Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er delt på dette. Har ei eks svigermor som som benyttet gavegivning med å gi bort gammelt ræl hun selv ikke ville ha, men som på ingen måte passet mottakeren, da er svaret NEI! 
Samtidig har jeg konkrete ønsker på min ønskeliste jeg kun vil skal kjøpes brukt, samme til barna. Jeg ønsker ikke at familie skal kaste bort penger på gaver som kan kjøpes billigere brukt. Og noen ting syns jeg har mer sjarm om det er gammelt. Jeg hadde blitt mye mer glad for en tallerken til 20 kr fra brukt´n enn en dyr i samme serie til 500 fra glassmagasinet.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på. Jeg har en del brukte ting på ønskelista i år. Det er ting som man ikke kan få kjøpt lengre og som jeg samler på.

Anonymkode: 2a6cb...b11

• Liker 6
Skrevet
LoppeLiten skrev (1 minutt siden):

Jeg er delt på dette. Har ei eks svigermor som som benyttet gavegivning med å gi bort gammelt ræl hun selv ikke ville ha, men som på ingen måte passet mottakeren, da er svaret NEI! 
Samtidig har jeg konkrete ønsker på min ønskeliste jeg kun vil skal kjøpes brukt, samme til barna. Jeg ønsker ikke at familie skal kaste bort penger på gaver som kan kjøpes billigere brukt. Og noen ting syns jeg har mer sjarm om det er gammelt. Jeg hadde blitt mye mer glad for en tallerken til 20 kr fra brukt´n enn en dyr i samme serie til 500 fra glassmagasinet.

Tenk en 12 åring som ønsker seg ps5 og så får han en gammel vase isteden :P 

Anonymkode: f4a4a...915

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis mottaker er informert om at det er gjenbruk, og gjenstanden er hel, ren, og i veldig god stand er jeg ikke negativ til det, men å gi noe med vesentlig forkortet levetid i gave er jeg ikke udelt positiv til.

Jeg er selv en person som liker å ha en gjenstand gjennom hele livsløpet, fra ny til ubrukelig, og ville av den grunn heller hatt noe billig kjøpt nytt, enn noe dyrt kjøpt brukt.

Anonymkode: 1673e...116

Så du kjøper alle dine boliger nye og bor i dem til de blir "ubrukelige"?

Jeg har alltid stusset over folk som påstår seg å ikke like brukte ting. Til nå har jeg ikke støtt på en eneste en av dem som unngår å leie, kjøpe et brukt hus eller bo på hotell eller restaurant. Alle våre fremste og mest normale (veldig godt!) brukte gjenstander. 

Ts: jeg ser intet poeng med å opplyse om en gjenstand har vært eid og brukt av noen andre. Ingen er i stand til å se at noe har vært eiet før. 

Anonymkode: 9849a...b82

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenk en 12 åring som ønsker seg ps5 og så får han en gammel vase isteden :P 

Da har man bommet godt, så godt at det kan bli ekstra god stemning tenker jeg🤣🤣 Vet vi hadde fått oss en skikkelig god latter om tenåringen her fikk verdens styggeste vase til jul😂 (tenåringen hadde også ledd godt!) 

Skrevet
LoppeLiten skrev (Akkurat nå):

Da har man bommet godt, så godt at det kan bli ekstra god stemning tenker jeg🤣🤣 Vet vi hadde fått oss en skikkelig god latter om tenåringen her fikk verdens styggeste vase til jul😂 (tenåringen hadde også ledd godt!) 

Husker en vide på YouTube der ungen ønsket seg den nyeste iPhone men istedenfor så fikk de en gammel iPhone :P 

Skrevet

Foretrekker å få brukte gaver! Vil ikke bidra mer til forbrukersamfunnet, og hvis de kjøper en brukt gave, men helst ikke noe som helst, da vet jeg at de kjenner meg. 

Anonymkode: 740cf...3a4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dersom tanken bak er “Jeg vil rydde i boden, men får dårlig samvittighet av å kaste denne redselsfulle vasen i søpla. Dersom jeg gir den i gave til en tilfeldig person i omgangskretsen, sparer jeg penger og slipper å stresse med julehandel» er ikke det en tanke jeg synes det er verdt å applaudere. 

Anonymkode: 3dcfe...0e1

100 % enig. Og det gjelder også nye ting. Kjøper man bare noe ræl for å bli ferdig med det kan man heller droppe det. En fin, gjennomtenkt gave tilpasset mottaker er supert enten den er ny, kjøpt brukt eller hjemmelaget.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er flott å få noe hjemmelaget, men jeg synes man bør tenke på mottakeren uansett om man gir noe nytt, brukt eller hjemmelaget. Man bør prøve å gi en gave som vedkommende trenger eller ønsker seg, og som har stor sannsynlighet for å ikke bli kastet eller gitt bort eller dyttet nedi en skuff for aldri å bli tatt fram igjen.

Jeg er selvsagt takknemlig for alt jeg får, og det er tanken som teller. Men generelt ønsker jeg ikke fylle opp huset med ting jeg ikke ønsker meg eller trenger. 

Nye, kjøpte ting ting har den ene store fordelen at de som oftest kan byttes. Får man noe som ikke treffer, kan man bytte i noe som passer bedre. Det kan man ikke med brukte og hjemmelagede. Jeg synes dog hjemmelagede ofte fungerer «bedre» og det er mindre risiko for helbom. Hjemmelagde gaver er jo oftr spiselige/oppbrukbare - så det synes jeg er gull. Strikk synes jeg er kjempeflott å få, men du bør jo vite at personen faktisk bruker strikk, og velge farger som vedkommende liker osv. På den andre siden du bør være rimelig sikker på at vedkommende vil bli glad for en brodert juleduk før du setter i gang. 

Gaver handler jo først og fremt om å glede mottakeren. Å finne noe vedkommende oppriktig blir glad for og vil bruke. 

Anonymkode: 947da...b06

Og hvis man finner noe mottakeren ønsker seg og vil bli glad for, spiller det da noen rolle om noen andre allerede har klippet av prislappen? 

Det er absolutt ingen garanti for at nye ting kan byttes. Før corona pleide jeg å dra på juleshopping i utlandet i desember hvert år. Null bytting mao!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må du gjerne mene, men jeg vil heller ha noe jeg ønsker meg enn noe som bare blir kastet eller lagt i en skuff.

Her hadde den nok blitt kastet da jeg bor i en liten leilighet.

Anonymkode: 35308...409

Men da er jo problemstillingen om man får noe man ønsker seg. Hvis noen kjøper en ny, stygg pyntegjenstand på en liten butikk på andre kanten av landet, er det mye større sjangs for at det blir kastet enn om mamma skulle finne en del av et servise eller en vase jeg har ønsket meg, på finn (som et alternativ til å kjøpe samme servise eller vase nytt). 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ikke hvis det går i søppla.

Gi da heller noe som kan byttes, det er det som er bra for miljøet.

Anonymkode: 35308...409

Du tar det for gitt at alt som er nytt kan byttes, men det er jo ikke sånn. Hvis jeg sender en gave til min tyske venninne kan ikke hun bytte det om det ikke skulle falle i smak. Hvis jeg kjøper noe i mai som jeg tror Anne blir glad for, får hun neppe byttet det i desember. Hvis jeg drar til London eller København på julegave shopping vil ingen kunne bytte de gavene. Og ikke alle butikker har bytte uansett.

Anonymkode: c5a18...d23

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foretrekker å få brukte gaver! Vil ikke bidra mer til forbrukersamfunnet, og hvis de kjøper en brukt gave, men helst ikke noe som helst, da vet jeg at de kjenner meg. 

Anonymkode: 740cf...3a4

Er ikke dorull nisser egentlig gjenbruk også? Siden de er brukte doruller 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har alltid stusset over folk som påstår seg å ikke like brukte ting. Til nå har jeg ikke støtt på en eneste en av dem som unngår å leie, kjøpe et brukt hus eller bo på hotell eller restaurant. Alle våre fremste og mest normale (veldig godt!) brukte gjenstander. 

Ts: jeg ser intet poeng med å opplyse om en gjenstand har vært eid og brukt av noen andre. Ingen er i stand til å se at noe har vært eiet før. 

Brukte biler kjøper de også ofte - merkelig det der.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ikke alle som har så god råd og hvis det man gir er noe fint og som man kan bruke så er det bare bra synes jeg :)

Da lar man være. Folk vil ikke fylle opp tingene sine med billig ræl som giveren ikke vil ha selv. Hos oss hadde slike gaver gått i bosset.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hvis man finner noe mottakeren ønsker seg og vil bli glad for, spiller det da noen rolle om noen andre allerede har klippet av prislappen? 

Det er absolutt ingen garanti for at nye ting kan byttes. Før corona pleide jeg å dra på juleshopping i utlandet i desember hvert år. Null bytting mao!

Helt enig med deg. Det var også poenget mitt i et tidligere innlegg her, men skjønner godt at det ikke er lett å holde styr på ulike AB ☺️

Men ja, det viktigste er å finne en gave som mottaker ønsker seg og vil bli glad for. Er man litt usikker på det, så er det tryggest å kjøpe noe med byttelapp - slik at man unngår å gi bort noe som kastes eller blir liggende innerst i boden. 

Men kjenner man mottaker og vet hva som vil slå an og ikke, så er brukt kjempeflott! Jeg er på ingen måte «plaget av» å få brukte ting, men vil helst ikke få ting som er helt skivebom som ikke kan byttes. Fra et miljøperspektiv er det heller ikke det beste. 

Anonymkode: 947da...b06

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Da lar man være. Folk vil ikke fylle opp tingene sine med billig ræl som giveren ikke vil ha selv. Hos oss hadde slike gaver gått i bosset.

Håper ikke de finner ut at dere hev det da 

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg gir bort og ønsker meg brukt til jul :) Hvem i all verden ønsker seg en Ball genser til 2000 kr med god samvittighet? Let på finn hvis du skal kjøpe en til meg, sa jeg :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei

Boligen jeg kjøpte for 30 år siden  som jeg fremdeles bor i, og som jeg planlegger å forsatt bo i inntil den blir upraktisk for meg, var ikke ny.   Det var heller ikke møblene og interiøret jeg fylte boligen med.  Tvert i mot var alt arvet eller kjøpt brukt.

Det samme var omtrent alt jeg hadde i oppveksten. 

Jeg har brukt 30 år på å få boligen som jeg ønsker, en ny gjenstand, og ett nytt møbel om gangen.

Som jeg skrev i første innlegg, jeg har ingenting i mot bruktkjøp, men jeg vil heller få nye ting, med full brukstid, i gave.

• Liker 1
Skrevet

Ser for meg at mye havner gjemt i et skap eller blir gitt videre til fretex. Skal man gi noe brukt, bør man være sikker på at det er noe personen ønsker/vil like.

Feks kan en brukt LP med riktig musikk passe til en musikkinteressert, mens en blondeduk til 25åringen passe dårlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt 30 år på å få boligen som jeg ønsker, en ny gjenstand, og ett nytt møbel om gangen.

Jeg legger til: Jeg byttet ut siste møbel jeg arvet for en uke siden.

Møbelet var 15 år da jeg fikk det for 30 år siden, og var altså 45 år da jeg pensjonerte det for en uke siden.

Da var det ubrukelig, det kunne ikke repareres flere ganger, og kunne ikke gis videre.

Skrevet
Honey Dew skrev (46 minutter siden):

Jeg er enig i at man ikke skal gi bort ræl man ikke vil ha selv. Jeg har bare problemer med å forstå at det er bedre at jeg kjøpe noe billig ræl fra Nille eller Europris og gir deg det, enn om jeg gir deg en fin kvalitetsting du har ønsket deg og du ikke kan se at er brukt. Kan du forklare meg dette? 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei

Boligen jeg kjøpte for 30 år siden  som jeg fremdeles bor i, og som jeg planlegger å forsatt bo i inntil den blir upraktisk for meg, var ikke ny.   Det var heller ikke møblene og interiøret jeg fylte boligen med.  Tvert i mot var alt arvet eller kjøpt brukt.

Det samme var omtrent alt jeg hadde i oppveksten. 

Som jeg skrev i første innlegg, jeg har ingenting i mot bruktkjøp, men jeg vil heller få nye ting, med full brukstid, i gave.

Men nå er det jo sånn at en kvalitetsting noen har eid i noen måneder og knapt brukt, har mye lenger brukstid igjen, enn en billig ræleting 🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at man ikke skal gi bort ræl man ikke vil ha selv. Jeg har bare problemer med å forstå at det er bedre at jeg kjøpe noe billig ræl fra Nille eller Europris og gir deg det, enn om jeg gir deg en fin kvalitetsting du har ønsket deg og du ikke kan se at er brukt. Kan du forklare meg dette? 

Men nå er det jo sånn at en kvalitetsting noen har eid i noen måneder og knapt brukt, har mye lenger brukstid igjen, enn en billig ræleting 🙄

Ønsker meg ikke noe som helst brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...