Gå til innhold

Hvorfor har dere ikke felles økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

 

 

For meg er dette felles økonomi, du kaller det bare at den andre "spanderer" i stedet hver gang forskjellene er tydelige. "Spanderer" også partneren din ved å betale mesteparten av boutgiftene? 

Og nei, definisjonen på felles økonomi er ikke å disponere alle kontoene (!). Er det i det hele tatt lov? Lønnskonti er jo personlige. Og større kjøp diskuterte vi, også før vi valgte felles økonomi, for slikt gikk jo ut over felles innkjøp fremover, som bolig, og ny bil. 

Anonymkode: e1374...3ce

Selvfølgelig kan begge disponere begges konti, er da ingen lov mot det. Det er fult mulig å ha felles lønnskonto, sparekonto o.l. En konto og hvert sitt kort, ikke noe problem.

Anonymkode: 6da09...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, umAxa said:

Men døren er fortsatt åpen for å invitere inn problemstillinger om hvem skal betale fordi det er to kilder av inntekt.

Slår man sammen inntekten (på en holdnings-nivå), har man ikke den problemstillingen. 

Vi har ikke "invitert inn" noen problemstillinger. Vi er rett og slett bare enige om å betale halvparten, bortsett fra bilen som er hans.

Anonymkode: 579de...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi på felles utgifter men slutter som en annen sa ikke være individer med personlige preferanser og behov så vi har også egne kontoer for det som er til overs for eget bruk slik vi ønsker uten at den andre skal ha noe veto eller mening om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva om man ikke virkelig tror på forholdet da? Men kanskje er sammen fordi man har små barn sammen. Hverdagen går greit men det er ikke noe hurrastemning akkurat, og at det kanskje blir en skilsmisse om en sånn 10-15 års tid? Høres ikke forlystende ut, men vil tro mange har det slik.

Anonymkode: 748ed...cd0

Svaret jeg ga gjelder innenfor TS sine rammer:

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere som har vært i et parforhold lenge og har bestemt dere for å tilbringe resten av livet sammen:

Hvorfor har dere ikke felles økonomi?

Anonymkode: 51739...d78

Du flytter målposten, men du tar opp gode poeng, og her kan jeg kun besvare med at det øyeblikket barn kommer inn i forholdet, skal prioriteringen være på barnas beste langsiktig, hvordan det blir økonomisk vet jeg ikke. Er det skilsmisse i tillegg har staten og skilsmisse loven diktert at den som har barna skal også ha pengene. 🤷‍♂️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er slikt man har buffer og forsikringer til.

Anonymkode: 572ad...d6f

En buffer hjelper ikke lenge om en blir ufør. Skal en garantert unngå slike situasjoner må man jo dumpe partneren når han eller hun blir alvorlig syk.

Anonymkode: 2895a...a06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke "invitert inn" noen problemstillinger. Vi er rett og slett bare enige om å betale halvparten, bortsett fra bilen som er hans.

Anonymkode: 579de...a6b

Kult, fortsett med det hvis det funker for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

En buffer hjelper ikke lenge om en blir ufør. Skal en garantert unngå slike situasjoner må man jo dumpe partneren når han eller hun blir alvorlig syk.

Anonymkode: 2895a...a06

Dette er jo individuelt. Hver av oss hadde fortsatt hatt råd til å betale halvparten av utgiftene på en minstepensjon, uten å ta av bufferen. 

Anonymkode: 579de...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles økonomi setter bare i gang krangler, og den andre vil bare overvåke hva den andre bruker av pengene deres på. 

Anonymkode: c7561...d08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker å administrere pengene våre selv. Vi har diverse felles kontoer med tydelige rammer for hva som går derifra. Vi er begge rause og det er sjeldent konflikter ift økolomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Høres veldig rotete ut. Håper dere har et godt budsjett hvor alle inntekter og utgifter er ført opp.

Anonymkode: 572ad...d6f

Hvorfor må dette føres opp noe sted? Er man gift og har felles økonomi så er det jo ikke noe mitt og ditt. ved et evt brudd så vil det man har opparbeidet seg i ekteskapet fordeles likt. Vi gjør det også sånn. Feks pusset vi opp kjøkken i fjor. Da vi sto i kassa på IKEA og skulle betale var det helt tilfeldig at mannen min tok den fordi han sto lengst fremme av oss, det kunne liksågodt vært meg. Vi tar store avgjørelser ang økonomi sammen, men vi kan jo fint kjøpe oss lunsj eller klær uten å måtte spørre den andre. Men dette ville vi jo gjort også med separat økonomi fordi man lever sammen som et par og bør ha samme mål og tanker rundt hva man skal spare og bruke penger på. 

Anonymkode: 25567...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Felles økonomi setter bare i gang krangler, og den andre vil bare overvåke hva den andre bruker av pengene deres på. 

Anonymkode: c7561...d08

nei, vi har felles, men selvfølgelig ulike kontoer. Jeg kan nettshoppe uten å spørre mannen, og han handler seg ting uten å spørre meg. Vi tar pengene fra der det er mest logisk der og da eller fra den som bestiller eller fysisk går og kjøper det vi trenger. Ingen tanke bak noe av dette. Vi er jo et par og bor sammen og skal gjøre det for resten av livet. 

Anonymkode: 25567...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner imidlertid at de som har særkullsbarn og er i gang med partner nr X at man vil ha separat....

Anonymkode: 25567...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (39 minutter siden):

I min mening er det et fundamentalt feil måte å se økonomi i et samhold på: At jeg har mitt, og du har ditt. 50/50 splitt osv.

Hvis man virkelig tror på forholdet, skal penger ikke være noe annet enn en potensiale til å tillate livskvaliteter som dere begge investerer i både økonomisk, emosjonelt og sin tid.

Har man en holdning om at penger er eid separat og fokus på at den ene tjener mer enn den andre, så oppstår en haug av utfordringer som skaper friksjoner, kanskje til og med bitterhet:

Har man istedet en holdning om at penger er et felles gode blir disse 900k og 300k om til 1.200k. Og dere har 1.200k til å fokusere på hvor dere kan reise, hvilken flotte hoteller skal vi vurdere, hva med å spise på disse fancy restaurantene osv.

Resultatet er gode opplevelser uten en eneste surfjes fordi en av dem har holdingen om å ha betalt mer enn den andre.

Det er så utrolig lite sjarmerende.

 

 

Nettopp, slik er det for oss. Vi tjener tilsammen XXX kroner, det er ikke han som tjener XX og jeg XX. Skjønner ikke at det går an å ikke tenke sånn faktisk i et forhold....

Anonymkode: 25567...d9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi mannen er utrolig gjerrig 😂😂 han tjener mer enn dobbelt av det jg har. Han har en veldig god lønn mens jeg er uføre.

vi deler 50/50 på lån, strøm  samt Bhg / sfo klær osv til barna så sant han får se kvittering for kjøpet🤦🏻‍♀️   Jeg liker å fylle opp kjøleskapet mens han kan kjøpe en hel kylling og dele den opp for å bruke til x antall middager. Aldri  ut å spise, er dt snakk om take away må jeg betale, så på slutten av mnd er dt lite igjen på min konto mens han har putter sitt på sparekonto. 
 Aldri har vi vært på hotell ferie, dt har jg ik råd til. i sommer ønsket han noen dager bilferie, første gang på 7 år vi hadde barnevakt.. da sov vi i bilen etter veien og handlet maten på de lokale matbutikkene😂 

vi har vært sammen i nesten 14 år og han har aldri betalt for en frisør time, klær eller annet dill dall vi damer liker, men det er slik vi har det og dt er han som jobber for sine egne penger så føler ik at jeg har krav på å «få» noe av de, eller penger han sparer. 
 

Anonymkode: 8e372...38c

Hadde min mann vært sånn så hadde ikke forholdet vart i 14 år. Hva skal han med alle de pengene om han ikke vil bruke de på deg og barna? Spare de til det blir slutt? Helt sykt at slike forhold finnes.....

Anonymkode: 25567...d9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (43 minutter siden):

I min mening er det et fundamentalt feil måte å se økonomi i et samhold på: At jeg har mitt, og du har ditt. 50/50 splitt osv.

Hvis man virkelig tror på forholdet, skal penger ikke være noe annet enn en potensiale til å tillate livskvaliteter som dere begge investerer i både økonomisk, emosjonelt og sin tid.

Har man en holdning om at penger er eid separat og fokus på at den ene tjener mer enn den andre, så oppstår en haug av utfordringer som skaper friksjoner, kanskje til og med bitterhet:

Har man istedet en holdning om at penger er et felles gode blir disse 900k og 300k om til 1.200k. Og dere har 1.200k til å fokusere på hvor dere kan reise, hvilken flotte hoteller skal vi vurdere, hva med å spise på disse fancy restaurantene osv.

Resultatet er gode opplevelser uten en eneste surfjes fordi en av dem har holdingen om å ha betalt mer enn den andre.

Det er så utrolig lite sjarmerende.

 

 

Det går an å gjøre ting sammen selv om man har delt økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Felles økonomi setter bare i gang krangler, og den andre vil bare overvåke hva den andre bruker av pengene deres på. 

Anonymkode: c7561...d08

 

Da er man i et usunt forhold i utgangspunktet. Vi har på 15 år aldri overvåket, og aldri kranglet om penger. Kommer jeg hjem med sko til 3000 er eneste kommentar at de var fine (eller ".... de var jo ok, de.."., om han ikke liker de)

Anonymkode: e1374...3ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp, slik er det for oss. Vi tjener tilsammen XXX kroner, det er ikke han som tjener XX og jeg XX. Skjønner ikke at det går an å ikke tenke sånn faktisk i et forhold....

Anonymkode: 25567...d9c

Da har du en snever måte å tenke på, ureflektert med få perspektiver. 

Anonymkode: 92456...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har du en snever måte å tenke på, ureflektert med få perspektiver. 

Anonymkode: 92456...132

Jeg tenker også slik. 

Vi har xxx utbetalt i måneden, vi bruker xxx på julegaver, ferien koster xxx, vi bruker xxx på mat, vi har xxx i lån.... 

Anonymkode: e1374...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her legger de jo til grunn at det blir krangler av å ha felles økonomi. Da er jo forholdet litt skakkjørt i utgangspunktet tenker jeg.... Aldri kranglet med mannen min om økonomi til tross for felles økonomi....

Anonymkode: 25567...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...