Gå til innhold

Nå skal vi uføre straffes for å jobbe…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel ikke alle som har helse til å stå i 100% jobb. Er du født under en stein? 

Anonymkode: 6921b...51c

Det er vel ikke 100% uføretrygd eller ingen ting, kjenner noen som har både 50 og 80% uføretrygd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er da fortsatt bedre å betale mindre? og bedre muligheter for å spare opp? Forsto ikke helt resonnementet ditt her...

Anonymkode: 33cfa...631

Joda, det er bedre å betale mindre, men reelt sett så gjør man ikke det.

Det jeg prøver å si er at mange tror at hvis uføre bare flytter ut av byen så sparer de masse penger fordi det er mye billigere å bo. Det stemmer ikke, fordi uføre har som oftest andre høyere utgifter som spiser opp det lille de evt. kunne spart. De sparer ikke egentlig noe på å flytte lenger unna, fordi andre utgifter da vokser - reiseutgifter blir høyere når du bor langt unna, og dersom du må reise ofte til behandlinger (medisinske utgifter), så bruker du kanskje opp det du sparer på å bo, til å reise i stedet, så det utgjør ingen reell forskjell. 

 

 

Anonymkode: bb32c...ac5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Det jeg prøver å si er at mange tror at hvis uføre bare flytter ut av byen så sparer de masse penger fordi det er mye billigere å bo. Det stemmer ikke, fordi uføre har som oftest andre høyere utgifter som spiser opp det lille de evt. kunne spart. De sparer ikke egentlig noe på å flytte lenger unna, fordi andre utgifter da vokser - reiseutgifter blir høyere når du bor langt unna, og dersom du må reise ofte til behandlinger (medisinske utgifter), så bruker du kanskje opp det du sparer på å bo, til å reise i stedet, så det utgjør ingen reell forskjell. 

 

 

Anonymkode: bb32c...ac5

Den unnskyldningen der må være den som kommer igjen på KG oftest. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (11 minutter siden):

Den unnskyldningen der må være den som kommer igjen på KG oftest. 

 

Tror du ikke at hvis den forklaringen kommer opp ofte, at det er sannhet i den? 

Det er ikke en unnskyldning, men det er virkeligheten for mange uføre. Selv om de som ikke opplever sykdom på kroppen og må leve med disse valgene hver dag klarer å se det, så betyr det ikke at det ikke er sant. 

Anonymkode: bb32c...ac5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du ikke at hvis den forklaringen kommer opp ofte, at det er sannhet i den? 

Det er ikke en unnskyldning, men det er virkeligheten for mange uføre. Selv om de som ikke opplever sykdom på kroppen og må leve med disse valgene hver dag klarer å se det, så betyr det ikke at det ikke er sant. 

Anonymkode: bb32c...ac5

Da synes jeg du skal presisere det.... ikke dra alle under samme kammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å fortsette to the bitter end. Når Norge A/S får ekstra store utgifter, Korona ikke minst, økonomiske forpliktelser ut over landegrenser som noe, så struper man velferd og menneskelige hensyn her hjemme istedenfor. På alle tenkelige kreative vis..  Og de gjennomføres med et kvakksalveri av forsvars argumentasjoner. Politikk heter det visst..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har mastergrad, jobber i det private og har utbetalt 23000 i mnd.. Jeg jobber hardt og sliter med tidsklemma med mine 2 små barn..

Da er det faens meg provoserende å sitte og se på uføre venninner på samme alder som har ca like mye utbetalt  + kontantstøtte fordi de kan være hjemme med sine små mye lenger. Husarbeid gjøres på dagtid og kveldene er reservert til kos. 

Jeg står til kl 23 og skrubber dass etter unger er lagt, hunden har fått tur, matpakker smurt, huset ryddet....  

Livet mitt er ekstremt mye hardere enn disse såkalte uføre med litt angst

Anonymkode: b043d...25d

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg har mastergrad, jobber i det private og har utbetalt 23000 i mnd.. Jeg jobber hardt og sliter med tidsklemma med mine 2 små barn..

Da er det faens meg provoserende å sitte og se på uføre venninner på samme alder som har ca like mye utbetalt  + kontantstøtte fordi de kan være hjemme med sine små mye lenger. Husarbeid gjøres på dagtid og kveldene er reservert til kos. 

Jeg står til kl 23 og skrubber dass etter unger er lagt, hunden har fått tur, matpakker smurt, huset ryddet....  

Livet mitt er ekstremt mye hardere enn disse såkalte uføre med litt angst

Anonymkode: b043d...25d

Ro ned to hakk, du har klart å ta mastergrad, selv fullførte jeg ikke en gang vgs pga sykdom. Du har også to barn, selv har jeg måtte sterilisere meg pga jeg har mer enn nok med meg selv og to av sykdommene mine er arvelig. Innlegget ditt drar alle uføre over en kam og det blir feil. 

Anonymkode: 03622...266

  • Liker 22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og veldig ofte har uføre to hunder og røyker! Klisje, men dessverre alt for ofte sant..

Kjenner ei som er uføre, som sa at om hun jobber kan hun ikke ha hund, da en jobb hadde slitt henne så ut at hun ikke kunne tatt hånd om hunden. Så da velger hun å være uføre å ha hund da «hun ikke kan leve uten hund» som hun sa.

Satt bare å gapte..

Anonymkode: c1b28...39b

DET HETER IKKE UFØRE. EN GANG FOR ALLE!!!!

Anonymkode: c6d81...54d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg har mastergrad, jobber i det private og har utbetalt 23000 i mnd.. Jeg jobber hardt og sliter med tidsklemma med mine 2 små barn..

Da er det faens meg provoserende å sitte og se på uføre venninner på samme alder som har ca like mye utbetalt  + kontantstøtte fordi de kan være hjemme med sine små mye lenger. Husarbeid gjøres på dagtid og kveldene er reservert til kos. 

Jeg står til kl 23 og skrubber dass etter unger er lagt, hunden har fått tur, matpakker smurt, huset ryddet....  

Livet mitt er ekstremt mye hardere enn disse såkalte uføre med litt angst

Anonymkode: b043d...25d

Hvis du ser litt bredere på det. Kanskje vanskligere i småbarnstiden, men gjennom et helt liv kommer du helt klart mye bedre ut. Med feriepenger, bonuser, lønnsøkninger, pensjonsopptjening, mulighet til å ta opp mer i boliglån, status i samfunnet i sosiale sammenhenger, psykisk, større utvalg av partnere (fordi du ikke er ufør), mindre sjangse for skilsmisse..

Anonymkode: 0075e...fd0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt, så kan man ikke forvente seg mer enn det man som uføre i dag får. Det jeg mener. Man kan jo iik tenke man skal ha utbetalt 30.000 + 

Anonymkode: c1b28...39b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis noen i hundre prosent stilling får under 18.000 utbetalt så tror jeg at jeg hadde byttet jobb. 

Anonymkode: 03622...266

Mange serviceyrker som tjener mellom 16-24 k Etter skatt. Jeg har 19k Og jeg klarer med meget fint på den lønna! Kan till og med spare 3k hvar mnd

Anonymkode: a107f...55b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

jeg har mastergrad, jobber i det private og har utbetalt 23000 i mnd.. Jeg jobber hardt og sliter med tidsklemma med mine 2 små barn..

Da er det faens meg provoserende å sitte og se på uføre venninner på samme alder som har ca like mye utbetalt  + kontantstøtte fordi de kan være hjemme med sine små mye lenger. Husarbeid gjøres på dagtid og kveldene er reservert til kos. 

Jeg står til kl 23 og skrubber dass etter unger er lagt, hunden har fått tur, matpakker smurt, huset ryddet....  

Livet mitt er ekstremt mye hardere enn disse såkalte uføre med litt angst

Anonymkode: b043d...25d

Skjønner deg 100%

Anonymkode: c1b28...39b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skatter, jobber ræva mi av meg, så ja jeg er tøff!

Anonymkode: c1b28...39b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdede blir "straffet" fordi de ikke får 100% uføretrygd når de tydeligvis ikke er 100% uføre?

 

Godt mulig uføretrygden i seg selv er for lav, men å kalle dette straff gjør bare at man får et dårlig inntrykk av uføre.

Anonymkode: 0fdc7...79b

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og veldig ofte har uføre to hunder og røyker! Klisje, men dessverre alt for ofte sant..

Kjenner ei som er uføre, som sa at om hun jobber kan hun ikke ha hund, da en jobb hadde slitt henne så ut at hun ikke kunne tatt hånd om hunden. Så da velger hun å være uføre å ha hund da «hun ikke kan leve uten hund» som hun sa.

Satt bare å gapte..

Anonymkode: c1b28...39b

Om din kjenning har så lite krefter som du beskriver, så fortjener hun trygden sin. En skal forvente å ha ett liv utenom jobb. At hun «velger» å la være å jobbe grunnet hunden… hallo, det blir for dumt. Hunden hjelper henne sikkert i å komme seg ut, få frisk luft, mosjon osv, så den er der nok av en grunn.

Folk synest ofte det er galt i å kunne fungere bra når man er uføretrygdet, at man har ett godt liv. Man skal helst ligge rallende og verkende i senga, med minst tre apparater rundt seg som piper. Da er det til nødigst  godkjent, men man har jo selvsagt «gode perioder man kan bruke til å lage websider og oversette bøker ogsånn…» 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uføre som kan jobbe burde strengt tatt ikke vært uføre. Skal de ikke utredes for arbeidsevne?

Det virker som om folk skjuler arbeidsevnen sin før de får uføretrygd. Og så fort vedtaket er i boks så er det rett ut i arbeid og få dobbelt opp.

Anonymkode: cf7a8...57f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen skikkelig arbeidsføre og med mye drive som blir provosert av gamlinger på sykehjem. "De ligger jo bare der og drar seg".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Uføre som kan jobbe burde strengt tatt ikke vært uføre. Skal de ikke utredes for arbeidsevne?

Det virker som om folk skjuler arbeidsevnen sin før de får uføretrygd. Og så fort vedtaket er i boks så er det rett ut i arbeid og få dobbelt opp.

Anonymkode: cf7a8...57f

En jeg kjenner utredes for arbeidsevne. Han er ufør. Han har social angst og får det når han jobber sammen med andre mennersker. Så er veldigt slitsomt for han. Jeg Skjønner det godt. Det er ikke så enkelt å sette folk i arbeidsprøve for det er mange som er ufør…. Hvem ska drive med det som en jobb? Nav ja men di har og masse andre oppgaver. Sen er det psykolog og masse annet , fastleger som er involvert. Det blir en veldigt prosess for å prøve å få ett menneske i arbeid. 

Anonymkode: a107f...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg har mastergrad, jobber i det private og har utbetalt 23000 i mnd.. Jeg jobber hardt og sliter med tidsklemma med mine 2 små barn..

Da er det faens meg provoserende å sitte og se på uføre venninner på samme alder som har ca like mye utbetalt  + kontantstøtte fordi de kan være hjemme med sine små mye lenger. Husarbeid gjøres på dagtid og kveldene er reservert til kos. 

Jeg står til kl 23 og skrubber dass etter unger er lagt, hunden har fått tur, matpakker smurt, huset ryddet....  

Livet mitt er ekstremt mye hardere enn disse såkalte uføre med litt angst

Anonymkode: b043d...25d

Det hørtes lite ut ift utdannelse. Og slitsomt ja🥺men hvis du snur litt på det, så er vel småbarnsperioden noen år, du kan søke andre jobber. Barn og hund er vel selvvalgt? og litt kos?

Jeg er for syk til noen av desse tingene, og skulle gjerne vært sliten av barn og jobb, og ikke smerter.

Har så lav livskvalitet at jeg tenker mye på å ta livet mitt. Så at alle uføre lever «herrens glade dager» er ihvertfall ikke sant. Ingen penger kan gjøre meg frisk. Min gamle mor kommer til å bli lei seg. Og min bror. Ellers har jeg ingen😌

Anonymkode: d269f...330

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...