Gå til innhold

Nå skal vi uføre straffes for å jobbe…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke bare for uføre å flytte ut på landsbygda uten venner . Og ikke alle uføre kjører bil vel ?

Anonymkode: 8b4e4...f93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke bare for uføre å flytte ut på landsbygda uten venner . Og ikke alle uføre kjører bil vel ?

Anonymkode: 8b4e4...f93

Stemmer! jeg har ikke lov å kjøre lenger pga medisiner…

Og synes det er greit å slippe mye av styret; alt fra å skrape is, skifte dekk, styre med verksted etc. Innimellom savner jeg bil. Men klarer meg greit uten fordi jeg bor sentralt. Selv om det er feil ift KG.

Anonymkode: d269f...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Stemmer! jeg har ikke lov å kjøre lenger pga medisiner…

 Selv om det er feil ift KG.

Anonymkode: d269f...330

Men det er bare å drite hardt i hva Frp-ere og Høiirree SIMPs her på KG mener. Fakta er at partiene deres fin ganske fin juling den 13.september, og vi ser på ferske målinger - seneste i dag - at de hadde fått enda et hakk med juling om det ble holdt valg denne uka. 

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4543

Om noen få dager starter jobben med å forandre på det latterlige statsbudsjettet som Wannabe Margaret Thatcher la frem, så det blir digg å begynne å "rive" det statsbudsjettet steg for steg.

 

Anonymkode: 92fa3...94d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (7 timer siden):

Det største problemet er  at det er så mange unge som blir uføre, de har ikke fått startet livet med å kjøpe hus,legge til side noen kroner.

De som blir uføre i godt voksen alder har fått tjent penger og fått orden på livet.

Feil. Er mange voksne som er på aap i flere år og har hatt veldig lav inntekt, og ikke har hatt mulighet til å spare penger eller å kjøpe seg hus.

Anonymkode: 6921b...51c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Feil. Er mange voksne som er på aap i flere år og har hatt veldig lav inntekt, og ikke har hatt mulighet til å spare penger eller å kjøpe seg hus.

Anonymkode: 6921b...51c

Alle godt voksne har hatt mulighet til å kjøpe seg egen bolig  Også hvis de har hatt lav inntekt.

Anonymkode: 8b4e4...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvsagt kan vi sammenligne. Det klages jo hele tiden fra uføre i Norge , enda de har de beste betingelser i verden. INGEN har det så bra som norske ufør. Men det er aldri bra nok for dere. Selv om vi ser at med de gode ordningene vi har så har vi flere  uføre enn andre sammenlignbare land. Nå er det "angst" og "depresjon" som er stort her, for de som vant fødselslotteriet og vokste opp i et av landene med størst muligheter for svake folk. Hvorfor det mon tro?

Anonymkode: 33cfa...631

Mener du at folk med angst og depresjon er svake? Har du hatt angst eller depresjon selv? Vil tro pipa hadde fått en annen lyd da. 

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriteriet for å bli uføretrygdet i dag er dokumentasjon fra årevis med utredning, behandling og arbeidsutprøving. Det skal være 100% bevis på at personen er kronisk syk og ikke er i stand til å stå i arbeid. 
Dvs. at man er i en situasjon der man har mistet helsen og alt det fører med seg og at man tillegg mister 34% av sin opprinellige inntekt til tross for at man har like store utgifter som tidligere. 
Synes virkelig folk at det ikke er «straff» nok?

Anonymkode: bf1f1...664

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er bemerkelsesverdig å se alle de som er 100% ufør jobbe inn disse 40.000 så plutselig si "Nei nå kan jeg ikke jobbe mer fordi grensen er nådd" da har man tydeligvis en arbeids og inntektevne utover det du har fremstilt det ovenfor nav, Enda mer bemerkelsesverdig er alle de som på AAP sa "Jeg klarer ikke møte på tiltak, er for syk" osv plutselig blir friske nok til å jobbe inn 40.000 det samme året de hopper over på uføretrygd.

Anonymkode: 23980...2a9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

jeg synes det er bemerkelsesverdig å se alle de som er 100% ufør jobbe inn disse 40.000 så plutselig si "Nei nå kan jeg ikke jobbe mer fordi grensen er nådd" da har man tydeligvis en arbeids og inntektevne utover det du har fremstilt det ovenfor nav, Enda mer bemerkelsesverdig er alle de som på AAP sa "Jeg klarer ikke møte på tiltak, er for syk" osv plutselig blir friske nok til å jobbe inn 40.000 det samme året de hopper over på uføretrygd.

Anonymkode: 23980...2a9

TS her. Jeg tjener noen kroner på politiske verv, er med i borettslagsstyret, og er fritidskontakt for et barnevernsbarn. Dette er ikke vanlige jobber. Alt kan utsettes, flyttes på eller endres etter dagsform. Det er fleksibelt, hovedsaklig ettermiddag/kveld som er den beste tida av døgnet for meg. Vanlig arbeid er ikke sammenlignbart. De fleste som tjener penger ved siden av ufør gjør det ikke ved vanlig arbeid, det er mye verv, strøjobber, hobby/håndarbeid, jeg har et søskenbarn som var håndverker før en arbeidsskade gjorde han ufør og han har et enkeltmannsforetak hvor han gjør noen småjobber for venner og kjente. I eget tempo, alle som ansetter han er klar over at det kan ta lenger tid enn vanlig. Eller det er snakk om kanskje en 10%, f.eks. en lørdagvakt i en butikk en gang i måneden.

Denne mistenkeliggjøringen er så farlig og skummel. Det er ikke sånn at majoriteten spretter inn 40.000 ekstra med en gang de er uføre (tror forøvrig man må ha vært ufør et år før den grensa slår inn), eller stopper ved akkurat 40.000. Jeg tjener litt over 40.000 i året selv, hovedsaklig på BRL-styret, og det resterende skatter jeg av. Men med det forslaget som er nå, så kommer de til å trekke trygda mi halvparten av det jeg tjener. Dermed mister jeg plutselig 20.000 i inntekt i året. De 20.000 er det som gjør at jeg kan ta med barna mine på ferie, de går på fritidsaktiviteter, vi går på kino og middag ute månedlig. Vi er MENNESKER, alle sammen, som bare prøver å gjøre vårt beste. Det er så dårlig gjort av folk som deg å skulle fremstille allesom svindlere.

Anonymkode: db1ce...909

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Til dere uføre: Hvem mener dere skal betale dere lønn på 20.000kr + i måneden?

Anonymkode: c1b28...39b

Man får 20.000+ i mnd av andres skattepenger. Problemet er at man skattelegges som lønnstakere. Hadde uføre, pensjonister, folk på avklaring etc kunne sluppet å betale skatt av allerede skattepenger så hadde ingen klagd. Denne skatten kunne faktisk blitt dekket av en del av bistandsbudsjettet. Eller så kunne staten betalt ut en årlig bonus til alle innbyggerne sine, så hadde man sluppet å bevilge ekstra penger til ditten og datten. Norge tjener penger som bare pokker, hva med å dele det med statsborgere i Norge fremfor borgere i Afrika??

Anonymkode: c3692...817

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Man får 20.000+ i mnd av andres skattepenger. Problemet er at man skattelegges som lønnstakere. Hadde uføre, pensjonister, folk på avklaring etc kunne sluppet å betale skatt av allerede skattepenger så hadde ingen klagd. Denne skatten kunne faktisk blitt dekket av en del av bistandsbudsjettet. Eller så kunne staten betalt ut en årlig bonus til alle innbyggerne sine, så hadde man sluppet å bevilge ekstra penger til ditten og datten. Norge tjener penger som bare pokker, hva med å dele det med statsborgere i Norge fremfor borgere i Afrika??

Anonymkode: c3692...817

Jeg vil heller at barn i Afrika skal få mat, enn at uføre skal få dra på cafe hver dag. 

Anonymkode: 161b2...fcb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uføre som kan jobbe burde strengt tatt ikke vært uføre. Skal de ikke utredes for arbeidsevne?

Det virker som om folk skjuler arbeidsevnen sin før de får uføretrygd. Og så fort vedtaket er i boks så er det rett ut i arbeid og få dobbelt opp.

Anonymkode: cf7a8...57f

Den slutningen der harmonerer dårlig med fakta, men som majoriteten av kritikk mot uføre er den populær og bygger på  " jeg kjenner en som kjenner en som blabla".  

Etter det i trygdesystemet ble åpnet opp for at det skal lønne seg å jobbe- høyere fribeløp, mer fleksibel prøv deg i jobb osv. Så har man dessverre sett at svært få uføretrygdede har benyttet seg av disse mulighetene. Det var jo endringer som ble innført for å ha et system som prøvde å legge til rette for - iallfall ikke hindre - at  uføre kunne returnere helt/delvis til jobb hvis de fikk mulighet. Sistnevnte hadde staten og du som skatteyter tjent på. At det ikke har slått til skyldes at majoriteten  overhodet ikke har noen restarbeidsevnen, eventuelt en restarbeidsevnen som er så liten og variabel at den ikke kan nyttiggjøres/ den er for liten til at en arbeidsgiver kan nyttiggjøre den. 

Et parti som har fokus på å kutte i mulighetene til de absolutt svakeste i samfunnet, kombinert med at de hvert år har senket formuesskatten/ skatt på svært høye lønninger er en skam. 

Det må være et tegn på at man  virkelig er en taper her i livet, at man som frisk, høyt utdannet og yrkesaktiv, absolutt må - alltid med negativt fortegn- synse, kritisere og rakke ned på syke folk som allerede ligger nede og som allerede er fullstendig fryst ut og stigmatisert i samfunnet. Får håpe dere aldri faller av deres høye hest. 

 

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Feil. Er mange voksne som er på aap i flere år og har hatt veldig lav inntekt, og ikke har hatt mulighet til å spare penger eller å kjøpe seg hus.

Anonymkode: 6921b...51c

Så de voksne har gått på AAP  siden de gikk ut av skolen?   Det handler om prioritering fra den dagen en tjener sine første kroner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, for ved å skumme igjennom, virket det som hovedvekten var å rakke ned på uføre som yter en innsats ved å jobbe litt.

Men, jeg ante faktisk ikke at det var et forslag om endring. Og det allerede fra 1.januar 2022. Betyr endringen, hvis den vedtas, at de 0.4 G forsvinner, og at man nå altså får avkorting fra kr 1? For min del vil det altså si at jeg trekkes 35% av uføretrygden, så skal jeg skatte 35% av det jeg får utbetalt både i uføretrygd og inntekt. Dvs at jeg ved en inntekt på kr 100 + kr 100 i trygd sitter igjen med kr 107,24 etter trekk fra trygden + skattetrekk. I motsetning til nå, hvor jeg sitter igjen med kr 130 etter skatt på trygd og inntekt? Det utgjør faktisk en del penger.

Anonymkode: ab94d...d5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir vedtatt. Min logikk tilsier at er man så syk at man er 100% ufør, så har personen kun restarbeidskraft til å klare å bo og leve. Hvorfor skal de da jobbe ved siden av? Er de ikke så syke som de sa til NAV og lege? I såfall får de fryse ytelsen når de jobber.

Anonymkode: a12c8...b9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Håper det blir vedtatt. Min logikk tilsier at er man så syk at man er 100% ufør, så har personen kun restarbeidskraft til å klare å bo og leve. Hvorfor skal de da jobbe ved siden av? Er de ikke så syke som de sa til NAV og lege? I såfall får de fryse ytelsen når de jobber.

Anonymkode: a12c8...b9f

Det er vel kanskje det med ØNSKET om å fortsatt være litt i arbeidslivet selv om man ble ufør. Selv ønsker jeg å være i arbeidslivet men har ikke sjans. Det er veldig deprimerende å være utenfor absolutt alt fordi kroppen ikke fungerer. Hodet vil, men kroppen får det ikke til. Jeg har en utdannelse jeg aldri får brukt. Så mye arbeid og eksamener for ingenting. 
 

Og sånn tror jeg at det er med de fleste. (at de ønsker seg noe annet enn å bare sitte hjemme i stua si alene) Derfor noen presser seg likevel. Samtidig som at uføretrygd er ikke noe å rope hurra for. Alltid dårlig råd.
 

Ikke rart selvmordsraten blant uføre er høy. Man er isolert sosialt, føler seg unyttig, og blir samtidig sett ned på. 

Anonymkode: 0ef65...277

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke rart selvmordsraten blant uføre er høy. Man er isolert sosialt, føler seg unyttig, og blir samtidig sett ned på. 

Anonymkode: 0ef65...277

Du tenker ikke selvmordsraten blant uføre er høy nettopp pga bakgrunnen for at de er uføre? Nettopp fordi de er så syke at de er uten arbeidsevne? 

Anonymkode: 65e92...bf3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg se ned på syke? Er heller deres eget selvbilde som må gjøres noe med. Jeg synes kun ordningen med å være 100% syk, lønn fra NAV for det, og ha lønnet jobb ved siden av høres...tja...lite musikalsk ut.

Anonymkode: a12c8...b9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du tenker ikke selvmordsraten blant uføre er høy nettopp pga bakgrunnen for at de er uføre? Nettopp fordi de er så syke at de er uten arbeidsevne? 

Anonymkode: 65e92...bf3

Sånn er det med meg. Har tak over hodet, mat og alt praktisk jeg trenger. Så det er smertene, søvnløsheten, null fremtidshåp som gjør meg suicidal. Tanken på å leve slik resten av livet; det er ikke noe liv. Hadde et par uføre veninner som dumpet med fordi jeg klarte ikke kjøret deres med fjellturer, kafe og weekendturer.
Hadde eget firma jeg drev godt i mange år. Så kontrasten til i dag er helt eksepsjonell🥺Jeg ønsket å få corona for å få en naturlig ende på dette. Men ser ut til å være immun LOL.

Anonymkode: d269f...330

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...