Gå til innhold

HELSEDIREKTORATET OM UVAKSINERT HELSEPERSONELL: KAN OMPLASSERES


Lana01

Anbefalte innlegg

Jeg tenker det først må være aktuelt å kartlegge hvor mange det gjelder, så må arbeidsgiver, fag spl lege etc sette seg ned å vurdere evnt hvilke tiltak som skal settes inn 

Jeg har ikke hørt om noen på min arbeidsplass som ikke er vaksinert, mot korona De har i så fall holdt kortene  tett om brystet.  Det var mye snakk om vaksiner , da vaksineringen pågikk og i påvente av dette, og det var stor interesse for å få tatt den så fort som mulig.Leder og fag sykepleier er også veldig på for å oppfordre til vaksinering Oppslutningen om  influensavaksinen var 95% , siste året ,før korona 

Vi fikk også merke det da det var utbrudd på jobb med mange smittede og dødsfall, så forhåpentligvis har det bidratt til at folk har ønsket vaksinen

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

appelsinjuice skrev (38 minutter siden):

Heldigvis har man stillingsvern i Norge, slik at arbeidsgiver ikke kan ty til avskjedigelse sånn uten videre. Da måtte en endring av lovverket til. 

Endring av lovverket burde være en enkel sak. Dersom loven endres, kan til og med arbeidsgiver bli kvitt en uønsket arbeidstager ved å hindre vaksinering av vedkommende.

Dersom en pasient/ bruker dør av virusinfeksjonen etter å ha vært i kontakt med en uvaksinert virusbærer i helsevesenet, bør smittekilden dømmes for overlagt drap. Dette blir naturligvis uaktuelt dersom alle uvaksinerte avskjediges,

Dersom smittekilden er vaksinert men viser seg å være virusbærer, kan uaktsomt drap aksepteres, men straffen bør uansett være minst 10 år i fengsel. Dersom noen dør, bør alle mulige smittekilder i miljøet testes, og alle ansatte virusbærere dømmes  for drap.  Om indirekte kontakt skal være tilstrekkelig for dom, må diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (12 minutter siden):

Endring av lovverket burde være en enkel sak. Dersom loven endres, kan til og med arbeidsgiver bli kvitt en uønsket arbeidstager ved å hindre vaksinering av vedkommende.

Dersom en pasient/ bruker dør av virusinfeksjonen etter å ha vært i kontakt med en uvaksinert virusbærer i helsevesenet, bør smittekilden dømmes for overlagt drap. Dette blir naturligvis uaktuelt dersom alle uvaksinerte avskjediges,

Dersom smittekilden er vaksinert men viser seg å være virusbærer, kan uaktsomt drap aksepteres, men straffen bør uansett være minst 10 år i fengsel. Dersom noen dør, bør alle mulige smittekilder i miljøet testes, og alle ansatte virusbærere dømmes  for drap.  Om indirekte kontakt skal være tilstrekkelig for dom, må diskuteres.

Da slutter alle. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja blir det vel sånn som i Ungarn. Uvaksinerte helsearbeidere fikk sparken, to dager senere ble de kalt inn på jobb igjen. 

For ikke så lenge siden klappet alle apene for helsearbeiderne våre, men nå skal de henges ut, presses og flyttes på? Latterlig.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 timer siden):

Der det er nødvendig for å kunne tilby forsvarlige helsetjenester, er det grunnlag for å omplassere arbeidstakere som ikke ønsker å la seg vaksinere, presiserer direktoratet.

"Der det er nødvendig for å kunne tilby forsvarlige helsetjenester, er det grunnlag for å omplassere arbeidstakere som ikke ønsker å la seg vaksinere, presser direktoratet."

Sånn. Jeg tok meg friheten å lage språkbruken riktig i henhold til saken. :) 

Jeg vil for øvrig presisere i henhold til saken at jeg ønsker mer å bli behandlet av uvaksinert kvalifisert helsepersonell enn å bli behandling av ukvalifisert helsepersonell eller ikke få behandling i det hele tatt som følge av mangel på helsepersonell.

Endret av Ctrl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 timer siden):

Hvorfor det?

De  har de da fulgt retningslinjene og anbefalingene som er gitt, og det bidrar også til langt lavere risiko for å smitte. 100 %  garanti får man aldri, men man må da følge retningslinjene

og så må det jo forløpende vurderes bruk av smittevernsutstyr, om det blir behov for dette feks ved nye mutasjoner

Det er selvsagt at de også skal holde seg hjemme og testes ved forkjølelsesymptomer

Ok, så det handler altså om hvorvidt man er villig til å blindt følge myndighetenes "oppfordringer" heller enn faktiske konsekvenser.

Jeg vil tro at det siste forslaget, å holde seg hjemme ved sykdom, enten man er vaksinert eller ikke, er en langt mer effektiv måte å redusere risiko på, enn å drive med symbolpolitiske sanksjoner mot uvaksinerte. Gjennomførbarheten av dette er selvfølgelig avvhengig av at ikke deler av personalet har blitt sparket eller satt til å rydde arkivet i kjellleren.

Jeg blir litt skremt av ut folk, og ikke minst du som etter eget utsagn er sykepleier, ser ut til å tro at uvaksinerte går rundt med en sky av koronavirus rundt seg til enhver tid, og at denne skyen forsvinner ved vaksinering. Er det slik du/dere ser på andre smittsomme sykdommer også? BCG er visstnok tatt ut av barnevaksineprogrammet og noen land har aldri hatt noe slikt program. Skal unge og aktuelle innvandrergrupper da holdes utenfor visse yrker og aktiviteter fordi de sprer tuberkulose overalt hvor de ferdes? Og nei, tuberkulose er ikke utryddet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en tulling skrev (1 time siden):

Ok, så det handler altså om hvorvidt man er villig til å blindt følge myndighetenes "oppfordringer" heller enn faktiske konsekvenser.

Jeg vil tro at det siste forslaget, å holde seg hjemme ved sykdom, enten man er vaksinert eller ikke, er en langt mer effektiv måte å redusere risiko på, enn å drive med symbolpolitiske sanksjoner mot uvaksinerte. Gjennomførbarheten av dette er selvfølgelig avvhengig av at ikke deler av personalet har blitt sparket eller satt til å rydde arkivet i kjellleren.

Jeg blir litt skremt av ut folk, og ikke minst du som etter eget utsagn er sykepleier, ser ut til å tro at uvaksinerte går rundt med en sky av koronavirus rundt seg til enhver tid, og at denne skyen forsvinner ved vaksinering. Er det slik du/dere ser på andre smittsomme sykdommer også? BCG er visstnok tatt ut av barnevaksineprogrammet og noen land har aldri hatt noe slikt program. Skal unge og aktuelle innvandrergrupper da holdes utenfor visse yrker og aktiviteter fordi de sprer tuberkulose overalt hvor de ferdes? Og nei, tuberkulose er ikke utryddet.

Det handler om å gjøre det en kan for å hindre smittespredning. Flere som vaksinerer seg jo mindre smitte i samfunnet. Du  forstår det? Det er tryggere for pasienter å bli behandlet av en som er vaksinert,og vi må beskytte de sårbare pasientene på best mulig måte , enkelt å greit. Helt kvitt korona blir vi nok ikke, og  må regne med årlig påfyll ,på lik linje som influensa vaksinen. Helsemyndighetene har vurdert dette, utifra faglig kompetanse, statistikk og smittetall osv

Jeg blir skremt av anti vaxere som tro  de er bedre på å vurdere dette en fag folk med mange år utdannelse innenfor feltet. 98  % av leger  er vaksinert. Det sier noe om evnen til å  ta et valg på faglig grunnlag. Det handler ikke om at man blindt følger myndighetene , men at de har den fag kunnskapen som skal til forstår de begrunnelsene som ligger til grunn. Ikke folk som har sett et par you tube videoer og tror man har funnet svaret

Hvorfor drar du inn BCG?  BCG  vaksine er forøvrig tidligere anbefalt for helsepersonell. , dette er  nå endret, da risikoen er veldig lav

Endret av Lana01
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Det handler om å gjøre det en kan for å hindre smittespredning. Flere som vaksinerer seg jo mindre smitte i samfunnet. Du  forstår det? Det er tryggere for pasienter å bli behandlet av en som er vaksinert,og vi må beskytte de sårbare pasientene på best mulig måte , enkelt å greit. Helt kvitt korona blir vi nok ikke, og  må regne med årlig påfyll ,på lik linje som influensa vaksinen. Helsemyndighetene har vurdert dette, utifra faglig kompetanse, statistikk og smittetall osv

Jeg blir skremt av anti vaxere som tro  de er bedre på å vurdere dette en fag folk med mange år utdannelse innenfor feltet. 98  % av leger  er vaksinert. Det sier noe om evnen til å  ta et valg på faglig grunnlag. Det handler ikke om at man blindt følger myndighetene , men at de har den fag kunnskapen som skal til forstår de begrunnelsene som ligger til grunn. Ikke folk som har sett et par you tube videoer og tror man har funnet svaret

Hvorfor drar du inn BCG?  BCG  vaksine er forøvrig tidligere anbefalt for helsepersonell. , dette er  nå endret, da risikoen er veldig lav

Hvor skal de hente nytt vaksinert helsepersonell fra? Vi sliter fra før.

Det er ikke bare leger og sykepleiere som er nærkontakter. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (5 minutter siden):

Hvor skal de hente nytt vaksinert helsepersonell fra? Vi sliter fra før.

Det er ikke bare leger og sykepleiere som er nærkontakter. 

Tenker det først og fremst viktig med kartlegging, så må man ta forsvarlig grep utifra det, men dette er noe arbeidsgiver  må  vurdere. Det er også større mangel på sykepleiere enn fag arbeidere. Hos oss har flere stillinger blitt omgjort, til sykepleier når en fag arbeider slutter. Det er mange fag arbeidere som ønsker større stillingsbrøk, flere vakter

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (9 minutter siden):

Tenker det først og fremst viktig med kartlegging, så må man ta forsvarlig grep utifra det, men dette er noe arbeidsgiver  må  vurdere. Det er også større mangel på sykepleiere enn fag arbeidere. Hos oss har flere stillinger blitt omgjort, til sykepleier når en fag arbeider slutter. Det er mange fag arbeidere som ønsker større stillingsbrøk, flere vakter

Det er mange som har nærkontakt med pasienter utenom sykepleiere og leger. Labratorie, portører, renhold, kjøkken, biblioteket, kiosken, presten for å nevne noen. Vi har for liten grunnbemanning fra før hvor skal vi hente nye fra? Og hvor skal de uvaksinerte plasseres? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Det handler om å gjøre det en kan for å hindre smittespredning. Flere som vaksinerer seg jo mindre smitte i samfunnet. Du  forstår det? Det er tryggere for pasienter å bli behandlet av en som er vaksinert,og vi må beskytte de sårbare pasientene på best mulig måte , enkelt å greit. Helt kvitt korona blir vi nok ikke, og  må regne med årlig påfyll ,på lik linje som influensa vaksinen. Helsemyndighetene har vurdert dette, utifra faglig kompetanse, statistikk og smittetall osv

Jeg blir skremt av anti vaxere som tro  de er bedre på å vurdere dette en fag folk med mange år utdannelse innenfor feltet. 98  % av leger  er vaksinert. Det sier noe om evnen til å  ta et valg på faglig grunnlag. Det handler ikke om at man blindt følger myndighetene , men at de har den fag kunnskapen som skal til forstår de begrunnelsene som ligger til grunn. Ikke folk som har sett et par you tube videoer og tror man har funnet svaret

Hvorfor drar du inn BCG?  BCG  vaksine er forøvrig tidligere anbefalt for helsepersonell. , dette er  nå endret, da risikoen er veldig lav

Helsemyndighetene har vurdert pandemien fortløpende ut fra tilgjengelig informasjon hele veien, og noe mer kan de ikke gjøre. Det er ingen som sitter med fasiten enda. Håndteringen av svineinfluensapandemien ble jo ingen suksess, som kjent. Smittervernsekspert Preben Aavitsland uttalte i etterkant av den pandemien at "dette er den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid". 

Kilde: https://www.nrk.no/livsstil/_-en-medisinsk-katastrofe-1.10880384

Så, jeg tror ikke folk mener selv at de vet bedre enn fagfolk. Jeg tror heller at folk er redde fordi man vet at det er en del ukjente variabler i likningen.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (9 timer siden):

Dette bla på bakgrunn av dødsfall bla pasienter , som er smittet av uvaksinert helsepersonell, 


Er det bevist at uvaksinert personell har smittet folk? Hvordan ble det i så fall bevist?

Hvorfor kan ikke vaksinert personell ha smittet? Eller andre vaksinerte? Er det sånn å forstå at vaksinerte ikke sprer smitte? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krantz94 skrev (Akkurat nå):

Likhuset?

Var det som slo meg og. Blir god bemanning der da.

Og det er vel der de fleste vaksinerte vil ha oss😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 minutt siden):

Helsemyndighetene har vurdert pandemien fortløpende ut fra tilgjengelig informasjon hele veien, og noe mer kan de ikke gjøre. Det er ingen som sitter med fasiten enda. Håndteringen av svineinfluensapandemien ble jo ingen suksess, som kjent. Smittervernsekspert Preben Aavitsland uttalte i etterkant av den pandemien at "dette er den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid". 

Kilde: https://www.nrk.no/livsstil/_-en-medisinsk-katastrofe-1.10880384

Så, jeg tror ikke folk mener selv at de vet bedre enn fagfolk. Jeg tror heller at folk er redde fordi man vet at det er en del ukjente variabler i likningen.  

Du har nok mye rett i dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (8 timer siden):

Både på Modumheimen og i Molde er har mennesker dødd etter kontakt med uvaksinert helsepersonell (kilde). Bra at Helsedirektoratet tar fatt i problemstillingen. 

Jeg tenker man skal være helt sikker i sin sak før man anklager noen for å ha tatt livet av eldre fordi man ikke er vaksinert. Vaksinerte smitter også andre og viruset kan være lenge i lufta. Det er helt forkastelig å begynne med skyldfordeling etter en slik tragedie. Mange vaksinerte som tester seg viser stor mangel på antistoffer i blodet, og lever livet som om det aldri har vært covid. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (20 minutter siden):

Det er mange som har nærkontakt med pasienter utenom sykepleiere og leger. Labratorie, portører, renhold, kjøkken, biblioteket, kiosken, presten for å nevne noen. Vi har for liten grunnbemanning fra før hvor skal vi hente nye fra? Og hvor skal de uvaksinerte plasseres? 

Ja det er klart, men noe er vanskeligere og erstatte en andre. Arbeidsgiver kan også stille krav om smittevernsutstyr om det er mer hensiktsmessig 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg ikke er greit! Virker som myndighetene ønsker å plassere skyld hos uvaksinert helsepersonell. Det kan være ulike grunner til at man ikke er vaksinert. Så lenge det kun er snakk om enkelt smittevern som bruk av munnbind, så syns jeg det er ok. Men å omplassere noen syns jeg ikke er greit. 

Det er dessuten ingen garanti for å ikke få korona selv om man er vaksinert. Tenker det er mer tilfeldig at noen blir smittet på sykehus, mens noen blir smittet på butikken eller av et familiemedlem. Vi kan faktisk ikke verne oss for alt. Nå kjenner ikke jeg til rutinene rundt om, men om f.eks en uvaksinert kreftpasient blir innlagt så sier det seg selv at ALLE, vaksinert eller ei bør tenke mer på smittevern. 

Også vil jeg legge til at det da er opp til hver enkelt å vaksinere seg. Helsepersonell eller ikke. Blir en uvaksinert innlagt så burde jo hen tenkt tidligere på å ta vaksinen forebyggende, med mindre det er medisinske grunner for å ikke ta. 

Endret av Perleblomst
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psilocybe skrev (13 minutter siden):


Er det bevist at uvaksinert personell har smittet folk? Hvordan ble det i så fall bevist?

Hvorfor kan ikke vaksinert personell ha smittet? Eller andre vaksinerte? Er det sånn å forstå at vaksinerte ikke sprer smitte? 

 

Sweetheaven skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker man skal være helt sikker i sin sak før man anklager noen for å ha tatt livet av eldre fordi man ikke er vaksinert. Vaksinerte smitter også andre og viruset kan være lenge i lufta. Det er helt forkastelig å begynne med skyldfordeling etter en slik tragedie. Mange vaksinerte som tester seg viser stor mangel på antistoffer i blodet, og lever livet som om det aldri har vært covid. 

Det er her smitte sporing kommer inn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (9 timer siden):

Jeg er enig i at det er riktig. Det er viktig at vi som helsepersonell beskytter sårbare pasientgrupper. 

Skulle bare mangle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...