Gå til innhold

Mannen sykmeldt, gjør ingenting…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eevee skrev (1 time siden):

Når skal vi mennesker lære oss å bli ydmyke og skjønne at selv om du klarer, mestrer, føler ditt eller datt, så skal ikke det overføres til å bety at alle klarer, mestrer etc?! Vi har forskjellig mental, psykisk og fysisk kapasitet. Vi har forskjellig bagasje, vi knekker av forskjellig motstand.

Din mann er sykemeldt. Ha litt empati, du har giftet deg med fyren. Gi han litt slækk og back off! Og lurer du på hvorfor han ligger i sofaen, så kommuniser og spør HAN! Ikke KG. Vi aner ikke hvorfor han ligger der…

Må ikke komme her og være fornuftig og løsningsorientert, altså! Det er IKKE sånn vi gjør det på Kågeee! :fy_fy:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde mannen lest dette hadde han blitt fornøyd, så da skal jeg ta meg sammen KG 😊 Takk for brutal ærlighet 😉

Anonymkode: a859e...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er relevant fordi det er forskjell på angst og alvorlig ME for eksempel. 

Men også på angst/depresjon.

Får han noen behandling? Med 5 barn må man nesten bidra med mindre man er fullstendig nede for telling på alle måter. 

Har vært der selv lenge, og da måtte mannen ta ALT og være sykepleier. Men med en gang jeg klarte ta ut av en oppvaskmaskin eller henge opp klær/lage egen mat gjorde jeg jo det selv om jeg fortsatt var veldig dårlig. 

Og så kjøpte jeg robotstøvsuger :P

 

Anonymkode: 88112...e65

Han har ikke ME. Tusen takk for at du deler dette, all respekt❤️
 

Jeg har selv hatt hjerneblødning, men var sta, og dum, nok til å styre med alt annet i tillegg… Er virkelig ikke det jeg ønsker av mannen min altså, det viktigste er at han blir frisk. men skulle så klart ønske han kanskje brettet litt klær en dag, satt på vask en annen osv.. Huset skal ikke skinne, men å rydde opp matrester fra kvelden før er litt frustrerende etter en lang dag på jobb😊

Anonymkode: a859e...9b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (17 minutter siden):

Må ikke komme her og være fornuftig og løsningsorientert, altså! Det er IKKE sånn vi gjør det på Kågeee! :fy_fy:

Haha, aldri spør her inne 😉

Anonymkode: a859e...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

Selvfølgelig er det relevant. Hadde han brukket begge beina er det jo fysisk umulig. Får han behandling for depresjonen? Du som har hatt det selv burde jo vite det ikke er bare bare å gjøre husarbeid i en depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det har jeg full forståelse for, jeg kan servere han mat midt på natta om han trenger det og jeg vet han ikke er på et godt sted nå, Jeg prøve støtte han så godt jeg kan, MEN jeg må jo si jeg hadde håpet han kunne gjøre pitte litt hjemme så jeg slapp alt når jeg kommer hjem. 
 

som andre sier her, kanskje jeg bare skal snakke med han? Jeg har så klart snakket med han om det, men men 😊

Anonymkode: a859e...9b4

Kan barna hjelpe til? Du har jo fem av dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du skal være ekstremt dårlig for å ikke gjøre noe når du har 5 barn. Rydde litt på kjøkkenet når man uansett ordner seg mat, ta en vask ut av maskinen og inn i tørketrommelen, og sette på ny vask feks. Vil jo hjelpe mye om kjøkkenet er ganske ryddig når du kommer hjem, så du kan sette igang med middag med en gang.

Anonymkode: 5fe50...d65

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

birkebeineren5 skrev (3 minutter siden):

Mannen din har legeerklæring på at han ikke orker. Du kan ikke gå over legen sitt råd. Mannen din er sikkert bare mer syk enn det du var.

Jeg klarte å få legeerklæring på vond rygg som jeg har brukt for å slippe husarbeid. Ofte later jeg som jeg har kjempevondt i ryggen for å få kona til å hente ting.

Haha morsom du, men er du egentlig klar over at en sykemelding gjelder jobb og ikke livet 🤪

Anonymkode: 35bd9...350

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg, ts ♥️

 

Jeg har også en sykemeldt mann og holder på å gå på veggene over at vi går oppå hverandre hele tiden. 

 

Men sånn ift sykemelding grunn: 

Det er faktisk ekstra viktig med disse to diagnosene at man holder seg i gang, har faste gjøremål og prøver å ha struktur på dagen. Å legge seg ned vil bare gjøre det verre. En hårfin balanse selvsagt, men å begynne med feks noen dager der han skal ta hånd om oppvasken, for å se gradvis øke opp gjøremål er bra. Og så bør han komme seg litt ut på tur, få dagslys, bruke kroppen og få frisk luft. Dette her er elementært i depresjonsbehandling. 

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

Skjønner han godt jeg. Kan hende han har latt det hele gått lengre enn deg, og falt helt sammen da han først ble sykemeldt. Jeg gjorde det samme da jeg ble sykemeldt for depresjon. Måtte samle masse energi for å klare den minste ting. Jeg er fremdeles deprimert, men mye bedre enn tidligere likevel, og nå klarer jeg til og med å være gradert tilbake i jobb. Så det er grader hvor syk man kan bli av depresjon. 
 

Så håper jeg at mannen får god helsehjelp, og at du støtter han godt i tiden fremover. Skjønner at det er slitsomt, dere har tross alt 5 barn. Men en annen gang kan det være han som må trå til ekstra i hjemmet.

Anonymkode: d14d8...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon og angst rammer dere ikke likt. Kanskje han er sykere enn deg. Man blir tiltaksløs.

Samtidig, menn har sjeldent samme ansvarsfølelse når det gjelder husarbeid og det å holde hjulene i gang. Det er kanskje vanskelig å finne motivasjonen til å ta i et tak, da han innerst inne syns det er din jobb/ikke bryr seg. 

Anonymkode: eac77...30b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (56 minutter siden):

Men selvfølgelig er det relevant! Og når det er depresjon og angst, så er det jo forskjellige grader av dette også - så kanskje han faktisk ER sykere enn deg! 

Kanskje han også bare er latere og har mindre omsorg for sin partner og gir faen i henne og tenker mest på seg selv og utnytter denne anledningen til å dra seg?

Jeg tror nemlig det.

Anonymkode: 730ea...059

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Han har ikke ME. Tusen takk for at du deler dette, all respekt❤️
 

Jeg har selv hatt hjerneblødning, men var sta, og dum, nok til å styre med alt annet i tillegg… Er virkelig ikke det jeg ønsker av mannen min altså, det viktigste er at han blir frisk. men skulle så klart ønske han kanskje brettet litt klær en dag, satt på vask en annen osv.. Huset skal ikke skinne, men å rydde opp matrester fra kvelden før er litt frustrerende etter en lang dag på jobb😊

Anonymkode: a859e...9b4

Han hadde klart noe så enkelt hvis han faktisk ville. ;)

Bare se her på KG, alle som sier de ikke har kapasitet til noooe som helst, ikke skrive en melding engang. De glemmer at de skriver på et forum og at det er ganske avslørende at de nettopp SKRIVER her at de ikke orker å skrive... 🤣🤣

Anonymkode: 730ea...059

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje han også bare er latere og har mindre omsorg for sin partner og gir faen i henne og tenker mest på seg selv og utnytter denne anledningen til å dra seg?

Jeg tror nemlig det.

Anonymkode: 730ea...059

Det kan faktisk hende, mange mennesker er slik. At du tror det, er jo litt merkelig hvis du ikke kjenner familien. 

Jeg kommenterte bare det faktum at man ikke kan sammenligne sin egen sykmeldingsgrunn med en annens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Depresjon og angst rammer dere ikke likt. Kanskje han er sykere enn deg. Man blir tiltaksløs.

Samtidig, menn har sjeldent samme ansvarsfølelse når det gjelder husarbeid og det å holde hjulene i gang. Det er kanskje vanskelig å finne motivasjonen til å ta i et tak, da han innerst inne syns det er din jobb/ikke bryr seg. 

Anonymkode: eac77...30b

Det er det som er problemet, at denne mannen tenker på seg selv i denne situasjonen uten omsorg for sin partner. Sånn er menn.

Han er ikke for syk, han er for lat og egoistisk. 

Hadde TS trodd at han var for syk så hadde hun ikke blitt sint. Men hun ser at mannen klarer akkurat det han selv vil klare og ikke prioriterer hus og familie. Det er derfor hun klikker. 

Hadde mannen ligget i et mørkt rom uten TV og bare vært helt ute hadde hun aldri skrevet denne tråden. Men TS kjenner sin mann og vet at han hadde klart det hvis han bare gadd å bry seg om andre enn seg selv.

Anonymkode: 730ea...059

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Haha morsom du, men er du egentlig klar over at en sykemelding gjelder jobb og ikke livet 🤪

Anonymkode: 35bd9...350

Sykdom går ut over livet også... Man er da ikke syk bare i arbeidstida...

Selv om jeg virkelig ikke støtter denne birkebeiner/paprikamannen/ogalledeandre100nickenehanharhattherinne...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner deg godt. Jeg har vært sykemeldt pga samme diagnose, og man blir virkelig ikke bedre av å bare ligge på sofaen! Og med 5 barn skal du være VELDIG dårlig for å bare droppe absolutt alt. 

I perioden jeg var sykemeldt (gradert forøvrig, ikke 100%, maks 50%) hadde min mann en ekstra stressende periode på jobb. Da tok jeg litt mer husarbeid for å avlaste ham siden jeg var mer hjemme. Vi har ikke barn da så var ikke så mye jobb men likevel, selv om jeg var sliten og tiltaksløs så hjalp det faktisk å få gjort NOE. Jeg gikk dessuten i behandling og skulle ikke bare ligge på sofaen, jeg forsøkte å bli bedre. (Og selv om man gjør 30 min husarbeid er det 7,5 time igjen av en "arbeidsdag" til å hvile... selv om man er deppa og tiltaksløs og sliten av angst kan man klare å ta ut av oppvaskmaskin iløpet av dagen om det så er det eneste målet man har den dagen)

Om du har hatt samme diagnose burde han jo også ønske å ikke kjøre deg til randen ved å la deg gjøre ALT hjemme. Empati og hensyn går begge veier. 

Anonymkode: 2a9d5...adb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (2 minutter siden):

Det kan faktisk hende, mange mennesker er slik. At du tror det, er jo litt merkelig hvis du ikke kjenner familien. 

Jeg kommenterte bare det faktum at man ikke kan sammenligne sin egen sykmeldingsgrunn med en annens.

Du har rett i det.

Jeg synes bare det var litt vel mange i denne tråden som var på mannen sitt lag her. Og så tok jeg utgangspunkt i ditt innlegg, litt tilfeldig, for å skrive hva jeg tror kan være tilfellet.

Alle som har svart i denne tråden kommer jo med sine teorier, det er ikke unikt for meg. :)

Anonymkode: 730ea...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner deg godt. Jeg har vært sykemeldt pga samme diagnose, og man blir virkelig ikke bedre av å bare ligge på sofaen! Og med 5 barn skal du være VELDIG dårlig for å bare droppe absolutt alt. 

I perioden jeg var sykemeldt (gradert forøvrig, ikke 100%, maks 50%) hadde min mann en ekstra stressende periode på jobb. Da tok jeg litt mer husarbeid for å avlaste ham siden jeg var mer hjemme. Vi har ikke barn da så var ikke så mye jobb men likevel, selv om jeg var sliten og tiltaksløs så hjalp det faktisk å få gjort NOE. Jeg gikk dessuten i behandling og skulle ikke bare ligge på sofaen, jeg forsøkte å bli bedre. (Og selv om man gjør 30 min husarbeid er det 7,5 time igjen av en "arbeidsdag" til å hvile... selv om man er deppa og tiltaksløs og sliten av angst kan man klare å ta ut av oppvaskmaskin iløpet av dagen om det så er det eneste målet man har den dagen)

Om du har hatt samme diagnose burde han jo også ønske å ikke kjøre deg til randen ved å la deg gjøre ALT hjemme. Empati og hensyn går begge veier. 

Anonymkode: 2a9d5...adb

Så fint for deg - selv har jeg vært så deprimert at jeg har vært katatonisk, og da klarer man altså ikke å gjøre noe. 

Grader av alle sykdommer, vet du - man kan ikke sammenligne seg selv med noen andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

Fra en som har vært sykemeldt, men ikke pga depresjon og angst: det var så utrolig lett å bare ligge rett ut. Og jo mindre jeg gjorde, jo verre ble det å komme seg ut av det. Kan tenke meg at det er enda verre dersom han plages med angst og depresjon. Har ingen løsning, ville bare si at jeg forstår han, og din frustrasjon også.... Håper noen kan hjelpe dere❤️

Anonymkode: f1509...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...