Gå til innhold

HELSEDIREKTORATET OM UVAKSINERT HELSEPERSONELL: KAN OMPLASSERES


Lana01

Anbefalte innlegg

Helsedirektoratet har sendt ut brev til alle landets  kommuner, om uvaksinert helsepersonal som nekter å la seg vaksinere kan bli omplassert.

Dette bla på bakgrunn av dødsfall bla pasienter , som er smittet av uvaksinert helsepersonell, 

 

Der det er nødvendig for å kunne tilby forsvarlige helsetjenester, er det grunnlag for å omplassere arbeidstakere som ikke ønsker å la seg vaksinere, presiserer direktoratet.

I brevet skriver de at ansatte som ikke ønsker å oppgi vaksinasjonsstatus, må anses som uvaksinert.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/helsedirektoratet-om-uvaksinert-helsepersonell-kan-paalegge-dem-ekstra-smittevernsutstyr.2kMGrdquK?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row9_pos1

https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/anbefalinger-og-beslutninger/Arbeidsgiveres ansvar og mulighetsrom overfor ansatte som ikke ønsker å la seg vaksinere.pdf/_/attachment/inline/75f25b74-e55b-4d12-b2df-489f7b9a999f:3382e7e7867d64d10d872b4fe9e7e65a24858c97/Arbeidsgiveres ansvar og mulighetsrom overfor ansatte som ikke ønsker å la seg vaksinere.pdf

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teatrica skrev (2 minutter siden):

Ja - var dette bare til informasjon, eller har du en mening om det?

Jeg er enig i at det er riktig. Det er viktig at vi som helsepersonell beskytter sårbare pasientgrupper. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor skal alle disse «omplasseres» til? 🤔 Det er begrenset med oppgaver som ikke krever pasientkontakt i helsevesenet (bare se på antallet gravide som får innvilget svangerskapspenger fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for alle) Oppgaver som ikke krever pasientkontakt kan vel også i hovedsak/ofte utføres på dagtid, så i mine ører så høres dette nesten litt ut som en «belønning» for å ikke la seg vaksinere. 🤷‍♀️ 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (Akkurat nå):

Men hvor skal alle disse «omplasseres» til? 🤔 Det er begrenset med oppgaver som ikke krever pasientkontakt i helsevesenet (bare se på antallet gravide som får innvilget svangerskapspenger fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for alle) Oppgaver som ikke krever pasientkontakt kan vel også i hovedsak/ofte utføres på dagtid, så i mine ører så høres dette nesten litt ut som en «belønning» for å ikke la seg vaksinere. 🤷‍♀️ 

Kanskje beskytte sårbare grupper som eldre og barn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

appelsinjuice skrev (1 minutt siden):

Men hvor skal alle disse «omplasseres» til? 🤔 Det er begrenset med oppgaver som ikke krever pasientkontakt i helsevesenet (bare se på antallet gravide som får innvilget svangerskapspenger fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for alle) Oppgaver som ikke krever pasientkontakt kan vel også i hovedsak/ofte utføres på dagtid, så i mine ører så høres dette nesten litt ut som en «belønning» for å ikke la seg vaksinere. 🤷‍♀️ 

Det er ikke bare snakk om omplassering, men kan også være krav om bruk av ekstra smittevernsutstyr . Det må være opp til arbeidsgiver å vurdere dette, og om det er aktuelt å omplassere. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangelen på helsepersonell er for stor, og konsekvensen ved å omplassere uvaksinerte vil være at pasientene ikke får den helsehjelpen de har rett på, og kommunen vil dermed ikke kunne yte tjenesten de skal. Derfor kommer dette sannsynligvis aldri til å bli satt til verk. 
 

Det vil også være umulig for arbeidsgiver å kartlegge vaksinasjonsstatus da dette er en privatsak som strengt tatt ingen andre enn deg selv har noe med. Skal dette endres og være mulighet til å gjøre noe med, må det vel endres i Norsk lov, noe jeg ikke har hørt noe om.

 

Jeg er sykepleier og kommer ikke til å vaksinere meg. Verken mot Covid-19 eller influensa. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (35 minutter siden):

Helsedirektoratet har sendt ut brev til alle landets  kommuner, om uvaksinert helsepersonal som nekter å la seg vaksinere kan bli omplassert.

Dette bla på bakgrunn av dødsfall bla pasienter , som er smittet av uvaksinert helsepersonell, 

Så om noen dør etter å ha blitt smittet av vaksinert helsepersonell er det helt greit altså? Jaja....

Vel om ikke annet blir det jo interessant å se hva som skjer når noen dør og de ikke lenger har uvaksinerte å skylde på...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (20 minutter siden):

Men hvor skal alle disse «omplasseres» til? 🤔 Det er begrenset med oppgaver som ikke krever pasientkontakt i helsevesenet (bare se på antallet gravide som får innvilget svangerskapspenger fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for alle) Oppgaver som ikke krever pasientkontakt kan vel også i hovedsak/ofte utføres på dagtid, så i mine ører så høres dette nesten litt ut som en «belønning» for å ikke la seg vaksinere. 🤷‍♀️ 

I mange land blir alle uvaksinerte innen mange yrker avskjediget, ikke omplassert. En kan vurdere om dette også burde gjelde vaksinerte som ikke har laget tilstrekkelig med antistoffer. Burde disse tillates å gå fritt ute? Dette burde diskuteres også i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke noe nytt, kom lenge før korona. 

De mener nok at det er viktig  å  påminne  alle kommuner om dette nå,  og stille krav til arbeidsgiver slik at de kartlegger om det bør iverksettes. Det har også kommet krav fra datter til pasient ,som døde grunnet smitte, fra uvaksinert helsepersonell. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (24 minutter siden):

De mener nok at det er viktig  å  påminne  alle kommuner om dette nå,  og stille krav til arbeidsgiver slik at de kartlegger om det bør iverksettes. Det har også kommet krav fra datter til pasient ,som døde grunnet smitte, fra uvaksinert helsepersonell. 

Både på Modumheimen og i Molde er har mennesker dødd etter kontakt med uvaksinert helsepersonell (kilde). Bra at Helsedirektoratet tar fatt i problemstillingen. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salibali skrev (36 minutter siden):

Mangelen på helsepersonell er for stor, og konsekvensen ved å omplassere uvaksinerte vil være at pasientene ikke får den helsehjelpen de har rett på, og kommunen vil dermed ikke kunne yte tjenesten de skal. Derfor kommer dette sannsynligvis aldri til å bli satt til verk. 
 

Det vil også være umulig for arbeidsgiver å kartlegge vaksinasjonsstatus da dette er en privatsak som strengt tatt ingen andre enn deg selv har noe med. Skal dette endres og være mulighet til å gjøre noe med, må det vel endres i Norsk lov, noe jeg ikke har hørt noe om.

 

Jeg er sykepleier og kommer ikke til å vaksinere meg. Verken mot Covid-19 eller influensa. 

 

Det bør og må være rom for omplassering for personell som jobber med utsatte  sårbare pasient grupper, evnt bruk av smittevernsutstyr

I brevet skriver de at ansatte som ikke ønsker å oppgi vaksinasjonsstatus, må anses som uvaksinert.

Helsepersonell ligger over landsgjennomsnittet og det er bra. Jo høyere utdanning , jo bedre vaksinedekning. Leger ligger på hele 98 % , spesial spl 94% 0g  spl 92 %, 

Det er ulike fordelt , hvor i landet blant annet, og neon steder er mer utsatt en andre

Jeg er også sykepleier Har tatt to doser mot covid 19, tok årets  influensavaksine i går

 

https://sykepleien.no/2021/09/helsepersonellgruppene-som-har-fatt-faerrest-vaksiner

 

 

Endret av Lana01
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (15 minutter siden):

Både på Modumheimen og i Molde er har mennesker dødd etter kontakt med uvaksinert helsepersonell (kilde). Bra at Helsedirektoratet tar fatt i problemstillingen. 

Da regner jeg med at de øvrige koronadødsfallene i samme tidsperiode har skjedd etter kontakt med vaksinert helsepersonell. Når skal Helsedirektoratet ta tak i den problemstillingen?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (9 minutter siden):

Da regner jeg med at de øvrige koronadødsfallene i samme tidsperiode har skjedd etter kontakt med vaksinert helsepersonell. Når skal Helsedirektoratet ta tak i den problemstillingen?

Hvorfor det?

De  har de da fulgt retningslinjene og anbefalingene som er gitt, og det bidrar også til langt lavere risiko for å smitte. 100 %  garanti får man aldri, men man må da følge retningslinjene

og så må det jo forløpende vurderes bruk av smittevernsutstyr, om det blir behov for dette feks ved nye mutasjoner

Det er selvsagt at de også skal holde seg hjemme og testes ved forkjølelsesymptomer

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Villfisker

Dette er tomme trusler. De har ikke nok folk. Denne bløffen har de prøvd seg i flere kommuner allerede. Bare å sette seg på bakbeina det. De kunne uansett ikke omplassert alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (8 minutter siden):

Hvorfor det?

De  har de da fulgt retningslinjene og anbefalingene som er gitt, og det bidrar også til langt lavere risiko for å smitte. 100 %  garanti får man aldri, men man må da følge retningslinjene

og så må det jo forløpende vurderes bruk av smittevernsutstyr, om det blir behov for dette feks ved nye mutasjoner

Det er selvsagt at de også skal holde seg hjemme og testes ved forkjølelsesymptomer

Det er ikke så selvsagt dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (2 timer siden):

Kanskje beskytte sårbare grupper som eldre og barn?

Ja, det er jo opplagt :klo: Men jeg skrev hvor skal disse omplasseres til, ikke hvorfor de skal omplasseres. 🤔

Lana01 skrev (2 timer siden):

Det er ikke bare snakk om omplassering, men kan også være krav om bruk av ekstra smittevernsutstyr . Det må være opp til arbeidsgiver å vurdere dette, og om det er aktuelt å omplassere. 

 

At uvaksinerte må bruke ekstra smittevernutstyr høres mer realistisk ut, all den tid det ikke finnes nok oppgaver uten pasientkontakt som alle disse kan omplasseres til å gjøre, og ei heller nok personell til å erstatte de som omplasseres. 

13579 skrev (2 timer siden):

I mange land blir alle uvaksinerte innen mange yrker avskjediget, ikke omplassert. En kan vurdere om dette også burde gjelde vaksinerte som ikke har laget tilstrekkelig med antistoffer. Burde disse tillates å gå fritt ute? Dette burde diskuteres også i Norge.

Heldigvis har man stillingsvern i Norge, slik at arbeidsgiver ikke kan ty til avskjedigelse sånn uten videre. Da måtte en endring av lovverket til. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (4 minutter siden):

Ja, det er jo opplagt :klo: Men jeg skrev hvor skal disse omplasseres til, ikke hvorfor de skal omplasseres. 🤔

 

Sikkert til avdelinger med ikke så mange sårbare? Mange fullvaksinerte feks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...