Gå til innhold

Du som selv er født prematur , Hvordan ble livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som er født prematur, hvordan ble livet ditt? Hvilken uke ble du født?  Har du noen senfølger ( fysiske eller psykiske)?

jeg er født i uke 28 med keisersnitt grunnet morkakeløsning. I sykehustiden hadde jeg RDS, infeksjoner og lungebetennelse . Men klarte meg uten fysiske senfølger mot alle ods

Den gang da sa man «ingen senfølger», da det kun var fokus på det fysiske. Men ble noe sensitiv. Syntes grupper av barn var skumle. Holdt meg litt for meg selv fordi jeg ble fort sliten av bråkete barn. Livet er jo en eksponeringstrening. Jo eldre jeg ble jo mer tålte jeg mer. Jeg fikk meg venner selvom jeg ikke har klart å holde på mange på en gang

 .  Bildehukommelsen  er også litt rammet. Må lese noe veldig mange ganger for å huske det feks . Men har jobbet hardt og klarte bacherlor utdannelse med gode karakter
. Har jobb , barn og mann. 

Foreldrene mine holdt kontakt med flere av foreldrene og barna de ble kjent med på prematur avdelingen. Flere har slitt med det sosiale . Virker som det kanskje er en greie med å være prematur ?

Tross mine utfordringer er jeg glad jeg lever 
 

Anonymkode: b162e...65c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er også prematur, født uke 28 også. Ingen senfølger her, har master og ikke noen problemer egentlig. Lever som et helt vanlig menneske og tenker sjeldent over at jeg er prematur. 

Anonymkode: 0a14c...d2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født 6 uker for tidlig, og var ganske liten (ca. 1500g). Ble også født med keisersnitt, til tross for dette var jeg relativt frisk da jeg ble født. 

Jeg har ikke hatt særlige problemer i livet pga det. Jeg er ganske lav, men det kan like godt skyldes at min mor og mormor også er lave. Jeg har gjennomført førstegangstjeneste og er nå på siste året av en mastergrad med greie karakterer, og jeg har ganske god hukommelse. Har klart meg fint i jobb i helsevesenet i ferier. 

Jeg har slitt med depresjon og angst, noe som går veldig i perioder. Det kan jo være en konsekvens av å være født for tidlig, men det kan jo også ikke være det. 

Sosialt har jeg det fint. Jeg har alltid hatt nære venner og gode bekjentskaper. Jeg tror at folk oppfatter meg som en omgjengelig person, selv om jeg er litt reservert før jeg blir bedre kjent med folk, og jeg trives godt alene og trenger en del alenetid. 

Anonymkode: 9d3c5...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter igjen

Jeg glemte også å nevner at jeg har slitt med depresjoner og følt meg utenfor. Men etter jeg ble voksen, etter ca 25 år, har jeg vært fornøyd med livet. Er 31 år nå

Anonymkode: b162e...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble estimert til uke 33. Gulsot,gjentatte infeksjoner,nekrose,sprutspy,operasjoner, sjeler, har ikke samsyn. Klarer ikke å knytte meg pga manglende nærheten som nyfødt. Var innlagt 2,5 mnd. 

Anonymkode: 16802...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er også prematur, født uke 28 også. Ingen senfølger her, har master og ikke noen problemer egentlig. Lever som et helt vanlig menneske og tenker sjeldent over at jeg er prematur. 

Anonymkode: 0a14c...d2e

Vi er så heldige. Tilfeldigheter og flask gjør at vi er så friske i dag. Mamma fortalte det va 4 babyer til født mellom 27-29 ca når jeg ble født. 2 er død, en har alvorlig CP og en ufør grunnet angst og depresjon 

Anonymkode: b162e...65c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble født nesten to mnd for tidlig, veide kun 1800 g. Nokså frisk, men med gulsott og ble lagt i kuvøse. 

Personligheten blir formet etter dna/arv og miljø. 
Men mulig hukommelse og konsentrasjon har blitt litt påvirket. Dette er uansett bevist og forsket på kan være tilfellet.

 

Anonymkode: a32b2...9bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide vel 1,1-1,2 kg når jeg ble født, er vel født rundt 3 måneder prematur.

Ingen  fysiske plager men har vært og er plaget av depresjon og angst. Har også AS diagnose.

Alltid vært relativt klomsete, klart meg godt på skole, har også lang og god utdannelse, men er idag ufør. Er mye alene føler ikke at jeg passer inn så mange plasser, heller ingen romantiske forhold. 

Langt ifra et liv som er opp mot mitt potensiale, men jeg tenker spesielt med tanke på starten at det kunne ha vært verre enn det er idag. Var også mye syk som liten.

Anonymkode: 13e72...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født 9 uker for tidlig, klart meg godt på skole med gode karakterer men ikke i matte, har dårlig romforståelse og trenger litt mer tid enn vanlig å finne frem.

Reagerer på skarpt lys og har faktisk vage minner om ekstremt skarpt lys ( muligens fra sykehuset tror jeg ) har  arr etter bittesmå stikk i foten og holdt på å dø etter noen uker i kuvøse ( fikk infeksjon ) halveis død vippet jeg over til livet. Har en enorm viljestyrke, kanskje det reddet meg.

Jeg mistet også søskene mine, de døde ( jeg var trilling ) og det har og er en stor sorg jeg bærer på. lå jo sammen med dem i 6 mnd.

Sykehuset tok ikke ultralyd av mamma ( selv om hun var veldig stor ) det var på 70 tallet, de dro b,la den ene søsteren min ut for fort og hun fikk mangel på oksygen.

Nei, jeg er litt tom for ord.

Anonymkode: 3026e...6a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i uke 28 her og. Hadde noen fysiske plager da jeg var liten, som krevde operasjon, ellers ingenting spesielt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er født 9 uker for tidlig, klart meg godt på skole med gode karakterer men ikke i matte, har dårlig romforståelse og trenger litt mer tid enn vanlig å finne frem.

Reagerer på skarpt lys og har faktisk vage minner om ekstremt skarpt lys ( muligens fra sykehuset tror jeg ) har  arr etter bittesmå stikk i foten og holdt på å dø etter noen uker i kuvøse ( fikk infeksjon ) halveis død vippet jeg over til livet. Har en enorm viljestyrke, kanskje det reddet meg.

Jeg mistet også søskene mine, de døde ( jeg var trilling ) og det har og er en stor sorg jeg bærer på. lå jo sammen med dem i 6 mnd.

Sykehuset tok ikke ultralyd av mamma ( selv om hun var veldig stor ) det var på 70 tallet, de dro b,la den ene søsteren min ut for fort og hun fikk mangel på oksygen.

Nei, jeg er litt tom for ord.

Anonymkode: 3026e...6a5

trådstarter  her 


Sterk historie. Du lever for 3 ❤️  Stakkars mamman din og stakkars de små som måtte gi tapt. Er skummelt å være prematur, veien mellom liv og død er kort. 


Jeg er født i 1990. Mamma ble spurt før keisersnittet om «de skulle la meg dø» da hjernen min sikkert var ødelagt av å være med morkakeløsning over ukjent tid. Hun klikka og sa hun ikke vil drepe babyen sin. Levdende var jeg, og lurere døden gjorde jeg mange ganger. Og hjernen min var uskadd tross timevis løsner morkake  Viljesterk er jeg blitt , det vel sikkert slik det blir med oss premature 😊

som liten var jeg mye syk. Siden da aldri syk. Tror immunforsvaret ble herda av kampen for tilværelsen.

 

du er en kjemper. Det er ikke din feil at dine søsken døde. De er med deg selvom du ikke husker dem. Dere levde sammen i mors liv. Du som kjente dem best ❤️

Anonymkode: b162e...65c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født i uke 25. Har ingen senfølger. Lever ett helt vanlig liv egentlig, sett bort fra at jeg sliter psykisk, har bipolar og asperger, men usikker på om det har noe å gjøre med det at jeg ble født for tidlig.

Anonymkode: 060cd...47e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

trådstarter  her 


Sterk historie. Du lever for 3 ❤️  Stakkars mamman din og stakkars de små som måtte gi tapt. Er skummelt å være prematur, veien mellom liv og død er kort. 


Jeg er født i 1990. Mamma ble spurt før keisersnittet om «de skulle la meg dø» da hjernen min sikkert var ødelagt av å være med morkakeløsning over ukjent tid. Hun klikka og sa hun ikke vil drepe babyen sin. Levdende var jeg, og lurere døden gjorde jeg mange ganger. Og hjernen min var uskadd tross timevis løsner morkake  Viljesterk er jeg blitt , det vel sikkert slik det blir med oss premature 😊

som liten var jeg mye syk. Siden da aldri syk. Tror immunforsvaret ble herda av kampen for tilværelsen.

 

du er en kjemper. Det er ikke din feil at dine søsken døde. De er med deg selvom du ikke husker dem. Dere levde sammen i mors liv. Du som kjente dem best ❤️

Anonymkode: b162e...65c

Jeg tror vi er usedvanlig viljesterke ( med den starten vi fikk ) tusen takk for støtte og at du delte din historie❤️

Det ER noe med "å lure døden"for når du har slike erfaringer med deg så gjør det noe med deg, jeg har ikke svar på det men jeg husker altså lys.

❤️Gode tanker til deg❤️

Anonymkode: 3026e...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ble født i uke 25. Har ingen senfølger. Lever ett helt vanlig liv egentlig, sett bort fra at jeg sliter psykisk, har bipolar og asperger, men usikker på om det har noe å gjøre med det at jeg ble født for tidlig.

Anonymkode: 060cd...47e

Du er virkelig et mirakel som ovlevende uke 25 uten store plager 😄

psykiske problemer som sosiale evner, depresjon, bipolar og angst er senskader av å være prematur . Så ja det du opplever kan godt skyldes at du var født tidlig 

.https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/health-18289197.amp

«Very premature babies were more than seven times more like to have bipolar disorder and nearly three times as likely to have depression«

jeg har slitt mye med depresjon selv. Men er ganske bra nå.

Anonymkode: b162e...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er virkelig et mirakel som ovlevende uke 25 uten store plager 😄

psykiske problemer som sosiale evner, depresjon, bipolar og angst er senskader av å være prematur . Så ja det du opplever kan godt skyldes at du var født tidlig 

.https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/health-18289197.amp

«Very premature babies were more than seven times more like to have bipolar disorder and nearly three times as likely to have depression«

jeg har slitt mye med depresjon selv. Men er ganske bra nå.

Anonymkode: b162e...65c

Hvordan vet man egentlig om psykiske problemer som depresjon, angst og bipolar er senskader av å være prematur? Ser heller det motsatte at vi som overlever har en enorm viljestyrke i oss, vil heller tro det er genetisk arv som spiller inn.

 

Anonymkode: 3026e...6a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er veldig interessant å lese deres erfaringer, er selv mor til et barn som ble født i uke 28, 900 gram og full morkakesvikt så han hadde knapt fått næring de siste dagene, ble tatt med hastekeisersnitt fordi oksygentilførselen også kunne svikte når som helst. Lå 2,5 måned på sykehuset, kun den siste uken fikk jeg ha ham på rommet mitt (med monitorer på). Han hadde også en alvorlig infeksjon og måtte tilbake på ventilator og bredspektret antibiotikabehandling da han var noen uker gammel og rundt 1500 gram. 

Så langt er ALLE tester perfekte, men han er bare i barnehagealder. Ligger greit på vekstkurven, løper og klatrer og hopper og har språk innenfor normalen for alderen. Ingen tydelige problemer med syn eller hørsel eller lunger. Heller ingen problemer med å leke med jevnaldrende. Virker generelt veldig trygg. Men vet jo at ting kan dukke opp senere, og da er det greit å høre andres historier så man vet hva man kan forvente.

Anonymkode: f3b75...2d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Veide vel 1,1-1,2 kg når jeg ble født, er vel født rundt 3 måneder prematur.

Ingen  fysiske plager men har vært og er plaget av depresjon og angst. Har også AS diagnose.

Alltid vært relativt klomsete, klart meg godt på skole, har også lang og god utdannelse, men er idag ufør. Er mye alene føler ikke at jeg passer inn så mange plasser, heller ingen romantiske forhold. 

Langt ifra et liv som er opp mot mitt potensiale, men jeg tenker spesielt med tanke på starten at det kunne ha vært verre enn det er idag. Var også mye syk som liten.

Anonymkode: 13e72...a58

Interessant. Jeg er også prematur, men ikke så mye som deg og jeg har også asperger. 

Anonymkode: b28fd...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen ble født for tidlig. Han sluttet å ta til seg næring og det ble derfor for tidlig fødsel i form av keisersnitt. Husker ikke akkurat hvor mye før tiden men han har mye allergier, astma og en del annet som de ikke helt hva er for noe. (får nyseanfall/føler seg syk ved temperatur skiftet, feks. Kaldt soverom til varmt baderom) 

Det skal sies han også var en overraskende att på kladd så moren hans var i 40 årene når hun var gravid med han. Mulig det hadd innvirkning? Vet ikke. 

Anonymkode: 4e921...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan vet man egentlig om psykiske problemer som depresjon, angst og bipolar er senskader av å være prematur? Ser heller det motsatte at vi som overlever har en enorm viljestyrke i oss, vil heller tro det er genetisk arv som spiller inn.

 

Anonymkode: 3026e...6a5

Det er forsket mye på. Man er jo født lenge før man burde . Hjernen er ikke ferdig . Det påvirker ikke bare fysiske ting, men psykiske også. Google det om du ikke tror på meg. Det er en sammenheng mellom å være prematur og slite psykisk eller sosialt 

 

 

Anonymkode: b162e...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...