Gå til innhold

Naboer som uttaler seg om siktede i Kongsberg-tragedien


Vera

Anbefalte innlegg

amourerah skrev (8 timer siden):

Vet du ikke hva psykisk syk er og hva oppegående  er??

Det er mange målestokker på det. Men "psykisk syk" betyr vel at man har en slik diagnose. Det er massevis av mobbere og kattepinere som ikke har noen diagnose, og som er oppegående og ser helt alright ut. De kan til og med være hyggelige og sjarmerende.

Det jeg prøver å få fram er at buemannens drapsraid var hans eget valg, helt uavhengig  av om han hadde noen psykisk sykdom, og at massevis av folk som han deler diagnose med er snille og skikkelige folk som aldri kommer til å skade noen.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, I Grosny said:

Det jeg prøver å få fram er at buemannens drapsraid var hans eget valg, helt uavhengig  av om han hadde noen psykisk sykdom, og at massevis av folk som han deler diagnose med er snille og skikkelige folk som aldri kommer til å skade noen.

Og de vi andre prøver og få frem er at gm I kongsberg er psykisk syk det er tilogmed bekreftet. at han er mentalt ustabil og intet annet en det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 timer siden):

Det jeg prøver å få fram er at buemannens drapsraid var hans eget valg, helt uavhengig  av om han hadde noen psykisk sykdom, og at massevis av folk som han deler diagnose med er snille og skikkelige folk som aldri kommer til å skade noen.

Psykisk sykdom treffer og oppleves ulikt. Det er vanlig at enkelte reagerer når en person er utilregnlig ved at hen feks er paranoid schizofreni, "for jeg har samme lidelsen og vet godt hva jeg gjør". Men det er ikke slik det fungerer. En litt teit sammenliging er å kritisere en for å bli kjørt til akuttmottaket etter en bilulykke fordi en selv kun slapp unna med legevakt og et plaster i sin egen ulykke. 

En alvorlig psykisk sykdom gjør at man ikke har et valg. Det er ikke en stemme man veiee frem og tilbake om en skal høre på. Det er noe som påvirker kjemien i hjernen i så stor grad at man ikke har en sjans til å vurdere troverdigheten i det man ser - litt som at du ikke veier frem og tilbake om fargen blå eksisterer eller ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (6 timer siden):

Og de vi andre prøver og få frem er at gm I kongsberg er psykisk syk det er tilogmed bekreftet. at han er mentalt ustabil og intet annet en det. 

Det er mye mer, ikke minst dårlig moral. Egoistisk drittsekk.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (12 minutter siden):

Psykisk sykdom treffer og oppleves ulikt. Det er vanlig at enkelte reagerer når en person er utilregnlig ved at hen feks er paranoid schizofreni, "for jeg har samme lidelsen og vet godt hva jeg gjør". Men det er ikke slik det fungerer. En litt teit sammenliging er å kritisere en for å bli kjørt til akuttmottaket etter en bilulykke fordi en selv kun slapp unna med legevakt og et plaster i sin egen ulykke. 

En alvorlig psykisk sykdom gjør at man ikke har et valg. Det er ikke en stemme man veiee frem og tilbake om en skal høre på. Det er noe som påvirker kjemien i hjernen i så stor grad at man ikke har en sjans til å vurdere troverdigheten i det man ser - litt som at du ikke veier frem og tilbake om fargen blå eksisterer eller ikke. 

Kan du vise til forskning som underbygger at man ikke har noe valg? Og kan vi vite at buemannen hadde nettopp denne "ikke-ha-noe-valg"sykdommen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (24 minutter siden):

Det er mye mer, ikke minst dårlig moral. Egoistisk drittsekk.

Godt sagt. Det er et viktig poeng faktisk, morderen er ikke bare gæern, han er en gæern drittsekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, I Grosny said:

Det er mye mer, ikke minst dårlig moral. Egoistisk drittsekk.

Ja men en person som går rundt og dreper andre og liker og pine katter osv er syk I hodet. Og bare si at det er paga dårlig moral blir feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (1 minutt siden):

?

Jeg vet det er feil å prøve å sette seg i en annen posters hode, men antar det I Grosny mente var noe slikt som at gjerningsmannen valgte å drepe masse mennesker for å få utløp for de sinnssyke følelsene sine og at dette var et bevisst, egoistisk valg.

Jeg er veldig usikker på om en person som har hatt psykoser i årevis (han må da være schizo?) er i stand til å ta et så bevisst valg, men hvis han er det, så er "egoistisk drittsekk" en grei beskrivelse i mine øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (2 minutter siden):

Ja men en person som går rundt og dreper andre og liker og pine katter osv er syk I hodet. Og bare si at det er paga dårlig moral blir feil.

Noen ellers oppegående mennesker liker å pine dyr, plage mennesker, osv. Selv kaller jeg disse menneskene onde, selv om jeg vet det er et uvitenskapelig begrep. Men de psykologiske begrepene forandres så ofte at det nesten føles teit å bruke dem...er psykopat korrekt beskrivelse i år, eller anti-social disorder? Da sier jeg heller bare "ond", mener selvfølgelig ikke objektivt ond, da snakker vi uansett teologi...

I dette tilfellet er vel gjerningsmannen først og fremst fullstendig sprø, men han kan jo være drittsekk i tillegg. Nå sier jo folk som kjenner han at han var snill før han ble gal, da, men.

En person som myrder folk er uansett en drittsekk etter mitt syn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Entern said:

En person som myrder folk er uansett en drittsekk etter mitt syn.

Ja det er jeg enig I. Så lenge det ikke er selvforsvar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Entern said:

Jeg vet det er feil å prøve å sette seg i en annen posters

Ja I hverfall når man bare skriver "egoistisk drittsekk"🙄😬 

Det er lov og være uenig uten og gå til angrep.

Endret av amourerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (Akkurat nå):

Ja det er jeg enig I. Så lenge det ikke er selvforsvar.

Helt enig med deg. 😊

Selvforsvar (inkludert å beskytte andre, spesielt barn osv.) er riktig synes jeg. Men ellers er drap aldri riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Vera skrev (På 14.10.2021 den 19.48):

Men det er litt merkelig å være rasistisk mot en mørkhudet - om man er muslim. 

Hvorfor det? Muslim er da ikke synonymt med mørkhudet? 

 

Entern skrev (På 14.10.2021 den 19.53):

Hvorfor det? Arabere, berbere, iranere og andre regner seg som hvite, og araberne spesielt har alltid vært rasistiske mot svarte.

🙌

Agnesjenta40 skrev (På 15.10.2021 den 11.49):

Mer en EN gang da.

Hvorfor er det så vanvittig kjør nå ift å bortforklare at han er muslim?

Hvordan er dekningen i media/debatten her på KK i denne saken kontra ABB/Manshaus? Der var det om å gjøre at de IKKE var psykisk syke men gi alle "høyreekstreme" skylden for radikaliseringen. Ingen kunne uttale at de omtrent likte samme pålegg på skiva som ABB uten omtrent å bli stemplet som medskyldig i ugjerningene.

Hvorfor ikke samme debatt om islam?

Helt merkelig.

 

Blackflame skrev (På 18.10.2021 den 13.01):

Ikke alt hos ABB henger på greip, det er sant. Det imidlertid mange som støtter hans politiske ideer. Mange flere enn hva folk tror.

Men å støtte en politisk ide er ikke det samme som å støtte handlingene. Hvis jeg går ut og dreper folk fordi jeg vil ha billigere strømpriser, betyr ikke det at alle som ønsker billigere strømpriser er medskyldige. Det er dette som er så rart med en gang en muslim gjør noe i religionens navn - da er det enkeltpersonen som er slem, handlingen har egentlig ingenting med religionen å gjøre, og alle andre som egentlig mener det samme som terroristen er helt uskyldige. Men hvis noen er enig med noe Breivik sa, da settes de med en gang i samme bås som ham. Makes no sense… De politiske holdningene til Breivik var jo ikke problemet. At han tydde til vold for å poengtere meningene sine var problemet. For hadde det vært en venstreekstrem som angrep og drepte nesten hundre FRP-ungdommer hadde vel det vært like grusomt? Eller…?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (1 minutt siden):

Ja I hverfall når man bare skriver "egoistisk drittsekk"🙄😬 

Det er lov og være uenig uten og gå til angrep.

Det var meg selv jeg angrep da, siden det var jeg som prøvde å "gå inn i hodet" på I Grosny :)

Ikke noe feil i det hele tatt på din reaksjon på I Grosnys post. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, I Grosny said:

Det er mye mer, ikke minst dårlig moral. Egoistisk drittsekk.

Det er bekreftet at han er syk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet for avsporinger og brukerdebatt. Etter gjentatte ryddinger stenges tråden. Lomvi, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...