Gå til innhold

NRK julekalender 2021


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk sett den første episoden nå, liker nostalgien. Skulle gitt mye for å se hvordan det var i gamle Tivoli i Kristiania. Synd det området ble jevnet med jorden.

Anonymkode: ebe0e...b02

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg hatt egne barn hadde jeg nok fulgt mer med på julekalendere. Er i slutten av 30-årene nå, og første gang Snøfall ble vist satt jeg klistra til tv-skjermen som en liten unge. Jeg ville bare se en episode eller tre fordi jeg hadde hørt mange delte meninger om den. Istedenfor å ramle av lasset ble jeg bare enda mer hekta. Den fikk jo mye blanda kritikk bl.a. i forhold til at Selma kunne holde pusten så lenge gjennom Mørke og hva om andre barn prøvde på det, men også god kritikk.  

De andre fra senere år har jeg ikke noen meninger om, men har heller ikke fulgt særlig godt med. Kanskje årets julekalender er den neste jeg setter meg ned med på samme måte som Snøfall for fem år siden. Men nå har jeg noen tantebarn å se sammen med, de var ikke store nok for fem år siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Millimani said:

Hadde jeg hatt egne barn hadde jeg nok fulgt mer med på julekalendere. Er i slutten av 30-årene nå, og første gang Snøfall ble vist satt jeg klistra til tv-skjermen som en liten unge. Jeg ville bare se en episode eller tre fordi jeg hadde hørt mange delte meninger om den. Istedenfor å ramle av lasset ble jeg bare enda mer hekta. Den fikk jo mye blanda kritikk bl.a. i forhold til at Selma kunne holde pusten så lenge gjennom Mørke og hva om andre barn prøvde på det, men også god kritikk.  

De andre fra senere år har jeg ikke noen meninger om, men har heller ikke fulgt særlig godt med. Kanskje årets julekalender er den neste jeg setter meg ned med på samme måte som Snøfall for fem år siden. Men nå har jeg noen tantebarn å se sammen med, de var ikke store nok for fem år siden. 

Snøfall er nydelig og magisk, begynte å se på det da det gikk som julekalender sist (to år siden), barnet mitt var for liten og ikke interessert, men jeg koste meg! Da så jeg også Vinterkongen for første gang og likte den også så godt! Så de igjen i fjor også, og vil se det med barna når de er litt større.

 I år har jeg en som er for liten og en på 4 som bare vil se på teite paw patrol, så fikk ikke sett den nye 🙈 prøve igjen i morgen

Anonymkode: a4da7...467

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg egentlig liker de triste undertonene der. Likte det godt i Snøfall også. Det er ingen film/serie uten en konflikt der. Om det skal være koselig hele tiden så blir det bare ræl. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte overtale min datter på 9 om å se første episode. Hun synes den var kjedlig, men regner jo med at det blir mer spennende etterhvert. 🙏synes den var trist. Ikke noe julestemning akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fikk sett den første episoden nå, liker nostalgien. Skulle gitt mye for å se hvordan det var i gamle Tivoli i Kristiania. Synd det området ble jevnet med jorden.

Anonymkode: ebe0e...b02

Jaaaaa, akkurat dette tenker jeg og. Jeg er skikkelig nysgjerrig på det området. Elsker Oslo-historie😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette var foreløpig kjipe saker. Har sett begge de to første episodene. Jeg er voksen, barnløs og ikke i målgruppa, men liker andre NRK-julekalendere som Snøfall, Julekongen og Stjernestøv godt. Om ikke denne nye serien tar seg kraftig opp, gidder jeg faktisk ikke å se på 😅

Får håpe barn liker den, da.

Anonymkode: 5bbb0...c26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne likte jeg veldig godt! Jeg som er 30, så den med mine barn på 8 og 5 år og vi storkoste oss alle tre sammen noe jeg IKKE hadde forventet da ungene ikke har likt adventsserier som vi har prøvd tidligere. 

De triste undertonene liker jeg godt, da det innleder til mange viktige samtaler man kan ha med barna sine. Begge mine var veldig nysgjerrig. 

Skuespillerne er innafor så langt, spesielt han som spiller Luka gjør en god jobb! 

Gleder meg til å følge denne! 

Jeg er fra generasjon som vokste opp som barn når blånissene var inn, og selv om jeg er storfan og har det på DVD, så synes jeg likevel det er flott at det lages nye norske juleserier og filmer. 

Anonymkode: f5173...9ce

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker serien så langt, men synes det blir litt feil når Tiny Tim og piken med svovelstikkene snakker med Østfold-L... Synes de bør få det så tidsriktig som mulig. Som de blant annet har gjort med inngangsporten til Tivoli, den så veldig lik ut som i serien.

arbeider-2019-1-04-christensen-02.jpg

Anonymkode: ebe0e...b02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

snakker med Østfold-L... Synes de bør få det så tidsriktig som mulig

Enig. Jeg stusset også over at de moderne ordvalgene. Hadde trodd de til en viss grad ville etterstrebe en mer tidsriktig dialog. De har lagt ned mye arbeid i kostymer og sett, så det skurrer for meg. Det gir nesten inntrykk av karakterene er tidsreisende. Da jeg var barn hadde vi det moro med å etterape ulike dialekter, så om det hadde vært en barneserie eller -film der karakterene snakket slik de gjorde i Kristiania og i Vika for 120 år siden hadde vi elsket det, og det tror jeg dagens barn også hadde likt så det er litt synd at serieskaperne har valgt det bort. 

Anonymkode: 92b7b...f90

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Jeg stusset også over at de moderne ordvalgene. Hadde trodd de til en viss grad ville etterstrebe en mer tidsriktig dialog. De har lagt ned mye arbeid i kostymer og sett, så det skurrer for meg. Det gir nesten inntrykk av karakterene er tidsreisende. Da jeg var barn hadde vi det moro med å etterape ulike dialekter, så om det hadde vært en barneserie eller -film der karakterene snakket slik de gjorde i Kristiania og i Vika for 120 år siden hadde vi elsket det, og det tror jeg dagens barn også hadde likt så det er litt synd at serieskaperne har valgt det bort. 

Anonymkode: 92b7b...f90

Jeg la også merke til det. Far til hovedpersonen sa vel både yess… og «topp». 
Tror ikke en tidsriktig Vika-beboer ville uttrykt seg sånn 😜

Når det er sagt, plaget det meg ikke så veldig, regner med at det er et bevisst valg de har gjort av en el annen grunn. 
 

Hvilken dialekt har faren til Luka forresten? 🤔

Det at det var forskjellige dialekter i spill i Kristiania på den tiden tror jeg kan være i tråd med realiteten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bacteria said:

Jeg la også merke til det. Far til hovedpersonen sa vel både yess… og «topp». 
Tror ikke en tidsriktig Vika-beboer ville uttrykt seg sånn 😜

Når det er sagt, plaget det meg ikke så veldig, regner med at det er et bevisst valg de har gjort av en el annen grunn. 
 

Hvilken dialekt har faren til Luka forresten? 🤔

Det at det var forskjellige dialekter i spill i Kristiania på den tiden tror jeg kan være i tråd med realiteten. 

Ja, det var mange innflyttere til byen. Innvandrerbarn var det nok færre av, men har likevel forståelse for at de velger å ha med det i serien. Når det gjelder alle dialektene så tror jeg også bevisst de har det med siden serien handler om Oslo på den tiden. Kunne nesten hørt lyden av sinte folk bak tastaturene i bygde-Norge om det bare skulle vært Oslo-folk med 😅 

Anonymkode: ebe0e...b02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker denne serien mye bedre enn det deprimerende tullet de sendte i fjor. Tommel opp, NRK :) 

Anonymkode: e5112...600

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (17 timer siden):

Jeg la også merke til det. Far til hovedpersonen sa vel både yess… og «topp». 
Tror ikke en tidsriktig Vika-beboer ville uttrykt seg sånn 😜

Når det er sagt, plaget det meg ikke så veldig, regner med at det er et bevisst valg de har gjort av en el annen grunn. 
 

Hvilken dialekt har faren til Luka forresten? 🤔

Det at det var forskjellige dialekter i spill i Kristiania på den tiden tror jeg kan være i tråd med realiteten. 

Han høres ut til å være vaskeekte solung (altså fra Solør)

Anonymkode: 71c93...dd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes den er kjedelig og klisjéfylt. Stappet av stereotypiske og karikerte, flate karakterer.

Anonymkode: 90419...e2b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartland skrev (På 29.10.2021 den 19.52):

Jeg er helt enig, jeg synes det er synd at det skal være en slik trist undertone i julekalenderne nå til dags. Mye er viktig å fokusere på - ja - men kan ikke barna bare få ha den gode og koselige magien akkurat i julen? 

Jeg savner Blåfjell, Månetoppen og Jul i Svingen. Har alle på DVD, og ungene mine elsker de, så argumentene til NRK om at de er utdatert stemmer overhodet ikke. Vi får se de selv i stedet, når NRK svikter oss 😊🤷🏻‍♀️

Jeg synes tvert imot at den fattige gutten er et viktig forbilde for barn og psykisk helse. Barna lærer at man ikke skal gi opp om livet er vanskelig og at man kan kjempe for å få det bedre. Det ender nok godt og allerede har han fått gode venner. De gode tivolivennene og de slemme barna og hun rike damen er bare kontraster i historien, barn tåler sånt. 

Anonymkode: ee33a...fad

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig program, men jeg savner allikevel litt mer julestemning. Sirkus er liksom noe jeg forbinder mer med sommer enn jula. 

Anonymkode: 078ce...369

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var mye julestemning av denne. Ingen av barna mine vil se den, de sier den er kjedelig. De ser jul i Svingen på NRK Super i stedet… 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...