Gå til innhold

Du som selv er født prematur , Hvordan ble livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er også mor til ei prematur jente, og synes det er interessant å lese at flere her sier de sliter med sansemessige påvirkninger, som lys, lyd osv, altså veldig sensitivitet. Jenta mi er 13 og er helt ekstremt lydsensitiv. Hun fikser det bare ikke om det er flere lydkilder på en gang (tv og samtale, f.eks) eller bare at noen tygger plager henne vanvittig. Hun har også litt trøbbel med selvregulering og blir sabla fort sint, og reagerer voldsomt da. Har lurt på om hun kan ha adhd, vet at det kan være knytta til prematuritet... Hun kan ha litt konsentrasjonsvansker, men har stort sett orden på ting ift skolen osv (men veldig rotete er hun hjemme)

Hun har aldri vært hyper, sånn man ser for seg en adhd-gutt, men likevel mye mer maur i rumpa enn søsknene. Sterk motorisk, gjør det greit på skolen tross dysleksi. Også har hun helt hang up på ting, så hvis det er noe hun ønsker seg eller noe vi må fikse, så snakker hun om det non stop og i ett kjør, helt til det er på plass...

hun er født ca 2 mnd for tidlig  pga prematur vannavgang men tok seg fort inn på vekt og utvikling. Super apgar score, og var tidlig ute språklig.

Anonymkode: d3069...a31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble født nesten 4mnd for tidlig, usikker på hvorfor??  Jeg sliter veldig både psykisk og fysisk, er autist, lettere pu. Mange diagnoser kroppslig. Født med dårlige lunger og medfødt hjertefeil. Ja, listen er lang.

Anonymkode: e437f...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd for tidlig, svangerskapsforgiftning.

Har bipolar lidelse, ADD, og er sensitiv for lyder. Har dårlig balanse og motorikk, treg reaksjonsevne. Brukte veldig lang tid på å klare å ta lappen (før jeg fikk diagnoser og medisin).

Hadde mye ørebetennelser som liten og måtte sette inn dren i ørene.

Bipolar lidelse og ADD ligger i slekta. Klarer meg greit nok i livet, er 50% ufør og har familie.

Anonymkode: b5d88...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke født prematur, men fødte minste som ble 2 år i januar, i uke 31. 9 uker før tiden. Var mye innlagt på sykehus før fødsel. Rakk å få 3 lungemodningssprøyter før jeg fødte så lungene hans ble modna godt. Trengte c-pap kun 4 dager. Han har medfødt lavt stoffskifte og må nok gå på medisin livet ut. De er usikre på om det er pga han er prematur, eller om det er tilfeldig. 

Ellers så er han motorisk utviklingsmessig og språkmessig ikke noe bakpå. Der går alt supert 😊

Pappa ble også født i uke 31, og på den tiden var det ikke vanlig å overleve. 

Er så glad de har kommet så langt, med forskning og utstyr som redder så små 💖

Anonymkode: c7751...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er født ca 8-10 uker for tidlig og det er veldig lenge siden (hun fikk meg sent i livet) så man hadde nesten ikke noe av den medisinske oppfølgingen av premature da. Hun har alltid vært psykisk ustabil. Virker normal sånn på overflaten og tok utdannelse. Men så fort livet tok en litt uventet og noe mer krevende retning falt hun ut av arbeidslivet og klarte aldri å komme tilbake med unntak av noen korte perioder. Hun har også hatt en del veldig spesielle og alvorlig psykisk syke personer som venner, jeg tror det er fordi hun ikke klarer å "følge kravene" de fleste vil forvente av en som venn. Men disse personene var såpass syke at de forventet ikke så mye. 

Hun er såpass ustabil og spesiell at hun ikke burde hatt barn. Noe kommer nok av gener men jeg tror mye kommer av det ekstreme stresset hun opplevde i starten av livet. Heldigvis har legevitenskapen kommet enormt mye lenger siden hun ble født. 

Anonymkode: dbcee...7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født to mnd for tidlig, for mer enn femti år siden. Tror ikke jeg tok noen skade v det. Er sterk, sunn og frisk

Anonymkode: e3e0b...b9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 uker for tidlig her. Har dårlig dybdesyn, endel lite utviklede strukturer i skjelettet (grunne groper for kneskåler og andre ledd, går ofte ting ut av ledd…) og hatt noe problem med pusten pga noe lite utviklede lunger. Var masse syk som liten. Har greid meg OK som voksen, med god utdannelse og grei helse.

Anonymkode: e0b0f...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...