AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner debatten som pågår angående damer og såkalt synkende markedsverdi. I samme slengen må jeg også legge til at jeg ikke har satt meg ordentlig inn i den, annet enn å ha lest noen kommentarer/debattinnlegg i div aviser og lest litt her inne på KG. Men slik jeg forstår det handler det om at damer sin markedsverdi faller etter hvert som de blir eldre. Men jeg kan ikke helt se at dette stemmer? Blir sikkert skutt her inne nå 😅 Jeg bruker meg selv som eksempel for å reflektere rundt dette, sikkert heller ikke greit her inne på Kg, but here it goes. Selv er jeg 35 år, og har vært og er fortsatt en attraktiv dame. Har aldri hatt problemer med å tiltrekke meg menn, selv om jeg selvsagt ikke kan velge og vrake blant alle. Jeg er en pen dame som tar vare på meg selv, holder meg godt, trener og er slank. Men jeg er ikke eksepsjonelt pen, ingen catwalkmodell akkurat. Jeg mener at hovedgrunnen til at jeg «alltid» har tiltrukket meg menn er det at jeg er imøtekommende, blid og positiv, har humor, liker å få de rundt meg til å føle seg vel, tar meg ikke selv høytidelig, og ikke minst det at jeg kan kunsten med å flørte. Altså, tiltrekningskraften min handler om langt mer enn bare utseendet, for jeg er virkelig ikke så flott at jeg bare kan flyte av gårde på utseendet mitt. Jeg har altså aldri hatt problemer med å tiltrekke meg menn. Men da jeg var tenåring, så var det andre tenåringsgutter som var tiltrukket av meg, da jeg var i begynnelsen av 20-åra var det jevngamle +/- 5 år som ga meg oppmerksomhet, og som 30-åring var det jevngamle menn +/- 5 år som sjekket meg opp. Jeg kjenner ennå ingenting på det å ha mistet markedsverdi, annet enn at det ikke lenger er tenåringsgutter eller menn i begynnelsen av 20-åra som sjekker meg opp. Og takk og lov for det, for «menn» i denne alderen interesserer meg så absolutt ikke. Nå er jeg altså gift og har barn, så jeg er ikke lenger på markedet, men jeg får altså litt oppmerksomhet her og der. Men det er klart det har blitt mindre de siste årene, men det ser jeg på som naturlig siden jeg ikke lenger drar ut på byen titt og ofte. Ikke minst er jeg ikke åpen for flørting og slikt, og dette utstråler man jo. Hadde jeg blitt singel nå, kan jeg ikke helt se for meg at jeg hadde slitt på markedet. Kanskje naivt, men jeg tror virkelig ikke det ville vært et problem. Annet enn de problemene man alltid har på datingsmarkedet, og det største problemet for alle er vel å finne akkurat den ene som matcher en «perfekt» og som man faller for. Det som også er en større utfordring når man passerer 30, er vel at langt flere er opptatt og har etablert seg. Det er sånn sett færre fisker i havet. Men jeg ser ikke at man skal slite så veldig mye mer enn tidligere blant de mennene som fortsatt er ledige. Og så har jeg forstått det slik at menn alltid vil ha yngre damer, gjerne damer som er i 20-åra. Men hvor realistisk er dette for en mann som er i 40-åra da? Og er i det hele tatt en 25 år gammel dame og en 40 år gammel mann en så veldig god match? I de fleste forholdene jeg kjenner til er paret nokså jevngamle med det jeg vil si er et snitt på 5 års aldersforskjell. Jeg har kun en venninne som er 13 år yngre enn sin mann. Resten er på rundt samme alder. Og det er vel gode grunner til dette, som at man har mer til felles, er på samme stadie i livet, har mer sammenfallende framtidsplaner osv. Så la oss si at jeg blir skilt som 50-åring og skal ut og finne meg en ny partner. Da vil det jo stort sett være andre fraskilte menn som er aktuelle. Og det er nok et mindre utvalg enn det det var da jeg var på leting i 20-åra, så sånn sett er vel sjansene mindre. Uansett, da ville jeg jo vært på utkikk etter en mann på mellom 50 og 60 år. Og jeg ville sett på det som at jeg «konkurrerte» mot damer i 40 og 50 årene. Kanskje noen få damer i 30-åra (for de aller fleste 30-åringer vil jo ikke menn på 50-60 år være aktuelle). Og så har da utseendet «forfalt» siden man var i 20-åra, men det har det jo gjort for alle de andre 40- og 50-årige damene også. Og som jeg skrev, så handler jo tiltrekning om langt mer enn bare utseendet (humor, åpenhet, hvor blid man er, omtanke for andre, glimt i øyet osv). Det ble langt det her, men jeg håper jeg får fram poengene mine. Som en dame på 50 år vil det altså være færre å valgte blant enn det var da hun var 20, men dette er av helt andre årsaker enn tapt markedsverdi grunnet alder. Det har jo med at utvalget er mindre fordi langt flere allerede er i forhold. Og for de fleste damer vil det jo være menn på rundt samme alder som er aktuelle, og de aller fleste menn vil vel ha en dame på rundt samme alder som seg selv? Altså hvis vi snakker om for et langvarig forhold og ikke kun for sex. Og uansett er det vel stort sett her de har sjans også, altså blant jevngamle damer. Så for meg er denne debatten om synkende markedsverdi helt uforståelig. Det virker på meg som at det nesten bare er for å trykke damer ned, for det er jo virkelig sånn at menn også «faller i markedsverdi»… En 50-åring har jo heller ikke sjans på de samme damene han hadde sjans på i 20-åra. Så i mitt hode stiller jo damer og menn ganske likt. Anonymkode: 403d5...f85 11
kar90 Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Okay, så samme om du har det samme gode humøret, så kommer du til å være akkurat like ettertaktet av alle menn og menn på din alder om 5, 10 og 15 år. Kvinner på din nåværende alder eller yngre kommer ikke til å ha noen fordeler av sin alder i forhold til deg om de har akkurat de samme kvalitetene? 1
Hr. Aktiv Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 Det de tenker på er at jeg som i 20 årene var nesten helt uattraktiv i kvinners øyne har nå blitt attraktiv i de samme kvinnenes øyne. Grunnen til det er at de attraktive mennene de vil ha enten har dame eller sikter etter yngre damer. Disse yngre damene ser også på status som et tiltrekningspunkt, men stiller foran med yngre og "flottere" utseende. Det er ikke slik at eldre damer mister sin posisjon som den som velger partner, men andelen menn som er interessert har dalt litt fordi de går etter og får yngre damer. Det har heller ingenting med at de samme damene har blitt styggere, men bare en ren evolusjon der yngre og mere "viril" blir valgt foran. Dette er jo et pluss for meg som liker damer som er litt eldre og har derfor en sjanse til å forhåpentligvis finne ei som er bedre på nesten alle måter enn hun unge. 3
Gjest ABM Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Ny markedsverdi-debatt....?? Hvorfor blinker minefelt- varslet mitt frenetiskt tro...??..🤔🙈
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 kar90 skrev (Akkurat nå): Okay, så samme om du har det samme gode humøret, så kommer du til å være akkurat like ettertaktet av alle menn og menn på din alder om 5, 10 og 15 år. Kvinner på din nåværende alder eller yngre kommer ikke til å ha noen fordeler av sin alder i forhold til deg om de har akkurat de samme kvalitetene? Da har du jo ikke lest det jeg skrev. Nei, jeg tror ikke jeg kommer til å være like ettertraktet blant alle menn. Men hvis jeg holder meg nogenlunde godt, tar vare på meg selv, fortsetter å ha godt humør, humor og glimt i øyet, så tror jeg at jeg vil være like ettertraktet blant menn på min egen alder. Det er godt mulig menn på min egen alder aller helst vil ha 20 år yngre damer, men hvor realistisk er dette? Hvor ofte ser man så store aldersforskjellen? Jeg mener bare at menn heller ikke har så gode sjanser blant de damene som er så mye yngre. Disse damene vil stort sett ha menn som er omtrent jevngamle. Og de aller fleste er jo faktisk sammen med noen på rundt sin egen alder. Så uansett om mennene trakter etter damer som er 15-20 år yngre, så vil jo stort sett ikke det være aktuelt fordi damene ikke er interessert. Jeg vil gjerne ha en mann som er like gammel som meg, eller maks 10 år eldre. Så som 50-åring vil jeg da være på utkikk etter en mann fra 50-60 år. Anonymkode: 403d5...f85 5
kar90 Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da har du jo ikke lest det jeg skrev. Nei, jeg tror ikke jeg kommer til å være like ettertraktet blant alle menn. Men hvis jeg holder meg nogenlunde godt, tar vare på meg selv, fortsetter å ha godt humør, humor og glimt i øyet, så tror jeg at jeg vil være like ettertraktet blant menn på min egen alder. Det er godt mulig menn på min egen alder aller helst vil ha 20 år yngre damer, men hvor realistisk er dette? Hvor ofte ser man så store aldersforskjellen? Jeg mener bare at menn heller ikke har så gode sjanser blant de damene som er så mye yngre. Disse damene vil stort sett ha menn som er omtrent jevngamle. Og de aller fleste er jo faktisk sammen med noen på rundt sin egen alder. Så uansett om mennene trakter etter damer som er 15-20 år yngre, så vil jo stort sett ikke det være aktuelt fordi damene ikke er interessert. Jeg vil gjerne ha en mann som er like gammel som meg, eller maks 10 år eldre. Så som 50-åring vil jeg da være på utkikk etter en mann fra 50-60 år. Anonymkode: 403d5...f85 Nei, altså du vil jo ikke det. Litt av utfordringen til kvinner som kommer opp i årene at menn er langt mindre interessert i en livsledsager enn det de er, og syns det er mye mer uaktuelt å bli sammen med en dame de ikke er veldig fysisk tiltrukket av enn det kvinner syns om det å bli sammen med en mann. Generelt er kvinner mer opptatt av parforhold, mens menn er mer motvillig med på dette. Når hun ikke er like fysisk attraktiv forsvinner motivasjonen til dette i noe grad. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 kar90 skrev (7 minutter siden): Okay, så samme om du har det samme gode humøret, så kommer du til å være akkurat like ettertaktet av alle menn og menn på din alder om 5, 10 og 15 år. Kvinner på din nåværende alder eller yngre kommer ikke til å ha noen fordeler av sin alder i forhold til deg om de har akkurat de samme kvalitetene? Det er jo ikke det hun mener. Det finnes jo en referansegruppe og det er som oftest samme alder +- 5 år, ikke ALLE. Anonymkode: 5d4d5...460 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så for meg er denne debatten om synkende markedsverdi helt uforståelig. Det virker på meg som at det nesten bare er for å trykke damer ned, for det er jo virkelig sånn at menn også «faller i markedsverdi»… En 50-åring har jo heller ikke sjans på de samme damene han hadde sjans på i 20-åra. Så i mitt hode stiller jo damer og menn ganske likt. Ja jeg synes også at det er ganske likt. Men, menn kan lage barn frem til de er ja..vet ikke? lenge? Og kvinner er fruktbare frem til de er ja..til overgangsalderen? Noen kvinner ser etter en eldre mann og vil ha det sånn, mens det er mer sjelden eldre menn ser etter en eldre kvinne. Jeg ble kjent med en psykolog som var ute etter en dame han kunne få barn med. Han var 47. Jeg var 38 når vi møttes. han fikk kalde føtter når han innså at jeg var ganske nære 40. Og jeg ser så ung ut at de begynner å lure på polet. Han dumpa meg fordi jeg ikke var bra nok til "avl" og han var helt overbevist om at han skulle finne en ung dame og få barn med. For det hadde nemlig en bekjent av han greid, og han var over 50. De ble gravid på ons. 😂 og nå har de tvillinger. Så han hadde håpet. Og avviste alle damer som var for gamle. Anonymkode: 7a500...b09 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #9 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): sjelden eldre menn ser etter en eldre kvinne. mer sjelden yngre menn ser etter en eldre kvinne. mente jeg. Anonymkode: 7a500...b09 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er godt mulig menn på min egen alder aller helst vil ha 20 år yngre damer, men hvor realistisk er dette? Anonymkode: 403d5...f85 Hvis dette er sant så kan man bare la menn dø ut. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg synes også at det er ganske likt. Men, menn kan lage barn frem til de er ja..vet ikke? lenge? Og kvinner er fruktbare frem til de er ja..til overgangsalderen? Noen kvinner ser etter en eldre mann og vil ha det sånn, mens det er mer sjelden eldre menn ser etter en eldre kvinne. Jeg ble kjent med en psykolog som var ute etter en dame han kunne få barn med. Han var 47. Jeg var 38 når vi møttes. han fikk kalde føtter når han innså at jeg var ganske nære 40. Og jeg ser så ung ut at de begynner å lure på polet. Han dumpa meg fordi jeg ikke var bra nok til "avl" og han var helt overbevist om at han skulle finne en ung dame og få barn med. For det hadde nemlig en bekjent av han greid, og han var over 50. De ble gravid på ons. 😂 og nå har de tvillinger. Så han hadde håpet. Og avviste alle damer som var for gamle. Anonymkode: 7a500...b09 Patetisk. Han var rett og slett altfor sent ute. Det er ikke bare kvinner som bør tenke på når de skal få barn. Det blir ikke lettere for menn med alderen heller. Anonymkode: 5d4d5...460 12
Hr. Aktiv Skrevet 22. november 2021 #11 Skrevet 22. november 2021 ABM skrev (6 minutter siden): Ny markedsverdi-debatt....?? Hvorfor blinker minefelt- varslet mitt frenetiskt tro...??..🤔🙈 Hvis du så debatten om dette tema så skjønner du at det stikker dypt i kvinnegruppa og da spesielt til feministene som på ingen måte vil akseptere at slik er det. I stedet for å lene seg tilbake å se etter de menn som da fortsatt er interesserte så vil de med makt om så få tilbake den plagsomme tilgangen de en gang hadde. Synes dette er så morro å se på. Nei er ikke skadefryd osv. bare sitter litt på gjerdet og registrerer hvilke kvinner jeg IKKE kan tenke meg. 1
Entern Skrevet 22. november 2021 #12 Skrevet 22. november 2021 Ikke ment som noe angrep på noen spesifikke postere, men som en kommentar til hele greia: 💩💩💩💩💩💩💩💩💩 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #13 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er godt mulig menn på min egen alder aller helst vil ha 20 år yngre damer, men hvor realistisk er dette? Hvor ofte ser man så store aldersforskjellen? Jeg mener bare at menn heller ikke har så gode sjanser blant de damene som er så mye yngre. Disse damene vil stort sett ha menn som er omtrent jevngamle. Og de aller fleste er jo faktisk sammen med noen på rundt sin egen alder. Jeg tenker at de mennene som ser etter kvinner som kunne vært deres datter ikke er helt "normale" i hodet. Jeg synes det er et rødt flagg. At det mangler litt sånn forståelse for hva som skal til i et forhold, og kanskje at de egentlig ønsker noen som skal ha en "rolle" ikke en faktisk livsledsager. Kanskje de vil ha noen de kan forme og påvirke. Eller kanskje de er narcs som vil ha noen som er fin å vise frem eller manipulere. Anonymkode: 7a500...b09 15
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #14 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at de mennene som ser etter kvinner som kunne vært deres datter ikke er helt "normale" i hodet. Jeg synes det er et rødt flagg. At det mangler litt sånn forståelse for hva som skal til i et forhold, og kanskje at de egentlig ønsker noen som skal ha en "rolle" ikke en faktisk livsledsager. Kanskje de vil ha noen de kan forme og påvirke. Eller kanskje de er narcs som vil ha noen som er fin å vise frem eller manipulere. Anonymkode: 7a500...b09 De sier jo alltid at de er så "unge" selv. Umodne, heter det. Anonymkode: 5d4d5...460 10
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #15 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Patetisk. Han var rett og slett altfor sent ute. Det er ikke bare kvinner som bør tenke på når de skal få barn. Det blir ikke lettere for menn med alderen heller. Han var ikke særlig empatisk som person, egentlig. Følsom, men ganske selvopptatt.Men kanskje han finner seg en ung dame som ikke gir han så mye motstand. Anonymkode: 7a500...b09 4
Hespe3 Skrevet 22. november 2021 #16 Skrevet 22. november 2021 Hr. Aktiv skrev (11 minutter siden): Hvis du så debatten om dette tema så skjønner du at det stikker dypt i kvinnegruppa og da spesielt til feministene som på ingen måte vil akseptere at slik er det. I stedet for å lene seg tilbake å se etter de menn som da fortsatt er interesserte så vil de med makt om så få tilbake den plagsomme tilgangen de en gang hadde. Synes dette er så morro å se på. Nei er ikke skadefryd osv. bare sitter litt på gjerdet og registrerer hvilke kvinner jeg IKKE kan tenke meg. Jeg tror ikke at det først og fremst handler om det du sier her. Som det har blitt påpekt i flere andre tråder, så er det ikke slik at vi voksne kvinner ikke er klar over at "markedsverdien" vår synker med årene. Så når enkelte menn får det for seg at det er nødvendig å "informere" oss om det, så oppfattes det som skikkelig nedlatende "mansplaining", og det er det mange av oss reagerer på, samt den objektiviseringen av både kvinner og menn som begrepet "markedsverdi" innebærer. 15
miss summers Skrevet 22. november 2021 #17 Skrevet 22. november 2021 Åååååå, orker ikke mer av dette. Spyr av hele greia. "Jeg er en attraktiv kvinne, alder xx, alltid hatt mange beilere" hakk i plata, finn på noe nytt. 3
kar90 Skrevet 22. november 2021 #18 Skrevet 22. november 2021 Hespe3 skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke at det først og fremst handler om det du sier her. Som det har blitt påpekt i flere andre tråder, så er det ikke slik at vi voksne kvinner ikke er klar over at "markedsverdien" vår synker med årene. Så når enkelte menn får det for seg at det er nødvendig å "informere" oss om det, så oppfattes det som skikkelig nedlatende "mansplaining", og det er det mange av oss reagerer på, samt den objektiviseringen av både kvinner og menn som begrepet "markedsverdi" innebærer. Det handler om såre egoer og å holde tyst om enkelte sannheter. Mange er ikke komfortabel med at en problemstilling tas opp og at svaret på den da ikke skal kunne uttrykkes. Det er som Thuen sa, hva får man ut av det? 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #19 Skrevet 22. november 2021 Ikke mat troll. Anonymkode: a88a4...a98
Hr. Aktiv Skrevet 22. november 2021 #20 Skrevet 22. november 2021 Hespe3 skrev (11 minutter siden): Jeg tror ikke at det først og fremst handler om det du sier her. Som det har blitt påpekt i flere andre tråder, så er det ikke slik at vi voksne kvinner ikke er klar over at "markedsverdien" vår synker med årene. Så når enkelte menn får det for seg at det er nødvendig å "informere" oss om det, så oppfattes det som skikkelig nedlatende "mansplaining", og det er det mange av oss reagerer på, samt den objektiviseringen av både kvinner og menn som begrepet "markedsverdi" innebærer. Hvorfor skal dette være mere skadelig for deg enn det faktum at mange menn aldri får seg dame? Jeg tenker at dette er realiteten og synes det fint at det blir opplyst som mange andre ting i samffunnet. Vi ser hva det fører med seg å tie ting ihjel. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå