ClausSaus Skrevet 23. november 2021 #61 Skrevet 23. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg synes denne debatten misforstår mye av problemet. Jeg tror ikke det hjelper damer på 49 år å "nedjustere sin egen markedsverdi" hvis de vil finne seg kjæreste. Poenget er jo at voksne damer heller vil være alene, enn å finne seg en mann som ikke er på hennes eget nivå. Hvorfor skal hun det, når hun klarer seg fint på egen hånd? Det virker som om enkelte tror at det fremdeles er nødvendig for kvinner å finne en mann for å forsørge seg.. Når det er sagt, så tror jeg at enkelte "evig single" kunne med fordel hatt litt mindre overfladiske preferanser hvis de vil finne seg noen. F.eks er det ganske teit at enkelte damer mener at mannen må være minst 1.80 høy, særlig hvis man er 1.50 selv. Eller, det er først og fremst synd, fordi de avskriver mange fine menn før de i de hele tatt har fått en sjanse. Jeg vet ikke om de voksne damene på 40+ er så overfladiske, det er mulig dette gjelder mer de som er i 20-åra. Og det er kanskje dette de to psykologene egentlig mente, at yngre damer kan ha slike kriterier og komme unna med det, fordi det er likevel mange interesserte, men at når man blir eldre så begrenser utvalget seg, og man kan ikke være så kresen på alt som ikke er viktig. Eller, man kan jo det, men da blir det vanskeligere å finne noen. Jeg synes likevel det er uheldig å kalle det å "nedjustere sin markedsverdi", da det høres ganske nedlatende ut. Ville heller fokusert på at man må finne ut hva som er viktig for en selv, og så drite litt i alt annet. Anonymkode: 4f667...5c0 Nei: "Poenget" er ikke at godt voksne kvinner heller vil være alene enn å senke kravene sine. Dette er faktisk ikke noe "poeng" i det hele tatt. For det er ingen som påstår at godt voksne kvinner må senke kravene sine enten de vil finne noen eller ikke.. Det vi sier er at godt voksne kvinner kan bli nødt til å senke kravene sine dersom de ønsker å finne noen. Det er dette som er påstanden. Hvis de derimot ikke ønsker det kan de jo selvfølgelig bare la være… men hva har dette i det hele tatt med saken å gjøre? Jeg tror imidlertid at du treffer blink på at det er dette som misforstås. Men det er ingen grunn for for en slik misforståelse – den bunner i så fall i manglende vilje eller evne til å lese hva andre faktisk skriver. Ellers enig i det du trekker frem, men unntak av at denne spakere formuleringen du foreslår jo har vært brukt i alle år…? Endret 23. november 2021 av ClausSaus
Flintis Skrevet 23. november 2021 #62 Skrevet 23. november 2021 (endret) Jeg ser at mange har problemer med å justere ned kravene til partner og det må jo alle uattraktive gjøre. Jeg som mann gjorde også dette. Endret 23. november 2021 av Flintis
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #63 Skrevet 23. november 2021 ClausSaus skrev (50 minutter siden): Nei: "Poenget" er ikke at godt voksne kvinner heller vil være alene enn å senke kravene sine. Dette er faktisk ikke noe "poeng" i det hele tatt. For det er ingen som påstår at godt voksne kvinner må senke kravene sine enten de vil finne noen eller ikke.. Det vi sier er at godt voksne kvinner kan bli nødt til å senke kravene sine dersom de ønsker å finne noen. Det er dette som er påstanden. Hvis de derimot ikke ønsker det kan de jo selvfølgelig bare la være… men hva har dette i det hele tatt med saken å gjøre? Jeg tror imidlertid at du treffer blink på at det er dette som misforstås. Men det er ingen grunn for for en slik misforståelse – den bunner i så fall i manglende vilje eller evne til å lese hva andre faktisk skriver. Ellers enig i det du trekker frem, men unntak av at denne spakere formuleringen du foreslår jo har vært brukt i alle år…? Jeg vet ikke om det er noen vits i at jeg svarer på dette, da det virker som du er lite interessert i andre synspunkt enn dine egne. Det virker heller ikke som du har fått med deg utgangspunktet for hele debatten, som var en sak om en dame på 49 år som syntes det var vanskelig å finne seg en kjæreste? Det er dette jeg tok utgangspunkt i. Jeg er egentlig ikke så opptatt av hele denne dating-debatten. (Du trenger forresten ikke bruke så mye uthevet skrift, det er bare forstyrrende og får ikke fram meningene dine i det hele tatt.) Anonymkode: 4f667...5c0 1
Hespe3 Skrevet 23. november 2021 #64 Skrevet 23. november 2021 ClausSaus skrev (16 timer siden): Det er ikke noen "debatt" i det hele tatt. Her er jeg i grunnen enig med deg. ClausSaus skrev (16 timer siden): Så er det altså slik at enkelte ikke tåler å høre dette. Problemet er at det er sant. Og det eneste som da hjelper er å oppføre seg som unger, kverulere som besatt og vrenge på hva det er forskningen faktisk påstår. Av en eller annen grunn blir ikke slik oppførsel bare utestengt fra debatten. Dette er ingen "debatt", det er bare infantil kverulering om trivielle sannheter som enkelte ikke er voksne nok til å se i øynene. Og her er jeg uenig med deg. Det handler ikke om at voksne kvinner ikke "tåler å høre dette", når saken er at vi faktisk ikke trenger å "høre det". Vi er faktisk fullstendig klar over tingenes tilstand. Det jeg tror - som jeg sa i et tidligere svar - gjør at mange kvinner, meg selv inkludert, reagerer med irritasjon, handler om at "noen" har et så sterkt behov for å tre "informasjon" som - vi ikke trenger, fordi dette er noe vi/"alle" vet og har visst lenge - har svært liten, om noen som helst, nytteverdi ned over ørene på oss. Jeg klarer ikke å se hva man eventuelt skal oppnå med å gå ut med denne "sannheten", som jo som nevnt overhodet ikke er noe nytt. 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #65 Skrevet 23. november 2021 ClausSaus skrev (6 timer siden): Ingen påstår at det ikke spiller noen rolle om man har tatt vare på seg selv eller ikke. Dette er en naturlig forutsetning, du kan ikke sammenligne en kvinne som har tatt vare på seg selv med en mann som ikke har det og forvente å lære noe. Videre, utseende veier mye mindre i kvinners vurdering av menn enn i menns vurdering av kvinner. Så nei, dette var fullstendig bomskudd. Men igjen, det er altså solide og repeterbare resultater fra systematisert forsking vi snakker om. Hva du måtte "føle" om dette har ingen relevans: Vi har tilgang på fasiten. Hvem sier utseende veier mindre for damer? Det gjør ikke det, altså. Er kanskje usannsynlig likestilt, men vakkert ansikt og ikke minst en velholdt og slank kropp betyr nå mer for meg enn status. Har heldigvis egne penger og en interessant jobb. En annen ting er det gnåler om ungdom og fruktbarhet, nå får vel de fleste kvinner de barna de vil ha, men opplever vel at menn er mer hysterisk bekymra i forkant av barn enn kvinner er? Synes vel det stort sett er damer som tar sjefsavgjørelsen om barn, mens menn sitter på gjerdet og vegrer og...bekymrer seg. Du tror ikke du forveksler hvordan ting er (har vært) i USA med hvordan de bør være, el egentlig er? Anonymkode: c2bec...150 4
ClausSaus Skrevet 23. november 2021 #66 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke om det er noen vits i at jeg svarer på dette, da det virker som du er lite interessert i andre synspunkt enn dine egne. Det virker heller ikke som du har fått med deg utgangspunktet for hele debatten, som var en sak om en dame på 49 år som syntes det var vanskelig å finne seg en kjæreste? Det er dette jeg tok utgangspunkt i. Jeg er egentlig ikke så opptatt av hele denne dating-debatten. (Du trenger forresten ikke bruke så mye uthevet skrift, det er bare forstyrrende og får ikke fram meningene dine i det hele tatt.) Anonymkode: 4f667...5c0 Nei, det stemmer ganske enkelt ikke. Det vi diskuterer her – selve temaet – er en påstand. Og de er ikke du som fremsetter påstanden, så det er ikke du som avgjør hva den går ut på. Det du gjør er å joine et klagekor som er fast bestemt på å drite i hva Kjøs, Thuen, jeg og andre faktisk sier, og istedet kritisere oss for påstander vi faktisk ikke kommer med. Det er rett og slett dere som ikke lytter. (Forøvrig uthever jeg nøyaktig hva jeg vil.)
ClausSaus Skrevet 23. november 2021 #67 Skrevet 23. november 2021 (endret) Hespe3 skrev (33 minutter siden): Her er jeg i grunnen enig med deg. Og her er jeg uenig med deg. Det handler ikke om at voksne kvinner ikke "tåler å høre dette", når saken er at vi faktisk ikke trenger å "høre det". Vi er faktisk fullstendig klar over tingenes tilstand. Det jeg tror - som jeg sa i et tidligere svar - gjør at mange kvinner, meg selv inkludert, reagerer med irritasjon, handler om at "noen" har et så sterkt behov for å tre "informasjon" som - vi ikke trenger, fordi dette er noe vi/"alle" vet og har visst lenge - har svært liten, om noen som helst, nytteverdi ned over ørene på oss. Jeg klarer ikke å se hva man eventuelt skal oppnå med å gå ut med denne "sannheten", som jo som nevnt overhodet ikke er noe nytt. Jo, det handler faktisk helt spesifikt om at: dere fikk høre det det tålte dere ikke Det ble TV-debatt av "saken". Analyse fullført. Og om dere "trenger" å høre det…? Utsagnet stammer fra en sak Aftenposten laget om 49 år gamle Monica som ikke finner seg type, der Kjøs og Thuen ble intervjuet om hva hun kunne foreta seg. Kjøs og Thuen jaget altså ikke tilfeldig forbipasserende kvinner nedover gaten og prøvde å prakke på dem informasjon. De ble stilt spørsmål av en avis, og svarte…. og det ble det bråk av! Hva skulle de gjort? Latt være å svare… fordi dere ikke "trenger" å høre det? Og så skal vi på toppen av det hele "diskutere" om dere tåler å høre sannheten eller ei…??? Sorry, men dette er faktisk bare tull. Endret 23. november 2021 av ClausSaus
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #68 Skrevet 23. november 2021 4 hours ago, Flintis said: Jeg ser at mange har problemer med å justere ned kravene til partner og det må jo alle uattraktive gjøre. Jeg som mann gjorde også dette. Men har du det ikke bedre alene da? Blir kvelt og kvalm ved tanken på å bo med en jeg ikke elsker og virkelig vil ha. Anonymkode: 1c882...2c1 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #69 Skrevet 23. november 2021 ClausSaus skrev (16 minutter siden): Nei, det stemmer ganske enkelt ikke. Det vi diskuterer her – selve temaet – er en påstand. Og de er ikke du som fremsetter påstanden, så det er ikke du som avgjør hva den går ut på. Det du gjør er å joine et klagekor som er fast bestemt på å drite i hva Kjøs, Thuen, jeg og andre faktisk sier, og istedet kritisere oss for påstander vi faktisk ikke kommer med. Det er rett og slett dere som ikke lytter. (Forøvrig uthever jeg nøyaktig hva jeg vil.) Jeg har verken deltatt i noe klagekor eller laget bråk. Og jeg driter ikke hva Kjøs og Thuen sier, for da hadde jeg vel ikke svart her i det hele tatt. Jeg har ingen problemer med å forstå hva de mener, eller hva du mener for den saks skyld. Men selv om jeg forstår poenget, trenger jeg vel ikke være enig i framstillingen. Eller applaudere uttalelsene deres. Anonymkode: 4f667...5c0 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #70 Skrevet 23. november 2021 Rart at så mange menn er så påståelige på dette. Men sannheten er jo at menn over 50 i de aller fleste tilfeller ikke kan finne en dame i 20 eller 30 åra. Det forekommer, men da er det enten thaidamer eller en rik kjendismann som har mye mer å tilby enn en vanlig mann i 50-åra. Og de fleste menn i 50-åra har barn fra før som er voksne. Tror ikke bleieskift og nattevåk er det som står øverst på lista for menn i 50-åra med store eller voksne barn. Anonymkode: 4de01...dd9 9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #71 Skrevet 23. november 2021 Jeg tror "markedet" jevner seg ut, slik at begge kjønn får kjenne på at det er forskjell på attraktiv og ikke. Noen få menn kan sikkert gå langt ned i alder, men jeg tror andelen attraktive kvinner, som kunne gjort det samme, er like stor. Forskjellen er bare at de ikke gjør det. Anonymkode: e37ba...63b 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #72 Skrevet 23. november 2021 ClausSaus skrev (7 timer siden): Nei: "Poenget" er ikke at godt voksne kvinner heller vil være alene enn å senke kravene sine. Dette er faktisk ikke noe "poeng" i det hele tatt. For det er ingen som påstår at godt voksne kvinner må senke kravene sine enten de vil finne noen eller ikke.. Det vi sier er at godt voksne kvinner kan bli nødt til å senke kravene sine dersom de ønsker å finne noen. Det er dette som er påstanden. Hvis de derimot ikke ønsker det kan de jo selvfølgelig bare la være… men hva har dette i det hele tatt med saken å gjøre? Jeg tror imidlertid at du treffer blink på at det er dette som misforstås. Men det er ingen grunn for for en slik misforståelse – den bunner i så fall i manglende vilje eller evne til å lese hva andre faktisk skriver. Ellers enig i det du trekker frem, men unntak av at denne spakere formuleringen du foreslår jo har vært brukt i alle år…? Men poenget, slik jeg ser det, er at dette er å sparke inn åpne dører. Derfor blir hele diskusjonen ganske banal. Som om ikke kvinner, i alle aldre, til alle tider, er 100% klar over at vi alltid vil bli vurdert etter utseende og attraktivitet. Vi er 100% smertelig klar over det. Og at denne attraktiviteten i hovedsak vil falle i takt med alder er heller ikke en åpenbaring vi har fått presentert av de to psykologherrene. Med andre ord blir denne retorikken nok et bidrag i å holde kvinner nede og be dem finne sin plass, selv om det er lite sannsynlig at det var de gode herrers intensjoner. Det blir litt som å fortelle menn med for få centimeter i enten høyde eller forplantningsorgan om å kjenne sin markedsverdi når de egentlig ønsker et tips om hvordan gå frem for finne seg en livspartner. M.a.o et meget lite nyttig innspill som..tja...hvilken misjon tjener det? Å gi den søkende enda dårligere selvtillit? Jeg er ganske sikker på at realitetsorienteringen er godt på plass hos de fleste kvinner, men man blir nødvendigvis litt amper og irritert over å bli servert unyttige selvfølgeligheter fra to fyrer man kanskje hadde en litt høyere forventning til enn å videreformidle forslitte incel-mantraer. Anonymkode: 598ae...301 6
Hespe3 Skrevet 23. november 2021 #73 Skrevet 23. november 2021 ClausSaus skrev (3 timer siden): Jo, det handler faktisk helt spesifikt om at: dere fikk høre det det tålte dere ikke Det ble TV-debatt av "saken". Analyse fullført. Og om dere "trenger" å høre det…? Utsagnet stammer fra en sak Aftenposten laget om 49 år gamle Monica som ikke finner seg type, der Kjøs og Thuen ble intervjuet om hva hun kunne foreta seg. Kjøs og Thuen jaget altså ikke tilfeldig forbipasserende kvinner nedover gaten og prøvde å prakke på dem informasjon. De ble stilt spørsmål av en avis, og svarte…. og det ble det bråk av! Hva skulle de gjort? Latt være å svare… fordi dere ikke "trenger" å høre det? Og så skal vi på toppen av det hele "diskutere" om dere tåler å høre sannheten eller ei…??? Sorry, men dette er faktisk bare tull. Her er du i gang igjen med hersketeknikkene dine. Jeg skjønner selvsagt at Kjøs og Thuen ikke jaget en tilfeldig kvinne nedover gata, men å lage TV-debatt av det var vel nærmest å skyte spurv med kanon. Poenget mitt er at vi voksne kvinner "får høre det" hele tiden - altså dette med den synkende markedsverdien vår - til den grad at man måtte ha bodd under en stein de siste årene for å ikke ha fått det med seg. Det er gammelt nytt, vi vet det, og det er rett og slett bare irriterende at noen (menn) ser seg nødt til å påpeke selvfølgeligheter gang på gang. Det er masete. Hender det ikke at du selv innimellom blir irritert dersom noen gang på gang bare må fortelle deg noe som du vet at de vet at du er fullstendig klar over? For å si det sånn: Hva er det egentlig meningen at jeg skal bruke denne "informasjonen" til? Har den noen som helst nytte? 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #74 Skrevet 23. november 2021 Vi er mange kvinner som ikke trenger en mann. Vi kan jo leve helt fint som singel i 2021. I hvert fall vi som har god inntekt og trives godt med oss selv. Hvorfor er det så galt å være singel da Anonymkode: 4e8e8...d5f 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #75 Skrevet 23. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Vi er mange kvinner som ikke trenger en mann. Vi kan jo leve helt fint som singel i 2021. I hvert fall vi som har god inntekt og trives godt med oss selv. Hvorfor er det så galt å være singel da Anonymkode: 4e8e8...d5f Det er ikke galt å være singel. Men det er ikke galt å ønske seg noen heller. Anonymkode: 028df...894 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #76 Skrevet 23. november 2021 26 minutter siden, Hespe3 said: Her er du i gang igjen med hersketeknikkene dine. Jeg skjønner selvsagt at Kjøs og Thuen ikke jaget en tilfeldig kvinne nedover gata, men å lage TV-debatt av det var vel nærmest å skyte spurv med kanon. Poenget mitt er at vi voksne kvinner "får høre det" hele tiden - altså dette med den synkende markedsverdien vår - til den grad at man måtte ha bodd under en stein de siste årene for å ikke ha fått det med seg. Det er gammelt nytt, vi vet det, og det er rett og slett bare irriterende at noen (menn) ser seg nødt til å påpeke selvfølgeligheter gang på gang. Det er masete. Hender det ikke at du selv innimellom blir irritert dersom noen gang på gang bare må fortelle deg noe som du vet at de vet at du er fullstendig klar over? For å si det sånn: Hva er det egentlig meningen at jeg skal bruke denne "informasjonen" til? Har den noen som helst nytte? Denne ser jeg. Det er veldig beklagelig at du får samme informasjon tredd over ørene gang på gang. Men hvordan foregår dette i praksis? Hvem er det som forteller deg ustanselig forteller dere dette? De høres ikke gode ut. Jeg ville tatt avstand fra sånne venner. Jeg ville også tatt avstand fra å oppsøke temaet i media eller på andre debatter. Her må man selv ta ansvar. Det kan fort bli for mye. Da er det i hvert fall viktig å vite at det ikke er alle andres feil. Internett er spesielt gode på å gi deg den virkeligheten du oppsøker. Anonymkode: 028df...894
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #77 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men poenget, slik jeg ser det, er at dette er å sparke inn åpne dører. Derfor blir hele diskusjonen ganske banal. Som om ikke kvinner, i alle aldre, til alle tider, er 100% klar over at vi alltid vil bli vurdert etter utseende og attraktivitet. Vi er 100% smertelig klar over det. Og at denne attraktiviteten i hovedsak vil falle i takt med alder er heller ikke en åpenbaring vi har fått presentert av de to psykologherrene. Med andre ord blir denne retorikken nok et bidrag i å holde kvinner nede og be dem finne sin plass, selv om det er lite sannsynlig at det var de gode herrers intensjoner. Det blir litt som å fortelle menn med for få centimeter i enten høyde eller forplantningsorgan om å kjenne sin markedsverdi når de egentlig ønsker et tips om hvordan gå frem for finne seg en livspartner. M.a.o et meget lite nyttig innspill som..tja...hvilken misjon tjener det? Å gi den søkende enda dårligere selvtillit? Jeg er ganske sikker på at realitetsorienteringen er godt på plass hos de fleste kvinner, men man blir nødvendigvis litt amper og irritert over å bli servert unyttige selvfølgeligheter fra to fyrer man kanskje hadde en litt høyere forventning til enn å videreformidle forslitte incel-mantraer. Anonymkode: 598ae...301 Vel. Men menn får jo ofte høre nettopp det, de er enten ikke høye nok, kjekke nok, vellykkede nok etc. Det er dessverre ikke slik at alle kan ha de beste kortene på hendene for all tid, og alder er noe som kommer i betraktning både for menn og kvinner når man søker seg partner. De fleste menn som har for høy standard har følgelig også to valg hvis de har for høye krav for kvinner, enten så må de søke blant potensielle partnere som er mer realistisk, eller så må de godta at det kanskje ikke blir noen partner. Begge deler er selvfølgelig helt greit, men poenget er at de færreste får bode pose og sekk, dvs. kan være så kresne som de vil og fortsatt regne med å få en partner. Ser derfor ikke det kontroversielle at det samme naturlig nok gjelder kvinner. At man tar seg nær av psykologiske/biologiske preferanser presentert av folk som har forsket innen disse fagfeltene får man jo ta litt på egen kappe. Det betyr ikke at det er en sannhet som gjelder absolutt alle enkeltindivider, men at man ser visse trekk som går igjen når mennesker søker mot en ny partner. Det er for eksempel overhodet ikke noe kontroversielt at man ønsker en sunn, frisk og sprek partner i utgangspunktet da dette er preferanser som er nedarvet gjennom mange tusen år blant mennesker. Alder spiller da naturlig nok inn. Anonymkode: 91e9e...868 2
Flintis Skrevet 23. november 2021 #78 Skrevet 23. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men har du det ikke bedre alene da? Blir kvelt og kvalm ved tanken på å bo med en jeg ikke elsker og virkelig vil ha. Anonymkode: 1c882...2c1 Tja det spørs hvilke opplevelser en skal ha i livet det. Jeg har opplevd å kline, ha sex, den store kjærligheten, få barn osv. Nå er det klart jeg kunne fortsatt på det sporet jeg var på og det er ikke noe som tyder på at ei normalvektig dame på min alder ville kline med meg da. Endret 23. november 2021 av Flintis
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #79 Skrevet 23. november 2021 For oss som er fylt 30, hvordan skal man kunne si ja til date og tørre å vise interesse når vi i denne alderen må legge bort krav? Fatter ikke at andre tør når man må ta utgangspunkt i at man ikke er bra nok lenger. Og mye bedre å være alene enn med en som ikke er en riktig match, hvis det eneste man har sjans på nå er menn man ikke er tiltrukket av eller er glad i. Så må man for sikkerhetsskyld bare unngå alle som ber en ut etter 30? Anonymkode: 1c882...2c1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #80 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): For oss som er fylt 30, hvordan skal man kunne si ja til date og tørre å vise interesse når vi i denne alderen må legge bort krav? Fatter ikke at andre tør når man må ta utgangspunkt i at man ikke er bra nok lenger. Og mye bedre å være alene enn med en som ikke er en riktig match, hvis det eneste man har sjans på nå er menn man ikke er tiltrukket av eller er glad i. Så må man for sikkerhetsskyld bare unngå alle som ber en ut etter 30? Anonymkode: 1c882...2c1 Nei, dette er en overdramatisering. Om en ber deg ut er det selvfølgelig av interesse. Markedsverdi består i mer enn alder. Det virker som mange tar det at en er voksen synonymt med at det er null sjanse for å finne en partner. Slik er jo heldigvis ikke verden. Markedsverdi er en sammensatt ting. Hvor mange har avslått en de har likt fordi de alderen deres er et spesifikt tall. Det er spesielt. Anonymkode: c5215...eb5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå