Gå til innhold

Hvorfor har dere ikke felles økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har vært i et parforhold lenge og har bestemt dere for å tilbringe resten av livet sammen:

Hvorfor har dere ikke felles økonomi?

Anonymkode: 51739...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi vi ikke opphører å være selvstendige individer. Og fordi vi synes det er mest praktisk sånn. 

Anonymkode: 579de...a6b

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som over. Vi er gift og eier bolig sammen, men deler ikke bankkonto. Det har aldri mine foreldre gjort heller, ila 40 års ekteskap, ser ikke helt verken behovet eller verdien av det. 

Anonymkode: 7c533...833

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke behovet for å slå sammen økonomien. Vi blir da ikke ett individ av å være i et forhold.

Anonymkode: 572ad...d6f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er to forskjellige mennesker med vidt forskjellige økonomiske prioriteringer. Slår vi sammen økonomien går alt jeg har ekstra til mannens hobbyer, og det er ikke aktuelt.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som over, vi er fortsatt selvstendige individer.


Det skaper mindre konflikter. Vi har felleskonto med 2 kort for alle utgifter til hus og drift av familien. Overfører fast beløp begge to hver måned. Resten av pengene disponerer vi selv. Så slipper vi diskusjoner rundt småting.

Anonymkode: 704f9...168

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi vi ikke opphører å være selvstendige individer. Og fordi vi synes det er mest praktisk sånn. 

Anonymkode: 579de...a6b

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser ikke behovet for å slå sammen økonomien. Vi blir da ikke ett individ av å være i et forhold.

Anonymkode: 572ad...d6f

 

Hvordan opphører man å være individer med felles økonomi? 

Jeg mener. Vi har hver vår lønnskonto, der den andre ikke har innsikt. Vi har lik eierandel i alt. Vi legger oss aldri opp i privat forbruk (så lenge vi har nok til fellesen). Vi har privat trekk til pensjonssparing som er justert for forskjeller i avtale med arbeidsgiver. Og vi har ektepakt som sikrer oss ved brudd.

Men vi har valgt livet sammen. Da blir det feil at han må lage seg havregryn, mens jeg kan dra ut på restaurant og drikke champagne med venninner. 

Anonymkode: e1374...3ce

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff kanskje litt slemt å si, men jeg er mye mer forsiktig med penger, mens jeg kanskje anser ham som mer uforsiktig? Jeg liker å spare, han liker å bruke.  Vi har felleskonto der vi begge setter inn penger til fellesutgifter. Men ellers har vi ikke felles økonomi.

Anonymkode: cdf25...04f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men vi har valgt livet sammen. Da blir det feil at han må lage seg havregryn, mens jeg kan dra ut på restaurant og drikke champagne med venninner. 

Anonymkode: e1374...3ce

Hvorfor kan ikke han dra på restaurant og betale med egne penger? 

Anonymkode: 579de...a6b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

 

Hvordan opphører man å være individer med felles økonomi? 

Jeg mener. Vi har hver vår lønnskonto, der den andre ikke har innsikt. Vi har lik eierandel i alt. Vi legger oss aldri opp i privat forbruk (så lenge vi har nok til fellesen). Vi har privat trekk til pensjonssparing som er justert for forskjeller i avtale med arbeidsgiver. Og vi har ektepakt som sikrer oss ved brudd.

Men vi har valgt livet sammen. Da blir det feil at han må lage seg havregryn, mens jeg kan dra ut på restaurant og drikke champagne med venninner. 

Anonymkode: e1374...3ce

Ehhhh... Dere har jo ikke felles økonomi da.

Vi deler jo selvfølgelig 50/50 på fellesutgifter selv om vi har separat økonomi.

Felles økonomi er jo at alt går i én pott. 

Anonymkode: 572ad...d6f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan ikke han dra på restaurant og betale med egne penger? 

Anonymkode: 579de...a6b

Hvis du tjener 900 000 i året. Og mannen tjener 300 000.

Hvordan bor dere, og hvem betaler for det? Hva slags hoteller har dere råd til på ferie? Hva slags mat kan dere kjøpe? 

Anonymkode: e1374...3ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å være selvstendig og ser ingen fordeler med det selv om jeg tjener mindre. Har feks akkurat kjøpt en dyr sykkel som ble stjålet og nå må jeg kjøpe den igjen, synes det hadde vært kjipt å snakke med mannen om slikt, nå kan jeg bare ta mine egne penger.

Anonymkode: f245f...b26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff kanskje litt slemt å si, men jeg er mye mer forsiktig med penger, mens jeg kanskje anser ham som mer uforsiktig? Jeg liker å spare, han liker å bruke.  Vi har felleskonto der vi begge setter inn penger til fellesutgifter. Men ellers har vi ikke felles økonomi.

Anonymkode: cdf25...04f

Helt enig. Vi har veldig forskjellig syn på økonomi, jeg trenger mer trygghet enn han.

Vi har felles konto til betaling av felles utgifter, men vi har egne kontoer med egne penger på som vi disponerer hver for oss.

Dessuten har vi begge særkullsbarn og ingen felles, så vi dekker selvsagt utgifter spesielt til barna hver for oss. Jeg betaler ikke for hans datters briller feks (indirekte gjør jeg jo det i form av betaling av huslån, mat og strøm).

Anonymkode: af666...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du tjener 900 000 i året. Og mannen tjener 300 000.

Hvordan bor dere, og hvem betaler for det? Hva slags hoteller har dere råd til på ferie? Hva slags mat kan dere kjøpe? 

Anonymkode: e1374...3ce

Dumt å velge en partner som har så ekstremt mye dårligere økonomi enn en selv. Jeg tjener en del mer enn samboeren min, men forventer da likevel at den jeg skal dele livet med er i stand til å forsørge seg selv.

Anonymkode: 572ad...d6f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ehhhh... Dere har jo ikke felles økonomi da.

Vi deler jo selvfølgelig 50/50 på fellesutgifter selv om vi har separat økonomi.

Felles økonomi er jo at alt går i én pott. 

Anonymkode: 572ad...d6f

Hvorfor har vi ikke felles økonomi, mener du?  

Alt er jo en pott, selv om vi har hver vår lønnskonto. Trekker kort og betaler regninger om hverandre. Senest forrige uke betalte jeg en regning på 150 000, uten å kreve at han overførte halvparten. Og han ukeshandler i dag, og fyller nok diesel og, samt dekkhotell, fra egen lønnskonto. 

Anonymkode: e1374...3ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du tjener 900 000 i året. Og mannen tjener 300 000.

Hvordan bor dere, og hvem betaler for det? Hva slags hoteller har dere råd til på ferie? Hva slags mat kan dere kjøpe? 

Anonymkode: e1374...3ce

Må jo gå an og kompromisse litt.

Anonymkode: f245f...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du tjener 900 000 i året. Og mannen tjener 300 000.

Hvordan bor dere, og hvem betaler for det? Hva slags hoteller har dere råd til på ferie? Hva slags mat kan dere kjøpe? 

Anonymkode: e1374...3ce

Det går helt fint å bo på hoteller og å dra på ferie selv om man ikke  har felles økonomi.  Det betyr jo bare at den som tjener mest betaler mer i sånne tilfeller.

 

Med felles økonomi kan begge disponere alt på kontoene til enhver tid.  Det skulle tatt seg ut om man kommer en dag og finner ut at særkullsbarnet til konemor har fått en bil til et par hundre tusen fra oss...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ehhhh... Dere har jo ikke felles økonomi da.

Vi deler jo selvfølgelig 50/50 på fellesutgifter selv om vi har separat økonomi.

Felles økonomi er jo at alt går i én pott. 

Anonymkode: 572ad...d6f

Felles økonomi betyr ikke null privatliv. Ikke meg du siterte, men her har vi lønning på egen konto. Vi lar litt stå igjen til eget forbruk den måneden, resten overføres til regninger og sparing. Skal jeg kjøpe noe som koster mer enn jeg har på konto ber jeg han overføre til meg, eller tar fra felles sparekonto. Samme omvendt. 

Vi hadde separat økonomi til vi var gift.

Anonymkode: 59b6f...3b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dumt å velge en partner som har så ekstremt mye dårligere økonomi enn en selv. Jeg tjener en del mer enn samboeren min, men forventer da likevel at den jeg skal dele livet med er i stand til å forsørge seg selv.

Anonymkode: 572ad...d6f

Dumt å bli syk da, ikke noe man styrer selv :) som et eksempel.

Anonymkode: 59b6f...3b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dumt å bli syk da, ikke noe man styrer selv :) som et eksempel.

Anonymkode: 59b6f...3b7

Det er slikt man har buffer og forsikringer til.

Anonymkode: 572ad...d6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...