Gå til innhold

Plutselig kan alle nyfødte kveles av gulp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du ser ikke forskjellen mellom når baby ligger flatt og når den sitter sammensunket i bilstol...?

Det er gode grunner til at babyer skal sove flatt, gulp er én av de. En annen er positional asphyxiation, rett og slett at babyen sitt luftrør blir klemt sammen. En nyfødt har svært små forhold og minimalt med styrke. Fikk du virkelig ingen info om trygg søvn på helsestasjonen?

Bilstol er et nødvendig onde! Det er ikke gunstig å oppbevare babyen i den lenger enn man må. 

 

"Fun"fact: første vokalisten i ACDC døde fordi han var full og ble sittende igjen sovende fastspent i bil, han spydde og ble kvalt av eget oppkast. Hvis det kan skje en voksen mann (full en, riktignok) så kan det i alle fall skje en bitteliten baby 🤷‍♀️

Anonymkode: f542e...43a

Hva gjør man da hvis man skal kjøre i to timer. Stopper hvert femte minutt for å sjekke om babyen har gulpet? 

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dævendøtte skrev (11 minutter siden):

Hva gjør man da hvis man skal kjøre i to timer. Stopper hvert femte minutt for å sjekke om babyen har gulpet? 

... eller sjekka bakspeila? Dei fleste har speil på baksetet slik at ein ser at baby har det bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (12 minutter siden):

Hva gjør man da hvis man skal kjøre i to timer. Stopper hvert femte minutt for å sjekke om babyen har gulpet? 

Speil i baksetet, eller har baby i forsetet. 

Anonymkode: 9f0ff...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (1 time siden):

Hva gjør man da hvis man skal kjøre i to timer. Stopper hvert femte minutt for å sjekke om babyen har gulpet? 

Man gjør det man må gjøre :) Man er nødt til å kjøre hit og dit i dagens samfunn, sånn er det. Det er da selvsagt tryggere å frakte babyen fastspent i bilstol enn liggende i vignbag eller noe sånt, i tilfelle kollisjon.

Det jeg vil til livs er Ts sin påstand (slik jeg leser HI) om at det er like farlig å gulpe liggende flatt i seng som å gulpe sittende i bilstol. Den påstanden er selvfølgelig feil, akkurat som påstander om at det er like trygt for en nyfødt å sove sittende i bilstol som liggende flatt på rygg i seng.

Anonymkode: f542e...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg vil til livs er Ts sin påstand (slik jeg leser HI) om at det er like farlig å gulpe liggende flatt i seng som å gulpe sittende i bilstol. Den påstanden er selvfølgelig feil, akkurat som påstander om at det er like trygt for en nyfødt å sove sittende i bilstol som liggende flatt på rygg i seng.

Anonymkode: f542e...43a

Link?

Anonymkode: 24f3a...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man gjør det man må gjøre :) Man er nødt til å kjøre hit og dit i dagens samfunn, sånn er det. Det er da selvsagt tryggere å frakte babyen fastspent i bilstol enn liggende i vignbag eller noe sånt, i tilfelle kollisjon.

Det jeg vil til livs er Ts sin påstand (slik jeg leser HI) om at det er like farlig å gulpe liggende flatt i seng som å gulpe sittende i bilstol. Den påstanden er selvfølgelig feil, akkurat som påstander om at det er like trygt for en nyfødt å sove sittende i bilstol som liggende flatt på rygg i seng.

Anonymkode: f542e...43a

Jeg har ALDRI sett noen kjøre til siden fordi de sjekker baby. 

Anonymkode: aefa6...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ALDRI sett noen kjøre til siden fordi de sjekker baby. 

Anonymkode: aefa6...026

Neivel. Jeg har gjort det, sikkert mange som har gjort det. Ikke hvert 5.min men noen ganger i løpet av en 2timers kjøretur om jeg kjørte alene, ja.

Poenget er at folk gjør det de vurderer som forsvarlig. Noen er mer risikoaverse enn andre.

Anonymkode: f542e...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ALDRI sett noen kjøre til siden fordi de sjekker baby. 

Anonymkode: aefa6...026

For en rar ting å si. Jeg har sett folk kjøre inn til siden en haug av ganger i løpet av livet, og det er svært sjeldent jeg har noen som helst aning om hvorfor de gjør det. Hvordan kan du vite at det ikke er for å sjekke babyen?

Anonymkode: edf98...853

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har ALDRI sett noen kjøre til siden fordi de sjekker baby. 

Anonymkode: aefa6...026

Da har du ikke sett meg, jeg stoppet kanskje to ganger på en strekning på 5km omtrent hver gang jeg kjørte med baby frem til hun ble 3-4 mnd! 

Anonymkode: 9f0ff...00f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For en rar ting å si. Jeg har sett folk kjøre inn til siden en haug av ganger i løpet av livet, og det er svært sjeldent jeg har noen som helst aning om hvorfor de gjør det. Hvordan kan du vite at det ikke er for å sjekke babyen?

Anonymkode: edf98...853

Og også dette! 😂 

Anonymkode: 9f0ff...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk snakket også om babyen lå i vogna i den tråden 😂

Herrgud, spy er fullt av klumper, gulp er ikke

Anonymkode: d1953...418

Gulp kan også være klumpete jo. 

Anonymkode: efb15...bbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har ALDRI sett noen kjøre til siden fordi de sjekker baby. 

Anonymkode: aefa6...026

Rekna med du stoppa og spør alle om kvifor dei køyer til sida sidan du ALDRI har sett det 😂 eg har stoppa utallige mange gongar, anten for å gje baby smokken eller for å sjekke varme/pust når han var mindre. No ser eg heldigvis tydeleg nok i speilet at han har det bra 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en rar ting å si. Jeg har sett folk kjøre inn til siden en haug av ganger i løpet av livet, og det er svært sjeldent jeg har noen som helst aning om hvorfor de gjør det. Hvordan kan du vite at det ikke er for å sjekke babyen?

Anonymkode: edf98...853

Nei altså jeg er vant med at jeg er den som må stoppe pga viktigperer bak meg, har liksom ikke sett biler stoppe, hehe. Trodde d bare var meg. Lols. 

Anonymkode: aefa6...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
RockyRose skrev (3 timer siden):

... eller sjekka bakspeila? Dei fleste har speil på baksetet slik at ein ser at baby har det bra.

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Speil i baksetet, eller har baby i forsetet. 

Anonymkode: 9f0ff...00f

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man gjør det man må gjøre :) Man er nødt til å kjøre hit og dit i dagens samfunn, sånn er det. Det er da selvsagt tryggere å frakte babyen fastspent i bilstol enn liggende i vignbag eller noe sånt, i tilfelle kollisjon.

Det jeg vil til livs er Ts sin påstand (slik jeg leser HI) om at det er like farlig å gulpe liggende flatt i seng som å gulpe sittende i bilstol. Den påstanden er selvfølgelig feil, akkurat som påstander om at det er like trygt for en nyfødt å sove sittende i bilstol som liggende flatt på rygg i seng.

Anonymkode: f542e...43a

Jeg var egentlig litt sarkastisk. 

Helt off topic...   Da datteren min var baby, lå hun i en bærebag med netting over, herregud, snakk om trafikksikkerhet på den tiden. 

Godt det har skjedd litt 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Inspirert av tråden om moren som lot babyen være i bilen ved henting i barnehagen:

Har aldri sett så mange påstå at nyfødte kan kveles i egen gulp. Hvor ofte skjer dette hjemme og hva gjør dere? Springer opp på soverommet og henger ungen opp ned?

Sist jeg sjekket var nyfødte biologisk fin-innstilt, og gulp går ut på siden. Om dette var en såpass stor risiko som hylekoret bruker som argumentasjon i tråden, så burde det vel vært nevnt hos helsestasjon og sidestilt med krybbedød? 

Anonymkode: d1953...418

Det blir nevnt på helsestasjonen. Anno 2020

Anonymkode: 6994f...ec7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ALDRI sett noen kjøre til siden fordi de sjekker baby. 

Anonymkode: aefa6...026

Jo det har du. 

Anonymkode: 6994f...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det jeg vil til livs er Ts sin påstand (slik jeg leser HI) om at det er like farlig å gulpe liggende flatt i seng som å gulpe sittende i bilstol. Den påstanden er selvfølgelig feil, akkurat som påstander om at det er like trygt for en nyfødt å sove sittende i bilstol som liggende flatt på rygg i seng.

Det er påstanden til alle i den tråden jeg referer til, at babyer kveles i vogn også, så man måtte for all del ikke parkere baby i vogn utenfor barnehagen (også fordi FUGLER kunne hakke ut øynene på den 😂😂😂)

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir nevnt på helsestasjonen. Anno 2020

Anonymkode: 6994f...ec7

Jaha. Ikke her i anno 2021 og 2019

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er påstanden til alle i den tråden jeg referer til, at babyer kveles i vogn også, så man måtte for all del ikke parkere baby i vogn utenfor barnehagen (også fordi FUGLER kunne hakke ut øynene på den 😂😂😂)

Anonymkode: d1953...418

No var vel dette kommentara frå dei som skreik hysteri om det å ikkje tørre forlate baby i bil. Då vart plutseleg alt vanskeleg, både det å dusje, gå på do, sove, la baby ligge i vogn... for å få fram kor teit dei syns det var at nokre(inkludert meg) var redd for å forlate baby i bil ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde faktisk med oss. Jeg la baby 6 uker gammel ned på stellebordet for å skifte bleie. (Hun var plaget med refluks). Plutselig så jeg hun strevde med pusten så tok henne opp. Slimproppen hadde satt seg fast i halsen og hun fikk ikke puste. Deretter ble hun blå og begynte å rulle med øynene. Jeg dro ut mye slim fra munnen hennes. Ambulanse kom på stedet og brukte sug, i mellomtiden klarte baby å få litt luft etterhvert.  Hun ble med inn på en sjekk men alt var fint heldigvis . Jeg mistenkte epilepsi, men legene mente det var slim/gulp. Dette satte skrekken i meg, men har heldigvis ikke skjedd igjen 4 år senere. 

Anonymkode: 2ba28...ffa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...