Gå til innhold

Kan kristne snakke om sex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er kristen, men dersom det ikke passer din definisjon av en kristen gjør ikke det meg noe. Det som derimot gjør meg noe er at du forsøker å bestemme eller belære oss i hva vi skal kalle oss selv. Jeg kaller meg kristen fordi jeg mener jeg er det selv. 

Anonymkode: 2230d...4e6

Det er ikke slik språket fungerer. Jeg kan ikke kalle geita for hest bare fordi jeg mener det - da ville språket ha kollapset. Ellers: Det å være kristen har tradisjonelt gitt folk moralsk kredibilitet nettopp fordi en kristen forventes å være forpliktet av kristen lære og etikk. Dersom de kristne står fritt til å droppe de elementene av den kristne etikken som man synes det blir for slitsomt å etterleve, har ordet «kristen» ikke lenger noen betydning eller funksjon. Du må gjerne kalle deg kristen, men det er ikke mer meningsfullt enn å kalle seg wqcti.

Anonymkode: 4ee68...c9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke slik språket fungerer. Jeg kan ikke kalle geita for hest bare fordi jeg mener det - da ville språket ha kollapset. Ellers: Det å være kristen har tradisjonelt gitt folk moralsk kredibilitet nettopp fordi en kristen forventes å være forpliktet av kristen lære og etikk. Dersom de kristne står fritt til å droppe de elementene av den kristne etikken som man synes det blir for slitsomt å etterleve, har ordet «kristen» ikke lenger noen betydning eller funksjon. Du må gjerne kalle deg kristen, men det er ikke mer meningsfullt enn å kalle seg wqcti.

Anonymkode: 4ee68...c9f

For noe tull. Det å være kristen innebærer en tro på at Jesus er Guds sønn, at han døde for våre synder og overvant døden. Selv om Bibelen er inspirert av Gud, så er den skrevet av mennesker og farget av datidens syn på ting. Paulus sier feks at kvinner skal tie i forsamlinger. De mytologiske beretningene er likeledes farget av datidens kunnskap og forståelse av verden og må ikke forstås bokstavelig.

Ingen mennesker klarer å leve fullstendig i henhold til Jesu budskap. Enten lyver vi, er misunnelige, tenker stygt om andre, har sex utenfor ekteskap, stjeler osv. Ikke et eneste menneske på denne jord klarer å etterleve den kristne moral. 

Det betyr likevel ikke at vi samtidig kan anerkjenne viktigheten av den kristne etikk og moral. Jeg forstår viktigheten av sex innenfor ekteskapet, fordi sex kan medføre graviditet og uten forpliktelse kan konsekvensen bli et barn som ikke vokser opp med sine foreldre, noe som selvfølgelig ikke er et ideal. Likevel har jeg sex utenfor ekteskap, fordi jeg elsker sex og har tilgang på prevensjon. Jeg ønsker ikke å vente med sex til vi er gift, samtidig som jeg ser hva den kristne etikk bunner i og anerkjenner dens verdi. Uønskede graviditeter, utroskap, abort osv har ført til utrolig mye lidelse og er selvfølgelig ikke noe vi skal etterstrebe.

 

Anonymkode: 8ff64...6c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke slik språket fungerer. Jeg kan ikke kalle geita for hest bare fordi jeg mener det - da ville språket ha kollapset. Ellers: Det å være kristen har tradisjonelt gitt folk moralsk kredibilitet nettopp fordi en kristen forventes å være forpliktet av kristen lære og etikk. Dersom de kristne står fritt til å droppe de elementene av den kristne etikken som man synes det blir for slitsomt å etterleve, har ordet «kristen» ikke lenger noen betydning eller funksjon. Du må gjerne kalle deg kristen, men det er ikke mer meningsfullt enn å kalle seg wqcti.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Da tolker jeg jo at kristne ikke kan snakke sex, men kun starte en plass uten ord. 

TS

Anonymkode: 4799e...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan. Helt ærlig, jeg tror kristne MÅ snakke om sex fordi det er en big deal for dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Føler mange har blitt presset i et hjørne og ikke  tillatt at sine egne følelser fikk frigjøre seg på normal måte. 

Anonymkode: 4799e...a8f

Tenker det samme. Mange kristne ungdommer er så forvirret om synd at de bare automatisk antar at alt som føles godt er synd. Sånn for sikkerhets skyld.

Anonymkode: a598b...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr likevel ikke at vi samtidig kan anerkjenne viktigheten av den kristne etikk og moral. Jeg forstår viktigheten av sex innenfor ekteskapet, fordi sex kan medføre graviditet og uten forpliktelse kan konsekvensen bli et barn som ikke vokser opp med sine foreldre, noe som selvfølgelig ikke er et ideal. Likevel har jeg sex utenfor ekteskap, fordi jeg elsker sex og har tilgang på prevensjon. Jeg ønsker ikke å vente med sex til vi er gift, samtidig som jeg ser hva den kristne etikk bunner i og anerkjenner dens verdi. Uønskede graviditeter, utroskap, abort osv har ført til utrolig mye lidelse og er selvfølgelig ikke noe vi skal etterstrebe.

Det er mange kristne som ikke følger den kristne etikk og moral, jo de etterstreber det så godt de klarer. Mange av disse er ofte liberale kristne som ikke tar hele bibelen budskap på alvor. Ekteskapet kom jo ikke inn i Bibelen på et definert tidspunkt. Ekteskapet er kommet til senere som en seremoni, og nevnes i NT blant annet. Når to mennesker har sex blir de et! Slik ser jeg det ut i fra Bibelen. Den som da bryter denne pakten uten grunner som står beskrevet i Bibelen er den som står ansvarlig for det. Utroskap er en grunn, at noen forlater sin "ektefelle" er en annen grunn. Da er den andre fri. Derfor venter jeg lenge med sex i et forhold til jeg ser at vi passer sammen, at det er kjærlighet der og intensjonen er at det skal vare livet ut. Men jeg har jo ikke kontroll over den andre part! Når den velger å forlate så er det faktisk denne personen sitt ansvar og vilje som har tatt den avgjørelsen så lenge ikke jeg har oppført med slik at jeg har støtt henne vekk.

 Er man gift og blir skilt på grunn av utroskap så er man fri blant annet. Når man så er langt ute i livet finner man ingen andre som ikke har hatt et forhold. Det er da viktig at man ikke begår hor med noen som skiller seg fordi de ikke "gadd" mer og forlot sin ektefelle. Det er i alle fall tanker jeg har med meg når jeg søker en partner. Ingen er perfekte og ingen er uten synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For noe tull. Det å være kristen innebærer en tro på at Jesus er Guds sønn, at han døde for våre synder og overvant døden. Selv om Bibelen er inspirert av Gud, så er den skrevet av mennesker og farget av datidens syn på ting. Paulus sier feks at kvinner skal tie i forsamlinger. De mytologiske beretningene er likeledes farget av datidens kunnskap og forståelse av verden og må ikke forstås bokstavelig.

Ingen mennesker klarer å leve fullstendig i henhold til Jesu budskap. Enten lyver vi, er misunnelige, tenker stygt om andre, har sex utenfor ekteskap, stjeler osv. Ikke et eneste menneske på denne jord klarer å etterleve den kristne moral. 

Det betyr likevel ikke at vi samtidig kan anerkjenne viktigheten av den kristne etikk og moral. Jeg forstår viktigheten av sex innenfor ekteskapet, fordi sex kan medføre graviditet og uten forpliktelse kan konsekvensen bli et barn som ikke vokser opp med sine foreldre, noe som selvfølgelig ikke er et ideal. Likevel har jeg sex utenfor ekteskap, fordi jeg elsker sex og har tilgang på prevensjon. Jeg ønsker ikke å vente med sex til vi er gift, samtidig som jeg ser hva den kristne etikk bunner i og anerkjenner dens verdi. Uønskede graviditeter, utroskap, abort osv har ført til utrolig mye lidelse og er selvfølgelig ikke noe vi skal etterstrebe.

 

Anonymkode: 8ff64...6c9

Sånne som deg fremstår som overfladiske opportunister, som ønsker å ri på to hester. Den som kaller seg kristen har selvsagt en særlig plikt til å etterleve kjerneverdier i den kristne moral. Det er menneskelig å feile, men man skal definitivt være innstilt på å forsake en hel del fristelser for å leve et kristent liv. Hvis du tror at du - i tråd med utbredt nyliberalistisk moralsyn - bare kan velge og vrake, og plukke de deler som det ikke koster noe å etterleve (fx disse obskure trosgreiene), forstår du ikke hva det vil si å være kristen. Og nei: det er selvsagt ikke opp til deg å definere hva det betyr.

Anonymkode: 4ee68...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånne som deg fremstår som overfladiske opportunister, som ønsker å ri på to hester. Den som kaller seg kristen har selvsagt en særlig plikt til å etterleve kjerneverdier i den kristne moral. Det er menneskelig å feile, men man skal definitivt være innstilt på å forsake en hel del fristelser for å leve et kristent liv. Hvis du tror at du - i tråd med utbredt nyliberalistisk moralsyn - bare kan velge og vrake, og plukke de deler som det ikke koster noe å etterleve (fx disse obskure trosgreiene), forstår du ikke hva det vil si å være kristen. Og nei: det er selvsagt ikke opp til deg å definere hva det betyr.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Så du sier kristne som snakker om sex synder mot Gud? 

Anonymkode: 4799e...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du sier kristne som snakker om sex synder mot Gud? 

Anonymkode: 4799e...a8f

Nei.

Anonymkode: 4ee68...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 17.31):

Etter min mening: ingenting av substans. Men for de kristne står det jo en hel del om sex før ekteskapet, utroskap, begjær av andres partnere, sex i forplantningens tjeneste; dvs avstandstaken til pervers, «avsporet» sex som analsex og andre parafilier. Det står også noe ganske eksplisitt om homofili, så vidt jeg husker. I det hele tatt mye sprøyt, men man kan ikke samtidig være kristne og bare forholde seg til de deler av læren man måtte like.

Hvis Bibelen kan snakke om sex, kan vel kristne snakke om sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan vi. Men det er ikke et tema som vi snakker særlig om i venninneflokken 😅 Det hender, men er ikke akkurat det som er fokus. Men det er heller ikke tabu. Tror det er ganske naturlig greie for de fleste av oss. 

Jeg hadde ikke sex før jeg giftet meg; og det har heller ikke flesteparten av mine venner som er kristne. Min beste venninne hadde sex før ekteskapet, men de sluttet da de ble kristne som 19-åringer og ventet da med sex til de giftet seg. 

Anonymkode: 8544d...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Er av det inntrykket at om du er hedning eller kristen så er seksualdriften der uansett.

Finnes mange som skammer seg unødvendig. 

Anonymkode: 4799e...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (3 timer siden):

Hvis Bibelen kan snakke om sex, kan vel kristne snakke om sex?

En kjent prest skrev tilmed en bok om sex! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes mange som skammer seg unødvendig. 

Anonymkode: 4799e...a8f

Det har du helt rett i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For noe tull. Det å være kristen innebærer en tro på at Jesus er Guds sønn, at han døde for våre synder og overvant døden. Selv om Bibelen er inspirert av Gud, så er den skrevet av mennesker og farget av datidens syn på ting. Paulus sier feks at kvinner skal tie i forsamlinger. De mytologiske beretningene er likeledes farget av datidens kunnskap og forståelse av verden og må ikke forstås bokstavelig.

Ingen mennesker klarer å leve fullstendig i henhold til Jesu budskap. Enten lyver vi, er misunnelige, tenker stygt om andre, har sex utenfor ekteskap, stjeler osv. Ikke et eneste menneske på denne jord klarer å etterleve den kristne moral. 

Det betyr likevel ikke at vi samtidig kan anerkjenne viktigheten av den kristne etikk og moral. Jeg forstår viktigheten av sex innenfor ekteskapet, fordi sex kan medføre graviditet og uten forpliktelse kan konsekvensen bli et barn som ikke vokser opp med sine foreldre, noe som selvfølgelig ikke er et ideal. Likevel har jeg sex utenfor ekteskap, fordi jeg elsker sex og har tilgang på prevensjon. Jeg ønsker ikke å vente med sex til vi er gift, samtidig som jeg ser hva den kristne etikk bunner i og anerkjenner dens verdi. Uønskede graviditeter, utroskap, abort osv har ført til utrolig mye lidelse og er selvfølgelig ikke noe vi skal etterstrebe.

 

Anonymkode: 8ff64...6c9

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (På 16.10.2021 den 20.47):

Man er kristen hvis man tror at Jesus døde på korset og stod opp igjen - ikke hvis man venter med sex til ekteskapet. Det er ikke et kriterium.

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 17.14):

Men da kan dere bare glemme å kalle dere kristne - bare tomme fraser og uforpliktende pjatt.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Hvorfor det? Nå er ikke jeg kristen, ognnår ikke så mye til overs for religion generelt fordi det som oftest bare brukes som en unnskyldning for å være et dårligere og mer forutinntatt menneske enn man kunne vært, men jo mer ortodokse religiøse folk er jo dårligere kristne er de som regel. Å ikke holde kyskhets løftet må vell være av de mindre graverende bruddene og absolutt ikke avgjørende for hvorvidt man anses som kristen eller ikke. 

 

Jeg mener, de mest kristne av de alle driver jo å voldtar smågutter i  kirka i hopetall.  

Bibelen sier at man ikke skal dømme andre, og dømmer man andre, la oss si kvinnelige prester som jo har vært et hett tema i det siste, så skal man selv dømmes etter det man dømmer andre for. Så tvert man ikke passer sine egne saker og dømmer noen andre for de valg da måtte ha gjort så har man dømt seg selv til å straffes utifra samme synd. Det ryker jo bortimot alle som sier de er kristne med en gang. Deretter står det også at man skal følge loven som gjelder der man er, likevel har kirken bedrevet det motsatte. Osv, religion er bare det folk tror det er fordi det er sånn de har lært det.  For ikke å snakke om at det er så mange motsetninger om man ser på teologien at det er ikke mulig å følge 100%. Men spør du meg så er hovedpunktene at man skal være allrighte mennesker med omtanke for andre enn seg selv.  Og i alle tilfeller så er vell det det som betyr noe, Ikke hvem man har sex med eller om man snakker om sex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (17 timer siden):

Hvorfor det? Nå er ikke jeg kristen, ognnår ikke så mye til overs for religion generelt fordi det som oftest bare brukes som en unnskyldning for å være et dårligere og mer forutinntatt menneske enn man kunne vært, men jo mer ortodokse religiøse folk er jo dårligere kristne er de som regel. Å ikke holde kyskhets løftet må vell være av de mindre graverende bruddene og absolutt ikke avgjørende for hvorvidt man anses som kristen eller ikke. 

 

Jeg mener, de mest kristne av de alle driver jo å voldtar smågutter i  kirka i hopetall.  

Bibelen sier at man ikke skal dømme andre, og dømmer man andre, la oss si kvinnelige prester som jo har vært et hett tema i det siste, så skal man selv dømmes etter det man dømmer andre for. Så tvert man ikke passer sine egne saker og dømmer noen andre for de valg da måtte ha gjort så har man dømt seg selv til å straffes utifra samme synd. Det ryker jo bortimot alle som sier de er kristne med en gang. Deretter står det også at man skal følge loven som gjelder der man er, likevel har kirken bedrevet det motsatte. Osv, religion er bare det folk tror det er fordi det er sånn de har lært det.  For ikke å snakke om at det er så mange motsetninger om man ser på teologien at det er ikke mulig å følge 100%. Men spør du meg så er hovedpunktene at man skal være allrighte mennesker med omtanke for andre enn seg selv.  Og i alle tilfeller så er vell det det som betyr noe, Ikke hvem man har sex med eller om man snakker om sex.

Det er nettopp denne nyliberalistiske relativiseringen og markedstilpasningen av bibelen og kristendommen som gjør hele greia til tomme og uforpliktende fraser. Ikke rart at kirken er i ferd med å smuldre helt bort - den er blitt alt for utvannet til å kunne ha noen funksjon som kilde til livsmening.

Anonymkode: 4ee68...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...