Gå til innhold

Hvorfor har dere ikke felles økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

-venter- skrev (2 minutter siden):

Vi snakker i denne tråden om gifte par. 

Nei, det står ikke noe om gifte i HI.

Anonymkode: 6e2d4...391

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-venter- skrev (3 minutter siden):

Vi snakker i denne tråden om gifte par. 

Hvem bestemte det, er du sjefen her?🤭

Anonymkode: 9df9a...fa8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det står ikke noe om gifte i HI.

Anonymkode: 6e2d4...391

Nei, beklager. Jeg siterte tidligere noen som skrev «mannen».  Uansett, ligningsregel gjelder også om man har vært samboer mer enn to år eller bor sammen med eget barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-venter- skrev (5 minutter siden):

Nei, beklager. Jeg siterte tidligere noen som skrev «mannen».  Uansett, ligningsregel gjelder også om man har vært samboer mer enn to år eller bor sammen med eget barn. 

Hvilken "ligningsregel" snakker du om her? 😂

Anonymkode: 572ad...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (5 timer siden):

Og jeg støtter dine tiltak for å kunne klare å holde dere økonomisk flytende.  Det er vanskelig å ikke kaste deg litt under bussen for å takke ja til å gifte deg med en slik mann, men det er ikke på mitt sted å bedømme dine valg.

Jeg står fortsatt fast på at det er ikke sjarmerende å være eiefokusert og grisk når det kommer til penger på det sosiale plan.

 

Ikke meg du svarer her men: Det er også vanskelig å ikke kaste deg under bussen for å være så uselvstendig at du har satt deg i en posisjon hvor du må diskutere med din økonomi med din mann, feks om du skal bruke mye penger på noe. Penger DU har tjent.  Nå vet jeg du mest sannsynlig kommer til å hevde at det trenger du ikke, men virkeligheten med en slik økonomi er nok en annen.  

Det er vanskelig å ikke kaste deg under bussen for at du så naivt tror på kjærligheten og ikke er opptatt av å sikre deg selv ved et eventuelt brudd. 

Det er vanskelig å ikke kaste deg under bussen for at du svarer så nedlatende "Og jeg støtter dine tiltak for å kunne klare å holde dere økonomisk flytende. " Bare fordi hun har en mann som ikke sparer betyr det vel ikke at de strever med å holde seg flytende? Hvor står det at han ikke bidrar til felles utgifter? 

Anonymkode: 9df9a...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken "ligningsregel" snakker du om her? 😂

Anonymkode: 572ad...d6f

Lurer jeg også på. Jeg finner bare at meldepliktige samboere lignes etter samme regler som ektepar og reg. partnere.

Anonymkode: 6e2d4...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-venter- skrev (16 minutter siden):

Etter loven har man uansett ansvar for hverandres økonomi. Man lignes sammen og må faktisk betale den andres gjeld om den ikke klarer det selv. Derfor er det lurt å ha kontroll på partners økonomi uansett. 

Vi er foreløpig samboere. Og har full kontroll på økonomien til hverandre. Bare at den summen som står igjen på vår egen konto  etter at alt felles er betalt blir mindre og mindre. Så vi flyter nærmere og nærmere noe  som ligner felles økonomi uansett. Derfor jeg engasjerer meg såppas i tråden og funderer på positive og negative sider ved de forskjellige løsningene. Om vi skal stramme opp igjen eller ikke. 
Tror konklusjonen blir å stramme litt opp igjen på systemet som har fungert veldig bra, og hvertfall på budsjettet vårt. For det renner ut penger om dagen. 

Anonymkode: ce564...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurer jeg også på. Jeg finner bare at meldepliktige samboere lignes etter samme regler som ektepar og reg. partnere.

Anonymkode: 6e2d4...391

Og meldepliktige samboere er samboere mer enn to år og de med felles barn…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det høres skikkelig rotete og uoversiktlig ut. La meg gjette, dere lever fra lønning til lønning?

Anonymkode: 92456...132

Vi gjorde nok det de første årene, som studenter og nyutdannede. Men nå har vi så greier oss. 

Vi sparer i fond både til alle tre barna og oss selv. Det som er igjen på kontoene når ny lønn kommer går der. 

Anonymkode: aeefd...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-venter- skrev (1 minutt siden):

Og meldepliktige samboere er samboere mer enn to år og de med felles barn…

Fra skatteetaten.no

"Med meldepliktig samboer i skatterettslig forstand menes:

  • tidligere ektefeller/registrerte partnere som er blitt samboere, og hvor minst en av dem har rett til pensjon fra folketrygden eller avtalefestet pensjon (AFP)
  • samboere som har eller har hatt felles barn, og hvor minst en av samboerne har rett til pensjon fra folketrygden eller avtalefestet pensjon (AFP)"

Anonymkode: 6e2d4...391

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-venter- skrev (28 minutter siden):

Etter loven har man uansett ansvar for hverandres økonomi. Man lignes sammen og må faktisk betale den andres gjeld om den ikke klarer det selv. Derfor er det lurt å ha kontroll på partners økonomi uansett. 

Dette stemmer vell helt nei. 

Ekteskapsloven § 38 lyder slik:

  • 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien.

Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte.

En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer.

Anonymkode: be44d...8e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs at man IKKE er pålagt av lov og ha felles økonomi! 

Det menes at man har en felles underholdningsplikt ifh til det som er felles, barn, bolig osv..

Anonymkode: be44d...8e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-venter- skrev (8 timer siden):

Og meldepliktige samboere er samboere mer enn to år og de med felles barn…

Du er jo helt på viddene.

Anonymkode: 572ad...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men føler du deg ikke som en gjøk hvis du bruker felles penger for feks å kjøpe en dyr kåpe, bil, designermøbeler, whatever rocks your socks, som DU ønsker deg, med penger som HAN har vært med å jobbe for? 

Hadde aldri hatt mage til å bruke av hans penger for å kjøpe noe bare jeg vil ha. Ikke felles økonomi og jeg gikk ut og kjøpte meg en flunkede ny bil forrige uke. Vi betaler fellesutgifter på hus og mat likt. Resten gjør vi som vi vil med. Jeg skal aldri nedverdige meg selv til å spørre en mann hva jeg kan bruke mine penger på. Så latterlig.

Anonymkode: 9df9a...fa8

Nei. Vi er VI. Og unner virkelig hverandre ting. 

Men jeg vet jo ikke hvordan jeg ville følt det i et forhold der han tjente mye mer enn meg, jeg liker å bidra likt. Men gjennom mange års ekteskap har jo forskjellene vært store begge veier. Og vi har alltid stått ganske støtt i at det er vår inntekt, og vårt forbruk.

Ville nok følt det rarere andre veien. Om jeg kunne gå og kjøpe meg sko til 3000. Mens han måtte snu på krona. 

Anonymkode: e1374...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Samme her. Vi har også en slik deling at begge betaler inn likt til felleskonto hver måned. Der går alt av felles utgifter, regninger og sparing inn. 
Resterende penger står vi fritt til å bruke som vi vil. Det inkluderer personlig sparing, hobbyer og evt spandering på partner. 
Jo lengre tid som går, jo mer "flytende" blir noen av skillene. Vi er ikke lenger så nøye på om den ene bruker eget kort istedenfor felleskortet, eller om en av oss betaler regninger som egentlig skulle vært betalt av felles penger. 
Har en av oss lite penger, så betaler bare den andre. Vi er jo "sammen om dette". 

Men det er noe med å ha friheten til å ta økonomiske avgjørelser uten å spørre noen. Kjøpe ting man vet den andre ser på som "bortkastede penger" uten at det lages en sak av det. 

Anonymkode: 2abca...6cf

En veldig vanlig ordning, men skaper en del problemer der det er veldig stor variasjon i inntekt. Har også lest tråder her inne. Den ene (som oftest kvinnen, dessverre) tjener minst. Vet om flere tilfeller der etter at de har delt 50/50 på alle fellesutgifter, så sitter hun igjen med et par tusenlapper som skal gå til personlig forbruk. Samtidig "driter" mannen penger, og han sitter igjen med 20-30k etter fatse utgifter, investerer i dyre hobbyting, reiser på fotballturer til England med kompiser, og holder på.

For meg er dette oppskriften på et mislykket forhold, selv om mange mener det er er slik det skal være i et "likestilt" samfunn, der man skal forsørge seg selv, uten å ha hjelp fra partneren.

Men hver sin smak. Hos oss går alt i et stort sluk. Vi har selvsagt egne kontoer og unner oss egne opplevelser og ting, men vi har et bevisst forhold til dette, og sørger for å ikke svi av store summer som til slutt vil gå utover fellesskapet. Vil man investere i noe dyrt, så snakker man om det først, selv om vi ikke kan nekte hverandre noe som helst.

Tjener man omtrent det samme, eller der begge har rikelig med overskudd etter faste utgifter, er det jo helt uproblematisk å ha alt separat.

Anonymkode: a5b4b...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En veldig vanlig ordning, men skaper en del problemer der det er veldig stor variasjon i inntekt. Har også lest tråder her inne. Den ene (som oftest kvinnen, dessverre) tjener minst. Vet om flere tilfeller der etter at de har delt 50/50 på alle fellesutgifter, så sitter hun igjen med et par tusenlapper som skal gå til personlig forbruk. Samtidig "driter" mannen penger, og han sitter igjen med 20-30k etter fatse utgifter, investerer i dyre hobbyting, reiser på fotballturer til England med kompiser, og holder på.

For meg er dette oppskriften på et mislykket forhold, selv om mange mener det er er slik det skal være i et "likestilt" samfunn, der man skal forsørge seg selv, uten å ha hjelp fra partneren.

Men hver sin smak. Hos oss går alt i et stort sluk. Vi har selvsagt egne kontoer og unner oss egne opplevelser og ting, men vi har et bevisst forhold til dette, og sørger for å ikke svi av store summer som til slutt vil gå utover fellesskapet. Vil man investere i noe dyrt, så snakker man om det først, selv om vi ikke kan nekte hverandre noe som helst.

Tjener man omtrent det samme, eller der begge har rikelig med overskudd etter faste utgifter, er det jo helt uproblematisk å ha alt separat.

Anonymkode: a5b4b...180

Vi gjør det slik at den som tjener mest setter inn litt mer på felles utgifter. Og også spanderer ferier og slikt. 

Anonymkode: ce564...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 15.20):

Ok, men de som sier at felles økonomi bare bidrar til krangler har ikke få perspektiver og snever måte å tenke på? Tydelig at ikke alle forhold er like bra som mitt når krangler og overvåking blir resultatet av felles penger..... beklager at jeg ikke så den....

Anonymkode: 25567...d9c

Ikke meg du siterer, men tror du har ganske snevert syn på det. Og en smule selvgod.

Det er ikke alle som er enig i alt, uten at dette betyr at de ikke har det bra som par. To mennesker, uansett relasjon, er aldri helt enig om alt. Og hvis de er det, så er det en som svelger en del kameler… 

Det å ha felles økonomi, der alle penger går inn på en konto, vil jo kreve en enighet om hva pengene skal gå til (etter faste utgifter) Hvis den ene vil på spa med ei venninne og den andre vil kjøpe ny snøscooter, så må den ene eller begge vente. Og noen tar jo bare kortet og handler det de vil og partneren står der og har ikke noe å bruke til frisøren etc fordi det plutselig var tomt. Og noen liker jo å spare omtrent alt de har og noen liker å bruke, det er lov å bære forskjellige og da er det også greit å ta hensyn til hverandre.

Poenget er at dette er ikke for alle og at ved noe så enkelt som separate kontoer og en felles regningskonto så er problemet ute av verden 🤷‍♀️
 

 

Anonymkode: 7b97e...afa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...