**Marshmallow** Skrevet 10. desember 2021 #81 Del Skrevet 10. desember 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Man kan godt ha andre skuespillere enn bare hvite, men da må de spille roller som de passer til. Det ville vært veldig rart å skulle lage en serie om hverdagslivet i en landsby i Kongo anno 1950 og brukt skuespillere fra Tsjekkia, Japan, Pakistan og Mexico, i tillegg til de som selvfølgelig hører naturlig hjemme der, bare for å få frem litt mangfold. Vi, (jeg og barna, venner og deres barn) har sett på mye forskjellig oppigjennom og oftere enn man skulle tro så påpeker barn ting som ikke er naturlig, men som woke voksenpersoner skal prakke på ungene for å tilfredsstille et lite mindretall. Eksempelvis da ulike hudfarger/etnisiteter som ikke passer inn, men som kun er satt i den rollen/posisjonen for å fylle mangfoldskvota. I Jul i Svingen klarte de det veldig godt. Der er det naturlig. I tivoliteateret blir det unaturlig all den tid svarte mennesker var en kuriositet i Oslo, og Norge for øvrig, på begynnelsen av forrige århundre. Anonymkode: 7e110...cea I fare for å gjenta meg selv, en julekalender på barne tv er ikke laget historisk riktig. Den er laget for barn i 2021. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #82 Del Skrevet 10. desember 2021 **Marshmallow** skrev (17 minutter siden): I fare for å gjenta meg selv, en julekalender på barne tv er ikke laget historisk riktig. Den er laget for barn i 2021. Den bør like fullt være realistisk. Programmet om landsbyen i Kongo skulle heller ikke være historisk korrekt, men du ser vel at skuespillere fra alle verdenshjørner ikke passer inn i konseptet? Anonymkode: 7e110...cea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smurfii Skrevet 10. desember 2021 #83 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 18.09): Kunne hatt de som voksne. Linus Hopper av i Svingen Anonymkode: a17bc...8bd 😂 Syns Kristiania Magiske Tivolitheater er både koselig og trist, tror jeg har grått tre ganger allerede. Og med tanke på alderen syns jeg barna er veldig flinke i rollene sine👏🏻👏🏻 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. desember 2021 #84 Del Skrevet 10. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Den bør like fullt være realistisk. Programmet om landsbyen i Kongo skulle heller ikke være historisk korrekt, men du ser vel at skuespillere fra alle verdenshjørner ikke passer inn i konseptet? Anonymkode: 7e110...cea Hvis folk fra alle verdenshjørner bor i Kongo i 2021 ville det fint passet inn i konseptet. Hvorfor bør det være realistisk? Det er barnetv. Tror du barna hadde følt seg bra om mørkhudede ble presentert som "rariteter" i serien fordi det er historisk korrekt? Jeg syns de har løst det helt fint jeg, og koser meg med serien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #85 Del Skrevet 10. desember 2021 Albbas skrev (3 timer siden): Hvis folk fra alle verdenshjørner bor i Kongo i 2021 ville det fint passet inn i konseptet. Hvorfor bør det være realistisk? Det er barnetv. Tror du barna hadde følt seg bra om mørkhudede ble presentert som "rariteter" i serien fordi det er historisk korrekt? Jeg syns de har løst det helt fint jeg, og koser meg med serien. Ja, men så er du voksen da. Mine barn, som er store nok til å skjønne at dette skal være for lenge siden, syns det var rart at det var svarte barn med fordi de passet ikke inn og de var ikke der da. De hadde ikke trengt å fremstille dem som kuriositeter heller, de kunne latt være å hatt dem med i det hele og det store. Det er kun for å være politisk korrekt og woke nok. Anonymkode: 7e110...cea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. desember 2021 #86 Del Skrevet 10. desember 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men så er du voksen da. Mine barn, som er store nok til å skjønne at dette skal være for lenge siden, syns det var rart at det var svarte barn med fordi de passet ikke inn og de var ikke der da. De hadde ikke trengt å fremstille dem som kuriositeter heller, de kunne latt være å hatt dem med i det hele og det store. Det er kun for å være politisk korrekt og woke nok. Anonymkode: 7e110...cea Men da kan du jo forklare dine barn det da. Mine barn reagerer ikke i det hele tatt. Det er ikke kun for å være politisk korrekt, det er for å inkludere et mangfold slik at flere norske barn anno 2021 skal kjenne igjen. For i en slik serie er det viktigere enn en historisk korrekt fremstilling. Beklager, men man fremstår som utrolig smålig når man reagerer på dette i en barnetv-serie. En historisk korrekt fremstilling er virkelig ikke viktig i denne serien. Du får se på det som en fantasyserie da, hvis det er så vanskelig å forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #87 Del Skrevet 10. desember 2021 Albbas skrev (30 minutter siden): Det er ikke kun for å være politisk korrekt, det er for å inkludere et mangfold slik at flere norske barn anno 2021 skal kjenne igjen. For i en slik serie er det viktigere enn en historisk korrekt fremstilling. Aka politisk korrekt og tilfredsstille et meget høylytt mindretall. Anonymkode: 7e110...cea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. desember 2021 #88 Del Skrevet 10. desember 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Aka politisk korrekt og tilfredsstille et meget høylytt mindretall. Anonymkode: 7e110...cea Hvorfor er det et problem? Det rammer jo ikke flertallet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #89 Del Skrevet 10. desember 2021 Albbas skrev (3 timer siden): Hvorfor er det et problem? Det rammer jo ikke flertallet? Det er irriterende fordi det er feil fremstilling. Det gir et inntrykk av at Norge alltid har vært "mangfoldig", noe som ikke er tilfellet i det hele tatt. Som tidligere nevnt så gjelder det ikke bare denne kalenderen, men også andre filmer og serier. Noen driver direkte historieforfalskning. Anonymkode: 7e110...cea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
**Marshmallow** Skrevet 10. desember 2021 #90 Del Skrevet 10. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er irriterende fordi det er feil fremstilling. Det gir et inntrykk av at Norge alltid har vært "mangfoldig", noe som ikke er tilfellet i det hele tatt. Som tidligere nevnt så gjelder det ikke bare denne kalenderen, men også andre filmer og serier. Noen driver direkte historieforfalskning. Anonymkode: 7e110...cea Må det være så vanskelig å skille mellom inspirert av en tidsepoke kontra basert på? Og en produksjon laget for barn, ikke voksne ? Hvis det irriterer deg, så anbefaler jeg å skru av 😉 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. desember 2021 #91 Del Skrevet 10. desember 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er irriterende fordi det er feil fremstilling. Det gir et inntrykk av at Norge alltid har vært "mangfoldig", noe som ikke er tilfellet i det hele tatt. Som tidligere nevnt så gjelder det ikke bare denne kalenderen, men også andre filmer og serier. Noen driver direkte historieforfalskning. Anonymkode: 7e110...cea Det irriterer deg, et sannsynlig mindretall. Etter din egen argumentasjon ingenting å bry seg om med andre ord. 🙄 Barnetv er nok ikke noe for deg. Finn deg en dokumentar du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #92 Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 23.42): For mye av triste undertoner. Barnet orka ikke å se ene julekalenderen et år - «de krangler hele tida, er ikke sånn det er i virkeligheten, det er jul og da er det koselig!» Har ikke unger nok bekymringer enn at de skal presses på triste skjebner i jula i tillegg? Ingen feelgood-tv lengre. Ikke engang i jula. Anonymkode: 360d4...0c4 Nei vel, da får barnet ditt se noe annet da- og fortsatt skjermes for at ikke alle er så heldig som han/ henne. Har dessuten sett verre krangling i serier. Barn skal ha det bra, og jul BØR være koselig, men det er dessverre ikke alltid slik livet er... En annen ting er at det finns mange øyeblikk i den serien som også viser samhold blandt fol( f.eks teatervennene til Luka..) , selv om man ikke har så mye:) Anonymkode: 347b7...5cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #93 Del Skrevet 11. desember 2021 Tror vi Erle kommer til å ta en Scrooge og oppdage julens virkelige verdier i løpet av serien? Lobelia (er det datterens navn) er allerede på glid, men moren er en dårlig innflytelse på henne. Men så ser vi jo at Erle uten at det var hennes egentlige hensikt kanskje har gjort noe bra for de foreldreløse barna likevel. For hun har tydeligvis slekt og venner som er bedre mennesker enn henne selv. Anonymkode: ebe0e...b02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #94 Del Skrevet 12. desember 2021 Den leggetid-scenen med Werther og Kaja var så rørende at jeg nesten gråt 🙀 Synes det har vært mange sånne øyeblikk, egentlig. Anonymkode: 2eb0b...746 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineS Skrevet 12. desember 2021 #95 Del Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den leggetid-scenen med Werther og Kaja var så rørende at jeg nesten gråt 🙀 Anonymkode: 2eb0b...746 Her var det ikke bare nesten 😢 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #96 Del Skrevet 12. desember 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Den leggetid-scenen med Werther og Kaja var så rørende at jeg nesten gråt 🙀 Synes det har vært mange sånne øyeblikk, egentlig. Anonymkode: 2eb0b...746 Den var fin, ja. Er Kaja og Erle søstre? De har i hvert fall endt opp med ganske ulike verdier i livet... Anonymkode: ebe0e...b02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 12. desember 2021 #97 Del Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den var fin, ja. Er Kaja og Erle søstre? De har i hvert fall endt opp med ganske ulike verdier i livet... Anonymkode: ebe0e...b02 Jepp. Det virker egentlig som alle de andre rike voksne her er gode mennesker. Kun Erle som skiller seg voldsomt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #98 Del Skrevet 12. desember 2021 37 minutter siden, Amatariel said: Jepp. Det virker egentlig som alle de andre rike voksne her er gode mennesker. Kun Erle som skiller seg voldsomt ut. Lurer på hva mannen ser i henne 😅 men var vel ikke bare lett å skille seg for borgerskapet på den tiden. Anonymkode: ebe0e...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #99 Del Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lurer på hva mannen ser i henne 😅 men var vel ikke bare lett å skille seg for borgerskapet på den tiden. Anonymkode: ebe0e...b02 Mannen er kjekk 😻forresten rart at Erle og den avdøde faren har samme etternavn når hun er gift. Og litt rart at hun og Kaja ikke arva teateret sammen. Meeeeen - dette er for barn, ikke voksne. Jeg måååå prøve å legge fra meg denne jakten på detaljer 😂😂😂😂 Håper Werther velger å bli hos Kaja 💜 Anonymkode: 2eb0b...746 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #100 Del Skrevet 12. desember 2021 50 minutter siden, AnonymBruker said: Mannen er kjekk 😻forresten rart at Erle og den avdøde faren har samme etternavn når hun er gift. Og litt rart at hun og Kaja ikke arva teateret sammen. Meeeeen - dette er for barn, ikke voksne. Jeg måååå prøve å legge fra meg denne jakten på detaljer 😂😂😂😂 Anonymkode: 2eb0b...746 Kanskje hun giftet seg med sin fetter, som var in i finere kretser på den tiden og kanskje Kaja er halvsøsteren? Anonymkode: ebe0e...b02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå