Gå til innhold

Plutselig kan alle nyfødte kveles av gulp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

RockyRose skrev (10 timer siden):

No var vel dette kommentara frå dei som skreik hysteri om det å ikkje tørre forlate baby i bil. Då vart plutseleg alt vanskeleg, både det å dusje, gå på do, sove, la baby ligge i vogn... for å få fram kor teit dei syns det var at nokre(inkludert meg) var redd for å forlate baby i bil ;) 

Nei, det var flere som skrev de ALDRI ville latt babyen ligge i vognen utenfor barnehagen, på grunn av kidnapping, noen skrev katter og noen skrev helt seriøst at fugler kunne spise opp øynene til ungen. 

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du får svare på spørsmålene jeg stiller i HI da, siden du har så mye kunnskap om emnet 

Anonymkode: d1953...418

Nå har jeg på ingen måte påberopt meg "mye kunnskap om emnet" men heller bare påpekt at dette har vært kjent i en årrekke?
Men, det er veldig vanlig at babyer gulper, normalt vil deres reflex sørge for at dette foregår uten fare, men om ytre påvirkninger gjør at denne refleksen ikke får virke vil det i verste fall føre til at baby kan slutte puste, eller trekke gulp inn i luftrøret på samme måte som en voksne svelger feil.. Det er ikke slik at hvis barnet gulper så kan det dø, men det er en grunn til at man har ambefalinger for hvordan spebarn skal ligge for å sove for eksempel hvis det er plaget med gulping. Gulping i stor grad kalles reflux. 

Det er også allment kjent at man ikke skal la et spebarn være overlatt til seg selv i den grad man ikke raskt kan komme til hvis noe skjer, og jeg vil tro - og dette er min mening og ikke forankret i forskning altså - men de fleste som forlater barn sovende i bil, entende har med babycall eller ikke vil trenge noe tid for å komme tilbake til babyen om noe skulle skje og at det da ofte står om sekunder i forskjell på at det går bra eller ikke. 

Og så er det ingen grunn til å være hverken furten eller frekk når man legger opp til diskusjon og å ta imot andres mening :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg på ingen måte påberopt meg "mye kunnskap om emnet" men heller bare påpekt at dette har vært kjent i en årrekke?
Men, det er veldig vanlig at babyer gulper, normalt vil deres reflex sørge for at dette foregår uten fare, men om ytre påvirkninger gjør at denne refleksen ikke får virke vil det i verste fall føre til at baby kan slutte puste, eller trekke gulp inn i luftrøret på samme måte som en voksne svelger feil.. Det er ikke slik at hvis barnet gulper så kan det dø, men det er en grunn til at man har ambefalinger for hvordan spebarn skal ligge for å sove for eksempel hvis det er plaget med gulping. Gulping i stor grad kalles reflux. 

Det er også allment kjent at man ikke skal la et spebarn være overlatt til seg selv i den grad man ikke raskt kan komme til hvis noe skjer, og jeg vil tro - og dette er min mening og ikke forankret i forskning altså - men de fleste som forlater barn sovende i bil, entende har med babycall eller ikke vil trenge noe tid for å komme tilbake til babyen om noe skulle skje og at det da ofte står om sekunder i forskjell på at det går bra eller ikke. 

Og så er det ingen grunn til å være hverken furten eller frekk når man legger opp til diskusjon og å ta imot andres mening :)

Hvorfor i alle dager tørr da tusenvis av familier med spedbarn å kjøre hjem til jul hvert år? 

Jada, jeg vet om det lille speilet. Men helt ærlig, på en 4-8 timers biltur, så slumrer passasjeren litt eller trykker på telefonen, og ingen sjekker bakspeilet hvert minutt over så lang tid. Og hvor mye ser du egentlig her av hva som skjer, om baby ligger helt stille? 

Anonymkode: 24f3a...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor i alle dager tørr da tusenvis av familier med spedbarn å kjøre hjem til jul hvert år? 

Jada, jeg vet om det lille speilet. Men helt ærlig, på en 4-8 timers biltur, så slumrer passasjeren litt eller trykker på telefonen, og ingen sjekker bakspeilet hvert minutt over så lang tid. Og hvor mye ser du egentlig her av hva som skjer, om baby ligger helt stille? 

Anonymkode: 24f3a...749

Ingen kjører konstant i flere timer med et spebarn vil jeg håpe uten pauser.. Og veldig mange foreldre velger at den ene sitter bak med barnet. Det kan virke som om du forsøker skape mer "drama" enn nødvendig med tanke på noen som er ganske vanlig å tenke? Liksom for å rettferdiggjøre en tanke om at det er helt greit å la babyen være alene eller uten tilsyn? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 minutter siden):

Ingen kjører konstant i flere timer med et spebarn vil jeg håpe uten pauser.. Og veldig mange foreldre velger at den ene sitter bak med barnet. Det kan virke som om du forsøker skape mer "drama" enn nødvendig med tanke på noen som er ganske vanlig å tenke? Liksom for å rettferdiggjøre en tanke om at det er helt greit å la babyen være alene eller uten tilsyn? 

Selvfølgelig stopper man. Men ikke hyppigere enn hver 30 minutt. 

Barnet har alltid tilsyn - videomonitor. 

Anonymkode: 24f3a...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googler man så står det mange grunner til å ikke la baby ligge igjen i bilen. Har selv gjort i noen ytterst få minutter. Type inn for å hente noe. 

Men aldri mer enn 5 minutter og med mulighet for oversikt. 

 

Screenshot_20211126_091745_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Anonymkode: a8d71...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Googler man så står det mange grunner til å ikke la baby ligge igjen i bilen. Har selv gjort i noen ytterst få minutter. Type inn for å hente noe. 

Men aldri mer enn 5 minutter og med mulighet for oversikt. 

 

Screenshot_20211126_091745_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Anonymkode: a8d71...39e

Men i dag har man valget mellom RS og la babyen sove der alene noen minutter, ifm barnehagen

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Selvfølgelig stopper man. Men ikke hyppigere enn hver 30 minutt. 

Barnet har alltid tilsyn - videomonitor. 

Anonymkode: 24f3a...749

Videomonitor MENS du kjører??

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Videomonitor MENS du kjører??

Anonymkode: d1953...418

Nei. Om jeg er i et annet rom. Om barnet er utenfor. Om barnet blir igjen i bilen i 10 min i behagelige 22 grader når det er -20 ute. Telefonen ringer meg ved bevegelser. 

I bilen holder speilet fint. Jeg er ikke redd for at barnet skal kveles i eget gulp, da ville jeg aldri funnet på å sette det i en bilstol, noen gang. For det å ha et halvt øye på baby hele tiden, og samtidig være en oppmerksom sjåfør, er en umulig kombinasjon. Det tar faktisk noen oppmerksomme sekunder å se mot bakspeilet, finne minispeilet, og se hvordan baby faktisk har det. 

Anonymkode: 24f3a...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men i dag har man valget mellom RS og la babyen sove der alene noen minutter, ifm barnehagen

Anonymkode: d1953...418

Nei. Idag har vi valet mellom ein risiko for smitte av RS i ein barnehage storesøskena allereie går i der ein fint kan halde avstand til andre born og dermed begrense risikoen for smitte, eller å la baby ligge aleine i bilen i 20 min (ref.tråden om dette tema).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er påstanden til alle i den tråden jeg referer til, at babyer kveles i vogn også, så man måtte for all del ikke parkere baby i vogn utenfor barnehagen (også fordi FUGLER kunne hakke ut øynene på den 😂😂😂)

Anonymkode: d1953...418

Uffda😅🐤 Vet at noen er redd for at katter skal legge seg oppi vogna, men fugler var nytt for meg.

Anonymkode: f542e...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (2 timer siden):

Nei. Idag har vi valet mellom ein risiko for smitte av RS i ein barnehage storesøskena allereie går i der ein fint kan halde avstand til andre born og dermed begrense risikoen for smitte, eller å la baby ligge aleine i bilen i 20 min (ref.tråden om dette tema).

Grunnen til at man frarådes (og i enkelte barnehager forbys) å ta med baby inn er at baby ikke har immunforsvar. I motsetning til storebror som har "rundet" det meste av virus og bakterier de siste 1-3 årene, og med det har et så godt immunforsvar at han ofte ikke blir smittet. 

Sier ikke annet enn at alle må gjøre det som er riktig for en selv. Men mange av argumentene i disse trådene forstår jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: 24f3a...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Grunnen til at man frarådes (og i enkelte barnehager forbys) å ta med baby inn er at baby ikke har immunforsvar. I motsetning til storebror som har "rundet" det meste av virus og bakterier de siste 1-3 årene, og med det har et så godt immunforsvar at han ofte ikke blir smittet. 

Sier ikke annet enn at alle må gjøre det som er riktig for en selv. Men mange av argumentene i disse trådene forstår jeg rett og slett ikke. 

Anonymkode: 24f3a...749

Kan vere smittebærar sjølv om dei ikkje sjølv blir sjuke.

Men er heilt einig i det siste! Vi går aldri frå baby i bil/utanfor kafé og liknande. Ikkje fordi vi trur bilbrann, biltjuveri, kvelning eller fuglekloring😂 vil skje. Men dersom noko skulle skje, eller baby vaknar og blir redd så er vi aldri vekke meir enn at vi høyrer/ser han og er dermed aldri aleine. Difor har vi babycall med kamera feks. Vi er sikkert hysterisk ifølgje nokre, men både eg og far lev godt med det sånn 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...