Gå til innhold

Naboer som uttaler seg om siktede i Kongsberg-tragedien


Vera

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Vera said:

Jeg mener heller ikke at det skal være en unnskyldning for det de har gjort - men en forklaring! 
Og forklaringen må tas til etterretning av samfunnet - for det er ekstremt mange som ikke får hjelp innen psykiatri - og som ender som tikkende bomber. 
Det er temmelig forskrudd at man ender opp med å få all hjelp man behøver - om man begår så jævlige ting som dette. Mens andre pasienter som ber på knærne etter hjelp - ikke får det. 
 

Hvert menneske har et tålepunkt, eller et bristepunkt om du vil. Når dette punktet nås - da kan grenser viskes ut. Dette er desperate mennesker - ofte mennesker som har kommet så langt at de ikke lenger selv ser hvor syke de er. 
Jeg mener feks i Breiviks sak - det er mange som har blod på hendene sine der..men det glattes over, og ingen forandring blir gjort - nettopp fordi vi henger oss opp i feil ting. 
Det finnes mange Breiviker der ute..de blir ikke fanget opp - for vi har ikke et fungerende helsevesen for psykisk syke mennesker. 
Jeg skulle ønske politikerne feks hadde baller nok til å si at helsevesenet ikke er godt nok..først da forandringen starte. Men vi velger å fokusere på feil ting. 

Enig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke man skal legge så mye i at han er konvertitt. Dette er en psykisk syk person som ikke tenker rasjonelt. Han er nok ikke egentlig religiøs. Han har sikkert sittet alene på internett og kokt sitt eget hode igjennom ekstreme tanker og ideer. At han sier han er muslim tror jeg bare er tilfeldig. Han kunne sikkert likegodt vært incel, nazist, radikal kristen, ateist.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blackflame said:

Tror ikke man skal legge så mye i at han er konvertitt. Dette er en psykisk syk person som ikke tenker rasjonelt. Han er nok ikke egentlig religiøs. Han har sikkert sittet alene på internett og kokt sitt eget hode igjennom ekstreme tanker og ideer. At han sier han er muslim tror jeg bare er tilfeldig. Han kunne sikkert likegodt vært incel, nazist, radikal kristen, ateist.

Helt enig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackflame skrev (3 minutter siden):

Tror ikke man skal legge så mye i at han er konvertitt. Dette er en psykisk syk person som ikke tenker rasjonelt. Han er nok ikke egentlig religiøs. Han har sikkert sittet alene på internett og kokt sitt eget hode igjennom ekstreme tanker og ideer. At han sier han er muslim tror jeg bare er tilfeldig. Han kunne sikkert likegodt vært incel, nazist, radikal kristen, ateist.

Vel man kan si akkurat det samme om ABB og Manshaus.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackflame skrev (2 minutter siden):

Tror ikke man skal legge så mye i at han er konvertitt. Dette er en psykisk syk person som ikke tenker rasjonelt. Han er nok ikke egentlig religiøs. Han har sikkert sittet alene på internett og kokt sitt eget hode igjennom ekstreme tanker og ideer. At han sier han er muslim tror jeg bare er tilfeldig. Han kunne sikkert likegodt vært incel, nazist, radikal kristen, ateist.

Istemmer. Jeg tror heller ikke dette på et dypere plan er religiøst motivert. Jeg tror gm er psykisk syk, men at han har funnet et slags legitimeringsgrunnlag i religionen. Nok en gang har helsevesenet sviktet, eller vi bør kanskje si politikere og deres prioriteringer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Agnesjenta said:

Vel man kan si akkurat det samme om ABB og Manshaus.

Manshaus ja kanskje. ABB nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og brudd på rommets retningslinjer samt svar til dette. Lomvi, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2021 at 11:49 AM, Agnesjenta40 said:

Mer en EN gang da.

Hvorfor er det så vanvittig kjør nå ift å bortforklare at han er muslim?

Hvordan er dekningen i media/debatten her på KK i denne saken kontra ABB/Manshaus? Der var det om å gjøre at de IKKE var psykisk syke men gi alle "høyreekstreme" skylden for radikaliseringen. Ingen kunne uttale at de omtrent likte samme pålegg på skiva som ABB uten omtrent å bli stemplet som medskyldig i ugjerningene.

Hvorfor ikke samme debatt om islam?

Sann er det med Wokefest 2021.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackflame skrev (På 15.10.2021 den 13.16):

Manshaus ja kanskje. ABB nei.

Jeg vil i aller høyeste grad si ABB også. Det er virkelig ikke normalt å tro at man er leder i sin egen Knights templar orden, og de første sakkyndige påpekte mange ting ved ABB som virkelig ikke henger på greip.

Når det er sagt, utilregnelig, tilregnelig, frisk, psykisk syk: Når man utfører sånne groteske handlinger som disse, så burde de vært fjernet fra jordens overflate. Det er temmelig provoserende å lese om hvilken Playstation disse terroristene får bruke i fengselet, eller hva slags mat de ikke liker. Kan ikke sette meg inn i hvor belastende dette må være for de pårørende til ofrene, som har fått ødelagt livene sine for alltid.

Så må man ta tak i tikkende bomber FØR de eksploderer. Det burde ikke være en menneskerett å være livsfarlig.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil i aller høyeste grad si ABB også. Det er virkelig ikke normalt å tro at man er leder i sin egen Knights templar orden, og de første sakkyndige påpekte mange ting ved ABB som virkelig ikke henger på greip.

Når det er sagt, utilregnelig, tilregnelig, frisk, psykisk syk: Når man utfører sånne groteske handlinger som disse, så burde de vært fjernet fra jordens overflate. Det er temmelig provoserende å lese om hvilken Playstation disse terroristene får bruke i fengselet, eller hva slags mat de ikke liker. Kan ikke sette meg inn i hvor belastende dette må være for de pårørende til ofrene, som har fått ødelagt livene sine for alltid.

Så må man ta tak i tikkende bomber FØR de eksploderer. Det burde ikke være en menneskerett å være livsfarlig.

 

Enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Callisto83 said:

Jeg vil i aller høyeste grad si ABB også. Det er virkelig ikke normalt å tro at man er leder i sin egen Knights templar orden, og de første sakkyndige påpekte mange ting ved ABB som virkelig ikke henger på greip.

Når det er sagt, utilregnelig, tilregnelig, frisk, psykisk syk: Når man utfører sånne groteske handlinger som disse, så burde de vært fjernet fra jordens overflate. Det er temmelig provoserende å lese om hvilken Playstation disse terroristene får bruke i fengselet, eller hva slags mat de ikke liker. Kan ikke sette meg inn i hvor belastende dette må være for de pårørende til ofrene, som har fått ødelagt livene sine for alltid.

Så må man ta tak i tikkende bomber FØR de eksploderer. Det burde ikke være en menneskerett å være livsfarlig.

 

Ikke alt hos ABB henger på greip, det er sant. Det imidlertid mange som støtter hans politiske ideer. Mange flere enn hva folk tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbæra skrev (På 15.10.2021 den 12.14):

Om han er muslim, kristen, mørk eller lys har ingenting å si. Hovedsaken er at han er syk, veldig syk. 

 

Syns det er spesielt at disse jentene valgte å oppsøke sin gamle bolig nå. De ønsket nok litt oppmerksomhet. 

Jeg tror ikke det er hovedsaken.

Jeg tror hovedsaken er at han ønsket  å jakte på og drepe mennesker. Det finnes mange andre rundt omkring med tilsvarende lyster. Dette ønsket har ingenting med religion eller sykdom å gjøre, rent bortsett fra at sykdommen kan brukes til ansvarsfraskrivelse. En annen sak er at en konvertitt kan få muligheten til å bli med i IS eller Al Qaida, slik Bastian Vasques gjorde, og dermed kan gjøre menneskejakthobbien til yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (22 minutter siden):

Jeg tror ikke det er hovedsaken.

Jeg tror hovedsaken er at han ønsket  å jakte på og drepe mennesker. Det finnes mange andre rundt omkring med tilsvarende lyster. Dette ønsket har ingenting med religion eller sykdom å gjøre, rent bortsett fra at sykdommen kan brukes til ansvarsfraskrivelse. En annen sak er at en konvertitt kan få muligheten til å bli med i IS eller Al Qaida, slik Bastian Vasques gjorde, og dermed kan gjøre menneskejakthobbien til yrke.

Hvorfor ville han det da? Jo, psykisk syk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbæra skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ville han det da? Jo, psykisk syk. 

Hvorfor liker noen å gå på jakt og skyte rådyr?

Hvorfor liker noen å dra ut i krigen?

Hvorfor liker noen å pine kattunger?

Hvorfor liker noen å slåss?

Hvorfor liker noen å mobbe?

Hvorfor liker noen å jakte på og drepe mennesker?

Jeg tror ikke det nødvendigvis har med psykisk sykdom å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, I Grosny said:

Hvorfor liker noen å gå på jakt og skyte rådyr?

Hvorfor liker noen å dra ut i krigen?

1. Det er jo lov da om en har tatt jegerprøven og har våpenlisens  osv.

2. Fordi de må forsvare landet og innbyggere, jeg tror nok ingen oppegående mennesker liker og dra ut I krig, men jobber man I forsvaret så må man det når det ikke er andre løsninger. 

3 hours ago, I Grosny said:

Hvorfor liker noen å pine kattunger?

Hvorfor liker noen å slåss?

Hvorfor liker noen å mobbe?

Hvorfor liker noen å jakte på og drepe mennesker?

Jeg tror ikke det nødvendigvis har med psykisk sykdom å gjøre.

Jo som regel er det det. Ingen "friske  mennesker piner kattunger.

Og ingen friske mennesker liker og jakte på og drepe mennesker.

Og ingen friske oppegående mennesker liker og går rundt OG mobber andre 

Og ingen friske mennesker liker og gå rundt og slåss.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

amourerah skrev (9 timer siden):

1. Det er jo lov da om en har tatt jegerprøven og har våpenlisens  osv.

2. Fordi de må forsvare landet og innbyggere, jeg tror nok ingen oppegående mennesker liker og dra ut I krig, men jobber man I forsvaret så må man det når det ikke er andre løsninger. 

Jo som regel er det det. Ingen "friske  mennesker piner kattunger.

Og ingen friske mennesker liker og jakte på og drepe mennesker.

Og ingen friske oppegående mennesker liker og går rundt OG mobber andre 

Og ingen friske mennesker liker og gå rundt og slåss.

 

Hva er frisk? Hvis det er fravær av diagnose så er mange av de ovennevnte "friske". Mennesket er i utgangspunktet et rovdyr, eller egentlig en alt-eter. Drepe og slåss er noe mennesket har holdt på med siden før steinalderen.  Buemannen ville drepe og slåss. Det alene holder ikke til noen diagnose. Han ga blaffen i konsekvensene. Det holder heller ikke til noen diagnose. Allikevel, han hadde kanskje en diagnose, men vi kan ikke legge skylda på diagnosen. Det var buemannens eget valg å gå på menneskejakt. 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han dømmes utilregnelig i gjerningsøyeblikket, lavere kognitive evner, ikke konvertitt på ordentlig men konvertitt som endel av et alvorlig sykdomsforløp. Tenker han kanskje har en underliggende psykotisk/schizofreni diagnose i tillegg til lave evner med trekk i retning av personlighetsforstyrrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, I Grosny said:

Hva er frisk?

Vet du ikke hva psykisk syk er og hva oppegående  er??

Endret av amourerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media elsker jo å intervjue naboer, fordi de egentlig ikke har noe å skrive om. Hadde jeg vært nabo, hadde jeg avstått fra å uttale meg. Men enkelte gjør jo hva som helst for å komme i avisen eller på TV. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...