Gå til innhold

Naboer som uttaler seg om siktede i Kongsberg-tragedien


Vera

Anbefalte innlegg

Naboene beskriver siktede som en..ikke akkurat hyggelig og imøtekommende nabo. Gitt de opplysningene som har kommet frem de siste timene, virker det som siktede har alvorlige psykiske lidelser..men, så biter jeg meg merke i en ting; Den ene naboen beskriver siktede som rasistisk. 

«Hersi sier at den siktede har oppført seg rasistisk mot henne.
– Han har sagt til meg at det lukter brent. «Har du sett den svarte pinnen som ligger der?»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v5nwMV/tidligere-nabo-om-siktede-knurret-paa-oss
 

Jentene i artikkelen sier at de var naboer med siktede frem til for 2 uker siden..

Jeg blir litt sånn..hæ? Rasistisk? Er ikke dette en konvertitt? 

Det er som kjent, også publisert en video hvor siktede snakker. Han sier:

«Hei. Jeg er en budbringer. Jeg kommer med en advarsel. Er det virkelig det her det det dere vil? Og til alle som har lyst til å gjøre opp for seg selv, så er tiden inne. Bær vitne til at jeg er muslim, sier han blant annet.»

https://www.nettavisen.no/nyheter/her-er-terrorist-espen-andersen-brathens-advarsel/s/12-95-3424190678

Hva er det egentlig som foregår her? Han sier han er en budbringer, som kommer med en advarsel.  
Advarsel på hva og til hvem? 
Videre sier han «Er det virkelig det her dere vil?»   
Hva er det vi vil? Hvem er vi? 

Det er jo ikke lov å spekulere..men man begynner jo unektelig å tenke litt. 
En rasistisk konvertitt? 
Som har en advarsel, og som spør om det er dette vi virkelig vil..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har disse jentene vært ute i media to runder etter hendelsen med sine historier, så kanskje man skal være litt mer kritisk til alt som kommer frem av naboer, bekjente, tilfeldige personer og hvermannsen. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (Akkurat nå):

Nå har disse jentene vært ute i media to runder etter hendelsen med sine historier, så kanskje man skal være litt mer kritisk til alt som kommer frem av naboer, bekjente, tilfeldige personer og hvermannsen. 

Det er så sin sak. Artikkelen ligger på forsiden av en landets største aviser. 
Og grunnen til at jeg finner det interessant er at naboen beskriver siktede som rasistisk..det stemmer ikke helt overens med en som har konvertert til islam. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en alvorlig syk, rasistisk, religiøs og sint mann? Politiet har vel ikke konkludert med motiv enda, så det kan jo være "ideologien" er så kaotisk og forvirende at han bare var sint på alle.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (Akkurat nå):

Det er så sin sak. Artikkelen ligger på forsiden av en landets største aviser. 
Og grunnen til at jeg finner det interessant er at naboen beskriver siktede som rasistisk..det stemmer ikke helt overens med en som har konvertert til islam. 

Hvorfor kan ikke muslimer være rasister? de er jo bare  mennesker med feil som alle andre.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

venom31 skrev (1 minutt siden):

Synes at det usmakelig av naboer å uttale seg om noe i slike hendelser.

Ja det er jeg helt enig i.

Men nå var ikke det essensen i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (Akkurat nå):

Det er så sin sak. Artikkelen ligger på forsiden av en landets største aviser. 
Og grunnen til at jeg finner det interessant er at naboen beskriver siktede som rasistisk..det stemmer ikke helt overens med en som har konvertert til islam. 

Selvsagt gjør det det, det er den største nyhetssaken vi har akkurat nå. Men det gjør det ikke mindre kritikkverdig å drive slik journalistikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan ikke muslimer være rasister? de er jo bare  mennesker med feil som alle andre.

Men det er litt merkelig å være rasistisk mot en mørkhudet - om man er muslim. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er en konvertitt så kan han sterkt mislike andre mørkhudede om de ikke etterlever koranen og følger muslimske lover og regler. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

panzerpølsa skrev (1 minutt siden):

Selvsagt gjør det det, det er den største nyhetssaken vi har akkurat nå. Men det gjør det ikke mindre kritikkverdig å drive slik journalistikk. 

Du får lage et innlegg om kritikkverdig journalistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (Akkurat nå):

Du får lage et innlegg om kritikkverdig journalistikk.

Det jeg prøver å si, er at hva tilfeldige mennesker kommer med når det gjelder informasjon og ting som skal ha blitt sagt/gjort, er ikke det nødvendigvis alltid sannheten. Mange slenger seg på slikt fordi det er dramatisk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (4 minutter siden):

Det er så sin sak. Artikkelen ligger på forsiden av en landets største aviser. 
Og grunnen til at jeg finner det interessant er at naboen beskriver siktede som rasistisk..det stemmer ikke helt overens med en som har konvertert til islam. 

Masse rasistiske muslimer 🤷‍♂️

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen

Han har konvertert til en drøy form for islamisme vil jeg tro. Slik som IS. De respekterer ikke at deres egne borgere lever som i vesten for da lever de i synd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hvorfor skulle ikke en konvertert muslim kunne være rasistisk? 

Innlegget ditt får det til å høres ut som at at alle andre raser enn hvit er de samme. Mennesker fra Midtøsten er ikke det samme som menneske med afrikansk opprinnelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (Akkurat nå):

Om han er en konvertitt så kan han sterkt mislike andre mørkhudede om de ikke etterlever koranen og følger muslimske lover og regler. 

Ja det er sant..jeg reagerer bare på ordlyden i utsagnene..

 «det lukter brent. «Har du sett den svarte pinnen som ligger der?» 

Det vitner vel mer om forakt for hudfargen og ikke levemåten..

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vera skrev (1 minutt siden):

Men det er litt merkelig å være rasistisk mot en mørkhudet - om man er muslim. 

Hvorfor det? Ikke noe mer merkelig å være rasistisk mot dem med annen hudfarge enn en selv og være kristen. Er vel det samme hvilken religion man bekjenner seg til, både kristendom og islam er fra midtøsten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasister kommer i alle farger og er he

Vera skrev (3 minutter siden):

Men det er litt merkelig å være rasistisk mot en mørkhudet - om man er muslim. 

Hvorfor det? Både rasister og muslimer kommer i alle farger og psykisk sykdom kan ramme alle helt uavhengig av både hudfarge og religion. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 minutter siden):

Men det er litt merkelig å være rasistisk mot en mørkhudet - om man er muslim. 

Hvorfor det? Arabere, berbere, iranere og andre regner seg som hvite, og araberne spesielt har alltid vært rasistiske mot svarte.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...