Gå til innhold

Nå skal vi uføre straffes for å jobbe…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du tenker ikke selvmordsraten blant uføre er høy nettopp pga bakgrunnen for at de er uføre? Nettopp fordi de er så syke at de er uten arbeidsevne? 

Anonymkode: 65e92...bf3

Nei, det er nok Pga isolasjonen. Å føle seg unyttig. Å bli sett ned på fordi man er ufør. Og å ha konstant dårlig råd. Disse faktorene til sammen utgjør en nitrist tilværelse. 

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir dette vedtatt da tro? Vil ikke den nye regjeringen stoppe dette? 

Anonymkode: c6d81...54d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser alt for mange ganger i løpet av mnd: Jeg har fått innvilget uføretrygd!! Hvor mye kan jeg tjene uten å bli trukket???

Dette forslaget er jo ingen straff. Tjener man 2000, blir man jo ikke trukket 2000 av trygda. Hvilken dekningsgrad du har sier noe om hvor mye ekstra du får utbetalt.

Har man mulighet til å jobbe så bør man jobbe. Det vil alltid lønne seg uansett.

Dette nye forslaget er ikke annet enn flott.

Vi har i dette landet her alt for mange mennesker på uføretrygd. Det finnes en del som er på uføretrygd som ville hatt det bedre om man jobber. Mange blir isolerte og sykere av å være hjemme å "dyrke" sine sykdommer.

Og så er det mange uføre mennesker som mener at vi som jobber ikke aner hvordan det er med smertehelvete, angst etc etc.

Er dere klar over at mange av oss som jobber også sliter med sykdommer? At vi også går til behandling? At vi også har dager hvor vi bare ønsker å kunne gjemme oss fra verden? At vi heller ikke har råd til å gå til frisør eller kjøpe nye klær så ofte vi ønsker? At vi heller ikke har muligheten til å være sosialt aktive bestandig?

Synes faktisk at en del uføretrygdede rett og slett er utakknemlige og egoistiske.

Så mange uføretrygdede som det er i Norge i dag, samt at tallet er økende så er det klart at noe må gjøres. Gi heller lønnsløft til de yrkene hvor vi mangler folk enn å gi mer penger til de som ikke yter. Statskassa vår er ikke bunnløs og det skal være midler til de som kommer etter oss også.

Dere som mener at dere nå ikke gidder å jobbe det dere kan ved siden av uføretrygden fordi dere blir "straffet", dere burde faktisk skamme dere, Dere bidrar kun til å øke grunnen til at en del mennesker mener uføretrygdede er snyltere.

Anonymkode: 7fdea...026

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Leser alt for mange ganger i løpet av mnd: Jeg har fått innvilget uføretrygd!! Hvor mye kan jeg tjene uten å bli trukket???

Dette forslaget er jo ingen straff. Tjener man 2000, blir man jo ikke trukket 2000 av trygda. Hvilken dekningsgrad du har sier noe om hvor mye ekstra du får utbetalt.

Har man mulighet til å jobbe så bør man jobbe. Det vil alltid lønne seg uansett.

Dette nye forslaget er ikke annet enn flott.

Vi har i dette landet her alt for mange mennesker på uføretrygd. Det finnes en del som er på uføretrygd som ville hatt det bedre om man jobber. Mange blir isolerte og sykere av å være hjemme å "dyrke" sine sykdommer.

Og så er det mange uføre mennesker som mener at vi som jobber ikke aner hvordan det er med smertehelvete, angst etc etc.

Er dere klar over at mange av oss som jobber også sliter med sykdommer? At vi også går til behandling? At vi også har dager hvor vi bare ønsker å kunne gjemme oss fra verden? At vi heller ikke har råd til å gå til frisør eller kjøpe nye klær så ofte vi ønsker? At vi heller ikke har muligheten til å være sosialt aktive bestandig?

Synes faktisk at en del uføretrygdede rett og slett er utakknemlige og egoistiske.

Så mange uføretrygdede som det er i Norge i dag, samt at tallet er økende så er det klart at noe må gjøres. Gi heller lønnsløft til de yrkene hvor vi mangler folk enn å gi mer penger til de som ikke yter. Statskassa vår er ikke bunnløs og det skal være midler til de som kommer etter oss også.

Dere som mener at dere nå ikke gidder å jobbe det dere kan ved siden av uføretrygden fordi dere blir "straffet", dere burde faktisk skamme dere, Dere bidrar kun til å øke grunnen til at en del mennesker mener uføretrygdede er snyltere.

Anonymkode: 7fdea...026

Tror du har misforstått. Ingen VELGER å være ufør. Selv har jeg store smerter og sju forskjellige sykdommer hvor kun en av de alene føre til automatisk ufør. Gang smertene dine med ti da, der har du ufør. Tror nok du foretrekker å ta en Paracet og jobbe fremfor det smertehelvetet og invalidiseringen jeg har…

Anonymkode: 0ef65...277

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tror du har misforstått. Ingen VELGER å være ufør. Selv har jeg store smerter og sju forskjellige sykdommer hvor kun en av de alene føre til automatisk ufør. Gang smertene dine med ti da, der har du ufør. Tror nok du foretrekker å ta en Paracet og jobbe fremfor det smertehelvetet og invalidiseringen jeg har…

Anonymkode: 0ef65...277

Hva har jeg misforstått?

Det finnes mennesker som har valgt ufør, du kan nekte for det så mye du vil, men de finnes.

Man taper ikke penger på å jobbe så mye som man har mulighet til selv om man får trekk i trygden.

 Ikke ser jeg sammenhengen med dine smerter og det faktum at man ikke taper penger på å jobbe hvis man kan heller. Du vet heller ikke hva slags eller om jeg i det hele tatt har noen smerter, men det er fortsatt ikke relevant for at man ikke taper penger på å jobbe ved siden av trygden hvis man kan.

Det er også fortsatt fakta at det finnes mennesker som er sykere enn enkelte uføre som faktisk jobber.

 

 

Anonymkode: 7fdea...026

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisne skrev (21 timer siden):

Uførhet er et liv dømt til evig fattigdom. Med mindre man er heldig og vinner i Lotto eller arver fra en rik onkel…

Eller har en forsikring...

Jeg klarer meg helt fint og har inntekt som gjorde at jeg fikk boliglån også, helt alene. Uføreforsikringen jeg fikk via fagforeningen mens jeg jobbet var gull verdt.

Anonymkode: a175b...142

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si jeg blir rimelig provosert over påstander om at uføre «straffes» fordi de ikke lenger kan ha arbeidsinntekt ved siden av uføretrygd uten å trekkes tilsvarende i trygden. 
 

For all del: Jeg er veldig for at vi skal ha et sikkerhetsnett for dem som ikke kan jobbe. Og ja, det finnes de som sliter mer med viljen enn helsen, slik at alltid vil være noen som utnytter systemet. Men de er antakelig få. Den alt vesentlige majoriteten av uføretrygdede har rett og slett ikke mulighet til å bidra i arbeidslivet, og da er det en flott ting at det norske samfunnet holder dem oppe og sikrer dem et økonomisk inntektsgrunnlag. Så for å være helt tydelig: Jeg baserer mine meninger på et utgangspunkt om at de som mottar uføretrygd ikke kan jobbe, uavhengig av hvor mye de måtte ønske å ha den tilhørigheten som de fleste av oss opplever som mest positiv. 
 

Men: Når man er uføretrygdet, betyr det i praksis at man får penger for å gjøre ingenting, og de pengene kommer i praksis direkte fra inntekten til noen som står opp hver morgen og går på jobb - noen som kanskje har harde yrker og innimellom gruer seg skikkelig til arbeidsdagen, eller noen som kanskje jobber 70-timersuker ofte fordi de har krevende jobber som aldri vil være kompatible med det familielivet de ønsker seg. Disse menneskene gir altså en del av sin inntekt til noen som gjør ingenting. 
 

Igjen, helt greit og en flott verdi. Men premisset for at de får disse overføringene er nettopp at de ikke har mulighet til å forsørge seg selv. De får derfor dekket sitt basisbehov fra andre. Hvis de da kan skaffe noe inntekt selv, så er det da rett og rimelig at de ikke skal få fullt opp fra andre i tillegg. Klarer du å dekke 20 000 i eget inntektsbehov selv, (eller 30’, 60’ eller 100’ for den saks skyld) er det for meg en selvfølge at det skal komme til fradrag i de pengene vi andre gir den uføretrygdede! Man blir ikke «straffet» for å jobbe - man bare får ikke dobbelt opp ved at man kan fortsette å få samme sum fra andres inntekt samtidig som man ikke selv skal bidra til eget underhold og livsførsel fra første krone. Det vi andre skal dekke, er manglende evne og mulighet til å forsørge seg selv. I den grad din egen forsørgelsesevne i en viss grad fremdeles er til stede, skal du selvsagt ikke kunne få samme sum fra andre!

Anonymkode: 65d7b...8d7

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg må si jeg blir rimelig provosert ...
 

Igjen, helt greit og en flott verdi. Men premisset for at de får disse overføringene er nettopp at de ikke har mulighet til å forsørge seg selv. De får derfor dekket sitt basisbehov fra andre. Hvis de da kan skaffe noe inntekt selv, så er det da rett og rimelig at de ikke skal få fullt opp fra andre i tillegg. Klarer du å dekke 20 000 i eget inntektsbehov selv, (eller 30’, 60’ eller 100’ for den saks skyld) er det for meg en selvfølge at det skal komme til fradrag i de pengene vi andre gir den uføretrygdede! Man blir ikke «straffet» for å jobbe - man bare får ikke dobbelt opp ved at man kan fortsette å få samme sum fra andres inntekt samtidig som man ikke selv skal bidra til eget underhold og livsførsel fra første krone. Det vi andre skal dekke, er manglende evne og mulighet til å forsørge seg selv. I den grad din egen forsørgelsesevne i en viss grad fremdeles er til stede, skal du selvsagt ikke kunne få samme sum fra andre!

Anonymkode: 65d7b...8d7

1) Og mange andre er provosert av p!sset du serverer her med et par andre. Jeg er rimelig provosert over at rikingene koser seg bare mer og mer uten å gjøre en dritt. Der har vi definitivt noen som IKKE trenger å gjøre noe.

Pengene lekes med på BØRSEN + KRYPTO BITCOIN OG I EIENDOM. Så får alle andre "maur" (fattige og syke folk) bare daue av sykdom og alt annet, ikke sant?

2) Vet du hva annet jeg også blir provosert av, bortsett fra kvalmis-rikinger som får servert alt på et sølvfat? 

Folk som jobber svart for 150.000.000.000 (150 MRD KRONER) i året som burde gått til statsbudsjettet. Ja, det er de friske som står stort sett for denne snyltningen, spesielt "fagfolk" med fagbrev. 

3) Vet du hva ennet jeg blir provosert av? At staten praktisk talt sponser boligkakser, siden uføre må betale leie til disse bolig-kakse grisene som eier titalls leiligheter. 

I praksis går uføretrygd til å sponse rikinger som kontrollerer leiligheter på det private leiemarkedet, fordi syke uføre må bo et sted. Men sånne som deg unner de uføre ingenting, ikke engang en liten, nøktern leilighet med tilhørende, offentlige fasciliteter i nærheten. 

4) Partiene dine på høyresiden fikk juling så det suser ved Stortingsvalget, og det norske folk bekrefter i måling etter måling at de er kvalme av DINE holdninger som du forfekter her. 

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4543

Hadde det vært valg i dag, så hadde de borgerlige ha fått enda mer juling enn de fikk for noen uker siden.

Meningen med ufør er nettopp å ikke stenge veier for de få som eventuelt kan komme tilbake i jobb. Skjønner at du og dine likesinnede liker alltid å drive med økonomisk terror-krigføring ovenfor de syke og de fattige, mens de på toppen, fortsetter å øke sine formuer på en og samme gang. Spar deg, om du skal prøve deg å si at du er "bekymret for at rikingene får større og større formuer", for du bruker energi og tid av livet ditt på å drite ut fattige og syke og angripe dem. 

Men, vit dette, flertallet støtter IKKE det du forfekter. 

Nå er det ikke lenge til mandag. Da skal AP + SP med SV (og Rødt som presser på) "pule" dette forslaget hardt ned i søppelkassa, der den hører hjemme.

 

Anonymkode: 92fa3...94d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 17.20):

Straff?? Dere får vel lønn for arbeidet som alle andre? Normalen er faktisk at man jobber for lønna si! 

Anonymkode: daca1...cd7

rimelig grei? jeg er ung ufør, som betyr at jeg får ekstra utbetalt.
jeg får 18000,- ca i mnd.

jeg har vært gift frem til nå, og har derfor klart meg, siden vi var to.
,...nå midt etter samlivsbrudd er det ikke enkelt.

husleie alene i by ligger jo på omtrent 8-12k for leilighet. og sentralt må man nesten bo om man skal komme seg rundt til lege og butikk m kollektivt. bor man ruralt må man ha bil, og det er ekstremt dyrt.

Anonymkode: fe00b...18e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så morsomt å se i tråder om uføre er hvor mange som mener uføre har så god utbetaling og burde klare seg fint, så går man over i andre tråder om hva folk har å leve for i mnd, hvor mye de har i buffer, hvor mye utbetalt osv, og da har pipa plutselig en annen lyd! «Har du så lite å leve for, nei, da må du jammen bytte jobb eller ta deg videre utdanning!» Når det gjelder uføre er det liksom voldsomt så bra de burde klare seg med utbetalingen sin. :fnise: 

Anonymkode: 03622...266

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har ikke lest hele tråden, for ved å skumme igjennom, virket det som hovedvekten var å rakke ned på uføre som yter en innsats ved å jobbe litt.

Men, jeg ante faktisk ikke at det var et forslag om endring. Og det allerede fra 1.januar 2022. Betyr endringen, hvis den vedtas, at de 0.4 G forsvinner, og at man nå altså får avkorting fra kr 1? For min del vil det altså si at jeg trekkes 35% av uføretrygden, så skal jeg skatte 35% av det jeg får utbetalt både i uføretrygd og inntekt. Dvs at jeg ved en inntekt på kr 100 + kr 100 i trygd sitter igjen med kr 107,24 etter trekk fra trygden + skattetrekk. I motsetning til nå, hvor jeg sitter igjen med kr 130 etter skatt på trygd og inntekt? Det utgjør faktisk en del penger.

Anonymkode: ab94d...d5f

De yter heller ingen innsats? De er en belastning for samfunnet og vil jobbe så mye de har lov til for å øke SIN inntekt ytterligere uten å miste noe av trygden sin?  Om de vil gjør en innsats så JOBBER MAN DET MAN KLARER likegyldig av inntektsgrenser. Om du slutter å jobbe når man treffer 40.000kr fordi man ikke vil bli trukket i trygd så begrenser man sin egen arbeids og inntektsevne fordi man vil beholde trygden man ikke trenger å jobbe for. 90% av de som fyller denne grensen på 40.000 kunne helt fint jobbet mer utover dette eller gått ned i uføregrad til 60-80% men det gidder de selvfølgelig ikke....

Anonymkode: 23980...2a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Håper det blir vedtatt. Min logikk tilsier at er man så syk at man er 100% ufør, så har personen kun restarbeidskraft til å klare å bo og leve. Hvorfor skal de da jobbe ved siden av? Er de ikke så syke som de sa til NAV og lege? I såfall får de fryse ytelsen når de jobber.

Anonymkode: a12c8...b9f

min "inntekt" ved siden av uføre kommer som håndarbeid. dette kan jeg holde på med de timene i uka jeg kanskje har litt ekstra energi.

håndarbeid tar mye tid, det er pirk,...og selger ofte ikke godt, men de ekstra kronene utfjør en stor forskjell når man har lite fra før.
 

Anonymkode: fe00b...18e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 17.47):

Hvordan i alle dager klarer man seg ikke på 18000kr i hverdagen?

Anonymkode: 33cfa...631

Jeg har 17000 utbetalt i uføretrygd + 1600 kr I barnetrygd. Jeg bor sammen med mannen min som er i jobb, og sånn sett er vi heldige. Uansett her er mitt budsjett. Husleie,barnehage Internett, tv, og strøm er oppgitt i halv pris, siden vi deler disse utgiftene på to.

Leie av bolig 6500 

Strøm 1000-1500 pr mnd.

Internett og tv 500

Barnehage 1500

Fellesutgifter på meg: 9500 - 10000 kr.

...

Ellers har jeg/vi et privat bil lån + forsikring bil. Jeg betaler lånet og forsikring. Dette er 2000 kr I mnd. Mannen min dekker drivstoff, parkering, bom, og vedlikehold 

Andre utgifter jeg betaler for:

Mat og hygiene: 3500 (bruker en 7000 - 7500 på dette i mnd)

Mobil 500 kr

Medisiner og lege: 600 (fram til jeg har frikort)

Fysioterapi, og kiropraktor: 1200

totalt : 7800 kr.

....

17300- 17800 kr blir dette til sammen i mnd. Det vil si jeg har igjen en 1000 lapp ca I mnd til klær, fritid, gaver, tannlege, frisør osv. Som regel går mesteparten av denne tusenlappen til klær, eller aktiviteter som gjelder barnet. Skal jeg gjøre noe på fritiden som koster penger, eller kjøpe meg noen nye klær selv så må jeg spørre mannen min om penger til det, eller spørre feks om han kan betale for mer av fellesutgifter. Det er også han som må stå for mesteparten av det som sønnen vår trenger. 

Det er ikke sånn det burde være.. 

 

Anonymkode: 2f40a...636

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har 17000 utbetalt i uføretrygd + 1600 kr I barnetrygd. Jeg bor sammen med mannen min som er i jobb, og sånn sett er vi heldige. Uansett her er mitt budsjett. Husleie,barnehage Internett, tv, og strøm er oppgitt i halv pris, siden vi deler disse utgiftene på to.

Leie av bolig 6500 

Strøm 1000-1500 pr mnd.

Internett og tv 500

Barnehage 1500

Fellesutgifter på meg: 9500 - 10000 kr.

...

Ellers har jeg/vi et privat bil lån + forsikring bil. Jeg betaler lånet og forsikring. Dette er 2000 kr I mnd. Mannen min dekker drivstoff, parkering, bom, og vedlikehold 

Andre utgifter jeg betaler for:

Mat og hygiene: 3500 (bruker en 7000 - 7500 på dette i mnd)

Mobil 500 kr

Medisiner og lege: 600 (fram til jeg har frikort)

Fysioterapi, og kiropraktor: 1200

totalt : 7800 kr.

....

17300- 17800 kr blir dette til sammen i mnd. Det vil si jeg har igjen en 1000 lapp ca I mnd til klær, fritid, gaver, tannlege, frisør osv. Som regel går mesteparten av denne tusenlappen til klær, eller aktiviteter som gjelder barnet. Skal jeg gjøre noe på fritiden som koster penger, eller kjøpe meg noen nye klær selv så må jeg spørre mannen min om penger til det, eller spørre feks om han kan betale for mer av fellesutgifter. Det er også han som må stå for mesteparten av det som sønnen vår trenger. 

Det er ikke sånn det burde være.. 

 

Anonymkode: 2f40a...636

Nå er det bare å vente på at noen her inne kommer med råd til deg om hvordan du kan kutte utgiftene eller forteller deg at du får mer enn nok og burde være glad du har mannen din! Bare vent. :fnise: 

Anonymkode: 03622...266

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nå er det bare å vente på at noen her inne kommer med råd til deg om hvordan du kan kutte utgiftene eller forteller deg at du får mer enn nok og burde være glad du har mannen din! Bare vent. :fnise: 

Anonymkode: 03622...266

Ja og at hun skal sette pris på sykdom og være takknemlig for det og🤣

Anonymkode: d269f...330

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det bare å vente på at noen her inne kommer med råd til deg om hvordan du kan kutte utgiftene eller forteller deg at du får mer enn nok og burde være glad du har mannen din! Bare vent. :fnise: 

Anonymkode: 03622...266

Må da gå an å finne bolig til halve prisen og bruke det dere sparer da til sparing til egenkapital.

Anonymkode: 8b4e4...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det bare å vente på at noen her inne kommer med råd til deg om hvordan du kan kutte utgiftene eller forteller deg at du får mer enn nok og burde være glad du har mannen din! Bare vent. :fnise: 

Anonymkode: 03622...266

Ja.

Feks finne billigere bolig. Vi betaler 13000 for en 3 roms. Vi foreldre kan ikke sove i stua, da mannen har kraftig astma. Han må ha eget soverom for søvn. Dette har legen hans dokumentert. En 3 roms her og i nabokommunene ligger på 12500 opptil 18000 i mnd. For å få billigere leie må vi ca 1 t unna her, der blir for langt fra mannen sin jobb. Og antagelig ville det blitt dyrere totalt sett da mannen måtte ha brukt mye drivstoff for å komme seg mellom A og B. Per nå har han 15 min kjøretid til jobb, og da får han også hentet og levert barnet i barnehagen inne i mellom.

Et annet forslag som ville kommet var å kutte ut bilen. Mannen jobber av og til på tidspunkter det ikke går buss + vi ser at det er store fordeler med å ha bil når vi har barn. Vi har familie litt her og der på Østlandet (innen en omkrets av 2 t unna oss i forskjellige retninger). Det koster oss mindre å kjøre, enn å ta tog/buss og vi sparer nesten dobbelt av tiden på å kjøre istedenfor å bruke kollektivt. Og så blir det gjerne noen turer hit og dit med barnet vårt innad i kommunen. I tillegg er det ikke alltid helsen min tilsier at jeg kan bruke kollektivt selv. Det varierer fra dag til dag hva jeg er i stand til å klare. 

Det tredje forslaget; du kan finne deg et mobil abonnement til 200 kr. Jo da, jeg kunne sikkert det. Det er bare det at jeg har ikke råd til å kjøpe meg mobil telefoner til full pris når jeg må bytte. Jeg har ikke sjans til å spare opp til en tlf med min inntekt, så hver gang jeg har kjøpt tlf blir det tlf med abonnement på avbetaling. Dyrere i lengden ja, men det er det jeg har råd til. 

Det fjerde forslaget: du kan kutte ut kiropraktor og fysioterapi. Om jeg gjør det så blir smertene mine enda verre. Med fysioterapi og kiropraktor behandling klarer jeg å holde unna de verste smertene, så jeg kan fungere sånn nogenlunde greit i hverdagen. 

Det femte forslaget: du kan redusere på matbudsjettet. Jo da jeg kunne sikkert gjort det, men det er ikke all mat som er bra for meg. Med diabetes så fungerer det dårlig å spise mye pasta feks. Å kutte noe ned på light brus er det jeg kunne ha gjort.

Det sjette forslaget: dere trenger vel ikke barnehagen når du er hjemme all like vel. Det er flere grunner til at barnet er i barnehagen. Det er den sosiale biten, samt det at jeg trenger hvile for å kunne klare å være med han når han er hjemme. Når han er i barnehagen veksler jeg mellom å gjøre noe husarbeid, være sosial, eller hvile. Av og til sover jeg også. På den måten sparer jeg energien min til at jeg har noe overskudd til å kunne bære en bra mamma for sønnen vår når han er hjemme. Da klarer jeg feks å ta han med ut på lekeland en lørdag, istedenfor at jeg må slappe av hjemme hele dagen.

 

Anonymkode: 2f40a...636

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker rettferdig at om man mottar stønad for ikke å kunne jobbe, så bør man jo bli trukket av disse pengene når man begynner å jobbe. 

Skal jeg få penger fordi jeg ikke kan jobbe. Og så jobbe likevel og få lønn? Det er da ikke riktig. Har ingenting med straff å gjøre.

Anonymkode: 518f7...a48

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må da gå an å finne bolig til halve prisen og bruke det dere sparer da til sparing til egenkapital.

Anonymkode: 8b4e4...f93

Du finner ikke noe til 6500 kr her og i nære kommuner. Det er i så fall kun soverom. Må flytte 1 t unna for å finne billigere leie, og da er det snakk om 10000 for en 3 roms. 6500 kr for en 3 Roms det er mange timer unna her. Mannen min jobber her, er ikke bare å flytte langt avgårde..les forsåvidt mitt andre innlegg også.

Anonymkode: 2f40a...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har 17000 utbetalt i uføretrygd + 1600 kr I barnetrygd. Jeg bor sammen med mannen min som er i jobb, og sånn sett er vi heldige. Uansett her er mitt budsjett. Husleie,barnehage Internett, tv, og strøm er oppgitt i halv pris, siden vi deler disse utgiftene på to.

Leie av bolig 6500 

Strøm 1000-1500 pr mnd.

Internett og tv 500

Barnehage 1500

Fellesutgifter på meg: 9500 - 10000 kr.

...

Ellers har jeg/vi et privat bil lån + forsikring bil. Jeg betaler lånet og forsikring. Dette er 2000 kr I mnd. Mannen min dekker drivstoff, parkering, bom, og vedlikehold 

Andre utgifter jeg betaler for:

Mat og hygiene: 3500 (bruker en 7000 - 7500 på dette i mnd)

Mobil 500 kr

Medisiner og lege: 600 (fram til jeg har frikort)

Fysioterapi, og kiropraktor: 1200

totalt : 7800 kr.

....

17300- 17800 kr blir dette til sammen i mnd. Det vil si jeg har igjen en 1000 lapp ca I mnd til klær, fritid, gaver, tannlege, frisør osv. Som regel går mesteparten av denne tusenlappen til klær, eller aktiviteter som gjelder barnet. Skal jeg gjøre noe på fritiden som koster penger, eller kjøpe meg noen nye klær selv så må jeg spørre mannen min om penger til det, eller spørre feks om han kan betale for mer av fellesutgifter. Det er også han som må stå for mesteparten av det som sønnen vår trenger. 

Det er ikke sånn det burde være.. 

 

Anonymkode: 2f40a...636

Har du ikke meldt ifra til NAV at du har samboer? Om du ligger på rundt 17.000 i mnd så får du høy minstesats for enslige(2,48g) når du egentlig skal ha sats for ektefelle og samboer (2.28g), med mindre du får ung ufør og skatter alt for mye da selvfølgelig....  Da burde du kontakte nav for å ordne opp før de finner ut av det selv.

Anonymkode: 23980...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...