Gå til innhold

Kan kristne snakke om sex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høysangen 4:5 N78BM

Dine bryster er lik to rådyrkalver, lik gasellens tvillinger som beiter mellom liljer.

Bibelsiden 

 

Anonymkode: 554c9...804

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høysangen 4:5 N78BM

Dine bryster er lik to rådyrkalver, lik gasellens tvillinger som beiter mellom liljer.

Bibelsiden 

 

Anonymkode: 554c9...804

🤮🤮🤮Er det grisepresten Gelius som er på farten igjen?

Anonymkode: 4ee68...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🤮🤮🤮Er det grisepresten Gelius som er på farten igjen?

Anonymkode: 4ee68...c9f

Har du lest boka?

Anonymkode: 4799e...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du lest boka?

Anonymkode: 4799e...a8f

Tenker du på Salomos høysang, eller pervoprestens bok? Sistnevnte har jeg ikke lest, men hørte noen smakebiter fra den på Dax18 for noen år siden. Creepy fyr.

Anonymkode: 4ee68...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenker du på Salomos høysang, eller pervoprestens bok? Sistnevnte har jeg ikke lest, men hørte noen smakebiter fra den på Dax18 for noen år siden. Creepy fyr.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Tipper de mente bibelen, perm til perm. De færreste kristne har vel det, av en eller annen grunn 🤷

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tenker du på Salomos høysang, eller pervoprestens bok? Sistnevnte har jeg ikke lest, men hørte noen smakebiter fra den på Dax18 for noen år siden. Creepy fyr.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Prestens egen bok som du siterte. 

Anonymkode: 4799e...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ærlige oppfatning av det jeg finner om sex i Bibelen er at det er noe av det flotteste Gud har skapt, men også noe av det som lett misbrukes. Voldtekter, incest, skam, undertrykkelse og sånt ødelegger utrolig mye - og har gjort det for mange fra tidenes begynnelse. Men sex kan også være vakkert. At to personer blir ett og smelter sammen, kan være fantastisk godt og fint. Vi er egentlig utrolig genialt lagd med tanke på nytelse, synes jeg. 

Jeg hørte en kristen sexolog kalle pålen for et ingeniørmessig mesterverk. Og jeg kunne ikke vært mer enig. Klitoris og skjeden er ikke mindre imponerende. Tusenvis av nerveceller i klitoris og en skjede som kan føles trang og likevel utvide seg for å få et barn gjennom. Genialt. Og alle mulighetene! Bortsett fra noen få apearter, er menneskene de eneste som kan ha sex ansikt til ansikt og i massevis av andre stillinger. Og at vi har så mange erogene soner som kan gi nytelse på utallige måter. Fantastisk! Jeg tror at Gud har oppfunnet menneskene og gjort alt dette mulig. 

Så, ja, selvsagt snakker jeg om sex. Kjenner faktisk at det er vanskelig å la være. 🤗

(Jeg har forresten lest Bibelen perm til perm. Flere ganger. Vi finnes. 😁)

Endret av Fioljenta
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Prestens egen bok som du siterte. 

Anonymkode: 4799e...a8f

I stand corrected.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dustete skrev (59 minutter siden):

Nei kristne må be til Jesus under sex enten om tillatelse, velsignelse, eller tilgivelse for akten som utføres.

Det der er som brukernavnet ditt: dustete. Det står faktisk i en av Paulus' brev at man ikke skal holde seg unna hverandre, så når man er gift, skal man egentlig ha sex hver dag (men hvem orker det?)

Anonymkode: f574b...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det mange som får skadet seksualiteten sin av kristen forkynnelse i oppveksten. Purity culture, størst problem og mest snakket om i USA men det er betydelig problem her også. Ikke minst fordi det importeres mye kristenkultur fra USA i form av forkynnelse, litteratur, etc. Unge som skammer seg over å kjenne seksuell tiltrekning og følelser. Skammer seg over å onanere, osv. Faktisk er det noen kvinner som utvikler vaginisme fordi de undertrykker denne delen av seg selv. Så skal de plutselig "slå på" seksualiteten etter at de har giftet seg, men så kan det vise seg at det ikke er så lett når en har gjemt det bort så lenge.

Anonymkode: 9d7a4...b6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da kan dere bare glemme å kalle dere kristne - bare tomme fraser og uforpliktende pjatt.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Eeh, nei, det er ikke tomme ord og uforpliktende pjatt! Alle som tror på Gud og Jesus kan kalle seg kristne! Man trenger ikke å følge bibelen slavisk for å ha en kristen tro!

Jeg er kristen, men jeg f.eks både hater min far og banner uten problem!

Anonymkode: 4b997...370

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle som tror på Gud og Jesus kan kalle seg kristne! Man trenger ikke å følge bibelen slavisk for å ha en kristen tro!

Nettopp. Da blir det jo rimelig innholdstomt.Omtrent som en regndans.

Anonymkode: 4ee68...c9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.... Det finnes så klart ekstremistiske eksempler (som det er i alle samlinger). Men de fleste av oss vil du ikke se på som noe annet enn et vanlig menneske. Vi gjør alle de samme tingene som deg, snakker om de samme tingene som deg og ingen av oss har troen vår tatovert i panna. Min personlige tro er min. Ikke misjonerer jeg, ikke ser jeg ned på andre som ikke er kristne og ikke lever vi slavisk etter noe som ble skrevet i en annen tid. Det gjør ikke presten min en gang. Mye av det opprinnelige budskap er "lost in translation" etterhvert. Men det som står igjen for meg er kjærlighet, respekt og troen på det gode. Tryggheten om at det er en større plan, at noen passer på og at noen er glad i meg. Og samtidig vet jeg at mennesket fikk fri vilje, og Gud kan ikke forhindre alt det vonde. For det er det mennesker som velger å gjøre mot andre mennesker. Får jeg en kniv kan jeg enten kutte opp mat, eller ta et liv. Jeg velger å bruke den til mat 😉

Anonymkode: 51960...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da kan dere bare glemme å kalle dere kristne - bare tomme fraser og uforpliktende pjatt.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Man er kristen hvis man tror at Jesus døde på korset og stod opp igjen - ikke hvis man venter med sex til ekteskapet. Det er ikke et kriterium.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (26 minutter siden):

Man er kristen hvis man tror at Jesus døde på korset og stod opp igjen - ikke hvis man venter med sex til ekteskapet. Det er ikke et kriterium.

Ok, da skjønner jeg hvorfor så mange «kristne» er så selvopptatte og moralsk frynsete. Her er det bare å svire og hore på. Og sosial rettferdighet og solidaritet er bare ord.

Anonymkode: 4ee68...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er mitt inntrykk også. Hadde det vært noenlunde samsvar mellom liv og lære, ville selvsagt sex vært en helt perifer ting og noe man snakket lite om. Utenfor ekteskapet skulle det jo ha vært helt uaktuelt. Men alt for mange av dem er særdeles falske og dobbeltmoralske - både når det kommer til seksualitet og andre livsområder.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Sier ikke at dette ikke stemmer for noen, det gjør det nok, men:

1. Kristne har veldig ulike tolkninger i forhold til hva som er godt å gjøre og ikke

2. Selv om man prøver er det så og si umulig for et menneske å leve perfekt. Kristne har sine moralske system, det samme har andre, men det er klart man vil komme til å gjøre feil. 

3. Kristne kan også tvile i perioder, og i de periodene ikke føle at det de før mente var rett er det lenger. Dermed kan man oppføre seg annerledes en periode, før man kanskje kjenner mer på det moralske i forhold til troen igjen.

Poenget er at religion, etikk og moral er sammensatte greier, og at jeg tror enkelte har litt lett for å dømme religiøse hardere enn andre, fordi de har en moralsk overbevisning som er litt mer synlig enn andres. 

Anonymkode: 2230d...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men da kan dere bare glemme å kalle dere kristne - bare tomme fraser og uforpliktende pjatt.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Jeg er kristen, men dersom det ikke passer din definisjon av en kristen gjør ikke det meg noe. Det som derimot gjør meg noe er at du forsøker å bestemme eller belære oss i hva vi skal kalle oss selv. Jeg kaller meg kristen fordi jeg mener jeg er det selv. 

Anonymkode: 2230d...4e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ikke alle skapt i guds lys...? 😘

Om kroppen er skapt slik at man kan motta nytelse, om man har en fungerende hjerne, talens evne, så hvorfor skulle en ikke kunne snakke om det? Fortielse har riktignok muliggjort mange overgrep i Herrens navn men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er mitt inntrykk også. Hadde det vært noenlunde samsvar mellom liv og lære, ville selvsagt sex vært en helt perifer ting og noe man snakket lite om. Utenfor ekteskapet skulle det jo ha vært helt uaktuelt. Men alt for mange av dem er særdeles falske og dobbeltmoralske - både når det kommer til seksualitet og andre livsområder.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Det er ikke min erfaring. De er mennesker som alle andre og har samme lyster som alle andre. Det å være Kristen er ikke det samme som å være perfekt. Det handler om å gjøre sitt beste. Ingen klarer å være perfekt eller leve uten synd. Var jo derfor Jesus kom til jorden og tok på seg alle synder for menneskene.

Anonymkode: 2230e...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...