AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Ref. den andre tråden, hvor en betydelig andel mener at når barn og forelder går langs veien og passer sine egne saker, så må de allikevel være på vakt for hunder som plutselig kan dukke opp og "leke" med barnet uten forvarsel. En ting er å passe på at barnet ikke provoserer fremmede hunder. Men disse hundeierne mener at det er foreldrenes ansvar at hunder ikke uprovosert angriper barnet deres. De må blant annet plassere seg imellom hunden og barnet hver gang de passerer en hund, sånn i tilfelle hunden vil "leke". Anonymkode: a4924...907 26
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ref. den andre tråden, hvor en betydelig andel mener at når barn og forelder går langs veien og passer sine egne saker, så må de allikevel være på vakt for hunder som plutselig kan dukke opp og "leke" med barnet uten forvarsel. En ting er å passe på at barnet ikke provoserer fremmede hunder. Men disse hundeierne mener at det er foreldrenes ansvar at hunder ikke uprovosert angriper barnet deres. De må blant annet plassere seg imellom hunden og barnet hver gang de passerer en hund, sånn i tilfelle hunden vil "leke". Anonymkode: a4924...907 Jeg er ingen hundeeier, men ja. Jeg har ansvaret for mitt eget barn. Hund er et dyr, og kan reagere som sådan. Så jeg er forsiktig når jeg går forbi hunder. Lærer også at man ikke skal løpe foran hund ol. Anonymkode: 51702...d69 41
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Begge parter må passe på. Jeg slipper aldri min hund bort til fremmede barn, men jeg kan ikke kontrollere om fremmede barn kommer bort til min hund! Anonymkode: 61569...e36 34
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 20. oktober 2021 Vel... ja? Du vokter jo barna mot alt mulig annet, som f.eks. biler og elsparkesykler, så hvorfor ikke også hunder? Det betyr ikke at ikke hundeeiere, bilister og elsparkesyklister OGSÅ har ansvar, men ting kan skje, og man må være oppmerksom på farer som kan oppstå. Anonymkode: 28409...2e4 59
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Selvsagt må du passe på, som for alt annet. Man passer seg for biler selv om de ikke har lov til å kjøre på deg. Man går kun på grønn mann, selv om bilene må stoppe for deg uansett. På samme måte kan man lære barn at man skal være varsom mot hunder man ikke kjenner. Anonymkode: f57fb...e15 25
Leo Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 Ja, det er nok lurt og jeg er svært takknemlig hvis du kan gjøre det. Jeg har alltid min hund i bånd og passer på at den er godt utenfor rekkevidde når vi møter noen på veien enten det er barn eller voksne, men jeg har også flere ganger opplevd at det plutselig dukker opp små barn som skal "leke" med eller uten foreldrenes godkjennelse. Jeg er også smertelig klar over at hvis hunden da så mye som hopper opp på dette barnet så er han, i hvert fall i følge enkelte foreldre, farlig. Enda verre er det hvis hunden prøver å forsvare seg mot dette som plutselig kaster seg over den bakfra og glefser. Da er den i hvert fall farlig og veien til avliving er kort. Spesielt hvis glefsingen fører til at barnet får et risp i huden for da er det plutselig et bitt. 33
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 Foreldre passer på sine barn, i slike situasjoner akkurat som i andre potensielt skumle situasjoner. Hundeeiere passer på sin hund. Sånn. Anonymkode: dbd07...fb0 23
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg er ingen hundeeier, men ja. Jeg har ansvaret for mitt eget barn. Hund er et dyr, og kan reagere som sådan. Så jeg er forsiktig når jeg går forbi hunder. Lærer også at man ikke skal løpe foran hund ol. Anonymkode: 51702...d69 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Begge parter må passe på. Jeg slipper aldri min hund bort til fremmede barn, men jeg kan ikke kontrollere om fremmede barn kommer bort til min hund! Anonymkode: 61569...e36 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vel... ja? Du vokter jo barna mot alt mulig annet, som f.eks. biler og elsparkesykler, så hvorfor ikke også hunder? Det betyr ikke at ikke hundeeiere, bilister og elsparkesyklister OGSÅ har ansvar, men ting kan skje, og man må være oppmerksom på farer som kan oppstå. Anonymkode: 28409...2e4 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Selvsagt må du passe på, som for alt annet. Man passer seg for biler selv om de ikke har lov til å kjøre på deg. Man går kun på grønn mann, selv om bilene må stoppe for deg uansett. På samme måte kan man lære barn at man skal være varsom mot hunder man ikke kjenner. Anonymkode: f57fb...e15 Leo skrev (3 minutter siden): Ja, det er nok lurt og jeg er svært takknemlig hvis du kan gjøre det. Jeg har alltid min hund i bånd og passer på at den er godt utenfor rekkevidde når vi møter noen på veien enten det er barn eller voksne, men jeg har også flere ganger opplevd at det plutselig dukker opp små barn som skal "leke" med eller uten foreldrenes godkjennelse. Jeg er også smertelig klar over at hvis hunden da så mye som hopper opp på dette barnet så er han, i hvert fall i følge enkelte foreldre, farlig. Enda verre er det hvis hunden prøver å forsvare seg mot dette som plutselig kaster seg over den bakfra og glefser. Da er den i hvert fall farlig og veien til avliving er kort. Spesielt hvis glefsingen fører til at barnet får et risp i huden for da er det plutselig et bitt. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldre passer på sine barn, i slike situasjoner akkurat som i andre potensielt skumle situasjoner. Hundeeiere passer på sin hund. Sånn. Anonymkode: dbd07...fb0 Dere misforstår, det er ikke snakk om generell overvåkenhet for eventuelle farer. Poenget er at hundeierne mener at HVIS hunden angriper og biter barnet så er det FORELDERENS skyld. Ref. den andre tråden. Anonymkode: a4924...907 17
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 Som hundeeier setter jeg også pris på at foreldre lærer barn å spørre meg før de klapper hunden min. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger det kommer barn løpende og skal klappe, og de er uforsiktige og faktisk slår hunden på hodet. Har også opplevd noen ganger at barn kommer løpende for å slå hunden. Foreldre sier "den hunden kan du klappe!" og sender dem mot meg. Nei, barn får verken klappe eller slå hunden. For reagerer han med så mye som et knurr på det, er det tydelig fra den andre tråden at folk vil kreve dødsdom på stedet. Anonymkode: f57fb...e15 17
Gjest rabrabara Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vel... ja? Du vokter jo barna mot alt mulig annet, som f.eks. biler og elsparkesykler, så hvorfor ikke også hunder? Det betyr ikke at ikke hundeeiere, bilister og elsparkesyklister OGSÅ har ansvar, men ting kan skje, og man må være oppmerksom på farer som kan oppstå. Anonymkode: 28409...2e4 Elsparkere og bilister HAR ansvaret hvis de er uaktsomme. Det samme gjelder hundeeiere. Med mindre du sender ungen ut i vegen eller sykkelfeltet. Eller ungen til en hund. Det er i lovens øyne.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er ingen hundeeier, men ja. Jeg har ansvaret for mitt eget barn. Hund er et dyr, og kan reagere som sådan. Så jeg er forsiktig når jeg går forbi hunder. Lærer også at man ikke skal løpe foran hund ol. Anonymkode: 51702...d69 Enig. Begge parter har like mye ansvar. Men det er en god grunn til at jeg sier nei til så og si alle som vil hilse. "Kan jeg klappe hunden"? Nei. "Kan jeg hilse på"? Nei. Hvorfor det? Jo, fordi jeg kjenner ikke folka. Jeg vet ikke om de er typen som sier "hei lille duttebuttefine, kom her!' i fullstendig ekstase, men reagerer med "få avlivet det villdyret!!" Når hunden min blir gira å hopper opp. Så for meg er det enklere å holde helt avstand fra alt og alle. Men da må selvsagt også andre holde avstand til meg. Og et barn tenker ikke nødvendigvis på at de ikke bør tilnærme seg hunden, så det tryggeste er at foreldrene holder barna på avstand. Anonymkode: 6c35f...bdb 21
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Begge parter har like mye ansvar. Men det er en god grunn til at jeg sier nei til så og si alle som vil hilse. "Kan jeg klappe hunden"? Nei. "Kan jeg hilse på"? Nei. Hvorfor det? Jo, fordi jeg kjenner ikke folka. Jeg vet ikke om de er typen som sier "hei lille duttebuttefine, kom her!' i fullstendig ekstase, men reagerer med "få avlivet det villdyret!!" Når hunden min blir gira å hopper opp. Så for meg er det enklere å holde helt avstand fra alt og alle. Men da må selvsagt også andre holde avstand til meg. Og et barn tenker ikke nødvendigvis på at de ikke bør tilnærme seg hunden, så det tryggeste er at foreldrene holder barna på avstand. Anonymkode: 6c35f...bdb Akkurat. Og samtidig får ikke mine barn nødvendigvis hilse på fremmede hunder til tross for at eier sier "han er så snill atte!" fordi folk er ikke alltid flinke nok til å lese egen hund. Anonymkode: 61569...e36 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #13 Skrevet 20. oktober 2021 Aldri har jeg sett biler eller sparkesykler kjøre etter barn for å leke med dem, eller angripe dem, i motsetning til hunder. Hundeeiere som ikke respekterer at ikke alle liker hunder er like egoistiske som folk som røyker forran offentlige innganger. Oppfører seg som unger med fingrene oppi ansiktet ditt som sier at "lufta er fri for alle". Anonymkode: e89c2...6ba 15
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Aldri har jeg sett biler eller sparkesykler kjøre etter barn for å leke med dem, eller angripe dem, i motsetning til hunder. Hundeeiere som ikke respekterer at ikke alle liker hunder er like egoistiske som folk som røyker forran offentlige innganger. Oppfører seg som unger med fingrene oppi ansiktet ditt som sier at "lufta er fri for alle". Anonymkode: e89c2...6ba Jeg har aldri sett en hund angripe et barn. Jeg vet at alle ikke liker hunder. Alt jeg ønsker meg er gjensidig aktsomhet, og at barn ikke kommer bort og slår hunden min. Anonymkode: f57fb...e15 12
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #15 Skrevet 20. oktober 2021 rabrabara skrev (23 minutter siden): Elsparkere og bilister HAR ansvaret hvis de er uaktsomme. Det samme gjelder hundeeiere. Med mindre du sender ungen ut i vegen eller sykkelfeltet. Eller ungen til en hund. Det er i lovens øyne. Ja, det samme har bilister hvis de kjører på deg når du går ute på en mørk landevei på høsten uten refleks. Likevel er det lurt å være aktsom og bruke refleks når man er fotgjenger. Det hjelper ikke at andre har ansvaret når du først blir skadd. Anonymkode: 28409...2e4 21
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #16 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dere misforstår, det er ikke snakk om generell overvåkenhet for eventuelle farer. Poenget er at hundeierne mener at HVIS hunden angriper og biter barnet så er det FORELDERENS skyld. Ref. den andre tråden. Anonymkode: a4924...907 Hvorfor kan du ikke ta den diskusjonen i den tråden? Uansett, generelt sett - det KAN være forelderens skyld - helt avhengig av situasjonen. Jeg ga for øvrig opp å lese den andre tråden på side fire eller fem - da tok hysteriet av. Anonymkode: 28409...2e4 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #17 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har aldri sett en hund angripe et barn. Jeg vet at alle ikke liker hunder. Alt jeg ønsker meg er gjensidig aktsomhet, og at barn ikke kommer bort og slår hunden min. Anonymkode: f57fb...e15 Aldri sett eller hørt om? Hørt om kjøretøy som angriper? Nå er det jo slik at hunder er dyr og kan angripe. Uansett hvor glad du er i dyret ditt, så kan den skade et menneske. Det er støtt og stadig nyheter om hunder som angriper. Ifølge den andre tråden gjelder dette hunder som angriper uprovosert, der foreldrene passer på at barn ikke går bort til fremmed hund. Jeg er helt enig med deg at foreldre skal passe på at ungene ikke går bort til fremmede hunder. Det finnes selvsagt foreldre som ikke bryr seg også. Hvis ungen slår hunden din har du all rett til å stramme opp foreldrene. Anonymkode: e89c2...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #18 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig. Begge parter har like mye ansvar. Men det er en god grunn til at jeg sier nei til så og si alle som vil hilse. "Kan jeg klappe hunden"? Nei. "Kan jeg hilse på"? Nei. Hvorfor det? Jo, fordi jeg kjenner ikke folka. Jeg vet ikke om de er typen som sier "hei lille duttebuttefine, kom her!' i fullstendig ekstase, men reagerer med "få avlivet det villdyret!!" Når hunden min blir gira å hopper opp. Så for meg er det enklere å holde helt avstand fra alt og alle. Men da må selvsagt også andre holde avstand til meg. Og et barn tenker ikke nødvendigvis på at de ikke bør tilnærme seg hunden, så det tryggeste er at foreldrene holder barna på avstand. Anonymkode: 6c35f...bdb Bra sagt! Jeg sier nesten alltid nei til/går kjapt vekk fra folk som vil hilse på hunden min. Kun kjente naboer får lov å hilse. Han er ikke aggressiv, men er veldig glad i andre mennesker og er super sosial. Dette betyr en del hopping, gjerne med åpen munn, som kan av noen tolkes som aggressivt. Barn får aldri klappe han fordi…ja, som du selv skriver, det skal ganske lite til før noen krever avliving. Det er altfor få folk som forstår at en hund er et dyr, og vi må respektere dens animalske atferd, på samme måte som hundeeiere må respektere forbipasserende. Anonymkode: 8da6a...50a 13
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #19 Skrevet 20. oktober 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Aldri sett eller hørt om? Hørt om kjøretøy som angriper? Nå er det jo slik at hunder er dyr og kan angripe. Uansett hvor glad du er i dyret ditt, så kan den skade et menneske. Det er støtt og stadig nyheter om hunder som angriper. Ifølge den andre tråden gjelder dette hunder som angriper uprovosert, der foreldrene passer på at barn ikke går bort til fremmed hund. Jeg er helt enig med deg at foreldre skal passe på at ungene ikke går bort til fremmede hunder. Det finnes selvsagt foreldre som ikke bryr seg også. Hvis ungen slår hunden din har du all rett til å stramme opp foreldrene. Anonymkode: e89c2...6ba Nei, jeg har aldri sett en hund løpe etter et barn for å angripe. Jeg har sett trafikkulykker der det juridisk var førerens feil, men hadde vært unngått med refleks. Felles aktsomhet hadde vært fint 😊 Anonymkode: f57fb...e15 8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #20 Skrevet 20. oktober 2021 Som mor er det min oppgave å lære barna at de ikke skal gå bort til fremmede hunder. Samtidig, hvis en hund kommer bort til meg og barnet mitt passer jeg alltid på å plassere meg mellom barnet og hunden. Da kan jeg raskt gripe inn dersom hunden blir aggressiv, eller bare mer ivrig enn barnet mitt liker. Det gjør det også lettere å stoppe barnet dersom jeg ser at hunden får nok. Jeg forventer at hundeeiere passer på hundene sine, men jeg stoler aldri på en fremmed hund. Anonymkode: 102f1...8ee 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå