Gå til innhold

Bommet jeg som stefar?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

nei jeg syns du gjorde det helt riktig! 
Det var riktig å be henne gå til sin mor. Ikke noe å tenke på.... Hva mente egentlig kjæresten din du skulle gjort da? 

Anonymkode: 95448...f77

Sagt hva jeg skulle gjøre. Det er hun som kan sånne ting. 

ts

Anonymkode: 6b39b...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen jenter starter rett på tamponger ved mensen. Hva er dette for trolletråd?

Anonymkode: 2e48b...22f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ba de deg kjøpe? Isåfall burde du tatt deg sammen og kjøpt. 

Om ikke er det vel ikke noe å ta på vei for? 

Hvorfor så redd for mensen? 

Anonymkode: 717f4...1dd

Ja, de ba meg kjøpe, men så visste de ikke hva, og det vet jo ikke jeg heller. 

Jeg er ikke redd for mensen i seg selv, men redd for 12 år gamle jenters pubertet, intimsone/tråkke over noen grenser, at moren til venninnen skulle reagere på at jeg hadde kjøpt noe feil etc. 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke redd for mensen i seg selv, men redd for 12 år gamle jenters pubertet, intimsone/tråkke over noen grenser, at moren til venninnen skulle reagere på at jeg hadde kjøpt noe feil etc. 

ts

Intimsone? Det var ikke som om du skulle stappe tampongen oppi der selv. Herregud

• Liker 2
Skrevet
loveli skrev (29 minutter siden):

Jeg skjønner at det var vanskelig for deg å vite, men helt ærlig, synes du det å kjøpe bind til en blødende jente er feil? Det er et intimprodukt, men helt nødvendig for jenter som blør og det er ikke noe spesielt med det. Bindet skal til hennes skritt, ja, men å kjøpe bind til en jente er ikke seksuelt liksom? Så derfor hadde det ikke vært feil, mener jeg.

Og hun blør jo, så hva gjorde denne jenta? Brukte toalettpapir? Det er ganske kjipt å beskytte seg med, for det beskytter ikke.

Og du sier det ikke er din business, men når jentene forteller deg det så blir det faktisk din business.

Ellers er ikke dette noe å bli så sur på deg for. Men jeg tenker at neste gang du kjører jentene så kan du forklare dem hvorfor du håndtert situasjonen som du gjorde. Du kan si at du ikke visste hvordan du skulle håndtere det og at du har skjønt i ettertid at du kanskje burde kjøpt bind til jenta.

Hvorfor forklare? Fordi denne jenta kanskje føler en skam over det som skjedde, og at hun føler at mensen er noe hun må takle selv. Det er jo feil.

Hun er ikke traumatisert, men en liten samtale hadde jeg nok hatt.

Jeg visste ikke om det var bind eller tamponger de trengte, og det visste ikke de heller. Og det er jo ørten typer, jeg visste ikke hva som passet. 

Jeg vet ikke. Jeg tenkte å foreslå det, men jeg ble så usikker. Kan jeg si det til en relativt fremmed 12 åring? 

ts

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet ikke din sak, men ikke spesielt kult å være 12 og blø igjennom fordi venninnens pappa ikke ville hjelpe med å skaffe bind. Etthvert bind er bedre enn følesen av å blø igjennom.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Helt riktig. 

Det skal også utrolig mye til for at en 12-åring med første mens snakker med en 'fremmed' mann (!) om det. 

Dette er bare tull. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du gjorde noe feil som voksen, jenta måtte jo hjem og skifte og kanskje dusje, i hvertfall trengte hun å snakke med sin egen mor. Du kan jo ikke kjøre en blødende unge som ikke aner hvordan håndtere akkurat det, til en fritidsaktivitet? Skulle hun bare fortsette å blø der da, gjennom klærne? 

Å kjøpe bind (absolutt ikke tamponger, herregud!) var ikke din sak. Jenta hadde ikke hatt det så mye enklere med en pakke i hånda. 

Kjæresten din ble nok ikke sur fordi du ikke handlet bind på butikken, hun ble nok sur fordi du var dum og ikke kjørte jenta hjem til seg selv. 

Anonymkode: c7c7f...4ef

Ja, det var det kjæresten min var sur for. Jeg skjønner det, men jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, og hun tok ikke telefonen. 

hvordan skal jeg vite det? Jeg aner ikke hva som er vanlig for 12 år gamle jenter. Dette var ikke en situasjon jeg hadde tenkt igjennom. Hvis jentene selv hadde visst hva de trengte, så hadde jeg kjøpt det, men de visste heller ikke. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Du burde ha kjøpt bind. Alle voksne personer har vel fornuft nok til å innse det! Skjønner at du ble tatt skikkelig på senga og at du ble satt ut, det hadde jeg også blitt selv om jeg har menstruert halve livet. Det er noe med at den første mensen er så spesiell for den som opplever den, så det blir veldig nært og sårbart. Men jeg hadde 100% kunne ha samlet meg nok til å innse at jenta trengte bind og truseskift.

Jeg råder deg til å snakke med jenta neste gang du ser henne. Det holder å si at «jeg burde ha kjøpt bind til deg, men hjernen min funket rett og slett ikke. Det var veldig dumt at jeg ikke kjøpte bind. Men om det skjer igjen så kan du snakke med meg, nå vet jeg jo hva jeg skal gjøre og er forberedt.»

Skrevet

Til en annen gang - rosa Libresse. Ikke alles førstevalg, men det duger i et knipetak. Det finnes tre ulike rosa Libressepakker, og alle tre duger.

Jeg skjønner at du ble ganske tatt på senga i situasjonen - det hadde nok jeg også blitt som førti år gammel kjerring med ei datter på ti om hennes venninne satte seg inn i bilen og sa hun hadde fått mensen for første gang. For ja, for en tolvåring som får sin første mens kan det oppleves ganske intimt, flaut og vanskelig dette med bind og blod og å be venninners halvfremmede (ste)foreldre om hjelp. 

Anonymkode: 1829a...c79

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sagt hva jeg skulle gjøre. Det er hun som kan sånne ting. 

ts

Dette svaret forandrer det hele litt for meg.

Synes du har en litt rævva holdning til dette. Synes du mensen er ekkelt eller noe?

Det er ikke vanskelig å Google eller spørre i butikken. Du virket lite løsningsorientert her og burde kanskje prøve å komme deg over ditt negative forhold til menstruasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synes dette høres litt rart ut - en jente på 12 år vet jo hva hun trenger, og hun har vel også egen mobil så hun kan ringe egne foreldre? Evt. bare be deg kjøre henne hjem?

Hva sa venninnen hennes da? Ba hun deg kjøpe noe og så sa du nei?

Anonymkode: b94ee...523

Det var hennes første gang, så hun visste ikke hva hun trengte. Hun hadde egen mobil som hun ringte moren på en gang, men så hadde hun lite batteri og fikk ikke ringt flere ganger. 

De var enige om at de måtte kjøpe noe, men ikke hva. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ts

Google.com.

Eller opprette en tråd her på KG. ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Syns det er mer merkelig at en voksen mann ikke vet hva hun trenger jeg. 

Anonymkode: 5e07f...a96

Det er jo ørten ting å velge mellom da. Jeg spurte de hva de trengte, men de visste ikke. Det er ikke det at jeg ikke ville kjøpt om de kunne si hva de trengte. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vel, ut i fra forutsetningene dine gjorde du ikke noe «feil». Men det var nok temmelig kjipt for venninnen å bli sendt på fritidsaktivitet mens hun blødde, uten beskyttelse. Så det du burde ha gjort var selvsagt å kjøre innom butikken for å kjøpe bind til jenta, evt. kjørt henne hjem dersom hun allerede hadde blødd igjennom truse og det som verre var. 

Hvorfor ringte ikke jenta moren sin? :klo: 

Jentene fortalte deg nok ikke dette for moro skyld, de syntes nok det var pinlig og vendte seg til deg som voksen i håp om at du skulle hjulpet henne med å skaffe mensprodukter. 

Da vet du det til neste gang. :) 

Anonymkode: 187f0...ef0

Jeg spurte henne hva hun trengte, og hun visste ikke. Jeg vet ikke hva som er vanlig, eller hva som blir riktig. De snakket litt om bind vs. Tamponger, men landet ikke på noe. Ingen av mødrene tok telefonen og min jobb var å kjøre de fra a til b. 

hun ringte moren, men hun tok ikke telefonen, og så hadde hun for lite batteri til å ringe igjen. Jeg vet ikke hvem denne moren er og har ikke nummeret. Jeg ringte min kjæreste som heller ikke tok telefonen. 

ts

Skrevet

Jamen, herregud, et voksent menneske klarer da å enten spørre om hjelp i butikken eller faktisk bruke google? Eller rett og slett kjørt jentungen hjem? For ikke å snakke om at du kunne ringt mora si venninne fra din telefon.... 

Det er flust av alternativer, det siste og dårligste er å dumpe ungene på trening uten noen ting....

Jeg blir altså overgitt over hvor hjelpeløs en voksen mann kan være...  

Anonymkode: ee412...e5d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spurte henne hva hun trengte, og hun visste ikke. Jeg vet ikke hva som er vanlig, eller hva som blir riktig. De snakket litt om bind vs. Tamponger, men landet ikke på noe. Ingen av mødrene tok telefonen og min jobb var å kjøre de fra a til b. 

hun ringte moren, men hun tok ikke telefonen, og så hadde hun for lite batteri til å ringe igjen. Jeg vet ikke hvem denne moren er og har ikke nummeret. Jeg ringte min kjæreste som heller ikke tok telefonen. 

ts

Til en annen gang - kjøp rosa Libresse og si du har hørt den skal være ganske allround. 

Anonymkode: 1829a...c79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ærlig talt, hvis guttebarnet til noen andre blør og har skada seg så tar du tak i situasjonen og kjøper plaster! 

At du ikke GADD å ta denne mensen situasjonen like seriøst kommer av menns mensenfrykt. Herregud voks opp, mensen er ikke tabu, det er naturlig så å kjøpe bind til en som har mensen er da for pokker ikke så jævlig vanskelig! 

Jeg hadde blitt dritsur om du var min kjæreste og for å være ærlig hadde jeg sett på deg med et annet syn enn før 

Anonymkode: 10437...d83

Det var ikke at jeg ikke VILLE hjelpe, men hverken jeg eller de visste hva de trengte. Ingen av mødrene tok telefonen, og jeg var redd for å gjøre noe feil, eller trokke over noen grenser. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Du er voksen, hvis de ber deg kjøpe noe på butikken kan du ikke være så lite selvstendig at du ikke klarer å ringe samboeren din/søstern din/venninna di/mora di/tanta di eller spør de i kassa på butikken og få ut fingeren og kjøpe noe. Ingen bind hadde vært mer feil enn å la henne gå på fritidsaktivitet uten. Jeg er helt enig med samboeren din. Du må ta deg sammen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det vet vel ikke jeg!? Jeg har 0 erfaring med småjentenes første menstrasjon. 

ts

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...