Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022

Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Lianne skrev (38 minutter siden):

Hos meg fikk fastlegen beskjed fra Nav om å skrive utfyllende informasjon på sykemeldingen om hvorfor jeg ikke kunne jobbe. Så lenge Nav godkjenner denne begrunnelsen skal det være nok. 

Ville forøvrig bare si at jeg har så medfølelse med deg, det er liksom ikke måte på hvor plaget du skulle bli. Håper det snur snart! 😊

Takk for omtanken 🤗🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beautyblender skrev (1 time siden):

Lånekassen gjorde nylig endringer slik at hvis man fullfører en grad og deretter føder mindre enn 7 mnder senere, så har man rett på fullt foreldrestipend (og kan samtidig få foreldrepenger eller engangsstønad fra nav) :) (typ eneste grunnen til at vi valgte å få barn nå haha). Trenger derfor ikke søke nytt studie (jeg orker uansett ikke mer 😂), verken for å få stipend eller for å møte aktivitetsplikten. Har fra tidligere en annen utdannelse jeg lett kan få jobb i (dog ikke fast), så det kan jo være vi kjører litt deltid på begge to en stund :) Men takk for svar! 

Åååhh så bra !! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (3 timer siden):

hadde visst også lavt kreatinin. Spurte hva det var og da fikk jeg til svar at det kunne ses hos personer som hadde vært mye i ro og fått svekket muskulatur… jaja😂

Jeg har også lavt kreatinin, men det er visst helt vanlig at man får det når man er gravid. :)  Legen min nevnte det ikke engang for meg men jeg googlet, haha! :phaedra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (3 timer siden):

I dag har jeg kjøpt meg ny kjole fordi jeg skal i familiebursdag i helgen og ingen av kjolene mine passer. Er 9+5 i dag og har altså klart å få større mage allerede. Er jo bare oppblåst og litt ekstra fett, men det synes jo at jeg er gravid😅hjelpes..... det er for tidlig å fortelle noe ennå🙈

Kjenner meg sånn igjen! :fnise: Var akkurat så langt på vei som du er nå på julaften, og satt og dro i kjolen min hele kvelden. Den la seg selvsagt kledelig inntil den trillrunde magen som var full av ribbe og en bitteliten baby. Rart hvor stor magen blir, selv om babyen er så liten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (24 minutter siden):

Kjenner meg sånn igjen! :fnise: Var akkurat så langt på vei som du er nå på julaften, og satt og dro i kjolen min hele kvelden. Den la seg selvsagt kledelig inntil den trillrunde magen som var full av ribbe og en bitteliten baby. Rart hvor stor magen blir, selv om babyen er så liten! 

Ja det er utrolig hvor fort ting vokser inni der😅veldig koselig men skulle gjerne hatt litt strammere mage bare i helgen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (1 time siden):

Jeg har også lavt kreatinin, men det er visst helt vanlig at man får det når man er gravid. :)  Legen min nevnte det ikke engang for meg men jeg googlet, haha! :phaedra:

Åja det var jo en lettelse da! Rart hun ikke sa det var normalt… hu snakket som om det ikke var så veldig bra😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tørkestativ skrev (49 minutter siden):

Åja det var jo en lettelse da! Rart hun ikke sa det var normalt… hu snakket som om det ikke var så veldig bra😂 

Hm, det var rart. 😬 Jeg leste på nettet og forsto det slik at det var helt vanlig når man er gravid. Er visst mye verre å ha for høyt. 🙈 Tenkte det sikkert ikke gjorde noe når legen min ikke engang nevnte det, og min måling er godt under referanseområde og er merket med rødt på prøvesvarene. 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (14 minutter siden):

Hm, det var rart. 😬 Jeg leste på nettet og forsto det slik at det var helt vanlig når man er gravid. Er visst mye verre å ha for høyt. 🙈 Tenkte det sikkert ikke gjorde noe når legen min ikke engang nevnte det, og min måling er godt under referanseområde og er merket med rødt på prøvesvarene. 🧐

Jeg prøvde å lese litt i boka mi her om dette men ble ikke så veldig klok. Ser at hvis man har hatt problemer med nyrene kan man få lite av dette🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (17 minutter siden):

Lilletrille79 skrev (1 minutt siden):

Jeg prøvde å lese litt i boka mi her om dette men ble ikke så veldig klok. Ser at hvis man har hatt problemer med nyrene kan man få lite av dette🤔

Ja hun sa at det var denne prøven som nok hadde vært høy når jeg hadde akutt nyresvikt. Så hun syns det var rart at den plutselig var lav😂 den var merket med rødt hos meg også. Sammen med  natrium. Så nå dytter jeg i meg chips her😂 skal tilbake på onsdag på kontroll så får nesten se da🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (1 minutt siden):

Ja hun sa at det var denne prøven som nok hadde vært høy når jeg hadde akutt nyresvikt. Så hun syns det var rart at den plutselig var lav😂 den var merket med rødt hos meg også. Sammen med  natrium. Så nå dytter jeg i meg chips her😂 skal tilbake på onsdag på kontroll så får nesten se da🤷🏻‍♀️

Ja for høy ja. Det kan stemme med det jeg leser her, men dette er virkelig innviklet😂bra det er lavt igjen da🤪ja potetgull hjelper mot alt. Jeg spiser boller i dag😅blir mindre kvalm da føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tørkestativ @Lilletrille79 Hm, merkelig greier. Men jeg regner med jeg hadde fått beskjed om det var noe galt eller unormalt. :) Kan jo spørre for sikkerhetsskyld neste gang, men tenker egentlig at det må være greit når man ikke får beskjed om noe annet?

Jeg har sååå lyst på potetgull, men har blitt vettskremt dumme artikler om stekte poteter i svangerskapet. 😂🙈 Valgte heller å spise pommes frites på lørdag. :fnise:

Endret av Lykkefrø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (30 minutter siden):

Ja for høy ja. Det kan stemme med det jeg leser her, men dette er virkelig innviklet😂bra det er lavt igjen da🤪ja potetgull hjelper mot alt. Jeg spiser boller i dag😅blir mindre kvalm da føler jeg.

Drittmat hjelper mot alt😂 jeg har nettopp oppdaget shell-boller…. Farlig gode😳

Lykkefrø skrev (15 minutter siden):

@tørkestativ @Lilletrille79 Hm, merkelig greier. Men jeg regner med jeg hadde fått beskjed om det var noe galt eller unormalt. :) Kan jo spørre for sikkerhetsskyld neste gang, men tenker egentlig at det må være greit når man ikke får beskjed om noe annet?

Jeg har sååå lyst på potetgull, men har blitt vettskremt dumme artikler om stekte poteter i svangerskapet. 😂🙈 Valgte heller å spise pommes frites på lørdag. :fnise:

Så legen har ikke nevnt noe til deg, og min lege vet egentlig ikke helt hva det vil si. Da tipper jeg at det ikke er superalvorlig nei😂 hva? Skal liksom stekte poteter også være farlig nå? Herrefred, vi gravide kan snart ikke leve lenger😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (38 minutter siden):

Så legen har ikke nevnt noe til deg, og min lege vet egentlig ikke helt hva det vil si. Da tipper jeg at det ikke er superalvorlig nei😂 hva? Skal liksom stekte poteter også være farlig nå? Herrefred, vi gravide kan snart ikke leve lenger😂

Nei, det tenker jeg også. Det kan umulig være noe viktig når det ikke engang ble nevnt. 😅

Huff ja! 🙈 Det er nok lurest å kun forholde seg til råd fra helsepersonell og  gode kilder som matportalen og Helse-Norge, har jeg til slutt funnet ut. 😅 

Endret av Lykkefrø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommende oldemor har sagt at hun vil strikke hentesett, så jeg har begynt å se litt på forskjellige. Men det er SÅ mye fint! Hvordan skal jeg klare å velge🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (2 timer siden):

Kommende oldemor har sagt at hun vil strikke hentesett, så jeg har begynt å se litt på forskjellige. Men det er SÅ mye fint! Hvordan skal jeg klare å velge🙈

Jeg hadde gått for en rumper og en jakke siden det er sommerbaby. Veldig kjekt med strikka jakker når de er så små og det kan jo være litt kjølig eller veldig varm. Ikke lett å vite om sommeren. Og jakke er enkelt og kjapt å ta av og på. Og en rumper kan brukes enten med body og strømpebukse, eller uten noe under.

IKKE gå for kjole.. Nå har jeg bare gutter, men husker for utrolig upraktisk og tungvindt det var med genser til en baby. Har hørt at kjoler er like tungvindt frem til de kan gå!

Og vær forberedt på at bestemødre/oldremødre har en tendens til å strikke noe babyen kan vokse i.. Sånn at du ikke ender opp med noe som passer som jule-antrekk :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Yrno skrev (5 minutter siden):

Var på ny UL i dag, 10+3, og alt var helt perfekt 😍 For en lykke 😭🧡🧡

ååå så gøy. Gode nyheter :hoppendeglad:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrno skrev (14 minutter siden):

Var på ny UL i dag, 10+3, og alt var helt perfekt 😍 For en lykke 😭🧡🧡

Så gøy 👏🏼🥰

Kakaoen skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde gått for en rumper og en jakke siden det er sommerbaby. Veldig kjekt med strikka jakker når de er så små og det kan jo være litt kjølig eller veldig varm. Ikke lett å vite om sommeren. Og jakke er enkelt og kjapt å ta av og på. Og en rumper kan brukes enten med body og strømpebukse, eller uten noe under.

IKKE gå for kjole.. Nå har jeg bare gutter, men husker for utrolig upraktisk og tungvindt det var med genser til en baby. Har hørt at kjoler er like tungvindt frem til de kan gå!

Og vær forberedt på at bestemødre/oldremødre har en tendens til å strikke noe babyen kan vokse i.. Sånn at du ikke ender opp med noe som passer som jule-antrekk :ler: 

Ja jeg tenkte også på romper eller noe lignende siden det er sommer. Har funnet et sett som jeg syns er helt nydelig som jeg tror passer fint til i sommer. Bor på vestlandet så er ikke akkurat velsignet med noe voldsom sommervarme, men man vet jo aldri. Været her er ustabilt. La ved bilde. Men tror jeg heller ønsker settet i en mørkere brunfarge. Tror det blir superfint til en hvit strømpebukse🥰

haha, nei da skal jeg jammen spesifisere at det IKKE skal være for stort😂

1CDC144F-AA10-4BFF-8115-83AD11DB8FC5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (3 minutter siden):

Så gøy 👏🏼🥰

Ja jeg tenkte også på romper eller noe lignende siden det er sommer. Har funnet et sett som jeg syns er helt nydelig som jeg tror passer fint til i sommer. Bor på vestlandet så er ikke akkurat velsignet med noe voldsom sommervarme, men man vet jo aldri. Været her er ustabilt. La ved bilde. Men tror jeg heller ønsker settet i en mørkere brunfarge. Tror det blir superfint til en hvit strømpebukse🥰

haha, nei da skal jeg jammen spesifisere at det IKKE skal være for stort😂

1CDC144F-AA10-4BFF-8115-83AD11DB8FC5.png

Åååå Det settet var kjempefint :hjerter_rundt: Tror jaggu jeg må notere den bak øret. Har ei mor som en en kronisk strikker :fnise: Ho hadde vel lagd den der på under ei uke :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (39 minutter siden):

Åååå Det settet var kjempefint :hjerter_rundt: Tror jaggu jeg må notere den bak øret. Har ei mor som en en kronisk strikker :fnise: Ho hadde vel lagd den der på under ei uke :ler: 

Ja det er nydelig🤩 heldig som har en mor som strikker! Jeg har sett så mye fint jeg kunne tenkt meg selv også, men det er liksom ikke like lett å spørre samboers mormor om hun kan strikke til meg🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...