet i noe så blir lappen din TATT fra deg på stedet. Pluss at du kan få problemer med forsikringa. Og jeg har NULL sympati med folk som mister lappen fordi de kjører med sommerdekk på vinterføre.

Endret av Kjetil E
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 minutt siden):

Kan ikke skifte dekk dessverre og har ingen til å hjelpe meg med det

Skifte dekk er noe alle oppegående folk kan

Anonymkode: 7c463...6b8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehm, nei? Vår Tesla kom med vinterdekkene på. Dette var i desember. Kjøpte ikke de dyre dekkene.

Anonymkode: 9e4bc...64a

Hvis man ikke kjøper dekk fra Tesla så jo. Vi ønsket ikke de eneste vinterdekkene de solgte og kjøpte egne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (30 minutter siden):

Altså transport? Kan man bestille transport av bilen bort til dekkverkstedet? Det må jeg isåfall bekoste selv tenker jeg og kan da umulig være så billig. 

Spørs på hvilken forsikring eller om du er medlem i naf eller liknende.

Jeg var i samme situasjon med Tesla en gang og da vurdere jeg også å få Viking til å skifte hjul på stedet. 

Endret av Pelle1358
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 minutt siden):

Kan ikke skifte dekk dessverre og har ingen til å hjelpe meg med det

Kan du ikke legge ut en melding på Facebook og spørre om noen kan hjelpe deg i morgen? Betal vedkommende det du skulle betalt for å bytte dekk profesjonelt. 

Ta i det minste kontakt med verkstedet og spør om råd. Du kan jo ikke være den første i verden som har dette problemet. Kanskje de er greie og kommer dit bilen din er? 

Og sjekk opp hva det koster å flytte bilen med bergingsbil etc. Ikke sikkert det blir så dyrt som du tror. 

Anonymkode: 68ad3...86d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at forsikringen høyst sannsynlig vil gi deg en heftig avkortning om noe skjer.

Anonymkode: da5e8...27b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...