Gå til innhold

Hvor stor andel ultraprossesert mat har dere i kosten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan lager du majones selv? Eløer altså, med hvilken olje?

Anonymkode: 07e27...775

Jeg lager selv ja, det er veldig enkelt når man kommer inn i det. :) Jeg bruker en blanding av ghee og avokadoolje, men kan også bruke extra Virgin olivenolje og kokosolje uten smak, det spørs litt hva vi har i hus. 

Her er en oppskrift, det finnes masse hvis du googler:

https://meny.no/oppskrifter/Sauser-og-dressinger/Dipper/Hjemmelaget-majones/

Ang brød så er kjøpebrød med ekstra gluten, hevemiddel, antiklumpemiddel, konsistensmiddel osv ultraprossesert, mens hjemmelaget brød er kun prosessert.

Uprossesert mat er råvarer som er helt gjenkjennelige sånn de så ut i naturen, som grønnsaker, frukt, nøtter, frø, hele korn, kjøtt, fisk egg osv.

Prosessert mat er bearbeidet, men ikke mer enn du kan gjøre selv, som ost, brød, guacamole, majones, smoothie osv. Du skal også kunne se at alle ingrediensene er råvarer (som du i teorien kan skaffe fra naturen).

Ultraprossesert mat er kun mulig å lage i fabrikker, og er tilsatt ingredienser du ikke får tak i selv, som de jeg nevnte i kjøpebrød. 

Derfor kan fiskekaker både være prosessert (inneholder fisk, salt, kanskje melk, egg og krydder), eller Ultraprossesert (tilsatt fyllmidler som stivelse, konsistensmidler som karragenan, msg for smak, osv osv).

Anonymkode: a9816...71a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvorfor viste du ikke at det ikke var andel av inntak hvis du hadde lest artikkelen?

Anonymkode: c7ddf...37c

Forstår du at innkjøp og inntak går hånd i hånd?

Anonymkode: 9340b...ed4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamilla25 skrev (17 timer siden):

Hvilke pålegg lager du? Føler pålegg er det største problemet her i huset. 

"Posteier" av bønner og tofu pluss krydder, (1 boks kidneybønner, 175 g tofu, 6 ss olje, hvitløkspulver, løkpulver, paprikapulver, mos alt), hummus, "smøreost" av nøtter. Veganmisjonen har noen oppskrifter.

Anonymkode: 12c98...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår du at innkjøp og inntak går hånd i hånd?

Anonymkode: 9340b...ed4

Eh, ja selvfølgelig, men størrelsen på forpakningene teller også. I undersøkelsen telles en sekk poteter og en 250 g potetgullpose likt, begge er en vare.

I linken i hovedinnlegget listes det opp typiske opplagt usunne langtidsholdbare matvarer som eksempler på ultraprossesert mat. Da høres det umiddelbart rart ut at dette skulle utgjøre 60 % av kostholdet til folk, og jeg begynte å lure på hvordan det var målt. (For dette får jeg høre at jeg ikke kan tenke logisk 😏)

Når jeg finner artikkelen og ser at det er snakk om 60 % av kjøpe varer (antall, ikke mengde) og at dessuten regnes alle typer butikkkjøpt brød, all yoghurt, alle typer kjøtt- og fiskekaker, burgere og så videre som ultraprossesert (ikke bare langtidsholdbare), så er det jo straks mindre merkelig.

Anonymkode: c7ddf...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Spiser plantebasert og selvom jeg som regel lager det meste fra bunn (baker rundstykker, bruker mest bønner, linser osv) så hender det at det blir kjøtterstatning en gang i mellom. Er også litt lenge mellom lunsj og middag da jeg trener rett etter jobb, da har jeg lett for å ty til en proteinbar. Føler likevel jeg stort sett spiser sunt og hjemmelaget, så alt er med god samvittighet! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh, ja selvfølgelig, men størrelsen på forpakningene teller også. I undersøkelsen telles en sekk poteter og en 250 g potetgullpose likt, begge er en vare.

I linken i hovedinnlegget listes det opp typiske opplagt usunne langtidsholdbare matvarer som eksempler på ultraprossesert mat. Da høres det umiddelbart rart ut at dette skulle utgjøre 60 % av kostholdet til folk, og jeg begynte å lure på hvordan det var målt. (For dette får jeg høre at jeg ikke kan tenke logisk 😏)

Når jeg finner artikkelen og ser at det er snakk om 60 % av kjøpe varer (antall, ikke mengde) og at dessuten regnes alle typer butikkkjøpt brød, all yoghurt, alle typer kjøtt- og fiskekaker, burgere og så videre som ultraprossesert (ikke bare langtidsholdbare), så er det jo straks mindre merkelig.

Anonymkode: c7ddf...37c

Du har helt rett, og har bare møtt en god gammeldags kverulant. Det lønner seg å forstå hvordan man leser og tolker forskningsrapporter. 

Anonymkode: 47e1c...4fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Posteier" av bønner og tofu pluss krydder, (1 boks kidneybønner, 175 g tofu, 6 ss olje, hvitløkspulver, løkpulver, paprikapulver, mos alt), hummus, "smøreost" av nøtter. Veganmisjonen har noen oppskrifter.

Anonymkode: 12c98...bcd

Olje er ultraprossert da. Da kan man jo likså godt kjøpe på butikken. Jeg la ved en del oppskrifter uten olje

Anonymkode: 9340b...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh, ja selvfølgelig, men størrelsen på forpakningene teller også. I undersøkelsen telles en sekk poteter og en 250 g potetgullpose likt, begge er en vare.

I linken i hovedinnlegget listes det opp typiske opplagt usunne langtidsholdbare matvarer som eksempler på ultraprossesert mat. Da høres det umiddelbart rart ut at dette skulle utgjøre 60 % av kostholdet til folk, og jeg begynte å lure på hvordan det var målt. (For dette får jeg høre at jeg ikke kan tenke logisk 😏)

Når jeg finner artikkelen og ser at det er snakk om 60 % av kjøpe varer (antall, ikke mengde) og at dessuten regnes alle typer butikkkjøpt brød, all yoghurt, alle typer kjøtt- og fiskekaker, burgere og så videre som ultraprossesert (ikke bare langtidsholdbare), så er det jo straks mindre merkelig.

Anonymkode: c7ddf...37c

1 pluss 1 er 2

Anonymkode: 9340b...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Olje er ultraprossert da. Da kan man jo likså godt kjøpe på butikken. Jeg la ved en del oppskrifter uten olje

Anonymkode: 9340b...ed4

Dette stemmer ikke.

Viktig å skille mellom ulike grader av prosessering.

Prosessering av mat i seg selv trenger ikke å være problematisk, det er graden av prosessering som avgjør om det ferdige produktet kan ha en plass i et balansert kosthold. Så hvordan skal man vite hva som er hva?

Prosessert mat kan deles i fire kategorier

Prosessert mat kan deles i fire hovedkategorier – kjent som NOVA-klassifiseringen. Alt etter som hvor mye prosessene endrer råvarene, hva som er tilsatt, og på hvilken måte, havner da matvarer i ulike kategorier som gjør det lettere å vite hvilke typer prosessert mat man bør unngå. Vi ser nærmere på hva industriell prosessering gjør med maten.

Kategori 1 – uprosessert og minimalt prosessert mat
Uprosessert mat er uendret fra da den ble fjernet fra naturen. Frukt, frø, blader, røtter, sopp, fisk, kjøtt og egg er eksempler på slik mat. Minimalt prosessert mat kan blant annet være renset, oppdelt, fraksjonert, tørket, malt, fermentert, kokt, stekt, pasteurisert, avkjølt eller fryst. Slike prosesser kan endre råvarens sammensetning, men det blir ikke tilsatt andre stoffer. Eksempler på slik mat er oppskårne grønnsaker, frosne bær og grønnsaker, tørket frukt, ris, korn, sammalt mel, tørkede belgvekster, nøtter, tørkede urter og krydder, melk og yoghurt naturell, kaffe, te, og egg, fisk og kjøtt i kjølt, tørket eller frossen tilstand.

Kategori 2 – prosesserte kulinariske ingredienser
Prosesserte kulinariske ingredienser er produkter som skal fasilitere produksjonen av videre matprodukter. Disse produktene lages fra uprosessert mat ved å presse, raffinere, kverne, male eller frysetørke. Eksempler er siktet mel, sukker, vegetabilske oljer og stivelse.

Kategori 3 – prosessert mat
Prosessert mat har utgangspunkt i matvarer fra kategori 1, men kan være tilsatt salt, sukker, olje og enkelte typer tilsetningsstoffer. De kan ha gjennomgått ulike matlagingsprosesser som koking, steking, og fermentering. Formålet med behandlingen er å øke holdbarheten, og å gjøre dem mer attraktive. De ferdige produktene fremstår ofte som varianter av den opprinnelige råvaren. Eksempler på slike råvarer er syltet frukt og grønnsaker, hermetisk frukt og grønnsaker, hermetisk fisk, ulike typer saltet, speket og røkt kjøtt og fisk, samt oster og brød.
Kategori 4 – ultraprosessert mat
Dette er rene industriprodukter der råvarene ofte ikke lenger er gjenkjennelige i det ferdige produktet. De består i stor grad av ekstrakter av råvarer (vegetabilske oljer og annet fett, sukker, stivelse og proteiner), samt ingredienser fremstilt i laboratorier (aromastoffer, smaksforsterkere, fargestoffer, emulgatorer, konsistensmidler, stabilisatorer og andre tilsetningsstoffer). De har ofte mange ingredienser, og mange blir fremstilt på måter som er ikke er mulige i et vanlig kjøkken. Eksempler på slike produkter er søte og salte kjeks, iskrem, brus, energidrikker, margarin, kaker og kakemikser, boller, posesupper og andre poseretter, nudler, potetgull, pommes frites, energibarer, søtede frokostblandinger, frossenpizza, pølser, «nuggets» og andre lignende produkter laget av rester fra fisk og kjøtt, hamburger- og pølsebrød, morsmelkerstatning og godteri.
 

Kan jeg spise noe prosessert mat?

Ja! Det er altså ikke slik at all prosessering gjør maten dårligere. Bygg fundamentet i kostholdet ditt på råvarer, eller bare minimalt prosesserte råvarer. Her er matens kvalitet bevart. Jo mer prosessert maten er, jo mindre bør du spise av den. Styr unna den ultraprosesserte maten, som har en ubalansert sammensetning. Det er her begrepet «tomme kalorier» kommer til sin rett. Råvarene blir spedd ut med energirike ingredienser og den opprinnelige næringsverdien fra råvarene har antatt homeopatiske nivåer i prosesseringen. I stedet får du altfor mye av det du trenger lite av – salt, sukker og fett av ernæringsmessig lav kvalitet.

Derfor skal du lese ingredienslisten

For å finne ut om maten er ultra-prosessert, må du lese ingredienslisten. Ser du ingredienser du ikke finner i en vanlig butikk? Er det mange tilsetningsstoffer og erstatninger for råvare, slik som vann og fortykningsmidler? Jo lenger liste, jo større er sannsynligheten for at dette matproduktet er ultra-prosessert og vil bidra negativt til din helse.

Hva er problemet med ultraprosessert mat?

Denne typen mat kobles nå mot stadig flere helseproblemer. De som inntar mye ultraprosessert mat og drikke har høyere risiko spesielt for overvekt og fedme, men også for mange av de andre ikke-smittsomme sykdommer og tilstander som utgjør det meste av sykdomsbyrden i samfunnet vårt, slik som hjerte-og karsykdom, diabetes type 2, metabolsk syndrom, hypertensjon, kreft, funksjonelle tarmsykdommer og depresjon. Studier viser også at de som spiser mye slik mat ikke får i seg de næringsstoffene de trenger. Helt nylig har også resultater fra en stor befolkningsstudie i Frankrike vist at et høyt inntak av ultraprosessert mat øker risikoen både for irritabel tarmsyndrom og for kreft. Vi vil trolig se at ultraprosessert mat kobles mot flere helseproblemer i fremtiden, og vi vil også lære mer om hvorfor det er slik.

Hvis ultraprosessert mat er så ille, hvorfor blir den laget da?

Det er en vanlig feiloppfatning å tro at matindustrien først og fremst lager produkter som tar vare på helsen vår. Det finnes hederlige unntak, men på akkurat samme måte som andre store produsenter av varer, er matindustriens første prioritet å tjene mye penger. Matindustriens forretningsmodell går ut på å ta utgangspunkt i billige råvarer, og foredle dem til produkter som gir høy avkastning. Når vi snakker om prosessering av mat, mener vi det som gjøres av matindustrien. Den matlagingen som skjer i hjemmet er ikke et problem – den er faktisk selve løsningen. Lager du maten selv, bevarer du råvarenes kvalitet, næringsverdi og smak og unngår tomme kalorier.

Artikkelen ble først publisert på Bjørknes Høyskoles helsefaglige blogg, og er gjengitt med 

 

Kilde: https://bramat.no/kosthold/3502-hva-er-egentlig-ultraprosessert-mat

 
 
 
 

Anonymkode: a8cb1...24a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veganer, men spiser veldig sjeldent kjøtterstatning. Bruker linser i taco istedenfor kjøtt, og spiser ellers mye kikerter, bønner, frukt og grønt, havregryn, nøtter, ris, pasta etc. Grønne folk sine gryteretter og "burgere" er gode og basert på grønnsaker, spiser en del av det. Men er glad i plantemelk som jo er ultraprosessert, og kan spise sjokolade/proteinbar innimellom. Har også en svakhet for nudler, men spiser ikke det ofte... 

Anonymkode: cd292...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du har helt rett, og har bare møtt en god gammeldags kverulant. Det lønner seg å forstå hvordan man leser og tolker forskningsrapporter. 

Anonymkode: 47e1c...4fd

Takk! Det lønner seg nok, men hjelper tydeligvis svært lite i møtet med en internetkverulant.

Anonymkode: c7ddf...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøtt-basert (carnivore) og 0% av mitt kosthold er ultraprosessert. Spiser bare ren mat og drikker vann.

Anonymkode: 154a6...de5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre for mye. Jeg hater å lage mat, så jeg bruker posesauser, og noen posesupper. Ellers er det jo yoghurt, jeg kjøper brød, spiser syltetøy på brødskiva og liker Rett i koppen-supper på jobb. Spiser derimot lite pølse, hamburger osv., fordi jeg er ikke så glad i kjøtt. Men fiskepinner og fiskekaker osv. blir det litt av.

Som småbarnsmamma med 90 % omsorg for barnet, 100 % jobb og et hus å stelle + en hund, orker jeg rett og slett ikke å bruke de dyrebare fritimene mine på matlaging. 

Anonymkode: 67433...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 2019 var det minimalt. Nå under covid-19 og spesielt nå etter gjennåpningsstresset så har mesteparten av kostholdet vært ultraprossesert 😭. Når jeg kommer meg opp igjen går jeg tilbake til å sikte mot 10% tenker jeg. 0 er idealet, men for meg er det lite sannsynlig å få det til på en god stund. Alt blir bedre med ren mat for meg, og heldigvis er det også den maten jeg foretrekker smaksmessig. 

Anonymkode: 8e0e9...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her har ingen ide om hva begrepet ultraprosessert betyr.

 

Ost, smør, kjøttdeig, hermetiske tomater, ferdigkjøpte fiskekaker med normale ingredienser, peanøttsmør (som bare er laget av peanøtter pluss ev. salt), naturell yoghurt og spekeskinke er for eksempel ikke ultraprosessert. Alt dette er bare prosessert.

(Og når det gjelder f.eks. sukker og mel, som flere også nevner, så er ikke det mat som man spiser, men derimot ingredienser. De faller dermed litt utenfor her. Og ingredienser er OK, så lenge man bare bruker litt av det i maten.)

Ultraprosessert er en ny kategori, som betegner den delen av prosessert mat som er problematisk.

Det er når man bruker ekstreme industrielle prosesser på maten, eller lager matvarer som for det meste bare består av ingredienser, og dessuten i mange tilfeller også ulike tilsetningsstoffer og lignende (og altså ikke råvarer, som jo er det vi gjennom evolusjonen er tilpasset å spise), at man karakteriserer den som ultraprosessert.

Ysting (ost), kjerning (smør), kverning (kjøttdeig), hermetisering (tomater), fiskekakelaging (fiskekaker), osv. er ganske skånsomme prosesser som ikke ødelegger råvarene, og dermed blir resultatet heller ikke ultraprosessert mat.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
LadyGrey skrev (På 13.10.2021 den 15.45):

Pasta er ultraprossesert. Kjøttdeig er minimalt prossesert. 

Pasta er som regel prossert. Inneholder ofte kun to ingredienser. Durummel og vann. Glutenfri pasta derimot er ultraprossert, eks. Hvitt maismel (60%), gult maismel (29,5%), brunt rismel (10%), vann, emulgator: mono- og diglyserider av fettsyrer

Anonymkode: 8bf82...9fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 20.22):

Jeg så et sted at 60% av maten vi kjøper i Norge er ultraprossesert. 😲 Hadde ikke tenkt over det før, men det er jo unektelig mye svært bearbeidet mat i butikkene. 

Hvor stor del av kostholdet deres er ultraprossesert?

Tror dere det kan ha noe å si for vekt?

Selv lager jeg ganske mye fra bunnen, men spiser innimellom skyr (dessverre ikke naturell å få kjøpt i norske butikker), i blant pålegg (av typ salami-lignende) og som proteinkilde til middag. 

https://bramat.no/kosthold/3502-hva-er-egentlig-ultraprosessert-mat

Anonymkode: a8cb1...24a

Jeg lager det meste fra bunnen i hverdagen. Jeg bruker ingen pose-/ferdigprodukter.

Men det blir en ferdigpizza i ny og ne, jeg spiser iskrem, godteri. Spiser skinke, salami og pølser - skinke er gjerne ultraprosessert, men er salami og grove pølser det? Det er her snakk om høykvalitetsprodukter med mye kjøtt og minst mulig dilldall fra lokale småprodusenter. 

Syns at ferdigretter i butikken er veldig lett å styre unna, for de smaker rett og slett kjipt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del. Jeg har rett og slett ikke tid til å lage alle måltider fra bunn med full jobb, studier og fire barn. 

Anonymkode: 28ba3...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nok for mye ultraprossesert mat, men prøver å kutte på det.

Anonymkode: e65ed...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...