Gå til innhold

Hvorfor har dere ikke felles økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Whistler skrev (Akkurat nå):

Det går helt fint å bo på hoteller og å dra på ferie selv om man ikke  har felles økonomi.  Det betyr jo bare at den som tjener mest betaler mer i sånne tilfeller.

 

Med felles økonomi kan begge disponere alt på kontoene til enhver tid.  Det skulle tatt seg ut om man kommer en dag og finner ut at særkullsbarnet til konemor har fått en bil til et par hundre tusen fra oss...

 

For meg er dette felles økonomi, du kaller det bare at den andre "spanderer" i stedet hver gang forskjellene er tydelige. "Spanderer" også partneren din ved å betale mesteparten av boutgiftene? 

Og nei, definisjonen på felles økonomi er ikke å disponere alle kontoene (!). Er det i det hele tatt lov? Lønnskonti er jo personlige. Og større kjøp diskuterte vi, også før vi valgte felles økonomi, for slikt gikk jo ut over felles innkjøp fremover, som bolig, og ny bil. 

Anonymkode: e1374...3ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor har vi ikke felles økonomi, mener du?  

Alt er jo en pott, selv om vi har hver vår lønnskonto. Trekker kort og betaler regninger om hverandre. Senest forrige uke betalte jeg en regning på 150 000, uten å kreve at han overførte halvparten. Og han ukeshandler i dag, og fyller nok diesel og, samt dekkhotell, fra egen lønnskonto. 

Anonymkode: e1374...3ce

Høres veldig rotete ut. Håper dere har et godt budsjett hvor alle inntekter og utgifter er ført opp.

Anonymkode: 572ad...d6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

Hvordan opphører man å være individer med felles økonomi? 

Jeg mener. Vi har hver vår lønnskonto, der den andre ikke har innsikt. Vi har lik eierandel i alt. Vi legger oss aldri opp i privat forbruk (så lenge vi har nok til fellesen). Vi har privat trekk til pensjonssparing som er justert for forskjeller i avtale med arbeidsgiver. Og vi har ektepakt som sikrer oss ved brudd.

Men vi har valgt livet sammen. Da blir det feil at han må lage seg havregryn, mens jeg kan dra ut på restaurant og drikke champagne med venninner. 

Anonymkode: e1374...3ce

Felles økonomi for meg er at lønnstrekk for begge går til samme konto, inn i en stor pott.

Du sier at du har ektepakt, og felles økonomi? Høres ut som du motsier deg selv.

Uten ektepakt har man vel per def felles økonomi slik jeg har forstått det, uansett hvor lønna går, i hvilke navn sparepengene står i osv. Alt det som er ervervet etter ekteskapet, er felles. 

Jeg og partner har egne lønns- og sparekontoer men felles regningskonto som alle felles utgifter (samt ting som fornying av pass etc. selv om det strengt tatt er individuelt) går ut i fra. Muntlig avtale om at våre sparekontoer er separert. Men ved en stygg skilsmisse så kan jo den avtalen gå dukken, selvfølgelig.

Anonymkode: 748ed...cd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi på det vi eier sammen, men ikke på det vi har særeie på. Huset vi bor i er felleseie, utenom det så har vi særeie. 

Anonymkode: 6da09...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

 

For meg er dette felles økonomi, du kaller det bare at den andre "spanderer" i stedet hver gang forskjellene er tydelige. "Spanderer" også partneren din ved å betale mesteparten av boutgiftene? 

Og nei, definisjonen på felles økonomi er ikke å disponere alle kontoene (!). Er det i det hele tatt lov? Lønnskonti er jo personlige. Og større kjøp diskuterte vi, også før vi valgte felles økonomi, for slikt gikk jo ut over felles innkjøp fremover, som bolig, og ny bil. 

Anonymkode: e1374...3ce

Sånn som situasjone er nå betaler jeg for alle felles reiser, absolutt alle boutgifter, alle forsikringer og alle utgifter til bil.  I hovedsak betaler jeg absolutt alt siden min partner ikke har hatt noen inntekt de siste årene.  Likevel anser jeg ikke det for å være felles økonomi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (3 minutter siden):

Sånn som situasjone er nå betaler jeg for alle felles reiser, absolutt alle boutgifter, alle forsikringer og alle utgifter til bil.  I hovedsak betaler jeg absolutt alt siden min partner ikke har hatt noen inntekt de siste årene.  Likevel anser jeg ikke det for å være felles økonomi.

 

Dette er felles økonomi. 

Anonymkode: e1374...3ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg ikke er like fornuftig som kjæresten min med penger, og fordi han har dyrere hobbyer enn meg. Da er det greit at vi bruker våre egne penger på det den andre tenker på som unødvendig, og ikke begges, for da blir det bare krangel og kaos.

Han hjelper meg med sparing og vi eier bolig sammen. Alle faste utgifter deles 50/50 selv om jeg tjener nesten halvparten av hva han tjener.

Endret av Polyester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

 

For meg er dette felles økonomi, du kaller det bare at den andre "spanderer" i stedet hver gang forskjellene er tydelige. "Spanderer" også partneren din ved å betale mesteparten av boutgiftene? 

Og nei, definisjonen på felles økonomi er ikke å disponere alle kontoene (!). Er det i det hele tatt lov? Lønnskonti er jo personlige. Og større kjøp diskuterte vi, også før vi valgte felles økonomi, for slikt gikk jo ut over felles innkjøp fremover, som bolig, og ny bil. 

Anonymkode: e1374...3ce

Når jeg googler felles økonomi så får jeg ikke opp din definisjon på felles økonomi.

Fellesøkonomi er, etter de treffene jeg fikk opp, at begges lønn går inn på felles konto og alt betales derfra.

Anonymkode: 6e2d4...391

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg googler felles økonomi så får jeg ikke opp din definisjon på felles økonomi.

Fellesøkonomi er, etter de treffene jeg fikk opp, at begges lønn går inn på felles konto og alt betales derfra.

Anonymkode: 6e2d4...391

 

Hva er egentlig forskjellen på å ha to lønnskonti, en brukskonti, to høyrentekonti, fire kredittkort, og fondsparing, som vi ser på som felles og tar fra her og der. Og at absolutt alt av dette skulle stått på en brukskonto?

Ser at mange av dere har stort behov for å definere dere ut av at dere har felles økonomi. Hva er formålet med det? 

Anonymkode: e1374...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min mening er det et fundamentalt feil måte å se økonomi i et samhold på: At jeg har mitt, og du har ditt. 50/50 splitt osv.

Hvis man virkelig tror på forholdet, skal penger ikke være noe annet enn en potensiale til å tillate livskvaliteter som dere begge investerer i både økonomisk, emosjonelt og sin tid.

Har man en holdning om at penger er eid separat og fokus på at den ene tjener mer enn den andre, så oppstår en haug av utfordringer som skaper friksjoner, kanskje til og med bitterhet:

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du tjener 900 000 i året. Og mannen tjener 300 000.

Hvordan bor dere, og hvem betaler for det? Hva slags hoteller har dere råd til på ferie? Hva slags mat kan dere kjøpe? 

Har man istedet en holdning om at penger er et felles gode blir disse 900k og 300k om til 1.200k. Og dere har 1.200k til å fokusere på hvor dere kan reise, hvilken flotte hoteller skal vi vurdere, hva med å spise på disse fancy restaurantene osv.

Resultatet er gode opplevelser uten en eneste surfjes fordi en av dem har holdingen om å ha betalt mer enn den andre.

Det er så utrolig lite sjarmerende.

 

 

Endret av umAxa
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi, men vi har ingen felles konto. Vi eier alt sammen, og det er helt hipp som happ hvem som betaler hva av utgifter og regninger. Vi spør ikke den andre før vi kjøper oss noe dyrt, og vi kan godt be den andre om å overføre 20 000  for eksempel. Vi stoler 100% på hverandre og regner oss da virkelig som to individer selv om vi ikke skiller på mitt og ditt.

Anonymkode: b65be...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du tjener 900 000 i året. Og mannen tjener 300 000.

Hvordan bor dere, og hvem betaler for det? Hva slags hoteller har dere råd til på ferie? Hva slags mat kan dere kjøpe? 

Anonymkode: e1374...3ce

Hvis jeg plutselig hadde fått dobbelt lønn og han kraftig lønnskutt, mener du? Tror faktisk jeg hadde gått ned på halv stilling i dette scenariet, da skatten ville spist opp for mye av lønnshopp og formue. Og vi hadde fint klart å betale halvparten av faste utgifter hver, som i dag, selv om han plutselig fikk lønnen kuttet til 300 000. Hadde fortsatt å booke oss inn på de samme hotellene som før. KJøpt samme mat som i dag. 

3 minutter siden, umAxa said:

I min mening er det et fundamentalt feil måte å se økonomi i et samhold på: At jeg har mitt, og du har ditt. 50/50 splitt osv.

Hvis man virkelig tror på forholdet, skal penger ikke være noe annet enn en potensiale til å tillate livskvaliteter som dere begge investerer i både økonomisk, emosjonelt og sin tid.

Har man en holdning om at penger er eid separat og den ene tjener mer enn den andre fordi den ene tjener mer, så oppstår en haug av utfordringer som skaper friksjoner, kanskje til og med bitterhet:

Har man istedet en holdning om at penger er et felles gode blir disse 900k og 300k om til 1.200k. Og dere har 1.200k til å fokusere på hvor dere kan reise, hvilken flotte hoteller skal vi vurdere, hva med å spise på disse fancy restaurantene osv.

Resultatet er gode opplevelser uten en eneste surfjes fordi en av dem har holdingen om å ha betalt mer enn den andre.

Det er så utrolig lite sjarmerende.

 

 

Hvis dere tjener så ulikt og det blir sure miner av det, så er det jo helt greit at dere velger felles økonomi. De fleste har ikke så ekstreme forskjeller i inntekt, og de fleste av oss med separat økonomi klarer oss helt fint uten sure fjes. Det er ikke som om vi krangler om hva vi skal spise eller hvilket hotell vi skal bo på. 

Anonymkode: 579de...a6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Hva er egentlig forskjellen på å ha to lønnskonti, en brukskonti, to høyrentekonti, fire kredittkort, og fondsparing, som vi ser på som felles og tar fra her og der. Og at absolutt alt av dette skulle stått på en brukskonto?

Ser at mange av dere har stort behov for å definere dere ut av at dere har felles økonomi. Hva er formålet med det? 

Anonymkode: e1374...3ce

Definere oss ut at vi har felles økonomi? For vår del har vi rett og slett ikke felles økonomi. Samboeren min betaler sin del av alle fellesutgifter til meg og jeg ordner betalingen av alle felles regninger.

Alt av kontoer er privat bortsett fra lånekontoen siden vi deler eierskap til huset og lånet 50/50 og vi betaler selvfølgelig 50/50 på lånet og alt av boligutgifter.

Den andre aner ingenting om hva motparten har på sine kontoer og hva private penger brukes til.

Anonymkode: 572ad...d6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Hva er egentlig forskjellen på å ha to lønnskonti, en brukskonti, to høyrentekonti, fire kredittkort, og fondsparing, som vi ser på som felles og tar fra her og der. Og at absolutt alt av dette skulle stått på en brukskonto?

Ser at mange av dere har stort behov for å definere dere ut av at dere har felles økonomi. Hva er formålet med det? 

Anonymkode: e1374...3ce

Du får spørre økonomiekspertene som definerer fellesøkonomi som at lønnen kommer inn på en konto - jeg gjengir bare de treffene jeg får opp når jeg googler fellesøkonomi.

Anonymkode: 6e2d4...391

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvis dere tjener så ulikt og det blir sure miner av det, så er det jo helt greit at dere velger felles økonomi. De fleste har ikke så ekstreme forskjeller i inntekt, og de fleste av oss med separat økonomi klarer oss helt fint uten sure fjes. Det er ikke som om vi krangler om hva vi skal spise eller hvilket hotell vi skal bo på. 

Anonymkode: 579de...a6b

Men døren er fortsatt åpen for å invitere inn problemstillinger om hvem skal betale fordi det er to kilder av inntekt.

Slår man sammen inntekten (på en holdnings-nivå), har man ikke den problemstillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, umAxa said:

I min mening er det et fundamentalt feil måte å se økonomi i et samhold på: At jeg har mitt, og du har ditt. 50/50 splitt osv.

Hvis man virkelig tror på forholdet, skal penger ikke være noe annet enn en potensiale til å tillate livskvaliteter som dere begge investerer i både økonomisk, emosjonelt og sin tid.

Hva om man ikke virkelig tror på forholdet da? Men kanskje er sammen fordi man har små barn sammen. Hverdagen går greit men det er ikke noe hurrastemning akkurat, og at det kanskje blir en skilsmisse om en sånn 10-15 års tid? Høres ikke forlystende ut, men vil tro mange har det slik.

Anonymkode: 748ed...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Felles økonomi ville jo vært feks at begge fikk like mye "lommepenger" og resten gikk i felles pott. Det er mulig uten å ha felles lønnskonto. 

Anonymkode: 4ed05...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er slikt man har buffer og forsikringer til.

Anonymkode: 572ad...d6f

Hvis man har vært heldig og rukket å ha en god jobb, ja. Hvis ikke er det verre.

Anonymkode: 59b6f...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mannen er utrolig gjerrig 😂😂 han tjener mer enn dobbelt av det jg har. Han har en veldig god lønn mens jeg er uføre.

vi deler 50/50 på lån, strøm  samt Bhg / sfo klær osv til barna så sant han får se kvittering for kjøpet🤦🏻‍♀️   Jeg liker å fylle opp kjøleskapet mens han kan kjøpe en hel kylling og dele den opp for å bruke til x antall middager. Aldri  ut å spise, er dt snakk om take away må jeg betale, så på slutten av mnd er dt lite igjen på min konto mens han har putter sitt på sparekonto. 
 Aldri har vi vært på hotell ferie, dt har jg ik råd til. i sommer ønsket han noen dager bilferie, første gang på 7 år vi hadde barnevakt.. da sov vi i bilen etter veien og handlet maten på de lokale matbutikkene😂 

vi har vært sammen i nesten 14 år og han har aldri betalt for en frisør time, klær eller annet dill dall vi damer liker, men det er slik vi har det og dt er han som jobber for sine egne penger så føler ik at jeg har krav på å «få» noe av de, eller penger han sparer. 
 

Anonymkode: 8e372...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. veldig skjev fordeling av verdier, mye arv som skal holdes utenfor osv. Vi bidrar likt inn til fellesskapet, har felleskonto med kort, felles sparekonto og feriekonto, ellers er alt separat. Hver våres boliglån, hver våres biler osv. Jeg kommer til å kjøpe hytte i fremtiden som blir stående på meg, kanskje en båt som også blir stående på meg. 

Anonymkode: 0f682...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...