AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #61 Skrevet 4. desember 2021 Jeg liker den så langt. Jeg har ikke behov for å få julestemning av en julekalender på tv. Anonymkode: eb699...278
**Marshmallow** Skrevet 4. desember 2021 #62 Skrevet 4. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg liker den så langt. Jeg har ikke behov for å få julestemning av en julekalender på tv. Anonymkode: eb699...278 Det er jo hele poenget med en julekalender ? synst den begynte å ta seg opp i dag, var litt treg start .. 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #63 Skrevet 4. desember 2021 Bacteria skrev (På 2.12.2021 den 23.16): Jeg la også merke til det. Far til hovedpersonen sa vel både yess… og «topp». Tror ikke en tidsriktig Vika-beboer ville uttrykt seg sånn 😜 Når det er sagt, plaget det meg ikke så veldig, regner med at det er et bevisst valg de har gjort av en el annen grunn. Hvilken dialekt har faren til Luka forresten? 🤔 Det at det var forskjellige dialekter i spill i Kristiania på den tiden tror jeg kan være i tråd med realiteten. Solung-dialekt. Fra Åsnes. Anonymkode: d188f...085 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #64 Skrevet 4. desember 2021 **Marshmallow** skrev (2 minutter siden): Det er jo hele poenget med en julekalender ? synst den begynte å ta seg opp i dag, var litt treg start .. Mulig det er det for noen, men for meg er det ikke det. Anonymkode: eb699...278 2
Entern Skrevet 4. desember 2021 #65 Skrevet 4. desember 2021 Virker dårlig synes jeg. Men jeg er ikke målgruppa da 🤷♂️ 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #66 Skrevet 4. desember 2021 Merkelig hvordan det var masse snø inne i Tivoli og helt bart utenfor. Kanskje det er så alle barn skal kjenne seg igjen, var jo en som mente det var diskriminerende overfor barn på vestlandet at det alltid er hvit jul i julekalendre. 😅 Anonymkode: ebe0e...b02 1
Tessa12 Skrevet 4. desember 2021 #67 Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 1.12.2021 den 19.32): Lenge siden jeg har sett barne-tv på nrk, merker jeg, trodde det skulle begynne rundt kl 18 som i de eldgamle dager. Men fant bare repriser, og det fikk jeg ikke tatt serieopptak av. Fant til slutt ut at den startet 0730..? Da er vel barna enten på skolen eller på vei dit, eller har det også forandret seg siden hine hårde dager? Jada, er klar over at man kan streame, men det blir da ikke det samme 😅 nå skal jeg se neste reprise kl 20, og så serieopptak fra i morgen. Anonymkode: ebe0e...b02 Nrk super kl 18.00😊
Gjest Albbas Skrevet 5. desember 2021 #68 Skrevet 5. desember 2021 Jeg liker denne godt, men femåringen liker den ikke. Han syns den er kjedelig, og de slemme guttene gir bare dårlig stemning. Syns heller ikke det er så mye julestemning da. Hvorfor er det så vanskelig å få til? Sleng inn litt elementer av jul liksom, hvor vanskelig kan det være??
CrazyCatLady2500 Skrevet 5. desember 2021 #69 Skrevet 5. desember 2021 Håper jeg ikke krenker noen nå… men - var det så flerkulturelt i Vika på den tida der??? For meg virker det veldig rart. 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #70 Skrevet 6. desember 2021 CrazyCatLady2500 skrev (5 timer siden): Håper jeg ikke krenker noen nå… men - var det så flerkulturelt i Vika på den tida der??? For meg virker det veldig rart. Vika var en smeltedigel av en bydel men det var mest nordmenn der, samt en god del svensker. Kanskje noen tyskere. Pluss noen tilreisende sjømenn. Det kan ha vært noen signøyere i forbindelse med tivoli, og kanskje til og med en neger som opptrådde sammen med "Verdens tykkeste dame", "Verdens minste dverg" og "Verdens sterkeste mann". Å vise frem rare mennesker på tivoli var en vanlig attraksjon i Europa, og folk elsket å se det. De syntes det var spennende og litt skummelt å se negere, og gikk for å se på dem slik vi i dag går i dyrehage. I 1914 var det en stor utstilling i Kristiania, og der var det blant annet mulighet til å se en ekte negerlandsby. Jeg tror det var rundt femti svarthudede afrikanere som var plassert i en innhegning der de prøvde å leve som normalt, mens folk kom langveis fra for å se på dem. Få år tidligere hadde de hatt en lignende utstilling i Bergen. Å få se en ekte neger var altså en spennede attraksjon på lik linje med å få sett en løve eller et annet eksotisk dyr i dag. Så dersom en person som levde i Kristiania rundt 1900 traff på en håndfull negre på gaten hadde de mildt sagt blitt forbløffet. Så TV-serien gjenspeiler ikke virkeligheten helt korrekt, men det er kanskje serieskapernes måte å vise at Vika var en bydel der det bodde folk fra store deler av landet vårt, og der det var korte geografiske avstander mellom fattig og rik. Eller så har de rett og slett valgt å flytte nåtids-befolkningen til årene rundt 1900, de har jo valgt å beholde 2020-tallsspråket. (Og før noen hyler opp; jeg valgte å bruke neger, sigøyner og dverg fordi det var de korrekte termene rundt 1900). Anonymkode: 92b7b...f90 16
CrazyCatLady2500 Skrevet 6. desember 2021 #71 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vika var en smeltedigel av en bydel men det var mest nordmenn der, samt en god del svensker. Kanskje noen tyskere. Pluss noen tilreisende sjømenn. Det kan ha vært noen signøyere i forbindelse med tivoli, og kanskje til og med en neger som opptrådde sammen med "Verdens tykkeste dame", "Verdens minste dverg" og "Verdens sterkeste mann". Å vise frem rare mennesker på tivoli var en vanlig attraksjon i Europa, og folk elsket å se det. De syntes det var spennende og litt skummelt å se negere, og gikk for å se på dem slik vi i dag går i dyrehage. I 1914 var det en stor utstilling i Kristiania, og der var det blant annet mulighet til å se en ekte negerlandsby. Jeg tror det var rundt femti svarthudede afrikanere som var plassert i en innhegning der de prøvde å leve som normalt, mens folk kom langveis fra for å se på dem. Få år tidligere hadde de hatt en lignende utstilling i Bergen. Å få se en ekte neger var altså en spennede attraksjon på lik linje med å få sett en løve eller et annet eksotisk dyr i dag. Så dersom en person som levde i Kristiania rundt 1900 traff på en håndfull negre på gaten hadde de mildt sagt blitt forbløffet. Så TV-serien gjenspeiler ikke virkeligheten helt korrekt, men det er kanskje serieskapernes måte å vise at Vika var en bydel der det bodde folk fra store deler av landet vårt, og der det var korte geografiske avstander mellom fattig og rik. Eller så har de rett og slett valgt å flytte nåtids-befolkningen til årene rundt 1900, de har jo valgt å beholde 2020-tallsspråket. (Og før noen hyler opp; jeg valgte å bruke neger, sigøyner og dverg fordi det var de korrekte termene rundt 1900). Anonymkode: 92b7b...f90 Ja, det er omtrent sånn jeg også har oppfatta at det var. Har lest mye, og kan ikke helt forstå at det var fullt så flerkulturelt og med blandede farger som det de gir inntrykk av. Bra det er en underholdningsserie og ikke akkurat undervisningsmateriell. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #72 Skrevet 6. desember 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Å få se en ekte neger var altså en spennede attraksjon på lik linje med å få sett en løve eller et annet eksotisk dyr i dag. Så dersom en person som levde i Kristiania rundt 1900 traff på en håndfull negre på gaten hadde de mildt sagt blitt forbløffet. Så TV-serien gjenspeiler ikke virkeligheten helt korrekt, men det er kanskje serieskapernes måte å vise at Vika var en bydel der det bodde folk fra store deler av landet vårt, og der det var korte geografiske avstander mellom fattig og rik. Eller så har de rett og slett valgt å flytte nåtids-befolkningen til årene rundt 1900, de har jo valgt å beholde 2020-tallsspråket. (Og før noen hyler opp; jeg valgte å bruke neger, sigøyner og dverg fordi det var de korrekte termene rundt 1900). Anonymkode: 92b7b...f90 Jeg synes egentlig det hadde vært mer interessant om de hadde tatt en Bridgerton, og latt overklassefolkene være mørkhudede. Jeg tror strengt tatt aldri mer vi vil få se en ny julekalender uten noen minoriteter, men Bridgertonvarianten kunne vært mer spennende enn å la de mørkhudede være attraksjoner på sirkus. I hvert fall når de allerede har valgt å ikke legge seg på en historisk korrekt linje. Eller så kunne de våget å problematisere hvordan det var å ha mørk hud på den tiden, isteden har de valgt å gjøre et poeng av at den ene damen og datteren har en hudsykdom. Anonymkode: ebe0e...b02 1
**Marshmallow** Skrevet 7. desember 2021 #73 Skrevet 7. desember 2021 Dere som alltid skal henge dere opp i om tv serier er «historisk korrekt» En slik Julekalender er først om fremst ment for barn, i 2021 er det pedagogikk riktig for barn å kunne kjenne deg igjen/se noen som er lik dem på tv. Det er mye viktigere en hva som er historisk riktig i denne sammenheng! Barn må ikke føle seg ekskludert pga hudfarge i en produksjon ment for barn 18
Sessan_ Skrevet 7. desember 2021 #74 Skrevet 7. desember 2021 **Marshmallow** skrev (7 minutter siden): Dere som alltid skal henge dere opp i om tv serier er «historisk korrekt» En slik Julekalender er først om fremst ment for barn, i 2021 er det pedagogikk riktig for barn å kunne kjenne deg igjen/se noen som er lik dem på tv. Det er mye viktigere en hva som er historisk riktig i denne sammenheng! Barn må ikke føle seg ekskludert pga hudfarge i en produksjon ment for barn 👏🏻👏🏻👏🏻 Takk. Du formulerte akkurat det jeg selv også tenker om temaet. Vil man se historisk korrekte programmer, så kan man lete andre steder. Denne serien påberoper seg ikke å skulle være noen sannhetsgjengivelse fra den tiden, selv om de bruker gamle dager som utgangspunkt. Dette er underholdning for norske barn, på deres premisser. Det inkluderer et noe mer moderne språk, samt et mangfold av karakterer som speiler mangfoldet blant seerne. Helt supert. 😊 6
**Marshmallow** Skrevet 7. desember 2021 #75 Skrevet 7. desember 2021 23 minutter siden, Sessan_ said: 👏🏻👏🏻👏🏻 Takk. Du formulerte akkurat det jeg selv også tenker om temaet. Vil man se historisk korrekte programmer, så kan man lete andre steder. Denne serien påberoper seg ikke å skulle være noen sannhetsgjengivelse fra den tiden, selv om de bruker gamle dager som utgangspunkt. Dette er underholdning for norske barn, på deres premisser. Det inkluderer et noe mer moderne språk, samt et mangfold av karakterer som speiler mangfoldet blant seerne. Helt supert. 😊 Enig ☺️ Når jeg var barn var Bell og Snøhvit favoritter for de hadde mørkt hår, slik som meg. Og det var bare så «enkelt» som hårfarge. Tenk hva det gjør med barn å aldri se en karakter med ande hudfarger enn hvit?! Godt at vi har kommet lengre i dagens samfunn og verden. Forstår ikke at dette er et tema i førsteomgang .. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #76 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 12.26): Jeg synes egentlig det hadde vært mer interessant om de hadde tatt en Bridgerton, og latt overklassefolkene være mørkhudede. Jeg tror strengt tatt aldri mer vi vil få se en ny julekalender uten noen minoriteter, men Bridgertonvarianten kunne vært mer spennende enn å la de mørkhudede være attraksjoner på sirkus. I hvert fall når de allerede har valgt å ikke legge seg på en historisk korrekt linje. Eller så kunne de våget å problematisere hvordan det var å ha mørk hud på den tiden, isteden har de valgt å gjøre et poeng av at den ene damen og datteren har en hudsykdom. Anonymkode: ebe0e...b02 Det var ei lita velkledd negerjente blant publikum i går. Anonymkode: 2eb0b...746 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #77 Skrevet 9. desember 2021 **Marshmallow** skrev (På 12/7/2021 den 14.18): Dere som alltid skal henge dere opp i om tv serier er «historisk korrekt» En slik Julekalender er først om fremst ment for barn, i 2021 er det pedagogikk riktig for barn å kunne kjenne deg igjen/se noen som er lik dem på tv. Det er mye viktigere en hva som er historisk riktig i denne sammenheng! Barn må ikke føle seg ekskludert pga hudfarge i en produksjon ment for barn Det er ikke bare i serier for barn dette er tilfellet. Anne Boleyn feks er en faktisk historisk person. I serien ved samme navn så spilles hun av en svart skuespiller. Bare det er nok til at jeg ikke gidder å se serien. Skal man lage noe fra "før i tida" så får man holde seg til sånn det var og ikke sånn det er nå. I tillegg er det ikke slik at det er representasjon nå, det er overrepresentasjon. Og gir barna et feilaktig inntrykk. Vi har tross alt vært en svært homogen befolkning inntil ganske nylig. Anonymkode: 7e110...cea 7
**Marshmallow** Skrevet 9. desember 2021 #78 Skrevet 9. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke bare i serier for barn dette er tilfellet. Anne Boleyn feks er en faktisk historisk person. I serien ved samme navn så spilles hun av en svart skuespiller. Bare det er nok til at jeg ikke gidder å se serien. Skal man lage noe fra "før i tida" så får man holde seg til sånn det var og ikke sånn det er nå. I tillegg er det ikke slik at det er representasjon nå, det er overrepresentasjon. Og gir barna et feilaktig inntrykk. Vi har tross alt vært en svært homogen befolkning inntil ganske nylig. Anonymkode: 7e110...cea Må si meg uenig her.. det som gir barna «feilaktig inntrykk» er nettop det å vise kun en hudfarge på barne tv! Som nevnt tidigere i tråden så er ikke en julekalender ment å være historisk riktig, den skal appellere til barna i 2021. Hva de har gjort i andre serier ser jeg ikke poenget med å sammenligne med et barne program. Men jeg syntes eks at oppstyret rundt bridgerton var komisk, de har heller aldri hevdet å være et historisk riktig serie Det er lov å være inspirert av «før i tida» når man lager nå tidens underholding, det er ikke svart/hvitt bokstavelig talt.. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #79 Skrevet 9. desember 2021 At de velger å bruke moderne språk er nok bevisst for at alle skal forstå og at det skal fenge bedre. Dagens barn er jo ikke vant til annet hverken når det gjelder litteratur eller film. Anonymkode: b6b5a...481 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #80 Skrevet 9. desember 2021 **Marshmallow** skrev (10 timer siden): Må si meg uenig her.. det som gir barna «feilaktig inntrykk» er nettop det å vise kun en hudfarge på barne tv! Man kan godt ha andre skuespillere enn bare hvite, men da må de spille roller som de passer til. Det ville vært veldig rart å skulle lage en serie om hverdagslivet i en landsby i Kongo anno 1950 og brukt skuespillere fra Tsjekkia, Japan, Pakistan og Mexico, i tillegg til de som selvfølgelig hører naturlig hjemme der, bare for å få frem litt mangfold. Vi, (jeg og barna, venner og deres barn) har sett på mye forskjellig oppigjennom og oftere enn man skulle tro så påpeker barn ting som ikke er naturlig, men som woke voksenpersoner skal prakke på ungene for å tilfredsstille et lite mindretall. Eksempelvis da ulike hudfarger/etnisiteter som ikke passer inn, men som kun er satt i den rollen/posisjonen for å fylle mangfoldskvota. I Jul i Svingen klarte de det veldig godt. Der er det naturlig. I tivoliteateret blir det unaturlig all den tid svarte mennesker var en kuriositet i Oslo, og Norge for øvrig, på begynnelsen av forrige århundre. Anonymkode: 7e110...cea 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå