Gå til innhold

Hvor stor andel ultraprossesert mat har dere i kosten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser veldig lite ultraprossesert mat. Har fått mye bedre helse etter at jeg la om kostholdet. Fokuserer ikke på kalorier, men på hvilken næring maten har. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30-40% vil jeg tro. Det ultraprossesert er godteri, is, tacoskjell/lefser/saus, kjøttboller, div melke erstatninger (melkeprotein allergi i familien), sweet chili saus og andre sånne type asiatiske sauser hvertfall. 
 

Usikker på om kjøttdeig er UP, men i så fall det også. 

Anonymkode: 73628...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Logisk tenking. 

Anonymkode: 9340b...ed4

Jeg syns ikke det er opplagt i det hele tatt. I linken i hovedinnlegget står det 

Eksempler på slike produkter er søte og salte kjeks, iskrem, brus, energidrikker, margarin, kaker og kakemikser, boller, posesupper og andre poseretter, nudler, potetgull, pommes frites, energibarer, søtede frokostblandinger, frossenpizza, pølser, «nuggets» og andre lignende produkter laget av rester fra fisk og kjøtt, hamburger- og pølsebrød, morsmelkerstatning og godteri.

Det høres umiddelbart urimelig ut at dette skulle utgjøre over halvparten av kostholdet til folk. Inkluderer man vanlig brød og pasta og kjøttdeig f.eks. blir det mer sannsynlig, men det er uklart om dette faktisk regnes som ultraprossesert, i motsetning til bare prossesert.

Jeg ønsker med bare en forklaring på hvor tallet 60 % kommer fra.

Anonymkode: c7ddf...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TheCatLady said:

Det er forskjell på prosessert og ultraprosessert mat og det er usannsynlig for de fleste å ikke spise prosessert mat i det hele tatt. Det er den ultraprosesserte maten man bør redusere mest av siden som det står i linken så er det "søte og salte kjeks, iskrem, brus, energidrikker, margarin, kaker og kakemikser, boller, posesupper og andre poseretter, nudler, potetgull, pommes frites, energibarer, søtede frokostblandinger, frossenpizza, pølser, «nuggets» og andre lignende produkter laget av rester fra fisk og kjøtt, hamburger- og pølsebrød, morsmelkerstatning og godteri."

Av de matvarene som nevnes her, er det bare nuggets og lignende "resteprodukter" jeg kjøper tre-fire ganger i måneden. Pga. helsa må jeg spise så rent som mulig, og det metter på en helt annen måte enn sånne kjappe ferdigmatgreier.

Anonymkode: 33d7d...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

30-40% vil jeg tro. Det ultraprossesert er godteri, is, tacoskjell/lefser/saus, kjøttboller, div melke erstatninger (melkeprotein allergi i familien), sweet chili saus og andre sånne type asiatiske sauser hvertfall. 
 

Usikker på om kjøttdeig er UP, men i så fall det også. 

Anonymkode: 73628...caa

Kjøttdeig er ikke ultraprossesert, man kan jo se at kjøttdeig er kjøtt.

Har lært at når man spiser mat som er ingredienser så et det lite prossesert/råvarer, mens mat som har ingredienser er ofte ultraprossesert. 

Og når man kan identifisere og se hva det man spiser er, så er det lite sannsynlig at det et ultraprossesert. Feks. mel og sukker er ultraprosseserte matvarer, man har ingen mulighet til å se hvordan råvaren så ut i utgangspunktet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns ikke det er opplagt i det hele tatt. I linken i hovedinnlegget står det 

Eksempler på slike produkter er søte og salte kjeks, iskrem, brus, energidrikker, margarin, kaker og kakemikser, boller, posesupper og andre poseretter, nudler, potetgull, pommes frites, energibarer, søtede frokostblandinger, frossenpizza, pølser, «nuggets» og andre lignende produkter laget av rester fra fisk og kjøtt, hamburger- og pølsebrød, morsmelkerstatning og godteri.

Det høres umiddelbart urimelig ut at dette skulle utgjøre over halvparten av kostholdet til folk. Inkluderer man vanlig brød og pasta og kjøttdeig f.eks. blir det mer sannsynlig, men det er uklart om dette faktisk regnes som ultraprossesert, i motsetning til bare prossesert.

Jeg ønsker med bare en forklaring på hvor tallet 60 % kommer fra.

Anonymkode: c7ddf...37c

Pasta er ultraprossesert. Kjøttdeig er minimalt prossesert. 

Endret av LadyGrey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke det er opplagt i det hele tatt. I linken i hovedinnlegget står det 

Eksempler på slike produkter er søte og salte kjeks, iskrem, brus, energidrikker, margarin, kaker og kakemikser, boller, posesupper og andre poseretter, nudler, potetgull, pommes frites, energibarer, søtede frokostblandinger, frossenpizza, pølser, «nuggets» og andre lignende produkter laget av rester fra fisk og kjøtt, hamburger- og pølsebrød, morsmelkerstatning og godteri.

Det høres umiddelbart urimelig ut at dette skulle utgjøre over halvparten av kostholdet til folk. Inkluderer man vanlig brød og pasta og kjøttdeig f.eks. blir det mer sannsynlig, men det er uklart om dette faktisk regnes som ultraprossesert, i motsetning til bare prossesert.

Jeg ønsker med bare en forklaring på hvor tallet 60 % kommer fra.

Anonymkode: c7ddf...37c

Du lurte på om det var kroner eller inntak,og det sier seg selv at det er inntak. Tallet har de nok fått fra undersøkelser som alt annet

Anonymkode: 9340b...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på definisjonen, bruker jo en del pasta, tørket ris, hermetikk osv.  Om du mener ultraprosessert er det ca 1 gang per uke for å spare tid. Er veganer og lager  mine egne pålegg, baker brød og lager middag med ferske råvarer og belgfrukter.

Anonymkode: 12c98...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nok en del prosessert mat ja, lite ultraprossesert. Er normalvektig / slank.

Det jeg spiser hver dag av prosesserte varer er mager kesam, sukrin, lettbrus, energidrikk uten sukker, proteinbar bønner, ofte ferdig stekt kjøtt (salatkylling eller smårettskinke) og fiskekaker. 
 

Sjeldnere spiser jeg popcorn, mørk sjokolade, nøtter, lettis, proteinpulver og proteinpannekaker.

Anonymkode: 185bb...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72

Vi spiser VegMe sine «kjøtt»boller en gang i uka til spagetti, de er jo suuuper prosesserte. Egentlig søppelmat delux.
 

Utover det plantemelk og yoghurt, og div pålegg. Middag lager vi 90% av tiden fra bunnen av med linser eller bønner som proteinkilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer an på definisjonen, bruker jo en del pasta, tørket ris, hermetikk osv.  Om du mener ultraprosessert er det ca 1 gang per uke for å spare tid. Er veganer og lager  mine egne pålegg, baker brød og lager middag med ferske råvarer og belgfrukter.

Anonymkode: 12c98...bcd

Hvilke pålegg lager du? Føler pålegg er det største problemet her i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intens googling måtte til, men jeg fant faktisk kilden. Det er snakk om andel av antall matvarer, ikke andel av kalorier eller pris. Her er den: https://www.cambridge.org/core/journals/public-health-nutrition/article/div-classtitleultra-processed-food-purchases-in-norway-a-quantitative-study-on-a-representative-sample-of-food-retailersdiv/8943098833F02E18FCD4379174E2C7E4

Anonymkode: c7ddf...37c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og vanlig brød, frokostblandinger og fiskekaker og sånn er inkludert som ultraprossesert i studien. 

Anonymkode: c7ddf...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Og vanlig brød, frokostblandinger og fiskekaker og sånn er inkludert som ultraprossesert i studien. 

Anonymkode: c7ddf...37c

Men her vil det være forskjell på produkter. Ikke alle brød eller alle fiskekaker er ultraprosesserte. Mange som ikke greier skillet mellom prosessert og ultraprosessert. Syns det er vanskelig selv altså, men det er jo ikke sunt å degradere kostholdet sitt til å være mer ultraprosessert enn det faktisk er. 

I dag har jeg ikke spist så mye ultraprossesert. Krydderblandinga på lunsjen er up. Så har jeg drukket en caprisonne. Og jeg spiser ikke så veldig sunn eller råvarebasert mat egentlig, men ultraprosessert mat utgjør ikke en veldig stor del av kostholdet til hverdags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (7 minutter siden):

Men her vil det være forskjell på produkter. Ikke alle brød eller alle fiskekaker er ultraprosesserte. Mange som ikke greier skillet mellom prosessert og ultraprosessert. Syns det er vanskelig selv altså, men det er jo ikke sunt å degradere kostholdet sitt til å være mer ultraprosessert enn det faktisk er. 

I dag har jeg ikke spist så mye ultraprossesert. Krydderblandinga på lunsjen er up. Så har jeg drukket en caprisonne. Og jeg spiser ikke så veldig sunn eller råvarebasert mat egentlig, men ultraprosessert mat utgjør ikke en veldig stor del av kostholdet til hverdags. 

Det er sikkert forskjell på hvor bra produktene er, jeg bare refererte hva som ble brukt i den studien, og der var altså alle typer brød og fiskekaker registrert som ultraprossesert.

Hvordan de regnet pasta klarte jeg ikke å finne ut. Det var ikke en egen kategori og må ha gått under enten "Grains" (prossesert) eller "breads" (ultraprossesert).

Anonymkode: c7ddf...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Intens googling måtte til, men jeg fant faktisk kilden. Det er snakk om andel av antall matvarer, ikke andel av kalorier eller pris. Her er den: https://www.cambridge.org/core/journals/public-health-nutrition/article/div-classtitleultra-processed-food-purchases-in-norway-a-quantitative-study-on-a-representative-sample-of-food-retailersdiv/8943098833F02E18FCD4379174E2C7E4

Anonymkode: c7ddf...37c

Intens googling. Jeg fant det på sek og har lagd kilde høyre opp

Anonymkode: 9340b...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamilla25 skrev (4 timer siden):

Hvilke pålegg lager du? Føler pålegg er det største problemet her i huset. 

Vi rullerer på pålegg ca annenhver uke så har ikke alt i huset samtidig 

Hummus uten olje. Varier med vanlig hummus,rødbete hummus,søtpotet hummus,gulrot hummus,persille hummus chili hummus osv

Nøttesmør

Chiasyltetøy (uten søtning )

Gresskarsmør 

https://www.vegetarbloggen.no/2012/02/12/bonnepalegg-med-gul-paprika/

https://www.vegetarbloggen.no/2017/05/18/cashewpalegg-med-urter/  Bruker vann,eller hjemmelaget plantemelk

https://www.vegetarbloggen.no/2011/09/17/eplesyltetoy-med-chili-og-ingefaer/
 

http://www.veganmisjonen.com/2016/03/besk-i-kjkkenstudio-vi-lager-bonderups.html?m=1

http://www.veganmisjonen.com/2012/10/oppskrift-mandelpalegg-rkt.html?m=1

Avocado med svart salt

På søndager har vi scrambled tofu.

 

 

Anonymkode: 9340b...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Intens googling. Jeg fant det på sek og har lagd kilde høyre opp

Anonymkode: 9340b...ed4

Men hvorfor viste du ikke at det ikke var andel av inntak hvis du hadde lest artikkelen?

Anonymkode: c7ddf...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

0. Det er forskjell på ultraprossesert og prosessert mat da, så noe prosessert mat går det her, som ost, salami, pølser osv, men velger alltid økologisk eller andre kvalitetsvarer. Lager det meste fra bunnen, inkl leverpostei, brød, knekkebrød og middag, syltetøy og majones.

Holder oss slanke, og er omtrent aldri syke, kanskje 2-3 dager med litt snufsing i løpet av året, ingen av ungene har mer enn 1-2 dager hjemme fra skole/bhg pr år.

Føler ikke det er noe problem å spise råvarebasert og hjemmelaget, men vi bruker vel 10.000,- i mnd på mat (familie på 4), så det koster litt. Men velger heller å bruke penger på skikkelig mat enn på ny telefon eller fancy bil, og kjøper både klær og møbler brukt.

Som denne tråden viser vet ikke folk engang hva som er forskjell på prosessert og ultraprossesert mat, og min erfaring er at folk har vannvittig lite kunnskap om hva MAT egentlig er.

Når folk fortsatt går rundt og tror at kcal er relevant og at veganske erstatninger fulle av dritt man ikke kan uttale er bedre enn gressfora kjøtt, så er det ikke rart det går til helvete med folkehelsa. 🙄

Anonymkode: a9816...71a

Hvordan lager du majones selv? Eløer altså, med hvilken olje?

Anonymkode: 07e27...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...