Lady Lovelylocks Skrevet 2. oktober 2005 #1 Skrevet 2. oktober 2005 Leste i Dagbladet igår. Det sto om 3 små barn. Han ene var fra Afrika. Det stod at alle afrikanske barn ble født hvite... Det har jeg aldri hørt om. Stemmer dette? Hvor lang tid tar det før de får mørk hud?
aline Skrevet 2. oktober 2005 #2 Skrevet 2. oktober 2005 jeg var i dåpen til en syv dager gammel gambisk baby, og han var like brun som moren sin. har også sett nyfødte, mørke babyer, så at afrikanske barn blir født hvite er ikke riktig.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #3 Skrevet 2. oktober 2005 Det er bare tull at alle afrikanske babyer blir født hvite.
Gjest Milah Skrevet 2. oktober 2005 #4 Skrevet 2. oktober 2005 Det er det dummeste jeg har hørt.. Har aldri sett en mørkhudet baby, som var født hvit!
liv Skrevet 2. oktober 2005 #5 Skrevet 2. oktober 2005 de blir brune iløpet av et par timer. Har noe med at pigmentene trenger lys for å bli brune og inne i magen er det ikke akkuratt mye lys
jolie Skrevet 2. oktober 2005 #6 Skrevet 2. oktober 2005 Det er det samme med babyers øyefarge; de trenger lys for utvikle pigmentene. Ergo blir alle bebiser født med blå øyne.
liv Skrevet 2. oktober 2005 #7 Skrevet 2. oktober 2005 Afrikanske fødes faktisk med grå/brune øyne da.
jolie Skrevet 2. oktober 2005 #8 Skrevet 2. oktober 2005 Ok, jeg modererer: derfor blir alle 'hvite' bebiser født med blå øyne
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #9 Skrevet 2. oktober 2005 Afrikanske fødes faktisk med grå/brune øyne da. ← Er du sikker på at de ikke er blå HELT i begynnelsen? Har nemlig også hørt at alle fødes med blå øyne... (Men vet ikke hva som er sant!)
Gjest StoreSky Skrevet 2. oktober 2005 #10 Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Jeg har sett nyfødte barn med brune øyne, men som regel har hvite babyer blå øyne, den endelige øyen fargen er ferdig ved ca 12 års alder (selv om man kan forandre øyen farge senere også) Og ja: brune babyer er brune når de plopper ut!! Hudfarge avgjøres av gener. Endret 2. oktober 2005 av StoreSky
liv Skrevet 2. oktober 2005 #11 Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Og ja: brune babyer er brune når de plopper ut!! Hudfarge avgjøres av gener. ← Har sett bilder fra da min far jobbet for Norsk Folkehjelp på et sykehus i Afrika og alle de helt nyfødte var veldig veldig lyse i huden. Han fortalte meg at det var fordi pigmentene trenger tid til å bli brune i lyset. Tar et par timer ca. Hvor mye pigmenter de har derimot er arvlig Endret 2. oktober 2005 av liv
aline Skrevet 2. oktober 2005 #12 Skrevet 2. oktober 2005 Har sett bilder fra da min far jobbet for Norsk Folkehjelp på et sykehus i Afrika og alle de helt nyfødte var veldig veldig lyse i huden. Han fortalte meg at det var fordi pigmentene trenger tid til å bli brune i lyset. Tar et par timer ca. Hvor mye pigmenter de har derimot er arvlig ← vil det si at ett afrikansk barn som blir født i mørketiden i tromsø, enten vil forbli hvit i huden til det kommer dagslys? eller blir pigmentene endret pga lampelys? (mener ikke å være frekk, det er ment som helt seriøst spørsmål. litt fordi jeg mener å ha sett nyfødte afrikanske barn som ikke er hvite, men det har vært på video og det kan jo ha gått noen timer som ikke har blitt filmet.)
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2005 #13 Skrevet 2. oktober 2005 Ok, jeg modererer: derfor blir alle 'hvite' bebiser født med blå øyne ← Min etnisk helnorske sønn ble født med mørke nøttebrune øyne. De har ikke forandret seg i det helle tatt og er like nøttebrunt mørke nå, når han er åtte år.
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #14 Skrevet 2. oktober 2005 Svarte babyer er svartrosa fra første sekund Men de blir ofte mørkere ja.
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #15 Skrevet 2. oktober 2005 Min etnisk helnorske sønn ble født med mørke nøttebrune øyne. De har ikke forandret seg i det helle tatt og er like nøttebrunt mørke nå, når han er åtte år. ← Nå tror jeg du husker feil. Det er umulig det der Det er ikke pigmenter i regnbuehinnen ved fødselen.
Dødspingvinen Skrevet 2. oktober 2005 #16 Skrevet 2. oktober 2005 Tror nok Tex godt husker hvilken farge sønnens øyne hadde ved fødsel.. Det skjer av og til at barn blir født med brune øyne. Bare snakk med en jordmor. Men det skjer ikke så ofte.
Lady Lovelylocks Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #17 Skrevet 2. oktober 2005 Men i avisen så man barnet rett etter fødsel, og gutten var helt "hvit". Er det noen afrikanere her som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2005 #18 Skrevet 2. oktober 2005 Min etnisk helnorske sønn ble født med mørke nøttebrune øyne. De har ikke forandret seg i det helle tatt og er like nøttebrunt mørke nå, når han er åtte år. ← Nå tror jeg du husker feil. Det er umulig det der Det er ikke pigmenter i regnbuehinnen ved fødselen. ← I all verden.... tror du ikke jeg husker hvordan ungen min så ut når han ble født??? Kan til og med fortelle deg at jeg og pappaen hadde lange og inngående diskusjoner rundt temaet, han mente nemlig at øynene kom til å bli blå, for det hadde han bestemt, og jeg sa at neida, de skal være like nøttebrune bestandig for det er de vakreste øynene jeg har sett...... Så der tar du grundig feil Tror nok Tex godt husker hvilken farge sønnens øyne hadde ved fødsel..
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #19 Skrevet 2. oktober 2005 Tror nok Tex godt husker hvilken farge sønnens øyne hadde ved fødsel.. Det skjer av og til at barn blir født med brune øyne. Bare snakk med en jordmor. Men det skjer ikke så ofte. ← Hehe..hva skal jeg si. Det er umulig. Ingen er født med melanin (som påvirker øyefarge). Jordmødre burde vite bedre.
aline Skrevet 2. oktober 2005 #20 Skrevet 2. oktober 2005 Nå tror jeg du husker feil. Det er umulig det der Det er ikke pigmenter i regnbuehinnen ved fødselen. ← dersom det ikke finnes pigmenter i regnbuehinnen ved fødselen, hvor kommer blåfargen fra da? dersom det ikke fantes pigmenter, slik det er med f.eks albinoer, så ville jo øynene vært røde, ikke blå? eller? (og igjen, jeg har virkelig ikke peil på gener og utvikling av pigmenter etc, så jeg spør kanskje dumt, men det er ihvertfall ærlige spørsmål.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå