Gå til innhold

Du som selv er født prematur , Hvordan ble livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Interessant. Jeg er også prematur, men ikke så mye som deg og jeg har også asperger. 

Anonymkode: b28fd...a5b

As er GENETISK og har ingenting med prematurhet å gjøre.

Anonymkode: 3026e...6a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er forsket mye på. Man er jo født lenge før man burde . Hjernen er ikke ferdig . Det påvirker ikke bare fysiske ting, men psykiske også. Google det om du ikke tror på meg. Det er en sammenheng mellom å være prematur og slite psykisk eller sosialt 

 

 

Anonymkode: b162e...65c

Mange som ikke er født prematurt sliter psykisk eller sosialt, mye pga hvordan samfunnet er lagt opp med evig prestrasjon og konkurransejag, leser stadig om utbrente mennesker og evig jag.

Nei, jeg tror ikke det nødvendigvis er sammenheng mellom å være prematur og slite psykisk eller sosialt. Mye fordommer her i landet.

Anonymkode: 3026e...6a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

As er GENETISK og har ingenting med prematurhet å gjøre.

Anonymkode: 3026e...6a5

Nei, årsaken er ukjent. 

Anonymkode: b28fd...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, årsaken er ukjent. 

Anonymkode: b28fd...a5b

Det antas at det er arvelig ( forskning ) og de har mye å forske på, mange med autisme som ikke får adekvat hjelp.

Anonymkode: 3026e...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble født 5 uker for tidlig, så ikke akkurat så veldig prematur. 
Sliter med Me, fibromyalgi, depresjon som følge av de andre sykdommene. Tviler på at det har noe sammenheng med st jeg ble født 1 mnd for tidlig d

Anonymkode: da9b2...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

As er GENETISK og har ingenting med prematurhet å gjøre.

Anonymkode: 3026e...6a5

Feil. Ingen vet hva som forårsaker asberger. Og så lenge vi ikke vet kan det være alt. Arv, miljø, prematur, miljøgifter i kroppen til mor som skaper forstyrrelser hos barnet,...

Anonymkode: a5f41...d1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Feil. Ingen vet hva som forårsaker asberger. Og så lenge vi ikke vet kan det være alt. Arv, miljø, prematur, miljøgifter i kroppen til mor som skaper forstyrrelser hos barnet,...

Anonymkode: a5f41...d1b

Det antas at der er arvelig, forskning tyder på det. Har en far med as, min sønn fikk as.

Bokstavdiagnoser er arvelig og utbredt.

Anonymkode: 3026e...6a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble født 5 uker for tidlig, så ikke akkurat så veldig prematur. 
Sliter med Me, fibromyalgi, depresjon som følge av de andre sykdommene. Tviler på at det har noe sammenheng med st jeg ble født 1 mnd for tidlig d

Anonymkode: da9b2...a9e

Ett svangerskap varer vanligvis mellom 37-42 uker.

Man regnes bare som fortidig født om man fødes før uke 37.

Og barn født etter uke 32 klarer seg som regel fint, det er de før disse ukene det er større fare for senskader hos.

Anonymkode: 5a522...df7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i uke 24 og veide ca 600 g ved fødsel. Har venstresidig lammelse ( cp ) , samt sosial angst og sliter periodevis med depresjon. Har hatt vansker særlig i matte gjennom skolegangen.  Går nå master i pedagogikk:)

Anonymkode: 13e7d...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble født 2,5 måned for tidlig i 70 tallet. Fått en medfødt hjertefeil, som jeg lever greit med 45 år senere. Sensitiv for lys, lukt og lyder. Men klarermec fint i hverdagen.
5.8 i snitt fra videregående, god jobb og ingen angst,sosiale utfordringer osv. 

Anonymkode: cf0fd...e13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født i uke 27.

Er ekstremt sta og viljesterk. Har slitt med ting oppigjennom (psyke) som ikke nødvendigvis bare skyldes det å være prematur, ingen andre plager så vidt jeg vet. Depresjon av og på, men det skyldes mer at jeg ikke føler jeg lever et sånt liv som egentlig passer for meg…

Er veldig ressurssterk, dyktig, etc. Også veldig følsom, mulig noe der?

Anonymkode: b12e2...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 9 uker for tidlig. Mamma røyket og tok høye doser Sobril under svangerskapet (svangerskapsforgiftning gjorde at jeg ble tatt med keisersnitt). Jeg har utallige problemer nå både fysisk og psykisk og fungerer ikke i det hele tatt. Er 27.. Har alvorlig depresjon og andre diagnoser, døv, dårlig syn, astma og problemer med noen autoimmune sykdommer.

Anonymkode: 7f3b1...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man bli skadet av å bli født for sent? Fødselen ble ikke satt igang før nesten 1 mnd over tida. Tror det er snakk om iallfall 3 uker over tida. 

Anonymkode: f2cb7...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over. Glemte å legge til at jeg sliter med mye angst som barn, også som voksen. Og at jeg er veldig sensitiv og overfølsom og sårbar. 

Veide 5200 g da jeg ble født. 

Anonymkode: f2cb7...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

As er GENETISK og har ingenting med prematurhet å gjøre.

Anonymkode: 3026e...6a5

Det er genetisk ja, men også påvirket av ytre faktorer. Paracetamol i svangerskapet øker for eksempek sjansen for barn på autismespekteret, det samme gjør feber i første trimester blant annet. Autisme kommer av den nevrologiske utviklingen i hjernen til fosteret, noe går galt her. Dette kan man være predisponert for (gjennom gener, men bare fordi en far er autist, betyr det ikke at alle barna hans også er på spekteret), eller det kan skje spontant, spesielt gjerne ved miljøfaktorer. Eldre foreldre og premature barn har også økt forekomst av autisme.

Anonymkode: 657d3...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble født litt over to måneder for tidlig på slutten av 80-tallet. Min mor er alkoholiker så mulig det var årsaken. Jeg har alltid vært skoleflink og klart meg bra når det gjelder utdanning og jobb. Alltid hatt lett for å få venner også. Det å  vokse opp med en mor som var alkoholiker (og en emosjonelt utilgjengelig far) har nok preget meg mer, men over alle odds trosset jeg vel både det å bli født for tidlig og å ha en dysfunksjonell familie. Jeg har en ekstrem viljestyrke. 

Anonymkode: 0a0a1...9cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 22.48):

Du som er født prematur, hvordan ble livet ditt? Hvilken uke ble du født?  Har du noen senfølger ( fysiske eller psykiske)?

jeg er født i uke 28 med keisersnitt grunnet morkakeløsning. I sykehustiden hadde jeg RDS, infeksjoner og lungebetennelse . Men klarte meg uten fysiske senfølger mot alle ods

Den gang da sa man «ingen senfølger», da det kun var fokus på det fysiske. Men ble noe sensitiv. Syntes grupper av barn var skumle. Holdt meg litt for meg selv fordi jeg ble fort sliten av bråkete barn. Livet er jo en eksponeringstrening. Jo eldre jeg ble jo mer tålte jeg mer. Jeg fikk meg venner selvom jeg ikke har klart å holde på mange på en gang

 .  Bildehukommelsen  er også litt rammet. Må lese noe veldig mange ganger for å huske det feks . Men har jobbet hardt og klarte bacherlor utdannelse med gode karakter
. Har jobb , barn og mann. 

Foreldrene mine holdt kontakt med flere av foreldrene og barna de ble kjent med på prematur avdelingen. Flere har slitt med det sosiale . Virker som det kanskje er en greie med å være prematur ?

Tross mine utfordringer er jeg glad jeg lever 
 

Anonymkode: b162e...65c

Hei, jeg skjenner ei som ble født 5 1/2 måneder, nå er hun 22 år og det går kjempe bra med henne nå. 
 

Hun fungerer bra. Som barn hun hang etter 4 år i utviklingen, fikk også atypisk autisme når hun var 11 år.

 

 

 

Anonymkode: 29f08...58e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-8 uker for tidlig. Livet mitt er og har vært veldig vanskelig. Bipolar, ADHD, rusmisbruk, dårlig oppvekst, pluss mye annet jeg ikke orker å skrive engang. Usikker på hva som er årsaken til at det gikk så dårlig med meg, har ikke reflektert så mye over det. Hadde i utgangspunket et godt potensiale evnemessig, men fikk aldri utnyttet det.  Med en så komplisert historie jeg har er det ikke lett å si hva som er årsaken til hva, men mulig det hadde gått bedre med meg hvis jeg ikke var prematur. Vanskelig å si.

Anonymkode: 5dcc2...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en «spennende» tråd å lese for en mamma med prematurt barn. 
 

Mitt barn er på vei inn i de voksnes rekker..hun ble født 5 uker for tidlig, akutt keisersnitt med gjennopliving. 
 

Hun klarer seg veldig bra, fulgte egentlig alle utviklingstrinnene..men har alltid slitt med falsk krupp og astma. Har hatt mye astmaanfall hvor hun må få medisiner på sykehus/legevakt. Hun gikk i mange år med det fastlegen kalte «falsk krupp», helt til en annen lege fant ut at det var lurt å sjekke ut om hun har astma 😝

I tillegg har hun endel allergier, og atopisk eksem (fortsatt)

Hun har også slitt mye med magesmerter..de har tatt mye prøver, og ultralyd, men finner ingen annen årsak enn melkeallergi. Kan dette være noe som er forårsaket av hun var prematur?

Jeg føler at de egentlig aldri tok hensyn til at hun var prematur, da hun hadde høy fødselsvekt (3200 gram). Hun ble som sagt gjenopplivet, og fikk pustehjelp en stund etter fødsel. I tillegg fikk hun mat gjennom sonde til hun var ca 2 uker. 
 

Nå holder hun på og avslutte VGs, med toppkarakterer..selv om hun alltid har slitt med konsentrasjon. Jeg følte at hun egentlig falt litt på plass da hun startet på VGs..hun slet med alt faglig før VGs. 

Fine jenta mi ❤️

Anonymkode: d937c...476

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...