Gå til innhold

Mannen sykmeldt, gjør ingenting…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen er langtidssykmeldt, og ja- jeg vet det er en grunn for at han er det. Men han er hjemme hele dagen, gjør ingenting annet enn å ligge på sofaen. Setter ikke på klesvask, rydder ikke, niks nada… Jeg gjorde en del husarbeid da jeg var sykmeldt. Er jeg for kravstor? Blir en smule frustrert siden jeg jobber 100%, og når jeg kommer hjem er det full rulle med å ordne alt annet.

Anonymkode: a859e...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte

Tja, spørs jo hvorfor han er sykmeldt, selvsagt. 

Og hvis dere ikke har barn, hvor full rulle er det egentlig med alt annet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal vi mennesker lære oss å bli ydmyke og skjønne at selv om du klarer, mestrer, føler ditt eller datt, så skal ikke det overføres til å bety at alle klarer, mestrer etc?! Vi har forskjellig mental, psykisk og fysisk kapasitet. Vi har forskjellig bagasje, vi knekker av forskjellig motstand.

Din mann er sykemeldt. Ha litt empati, du har giftet deg med fyren. Gi han litt slækk og back off! Og lurer du på hvorfor han ligger i sofaen, så kommuniser og spør HAN! Ikke KG. Vi aner ikke hvorfor han ligger der…

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

når jeg kommer hjem er det full rulle med å ordne alt annet.

Hva er det du må ordne? At du påtatt deg ting du må ordne må ta på egen kappe. Kvitt deg med ting, så slipper du å ordne så mye.

Anonymkode: 24dea...d23

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjorde en del husarbeid da jeg var sykmeldt. 

Anonymkode: a859e...9b4

Og dere er sykmeldt av akkurat samme grunn, da eller?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eevee skrev (1 time siden):

Når skal vi mennesker lære oss å bli ydmyke og skjønne at selv om du klarer, mestrer, føler ditt eller datt, så skal ikke det overføres til å bety at alle klarer, mestrer etc?! Vi har forskjellig mental, psykisk og fysisk kapasitet. Vi har forskjellig bagasje, vi knekker av forskjellig motstand.

Din mann er sykemeldt. Ha litt empati, du har giftet deg med fyren. Gi han litt slækk og back off! Og lurer du på hvorfor han ligger i sofaen, så kommuniser og spør HAN! Ikke KG. Vi aner ikke hvorfor han ligger der…

Oi, ok.. Jeg spurte jo så da får jeg tåle svaret.. Da skal jeg back Off (!!) vettu 😉

Anonymkode: a859e...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teatrica skrev (1 minutt siden):

Og dere er sykmeldt av akkurat samme grunn, da eller?

Faktisk så er vi det 😉 hva vil du frem til?

Anonymkode: a859e...9b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (1 time siden):

Tja, spørs jo hvorfor han er sykmeldt, selvsagt. 

Og hvis dere ikke har barn, hvor full rulle er det egentlig med alt annet? 

 

Vi har 5 barn 

Anonymkode: a859e...9b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Faktisk så er vi det 😉 hva vil du frem til?

Anonymkode: a859e...9b4

Ok men hva er grunnen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (Akkurat nå):

Ok men hva er grunnen? 

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faktisk så er vi det 😉 hva vil du frem til?

Anonymkode: a859e...9b4

Tror vedkommende tenkte på at det kan være ulike grunner til sykemelding og derav ulik kapasitet.

Jeg må bare si meg enig med TS her. Jeg kan bli ganske irritert over at mannen min ikke har løftet en finger når han har vært hjemme fra jobb med sykdom feks. Ikke krever jeg mye og ja jeg vet det er en grunn til at han er hjemme fra jobb, men det bør gå an å ta ut/inn av oppvaskmaskinen feks for å ligge litt ajour. 

Anonymkode: 35bd9...350

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Faktisk så er vi det 😉 hva vil du frem til?

Anonymkode: a859e...9b4

Hva jeg vil frem til? Det skjønner du - det er forskjell på hvorfor man er sykmeldt og hvor syk man er. Noe som vil ha mye å si i forhold til hvor mye man klarer å bidra osv. Det er en grunn til at man er sykmeldt, men det er forskjellige grunner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på årsaken da. Har han kroniske smerter kan det faktisk ta alle kreftene i perioder. Er han deprimert kan det gjøre en helt tiltaksløs. Det er så mye som kan gjøre en langtidssyk. 

Jeg er langtidssyk selv, og på grunn av min sykdom kan jeg ikke gjøre noe i huset. Ja, det er kjipt for både meg og mannen min, men han forstår diagnosen min, og han vet jeg setter i gang igjen om jeg blir bedre. Han er ikke sur på meg eller noe, for han vet jeg gjør så godt jeg kan.

Anonymkode: 49d32...fc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

Depresjon forklarer jo hvorfor han ikke gjør noe. Og selv om du klarte så betyr ikke det at han klarer. 

Anonymkode: 8ce83...097

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

Men selvfølgelig er det relevant! Og når det er depresjon og angst, så er det jo forskjellige grader av dette også - så kanskje han faktisk ER sykere enn deg! 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man er jo ulike selv om man har smale diagnose, dere er da ikke kliss like i alt dere tenker og gjør? Jeg ville tenkt at det kan være lurt å ta en samtale en kveld barna er lagt. Dere må jo kommunisere om dette, hvordan det preger deg, og hvordan han faktisk har det! 

Anonymkode: 73113...0a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

At sykdommer er ulike, og at ulike mennesker kan bli ulikt rammet. Du vet, siden mennesker er ulike individer. Vi er ikke alle blåkopier av hverandre.

Anonymkode: f2238...372

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

Selv om en greier å gjøre alt i huset med depresjon og angst, betyr ikke at han greier det. Vi er alle ulike, og takler det forskjellig.

Anonymkode: 0cce3...662

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror vedkommende tenkte på at det kan være ulike grunner til sykemelding og derav ulik kapasitet.

Jeg må bare si meg enig med TS her. Jeg kan bli ganske irritert over at mannen min ikke har løftet en finger når han har vært hjemme fra jobb med sykdom feks. Ikke krever jeg mye og ja jeg vet det er en grunn til at han er hjemme fra jobb, men det bør gå an å ta ut/inn av oppvaskmaskinen feks for å ligge litt ajour. 

Anonymkode: 35bd9...350

Det har jeg full forståelse for, jeg kan servere han mat midt på natta om han trenger det og jeg vet han ikke er på et godt sted nå, Jeg prøve støtte han så godt jeg kan, MEN jeg må jo si jeg hadde håpet han kunne gjøre pitte litt hjemme så jeg slapp alt når jeg kommer hjem. 
 

som andre sier her, kanskje jeg bare skal snakke med han? Jeg har så klart snakket med han om det, men men 😊

Anonymkode: a859e...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det relevant? Depresjon og angst🤷‍♀️

Anonymkode: a859e...9b4

Det er relevant fordi det er forskjell på angst og alvorlig ME for eksempel. 

Men også på angst/depresjon.

Får han noen behandling? Med 5 barn må man nesten bidra med mindre man er fullstendig nede for telling på alle måter. 

Har vært der selv lenge, og da måtte mannen ta ALT og være sykepleier. Men med en gang jeg klarte ta ut av en oppvaskmaskin eller henge opp klær/lage egen mat gjorde jeg jo det selv om jeg fortsatt var veldig dårlig. 

Og så kjøpte jeg robotstøvsuger :P 

 

Anonymkode: 88112...e65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...