Gå til innhold

Hvorfor har dere ikke felles økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Teatrica said:

Så hvis mannen din kjøper med noe til deg, så vippser du han summen det kostet?

Vi handler stort sett ikke til hverandre. Utenom gaver, da. Regningene på huset betaler jeg, han setter inn på min konto fast beløp. Bilen er hans og betales av ham. Men han setter ikke i gang taksameteret når han kjører 😁

Anonymkode: 579de...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Sånn ville jeg aldri hatt det. Han jobber for sine penger, jeg for mine. Pengene hans er ikke mine eller omvendt. Derimot eier vi hus sammen, så det betaler vi likt på. Men det vi ønsker å bruke på oss selv tas fra vår egen lønn. 

Anonymkode: 579de...a6b

Det er jo greit det. Men vi har det også sånn, det jeg ønsker å bruke på meg selv tar jeg fra min egen lønn. Men det er jo fordi vi har det økonomisk romslig. Hadde jo ikke utgjort noen forskjell om vi fulgte tvangstankene til noen her og la det på en felles konto - vi er fortsatt enige om frihet til å bruke våre penger på oss selv. Men hvis den ene skulle slite økonomisk en måned må den andre redusere sitt forbruk for å dekke den manglende inntekten/økte kostnaden, eller man tar det av en felles buffer, og det er jo noe av det helt essensielle ved felles økonomi. Den andre blir ikke stående i gjeld til partneren eller bufferkontoen. 

Felles økonomi krever derfor stor tillit, og at man har ganske lik holdning til økonomi. Det blir kræsj hvis den på minstelønn vil bruke penger på sydenferie mens den andre vil spare penger til villa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er derfor man blir enig om en sum hver man setter over på en konto felles for begge to til felles regninger og felles mat. 

Anonymkode: ce564...2ed

Ikke vi, vi har separat økonomi.

Anonymkode: 579de...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

 

Hvordan opphører man å være individer med felles økonomi? 

Jeg mener. Vi har hver vår lønnskonto, der den andre ikke har innsikt. Vi har lik eierandel i alt. Vi legger oss aldri opp i privat forbruk (så lenge vi har nok til fellesen). Vi har privat trekk til pensjonssparing som er justert for forskjeller i avtale med arbeidsgiver. Og vi har ektepakt som sikrer oss ved brudd.

Men vi har valgt livet sammen. Da blir det feil at han må lage seg havregryn, mens jeg kan dra ut på restaurant og drikke champagne med venninner. 

Anonymkode: e1374...3ce

Forvirret nå. Dette er jo ikke felles økonomi… det er eksakt sånn vi gjør det. Kan vel kalles delvis felles økonomi?

Felles økonomi er vel at alt går inn på samme konto typ? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så mye kortere denne tråden hadde blitt om TS hadde spurt konkret om hvorfor/ikke folk har felles konto.

Anonymkode: 579de...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke vi, vi har separat økonomi.

Anonymkode: 579de...a6b

Det har vi også, men vi overfører lik sum til våre felles regninger og mat slik at vi betaler omtrent likt. Resterende sum fra lønna mi går til det jeg måtte ønske. Og regninger som er mine. 

Anonymkode: ce564...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er derfor man blir enig om en sum hver man setter over på en konto felles for begge to til felles regninger og felles mat. 

Anonymkode: ce564...2ed

Det er dette som er så ironisk. En felles konto er langt viktigere når man har separat økonomi (for å slippe ørten transaksjoner), men likevel hevder noen hardnakket at det er vi med felles økonomi som ha felles konto. Siden vi ikke bryr oss om hvem som betaler hva trenger vi ikke felles konto. 🤷‍♀️🤷‍♀️

(vi har flere felles konti altså, men de hadde vi jo hatt uavhengig av økonomisk konsept)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi handler stort sett ikke til hverandre. Utenom gaver, da. Regningene på huset betaler jeg, han setter inn på min konto fast beløp. Bilen er hans og betales av ham. Men han setter ikke i gang taksameteret når han kjører 😁

Anonymkode: 579de...a6b

Jammen, detter er jo ikke separat økonomi. At dere har igjen penger til eget forbruk på hver deres konto er da helt normalt i felles økonomi. 

Vi har hus og bil - betaler 50/50. Vi deler likt på faste utgifter (likt fordi vi tjener omtrent det samme) - han har en bil som vi ikke trenger, men som han hadde lyst på. Den betaler han av de pengene som står igjen på hans konto etter at faste utgifter er betalt. Jeg velger frisør, spa, negler, bøker og hobbyer som mitt personlige forbruk som jeg bruker av de pengene som står igjen på min konto... 

Så det du forklarer er jo akkurat det samme som jeg forklarer - men du kaller det noe annet enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du verden så mye kortere denne tråden hadde blitt om TS hadde spurt konkret om hvorfor/ikke folk har felles konto.

Anonymkode: 579de...a6b

Hahaha melder meg herved ut av å forklare begreper! Tråden burde jo egentlig omdåpes

Anonymkode: be44d...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bacteria said:

 

Felles økonomi er vel at alt går inn på samme konto typ? 🤔

... Nei... 😂 Les tråden. 😉

Felles økonomi er ikke ensbetydende med felles konto. 

Veldig mange er nok en plass på midten ja, mellom felles og separat. Og mange har egentlig ikke noe bevisst forhold til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Albbas said:

Det er dette som er så ironisk. En felles konto er langt viktigere når man har separat økonomi (for å slippe ørten transaksjoner),

Vi har ingen felles konto. Og det blir jo ikke ørten transaksjoner. Han overfører en gang i mnd til de felles regningene som jeg betaler. Hvis vi hadde en felles konto måtte vi begge betalt inn til den felles. Eller fått lønna rett inn på felles konto og tatt ut penger til oss selv. Uansett hadde det blitt flere transaksjoner på den måten.

Anonymkode: 579de...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 minutt siden):

Det er dette som er så ironisk. En felles konto er langt viktigere når man har separat økonomi (for å slippe ørten transaksjoner), men likevel hevder noen hardnakket at det er vi med felles økonomi som ha felles konto. Siden vi ikke bryr oss om hvem som betaler hva trenger vi ikke felles konto. 🤷‍♀️🤷‍♀️

(vi har flere felles konti altså, men de hadde vi jo hatt uavhengig av økonomisk konsept)

Med felles økonomi trenger man jo ikke det, bortsett fra at det er greit når det er tomt på sin egen konto å ha et kort tilgjengelig til en konto med penger på? Eller så kan en jo bruke kredittkort, men. 

Anonymkode: ce564...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Teatrica said:

Jammen, detter er jo ikke separat økonomi. At dere har igjen penger til eget forbruk på hver deres konto er da helt normalt i felles økonomi. 

 

Hva mener du er separat økonomi da, at kun den ene betaler husleie?

Anonymkode: 579de...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

 

Hvordan opphører man å være individer med felles økonomi? 

Jeg mener. Vi har hver vår lønnskonto, der den andre ikke har innsikt. Vi har lik eierandel i alt. Vi legger oss aldri opp i privat forbruk (så lenge vi har nok til fellesen). Vi har privat trekk til pensjonssparing som er justert for forskjeller i avtale med arbeidsgiver. Og vi har ektepakt som sikrer oss ved brudd.

Men vi har valgt livet sammen. Da blir det feil at han må lage seg havregryn, mens jeg kan dra ut på restaurant og drikke champagne med venninner. 

Anonymkode: e1374...3ce

Hvorfor blir det feil? Jeg mener, om en part tjener lite og en mye så er det selvsagt lov til å være litt raus om man føler for det, men samme hvem jeg møter, kanskje med unntak av noen som virkelig har mye penger(lov å drømme😂) så hadde jeg på ingen måte forventet eller ønsket nødvendigvis at de skulle forsørge meg. Og mine vaner er stort sett tilpasset min økonomi. Ikke har jeg noe stort behov for å leve så veldig ekstravagant heller forsåvidt, det gir meg fint lite. Men der jeg har vært i forhold hvor mannen har et helt annet matbudsjett enn meg feks så har han fått sette inn mer på fellesen om han ønsker at vi skal spise sånn. Handler ikke nødvendigvis om at jeg ikke har penger heller, men at jeg prioriterer annerledes og vil bruke pengene mine på andre ting enn mat utover det som er nødvendig. Er man ute sammen så kan jo evt den ene parten ta regninga og, ikke nødvendigvis bare åpne kontoen til fritt bruk. Jeg liker iallefall ikke å føle at jeg lever på andre.

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 minutt siden):

... Nei... 😂 Les tråden. 😉

Felles økonomi er ikke ensbetydende med felles konto. 

Veldig mange er nok en plass på midten ja, mellom felles og separat. Og mange har egentlig ikke noe bevisst forhold til det. 

Det er mange som har all lønn inn på en felles konto og bruker fra den! Felles økonomi. Eller så trenger man jo ikke gjøre det, og bare bruke fra kontoene sine. 
 

Mens vi har en felles konto vi kun overfører deler av lønna vær til ting som begge skal betale altså felles regninger og mat. 
Ikke felles økonomi. 

Anonymkode: ce564...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har ingen felles konto. Og det blir jo ikke ørten transaksjoner. Han overfører en gang i mnd til de felles regningene som jeg betaler. Hvis vi hadde en felles konto måtte vi begge betalt inn til den felles. Eller fått lønna rett inn på felles konto og tatt ut penger til oss selv. Uansett hadde det blitt flere transaksjoner på den måten.

Anonymkode: 579de...a6b

Nei men da bruker dere din konto som en felles konto (selv om han ikke har tilgang på den). 

Er jo mange måter å gjøre det, og bruk av konto er derfor egentlig helt irrelevant, det handler jo bare om praktiske løsninger. Man kan jo ha alle pengene i kontanter hvis man heller vil det og fortsatt ha felles eller separat økonomi. 

Spørsmålet dreier seg jo "bare" om alle inntektene og kostnader er våre i fellesskap, eller om de ikke er det. Og så har man mange muligheter mellom der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Det er mange som har all lønn inn på en felles konto og bruker fra den! Felles økonomi. Eller så trenger man jo ikke gjøre det, og bare bruke fra kontoene sine. 
 

Mens vi har en felles konto vi kun overfører deler av lønna vær til ting som begge skal betale altså felles regninger og mat. 
Ikke felles økonomi. 

Anonymkode: ce564...2ed

Mens vi ikke har noen felles konto. Separat økonomi.

Anonymkode: 579de...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (Akkurat nå):

Nei men da bruker dere din konto som en felles konto (selv om han ikke har tilgang på den). 

Er jo mange måter å gjøre det, og bruk av konto er derfor egentlig helt irrelevant, det handler jo bare om praktiske løsninger. Man kan jo ha alle pengene i kontanter hvis man heller vil det og fortsatt ha felles eller separat økonomi. 

Spørsmålet dreier seg jo "bare" om alle inntektene og kostnader er våre i fellesskap, eller om de ikke er det. Og så har man mange muligheter mellom der. 

Tygg litt på den! 

Anonymkode: be44d...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære folkens - nesten alle her forteller om akkurat det samme. (Jeg ser da bort fra de med særkullsbarn eller hvor den ene eier huset eller andre ting hvor dere selvfølgelig må dele opp det økonomiske på en annen måte enn vi som har hatt samme mann i årevis, med felles barn og hjem).

Halvparten av faste utgifter dekkes fra begge parter - enten ved at den ene overfører til den andre som deretter tar seg av regningene, eller til en egen konto beregnet for dette formålet. Noen har også en egen konto hvor man fører over til innkjøp av mat og andre nødvendigheter til huset. Kanskje en spare konto til ferier, buffer e.l. 

Så står begge partene igjen med en sum med penger på hver sine kontoer, som den andre enten har eller ikke har innsyn i (det er egentlig ikke et poeng) - og som er til personlig forbruk. De pengene kan selvfølgelig brukes etter eget ønske da alt av regninger er betalt. 

Det som står igjen da er hva man KALLER denne type familieøkonomi - og siden ikke så veldig mange gidder å lese hele innleggene fremstår alle som uenige, mens dere egentlig mener det samme siden det jo er det dere forklarer. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...