AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #101 Del Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 12.32): Ja, men så er du voksen da. Mine barn, som er store nok til å skjønne at dette skal være for lenge siden, syns det var rart at det var svarte barn med fordi de passet ikke inn og de var ikke der da. De hadde ikke trengt å fremstille dem som kuriositeter heller, de kunne latt være å hatt dem med i det hele og det store. Det er kun for å være politisk korrekt og woke nok. Anonymkode: 7e110...cea Jeg har to barn på 7 og 12 år. De reagerer ikke på dette- og hvorfor skal de det? Anonymkode: acf41...b30 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #102 Del Skrevet 13. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har to barn på 7 og 12 år. De reagerer ikke på dette- og hvorfor skal de det? Anonymkode: acf41...b30 Fordi andre enn hvite "fantes ikke" i Norge for rundt 100 år siden? Noen steder i Norge er det fortsatt, tro det eller ei, relativt uvanlig å møte på folk med annen hudfarge enn hvit. Anonymkode: 7e110...cea 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 14. desember 2021 #103 Del Skrevet 14. desember 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Fordi andre enn hvite "fantes ikke" i Norge for rundt 100 år siden? Noen steder i Norge er det fortsatt, tro det eller ei, relativt uvanlig å møte på folk med annen hudfarge enn hvit. Anonymkode: 7e110...cea Barna hennes skjønner vel at serien er spilt inn i 2021 da. 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #104 Del Skrevet 14. desember 2021 Albbas skrev (33 minutter siden): Barna hennes skjønner vel at serien er spilt inn i 2021 da. 🤷♀️ Samme når serien er spilt inn da! 🤦🏼♀️ Anonymkode: 7e110...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaMargitha Skrevet 14. desember 2021 #105 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fordi andre enn hvite "fantes ikke" i Norge for rundt 100 år siden? Noen steder i Norge er det fortsatt, tro det eller ei, relativt uvanlig å møte på folk med annen hudfarge enn hvit. Anonymkode: 7e110...cea Jo. Det gjorde det. Kragerø hadde en postmester på 1600 tallet av afrikansk opprinnelse. Det var helt klart ikke like vanlig den gang som nå, men spiller det noen rolle- dette er uansett ikke et helt 100% korrekt serie. Og takk og lov for det for da hadde vi alle vært sjokkerte. Gamle Vika (mine forfedre bodde her) var ufattelig møkkete, de gravde høl i bakken til all avføring som til slutt tøt over og forpestet drikkevannet. Det var bæsj overalt og ble kun ryddet opp to ganger i året. Det var også skjenkesteder og prostituerte over hele Vika, spesielt Pipervika området hvor serien er fra ettersom Ruseløkkbakken ble revet flyttet alle kriminelle ned dit. området var dessuten ikke regulert, så f.eks vinkelgata fikk navnet sitt fordi de bare bygde her og der slik det passet. for min del, som kan masse historie om Vika har det ingenting å si om det er korrekt. Det er helt greit. Stemningen er uansett fin 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrepurre Skrevet 14. desember 2021 #106 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Samme når serien er spilt inn da! 🤦🏼♀️ Anonymkode: 7e110...cea Veldig pent innpakka rasisme dette her.. 😅 familien din reagerer på at det er mørke barn med i en norsk barne-TV? Fordi handlingen er satt til 1900tallet? Det er ikke en dokumentar. Det er en fiktiv julekalender. Fiksjon tillater å kunne endre på realitetene. 😅 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #107 Del Skrevet 14. desember 2021 3 minutter siden, BellaMargitha said: Gamle Vika (mine forfedre bodde her) var ufattelig møkkete, de gravde høl i bakken til all avføring som til slutt tøt over og forpestet drikkevannet. Det var bæsj overalt og ble kun ryddet opp to ganger i året. Dette synes jeg absolutt de burde tatt med i serien 😅 isteden nøyde de seg med en knust potte. Anonymkode: ebe0e...b02 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaMargitha Skrevet 14. desember 2021 #108 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette synes jeg absolutt de burde tatt med i serien 😅 isteden nøyde de seg med en knust potte. Anonymkode: ebe0e...b02 Vet ikke om det ville vært så hyggelig for ungene dog. 🙂 Barna hadde det ikke på langt nær så godt som Luka (Både Erle og Luka er ikke tidsriktige navn forøvrig). «Karl Eugen Olsen fra Vika» er en bok basert på faktisk realistisk barndom fra samme epoke i Vika. sjeldent at foreldre bare fikk et barn, selv om min tipp oldefar i Vika var eneste barn etter at foreldrene opplevde dødfødsel, men de tok til seg søskens uekte unger. Fattigfolk fikk ofte en hel hær unger, og de sov i skuffen i kommoder, delte madrasser på gulvet. Egen sengebrisk som Luka har er ren luksus. Det var også Vegglus, lus, kakerlakker og rotter overalt. Mange hadde også en gris som bodde sammen med de - det var årets eneste tilgang på kjøtt. De fleste fisket maten i fjorden. Veggene ble tapetsert med avispapir for å holde kulda ute. Ofte var det så kaldt at de ikke fikk sove og søsken kranglet om det lille de hadde av tepper. Vika var Oslos vaskeekte slum. Faktisk så ille at de ga Ruseløkkbakken navn inspirert etter arabiske og afrikanske land. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #109 Del Skrevet 14. desember 2021 Etter dagens episode gir jeg opp håpet om at Erle vil komme på bedre tanker. For en merr. Anonymkode: ebe0e...b02 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sessan_ Skrevet 14. desember 2021 #110 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter dagens episode gir jeg opp håpet om at Erle vil komme på bedre tanker. For en merr. Anonymkode: ebe0e...b02 Enig. Men jeg får håp om at både Lobelia, Alfred og de andre damene snur seg mot henne snart. Lobelia står i en skikkelig lojalitetskonflikt, men tipper hun snart gjør opprør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #111 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fordi andre enn hvite "fantes ikke" i Norge for rundt 100 år siden? Noen steder i Norge er det fortsatt, tro det eller ei, relativt uvanlig å møte på folk med annen hudfarge enn hvit. Anonymkode: 7e110...cea Det er ikke noe de fokuserer på. Like lite som at en (kortvokst) DAME var sjef for teateret (som jeg vil anta ikke forekom ofte), at de snakker moderne osv. jeg er ganske sikker på at det er veldig mange andre ting som ikke er helt korrekt. For de er det ikke viktigere at hudfargen ikke er «tidsriktig» som at bilmodell som brukes ikke er helt korrekt. Anonymkode: acf41...b30 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 14. desember 2021 #112 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 10/30/2021 den 18.09): Kunne hatt de som voksne. Linus Hopper av i Svingen Anonymkode: a17bc...8bd Jeg har alltid gjort om på teksten i stafettsangen i Jul I svingen i mitt eget hode og ledd hysterisk av det. "Hoppe av svingen, det er tingen. Hvem kan slå det, det kan ingen. Hoppe av I Svingen, for det er klart, at vi hopper av i Svingen allerede fra start" 😆😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #113 Del Skrevet 15. desember 2021 On 12/12/2021 at 10:28 PM, AnonymBruker said: Mannen er kjekk 😻forresten rart at Erle og den avdøde faren har samme etternavn når hun er gift. Og litt rart at hun og Kaja ikke arva teateret sammen. Anonymkode: 2eb0b...746 Nå viste det seg at de eier teateret sammen likevel, som logisk var. Men den onde søsteren vil selvsagt prøve å lure den snille. Anonymkode: ebe0e...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #114 Del Skrevet 15. desember 2021 Hun som spiller Erle er jo bare helt vanvittig god å spille, det er ikke ofte jeg kjenner meg SÅ sint over en norsk karakter som med Erle. Ser overhodet ikke hvordan de skal klare å snu karakteren hennes før den er ferdig, snakker om ondskap! Anonymkode: f5173...9ce 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #115 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 12.12.2021 den 14.48): Den leggetid-scenen med Werther og Kaja var så rørende at jeg nesten gråt 🙀 Synes det har vært mange sånne øyeblikk, egentlig. Anonymkode: 2eb0b...746 Ikke bare nesten her. Jeg og tiåringen satt og tuta i kor her. Så nydelig og rørende om tap og savn. Anonymkode: 4e5c2...550 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #116 Del Skrevet 15. desember 2021 Erle må være noe av det ondeste jeg har sett på norsk barnetv! Kjente det koka i meg da hun knuste krykken og skinna til Luka. Anonymkode: 078ce...369 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #117 Del Skrevet 15. desember 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Erle må være noe av det ondeste jeg har sett på norsk barnetv! Kjente det koka i meg da hun knuste krykken og skinna til Luka. Anonymkode: 078ce...369 Jeg syntes nesten det var enda mer creepy da hun nynnet på låven sitter nissen 😄 ordentlig ondskapsfull nynning, liksom. Håper det kommer en forklaring på hvordan søstrene ble så ulike. Søsteren heter Tora, forresten, vet ikke hvordan hun ble Kaja i tråden her. Men apropos henne, har vi sett mannen hennes? Eller er hun enke? Eller kanskje Erle stjal mannen til søsteren også 😆 Anonymkode: ebe0e...b02 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaMargitha Skrevet 15. desember 2021 #118 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syntes nesten det var enda mer creepy da hun nynnet på låven sitter nissen 😄 ordentlig ondskapsfull nynning, liksom. Håper det kommer en forklaring på hvordan søstrene ble så ulike. Søsteren heter Tora, forresten, vet ikke hvordan hun ble Kaja i tråden her. Men apropos henne, har vi sett mannen hennes? Eller er hun enke? Eller kanskje Erle stjal mannen til søsteren også 😆 Anonymkode: ebe0e...b02 Tenkte på det samme.. ikke sett mannen til Tora! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2021 #119 Del Skrevet 15. desember 2021 Kanskje Tora blir sammen med faren til Luka? Synes liksom hele serien har skreket etter et nytt kvinnemenneske til ham 😛 og ser ingen andre kandidater sånn umiddelbart. Bare det at Erle ville fått slag av tanken på at søsteren skulle finne seg en fattig mann er jo grunn god nok i seg selv. Så kan Tora og Lukas far drive teateret sammen. 2021, dere. Her sitter man og konspirerer rundt barne-tv. 😆 Anonymkode: ebe0e...b02 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smurfii Skrevet 15. desember 2021 #120 Del Skrevet 15. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Erle må være noe av det ondeste jeg har sett på norsk barnetv! Kjente det koka i meg da hun knuste krykken og skinna til Luka. Anonymkode: 078ce...369 Syns Lena Ellingsen er dyktig som skuespiller, men fy f for en grusom karakter hun spiller i denne serien..🥵🤯 må telle til ti og ta noen skikkelig pust et par ganger jaa, spesielt den scenen med Luka.🤯 Kan ikke være enkelt å spille så ondskapsfull ovenfor barn.💗😥 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå