Gå til innhold

Plutselig kan alle nyfødte kveles av gulp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om moren som lot babyen være i bilen ved henting i barnehagen:

Har aldri sett så mange påstå at nyfødte kan kveles i egen gulp. Hvor ofte skjer dette hjemme og hva gjør dere? Springer opp på soverommet og henger ungen opp ned?

Sist jeg sjekket var nyfødte biologisk fin-innstilt, og gulp går ut på siden. Om dette var en såpass stor risiko som hylekoret bruker som argumentasjon i tråden, så burde det vel vært nevnt hos helsestasjon og sidestilt med krybbedød? 

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ser ikke forskjellen mellom når baby ligger flatt og når den sitter sammensunket i bilstol...?

Det er gode grunner til at babyer skal sove flatt, gulp er én av de. En annen er positional asphyxiation, rett og slett at babyen sitt luftrør blir klemt sammen. En nyfødt har svært små forhold og minimalt med styrke. Fikk du virkelig ingen info om trygg søvn på helsestasjonen?

Bilstol er et nødvendig onde! Det er ikke gunstig å oppbevare babyen i den lenger enn man må. 

 

"Fun"fact: første vokalisten i ACDC døde fordi han var full og ble sittende igjen sovende fastspent i bil, han spydde og ble kvalt av eget oppkast. Hvis det kan skje en voksen mann (full en, riktignok) så kan det i alle fall skje en bitteliten baby 🤷‍♀️

Anonymkode: f542e...43a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen i bilstolen har mye mindre bevegelighet i hodet enn en som ligger flatt på en madrass, hodet er støttet slik at det ikke er like enkelt å snu. Kroppen er festet i en fast posisjon. Ofte ligger de tykke selene også i veien ved kinnet. 

Anonymkode: 8971c...f9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis baby får riktig helning i bilen skal den ikke kunne kveles av gulp. Sjekker man ikke helning risikerer man at babyen sitter med haka mer på brystet enn det som er trygt og babyen risikerer å kveles av seg selv, eller gulp o.l.

 

Men nei, det har jeg aldri vært bekymret for, for jeg har satt meg inn i bilstoler og vet å sjekke helningen. 

Anonymkode: 9f0ff...00f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ser ikke forskjellen mellom når baby ligger flatt og når den sitter sammensunket i bilstol...?

Det er gode grunner til at babyer skal sove flatt, gulp er én av de. En annen er positional asphyxiation, rett og slett at babyen sitt luftrør blir klemt sammen. En nyfødt har svært små forhold og minimalt med styrke. Fikk du virkelig ingen info om trygg søvn på helsestasjonen?

Bilstol er et nødvendig onde! Det er ikke gunstig å oppbevare babyen i den lenger enn man må. 

 

"Fun"fact: første vokalisten i ACDC døde fordi han var full og ble sittende igjen sovende fastspent i bil, han spydde og ble kvalt av eget oppkast. Hvis det kan skje en voksen mann (full en, riktignok) så kan det i alle fall skje en bitteliten baby 🤷‍♀️

Anonymkode: f542e...43a

Folk snakket også om babyen lå i vogna i den tråden 😂

Herrgud, spy er fullt av klumper, gulp er ikke

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk du virkelig ingen info om trygg søvn på helsestasjonen?

Gurimalla. Noen har tatt på seg sur-buksene i dag.

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke noe "plutelig" over dette? Jeg fikk med meg dette når jeg ble mor første gang for over 30 år siden, og min mor før det - jeg er 50 :P og sikkert hennes før det igjen? Ganske overraskende egentlig at noen tror dette er en nyhet? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre... Som i den andre tråden: hvordan tør enkelte av dere å putte baby i bil? Eller, noe sier meg at dere som svarer her og i den andre tråden aldri har hatt et spedbarn i egen bil. 

Er setet godkjent og riktig montert går dette helt fint. Ellers ville det vært ganske mange dødsfall i året. Gulp er dessuten helt flytende, så det som ikke renner ut svelger baby fint igjen, akkurat som på natta. 

Eller for å si det på en annen måte: Hvor ofte må DU løpe ut av bilen på siden av motorveien fordi du ser spedbarnet ditt er i ferd med å kveles i gulp gjennom det lille speilet du kanskje kaster et blikk mot nå og da? 

 

Anonymkode: 24f3a...749

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Folk snakket også om babyen lå i vogna i den tråden 😂

Herrgud, spy er fullt av klumper, gulp er ikke

Anonymkode: d1953...418

Javel, det fikk jeg ikke med meg. Men uansett, svarte på ditt startinnlegg her. Der virker det som om du faktisk ikke ser noen forskjell mellom en baby som ligger flatt i sprinkelseng og baby som sitter i bilstol, at risikobildet er helt likt. Det er det jo ikke.

Skjønner ikke hvorfor dere kicker sånn på folk som er bekymret for babyers sikkerhet. Det bunner i omtanke.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gurimalla. Noen har tatt på seg sur-buksene i dag.

Anonymkode: d1953...418

Neida, har på helt vanlig dongeribukse i dag :)

Anonymkode: f542e...43a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt bekymret for at min baby skulle kveles av gulp siden hun gulpet opp i nesa og dykkerrefleksen slo inn. Så ut som hun skulle kveles. Men både helsesøster, fastlege og barneleger beroliget meg med at de aldri hadde hørt om babyer som hadde dødd av gulp. Jeg velger å tro på dem som jobber med babyer 😅

Anonymkode: 70345...dd2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ser ikke forskjellen mellom når baby ligger flatt og når den sitter sammensunket i bilstol...?

Det er gode grunner til at babyer skal sove flatt, gulp er én av de. En annen er positional asphyxiation, rett og slett at babyen sitt luftrør blir klemt sammen. En nyfødt har svært små forhold og minimalt med styrke. Fikk du virkelig ingen info om trygg søvn på helsestasjonen?

Bilstol er et nødvendig onde! Det er ikke gunstig å oppbevare babyen i den lenger enn man må. 

 

"Fun"fact: første vokalisten i ACDC døde fordi han var full og ble sittende igjen sovende fastspent i bil, han spydde og ble kvalt av eget oppkast. Hvis det kan skje en voksen mann (full en, riktignok) så kan det i alle fall skje en bitteliten baby 🤷‍♀️

Anonymkode: f542e...43a

Det finnes mange, både barn og voksne!, som har dødd av å bli kvalt i eget spy i sengen og (som virker å være det tryggeste stedet i følge KG) 
 

livet er fullt av risiko. Naturen er ikke perfekt; vi er designet for å overleve men noen ganger gjør man ikke det. 
 

å kjøre bil til og fra barnehagen er mye mye farligere(=høyere risiko) enn å la babyen sitte i bilen.  
 

Vi klarer ikke unngå risiko. Aldri!

Anonymkode: 09807...410

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het den andre tråden igjen? Vet jeg leste den i går, men nå finner jeg den ikke.

Anonymkode: edf98...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva het den andre tråden igjen? Vet jeg leste den i går, men nå finner jeg den ikke.

Anonymkode: edf98...853

Slettet eller til moderering, den ligger ikke her lengre. Tittel om en forelder som forlot babyen alene i bilen i 20 min

Anonymkode: 9f0ff...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det finnes mange, både barn og voksne!, som har dødd av å bli kvalt i eget spy i sengen og (som virker å være det tryggeste stedet i følge KG) 
 

livet er fullt av risiko. Naturen er ikke perfekt; vi er designet for å overleve men noen ganger gjør man ikke det. 
 

å kjøre bil til og fra barnehagen er mye mye farligere(=høyere risiko) enn å la babyen sitte i bilen.  
 

Vi klarer ikke unngå risiko. Aldri!

Anonymkode: 09807...410

Stemmer det, det er mye som er farlig og vi kan aldri ta bort all risiko. 

Jeg bare skjønner ikke behovet for å latterliggjøre dem som er mer engstelig enn andre og som vil redusere risikoen så mye som rimelig gjennomførbart. ALARP, om du vil.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva het den andre tråden igjen? Vet jeg leste den i går, men nå finner jeg den ikke.

Anonymkode: edf98...853

Den er nok stengt for moderering. Kommer vel tilbake om 3 timer-3 dager.

Anonymkode: f542e...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Javel, det fikk jeg ikke med meg. Men uansett, svarte på ditt startinnlegg her. Der virker det som om du faktisk ikke ser noen forskjell mellom en baby som ligger flatt i sprinkelseng og baby som sitter i bilstol, at risikobildet er helt likt. Det er det jo ikke.

Skjønner ikke hvorfor dere kicker sånn på folk som er bekymret for babyers sikkerhet. Det bunner i omtanke.

Neida, har på helt vanlig dongeribukse i dag :)

Anonymkode: f542e...43a

Mye bunner i hysteri 

Anonymkode: d1953...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 timer siden):

Er vel ikke noe "plutelig" over dette? Jeg fikk med meg dette når jeg ble mor første gang for over 30 år siden, og min mor før det - jeg er 50 :P og sikkert hennes før det igjen? Ganske overraskende egentlig at noen tror dette er en nyhet? 

Du får svare på spørsmålene jeg stiller i HI da, siden du har så mye kunnskap om emnet 

Anonymkode: d1953...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mye bunner i hysteri 

Anonymkode: d1953...418

Hysteri for noen kanskje. Men folk har ulik risikoforståelse og -villighet.

Anonymkode: f542e...43a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Folk snakket også om babyen lå i vogna i den tråden 😂

Herrgud, spy er fullt av klumper, gulp er ikke

Anonymkode: d1953...418

Spy hos baby er ikke full av klumper 

Anonymkode: 31037...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye bunner i hysteri 

Anonymkode: d1953...418

Syns du.

Er vel ikkje heilt plutseleg, ts. Både tryggleiken knytt det å la baby ligge aleine i bilstol, og det å vere obs på gulp (spesielt i kroppsstillinga ein får i bilstol/vippestol) er vel ikkje akkurat nytt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel først og fremst andre årsaker til at man ikke skal la babyen (eller unger, eller bikkjer etc) være alene i bilen. Det er ikke et sted man oppholder seg rett og slett, i alle fall ikke når man ikke selv klarer å komme seg ut derfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...