zemer Skrevet 31. oktober 2021 #81 Del Skrevet 31. oktober 2021 Example skrev (2 timer siden): Det tallet blir nok lavere enn 1 av 10 om det kommer et krav om vaksine. For å ta min avd så jobber alle 100%. Vi er 20 stk, 5 uvaksinerte. Hun ene fikk korona I sommer, så teller vel som delvaksinert. Og som de fleste i helsevesenet sliter vi med dårlig grunnbemanning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 1. november 2021 #82 Del Skrevet 1. november 2021 zemer skrev (8 timer siden): For å ta min avd så jobber alle 100%. Vi er 20 stk, 5 uvaksinerte. Hun ene fikk korona I sommer, så teller vel som delvaksinert. Og som de fleste i helsevesenet sliter vi med dårlig grunnbemanning. Heldigvis har ikke denne ukulturen kommet inn på alle helseinstitusjoner. Det er eksepsjonelt lavt i forhold til snittet. Hvor mange av de fem er villige til å miste jobben for å droppe en vaksine? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 1. november 2021 #83 Del Skrevet 1. november 2021 Lonehill skrev (9 timer siden): Ifølge sykepleierforbundet er det drøyt 30.000 årsverk med sykepleierressurs i Norge. Hvis 10% av dem er uvaksinert og blir fjerna fra stillingene sine, er det 3.000 sykepleiere som må erstattes. Høres det realistisk ut? Jeg vet ikke hvor du tar tallene fra, men det høres få ut. https://sykepleien.no/2021/10/fhi-folger-med-pa-uvaksinerte-sykepleiere Så er det heldigvis slik at de aller viktigste ressursene, leger og spesialsykepleiere har svært høy vaksinasjonsdekning. Uten å ha sett tall på dette, virker det som at det er helsefagarbeidere og hjelpepleierne som er tregere i vaksineringen enn annet helsepersonell. Dersom det blir obligatorisk å vaksinere seg for å jobbe i helsevesenet vil tallet garantert gå opp mye også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 1. november 2021 #84 Del Skrevet 1. november 2021 (endret) Example skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hvor du tar tallene fra, men det høres få ut. https://sykepleien.no/2021/10/fhi-folger-med-pa-uvaksinerte-sykepleiere Så er det heldigvis slik at de aller viktigste ressursene, leger og spesialsykepleiere har svært høy vaksinasjonsdekning. Uten å ha sett tall på dette, virker det som at det er helsefagarbeidere og hjelpepleierne som er tregere i vaksineringen enn annet helsepersonell. Stemmer det. Fra FHI: Studien viser at det er noe forskjell mellom ulike yrkesgrupper. Leger og spesialsykepleiere har en vaksinedekning på 97 %, mens pleiemedarbeidere har en vaksinasjonsdekning på rundt 89%. Tillegg: Forøvrig interessant at det er de med mest kunnskap om medisiner/vaksiner/virus/bivirkninger/sykdommer som vaksinerer seg mest… Endret 1. november 2021 av Hedy Lamarr Tillegg 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 1. november 2021 #85 Del Skrevet 1. november 2021 Example skrev (5 timer siden): Heldigvis har ikke denne ukulturen kommet inn på alle helseinstitusjoner. Det er eksepsjonelt lavt i forhold til snittet. Hvor mange av de fem er villige til å miste jobben for å droppe en vaksine? Alle har bedt om å bli sagt opp om det blir tvang! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 1. november 2021 #86 Del Skrevet 1. november 2021 zemer skrev (3 timer siden): Alle har bedt om å bli sagt opp om det blir tvang! Det er ikke sikkert alle den antivaxxergjengen vil følge opp det når det kommer til stykke. Erfaringer fra USA viser at de fleste velger å beholde jobben og tar vaksinen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 1. november 2021 #87 Del Skrevet 1. november 2021 Så bra! Da får vi kanskje fokus på hvor lite helsepersonell vi har i samme slengen? Vi har jo allerede for få..så hvordan det skal gå om vi tar bort enda mer helsepersonell må gudene vite. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 1. november 2021 #88 Del Skrevet 1. november 2021 Example skrev (31 minutter siden): Det er ikke sikkert alle den antivaxxergjengen vil følge opp det når det kommer til stykke. Erfaringer fra USA viser at de fleste velger å beholde jobben og tar vaksinen. Vi får vente å se hva som skjer. Men, tvang er ikke veien å gå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 1. november 2021 #89 Del Skrevet 1. november 2021 Example skrev (9 timer siden): Jeg vet ikke hvor du tar tallene fra Jeg har tallene fra statistikken hos Sykepleieforbundet. Dette er tall fra 2018, men jeg har ikke inntrykk av at det har blitt så mange flere etter det: Stillinger Personer Årsverk Sykepleier 27 139 25 135 20 316 Spesialsykepleier 5 506 5 014 4 196 Helsesykepleier 3 766 3 332 2 828 Jordmor 742 613 463 Sum 37 153 34 094 27 803 Hvis vi legger antall sykepleiere til grunn for de 10 prosentene som må erstattes, blir det 3.700 stykker. Å trylle fram så mange blir mye hokus pokus midt i en epidemisk vinter der sykehus etter sykehus slår alarm om kritisk belastning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 1. november 2021 #90 Del Skrevet 1. november 2021 Og ikke alle er enige i kritikken mot uvaksinert helsepersonell: Professor Elling Ulvestad ved Pandemisenteret i Bergen mener det er en avsporing av problemet. – Vaksinen er ikke egnet til å hindre smitte. Det er ikke veldig stor forskjell på smittsomhet blant ikke-vaksinerte og vaksinerte, sier professor Ulvestad. Han påpeker at også fullvaksinerte kan få viruset i seg og smitte andre og at det derfor er urimelig å gå til angrep på helsepersonell som ikke er vaksinerte når det gjelder smittsomhet. – Fullvaksinerte kan bli smittet med SARS-CoV-2 og smitte videre til de eldre og syke i vel så stor grad som hva uvaksinerte kan. Det blir feil å henge ut uvaksinert personell som farligere for de eldre enn vaksinert personell, sier Ulvestad. Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/14321028/ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 1. november 2021 #91 Del Skrevet 1. november 2021 zemer skrev (1 time siden): Vi får vente å se hva som skjer. Men, tvang er ikke veien å gå. Tvang blir det uansett ikke. Dog kan det nok bli et krav om å være vaksinert mot korona for å jobbe ved en helseinstitusjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 1. november 2021 #92 Del Skrevet 1. november 2021 Example skrev (1 minutt siden): Tvang blir det uansett ikke. Dog kan det nok bli et krav om å være vaksinert mot korona for å jobbe ved en helseinstitusjon. Har du lest den andre tråden om ahus. Tror du kan begynne å svelge den kamelen nå, 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 1. november 2021 #93 Del Skrevet 1. november 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 1. november 2021 #94 Del Skrevet 1. november 2021 Example skrev (4 timer siden): Tvang blir det uansett ikke. Dog kan det nok bli et krav om å være vaksinert mot korona for å jobbe ved en helseinstitusjon. Det kravet er og blir sett på som tvang. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 2. november 2021 #95 Del Skrevet 2. november 2021 Interessant artikkel fra NRK, hvor det bl.a. står: Jagmann forteller at de i Oslo nå etterspør vaksineinformasjon ved nyansettelser i sykehjemsetaten. – Hvis de ikke vil svare eller ikke kan fremlegge dokumentasjon på dette så behandler vi de som uvaksinerte. Da får dette konsekvenser. Hvis de får jobben så må de følge smitteverntiltakene. (…ansatte som ikke er vaksinerte går med smittevernutstyr og følger ulike smitteverntiltak…) Men hvis det er snakk om holdningen til vaksine kan de vurdere de som så alvorlig som at personen ikke er egnet til jobben. – Mitt signal er at hvis du er mot vaksine er kanskje ikke helse det området du skal jobbe i. Jeg tror vi må være så tydelige signaler og skulle ønske myndighetene også sa det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 2. november 2021 #96 Del Skrevet 2. november 2021 Hedy Lamarr skrev (1 time siden): Interessant artikkel fra NRK, hvor det bl.a. står: Jagmann forteller at de i Oslo nå etterspør vaksineinformasjon ved nyansettelser i sykehjemsetaten. – Hvis de ikke vil svare eller ikke kan fremlegge dokumentasjon på dette så behandler vi de som uvaksinerte. Da får dette konsekvenser. Hvis de får jobben så må de følge smitteverntiltakene. (…ansatte som ikke er vaksinerte går med smittevernutstyr og følger ulike smitteverntiltak…) Men hvis det er snakk om holdningen til vaksine kan de vurdere de som så alvorlig som at personen ikke er egnet til jobben. – Mitt signal er at hvis du er mot vaksine er kanskje ikke helse det området du skal jobbe i. Jeg tror vi må være så tydelige signaler og skulle ønske myndighetene også sa det. Hårreisende lesning, sett i lys av dette: – Vaksinen er ikke egnet til å hindre smitte. Det er ikke veldig stor forskjell på smittsomhet blant ikke-vaksinerte og vaksinerte, sier professor Ulvestad. Kilde: https://www.tv2.no/a/14321028/ Når man ikke vet om vaksinene forhindrer smitte, og nyere kunnskap tyder på at vaksinene ikke er egnet til dette, så er det meget betenkelig at man offentlig velger å legge seg på en linje som dette. Uverdig behandling av uvaksinert helsepersonell, som sammen med vaksinert helsepersonell har gjort en enestående innsats under denne pandemien. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 2. november 2021 #97 Del Skrevet 2. november 2021 (endret) Lonehill skrev (17 timer siden): Jeg har tallene fra statistikken hos Sykepleieforbundet. Dette er tall fra 2018, men jeg har ikke inntrykk av at det har blitt så mange flere etter det: Stillinger Personer Årsverk Sykepleier 27 139 25 135 20 316 Spesialsykepleier 5 506 5 014 4 196 Helsesykepleier 3 766 3 332 2 828 Jordmor 742 613 463 Sum 37 153 34 094 27 803 Hvis vi legger antall sykepleiere til grunn for de 10 prosentene som må erstattes, blir det 3.700 stykker. Å trylle fram så mange blir mye hokus pokus midt i en epidemisk vinter der sykehus etter sykehus slår alarm om kritisk belastning. Permittere uvaksinerte sykepleiere om det ikke er mulig å omplassere. De må nok erstatte dem med pleiere med lavere rang, hjelpepleiere osv. Mange av disse går i små deltidsstillinger og har usikre betingelser. De vil gjerne ha flere timer. Noen av sykepleiernes oppgaver vil nok kunne gjøres av denne kategorien? Og så kan de la sykepleierne håndtere de andre oppgavene. Det finnes vel en oversikt over hvilke oppgaver dette gjelder. Det skulle vel være mulig å løse en krisesituasjon på den måten. Endret 2. november 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 2. november 2021 #98 Del Skrevet 2. november 2021 Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå): De må nok erstatte dem med pleiere med lavere rang, hjelpepleiere osv Jeg tviler ikke på at helsefagarbeidere kan gjøre en utmerket jobb som hjelpepleiere. Det vil ikke kommunene si noe på heller. De mangler ikke så mange tusen helsefagarbeidere fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 2. november 2021 #99 Del Skrevet 2. november 2021 Pivot skrev (2 timer siden): Hårreisende lesning, sett i lys av dette: – Vaksinen er ikke egnet til å hindre smitte. Det er ikke veldig stor forskjell på smittsomhet blant ikke-vaksinerte og vaksinerte, sier professor Ulvestad. Kilde: https://www.tv2.no/a/14321028/ Når man ikke vet om vaksinene forhindrer smitte, og nyere kunnskap tyder på at vaksinene ikke er egnet til dette, så er det meget betenkelig at man offentlig velger å legge seg på en linje som dette. Uverdig behandling av uvaksinert helsepersonell, som sammen med vaksinert helsepersonell har gjort en enestående innsats under denne pandemien. Ja, han har jo kommet med flere kontroversielle utspill gjennom pandemien, bla. sitert hos Steigan ( https://steigan.no/2021/02/professor-mener-koronatiltakene-er-for-strenge/ ) (Moderatorer: stryk link om den bryter med regelverket.) Jeg synes kommentarene som kommer i saken jeg linket til er fornuftige, og de backes også av flere fagfolk, jmf. artikkelen. I tillegg er nok dette utspillet i tråd med hva flere i denne tråden lenge har hevdet: Hedy Lamarr skrev (3 timer siden): – Mitt signal er at hvis du er mot vaksine er kanskje ikke helse det området du skal jobbe i. Jeg tror vi må være så tydelige signaler og skulle ønske myndighetene også sa det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 2. november 2021 #100 Del Skrevet 2. november 2021 Example skrev (20 timer siden): Det er ikke sikkert alle den antivaxxergjengen vil følge opp det når det kommer til stykke. Erfaringer fra USA viser at de fleste velger å beholde jobben og tar vaksinen. USA er heldigvis ikke Norge. Og det skal vi være takknemlig for på flere måter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg