Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2005 #21 Skrevet 2. oktober 2005 Hehe..hva skal jeg si. Det er umulig. Ingen er født med melanin (som påvirker øyefarge). Jordmødre burde vite bedre. ← Det er ikke sant. Min sønn er født med brune øyne. Alt er mulig. Noen unger blir født med tenner også, faktisk, enda mange påstår at det er umulig.
Dødspingvinen Skrevet 2. oktober 2005 #22 Skrevet 2. oktober 2005 Hehe..hva skal jeg si. Det er umulig. Ingen er født med melanin (som påvirker øyefarge). Jordmødre burde vite bedre. ← De FLESTE babyer, av hvite foreldre blir født med blå øyne. Det har gitt opphavet til myten om at noe annet var umulig. Men det finnes unntak. For omtrent to måneder siden fødte ei venninne av meg ei jente med brune øyne. Dersom pigmentene hadde avgjort alt, ville vi vært født med røde øyne, siden det er det som har minst pigmenter.
liv Skrevet 2. oktober 2005 #23 Skrevet 2. oktober 2005 vil det si at ett afrikansk barn som blir født i mørketiden i tromsø, enten vil forbli hvit i huden til det kommer dagslys? eller blir pigmentene endret pga lampelys? (mener ikke å være frekk, det er ment som helt seriøst spørsmål. litt fordi jeg mener å ha sett nyfødte afrikanske barn som ikke er hvite, men det har vært på video og det kan jo ha gått noen timer som ikke har blitt filmet.) ← Det aner jeg ikke, du får ta en telefon til fødeavd. på sykehuset der oppe å spørre
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #24 Skrevet 2. oktober 2005 dersom det ikke finnes pigmenter i regnbuehinnen ved fødselen, hvor kommer blåfargen fra da? dersom det ikke fantes pigmenter, slik det er med f.eks albinoer, så ville jo øynene vært røde, ikke blå? eller? (og igjen, jeg har virkelig ikke peil på gener og utvikling av pigmenter etc, så jeg spør kanskje dumt, men det er ihvertfall ærlige spørsmål.) ← Alle er født med bittelitt av pigmentet melanin, men det trenger lys for å bli andre farger. Blå er den fargen med minst melanin, brun er den fargen med mest. En nyfødt med brune øyne ville vært en medisinsk sensasjon... Men hey, mødre vet av og til bedre enn alle biologer og genetikere
aline Skrevet 2. oktober 2005 #25 Skrevet 2. oktober 2005 Alle er født med bittelitt av pigmentet melanin, men det trenger lys for å bli andre farger. Blå er den fargen med minst melanin, brun er den fargen med mest. En nyfødt med brune øyne ville vært en medisinsk sensasjon... Men hey, mødre vet av og til bedre enn alle biologer og genetikere ← hvis alle er født med litt pigmenter, kan det da ikke hende at noen blir født med litt mer en andre? eller er det en mengde som er konstant hos alle? og mødre ER jo der når barna blir født da, og bare i denne tråden er det faktisk to tilfeller hvor barn har blitt født med brune øyne ifølge mødrene til barna, mødre som var der og dyttet barnet ut og fikk det i armene etterpå. men hey, biologer og genetikere som stort sett aldri ER der når barna blir født, har vel uansett alltid rett.
Gjest veldig anonym nå Skrevet 2. oktober 2005 #26 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg har vært med på en fødsel, der mor var hvit, og far var afrikaner. Moren var singel, og hadde sex med en hvit mann og en afrikaner i løpet av to uker, og var derfor i tvil om hvem som var faren. Da babyen kom ut, var hudfargen som de fleste andre babyer: rosa/rød, men hudfargen forandret seg etter noen timer, og vi kunne se hvem som var faren. Huden ble gradvis mørkere, men som sagt, som helt nyfødt var det vansklig å se! Mulig at dette er annerledes når både mor og far er afrikaner, men i dette tilfellet var det altså ikke helt enkelt å se....
Gjest Gamle Alex Skrevet 2. oktober 2005 #27 Skrevet 2. oktober 2005 Her var det mange rare historier. Jeg har født et mørkhudet barn og de er brune når de kommer ut. Det dere kan mener med at de har blitt brunere" kan være at de har hatt gulsot, som også lyse barn for og derfor kan hudfargen forandres litt. Men tro meg , de kommer ut mørkhudete
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #28 Skrevet 2. oktober 2005 hvis alle er født med litt pigmenter, kan det da ikke hende at noen blir født med litt mer en andre? eller er det en mengde som er konstant hos alle? og mødre ER jo der når barna blir født da, og bare i denne tråden er det faktisk to tilfeller hvor barn har blitt født med brune øyne ifølge mødrene til barna, mødre som var der og dyttet barnet ut og fikk det i armene etterpå. men hey, biologer og genetikere som stort sett aldri ER der når barna blir født, har vel uansett alltid rett. ← Hvor mye melanin man er født med varierer litt, men ikke så veldig.. Det som derimot varierer veldig er hvor mye melanin man har anlegg for å utvikle (og som igjen er ansvarlig for forskjellige øyefarger). Melanin er forresten det som gjør at huden vår blir brun av (sol)lys også.
Gjest filosofia Skrevet 2. oktober 2005 #29 Skrevet 2. oktober 2005 Alle babyer blir født med blå øyne ja, men blå..? Jeg synes ikke mine hadde farge på øya i det hele tatt jeg, før de var mange mnd gamle. Hadde aldri tenkt på å kalle det "blå øyne" i alle fall...?! Så i den settingen kan jeg godt forstå at noen blir født med mørk brune, brune øyne er dominant sies det. Og genforskere eller hvem det var burde i hvertfall vite at det ikke finnes noe som helst 110% fastlagt når det kommer til gener! Hva med de som klona ei katte, og trudde den ville bli klin lik opphavet? Det blei den IKKE. Aldeles forskjellig ble den ja. Jeg har sett en afrikansk dame type mørk føde, og babyen hennes var like sjokomørk som mammaen. Men full av hvitt fett... kanskje derfor noen oppfattet det slik at ungen var hvit? *gruble* Og albinoer HAR røde øyne, de fleste kan ikke se på grunn av det! Kanskej afrikadamen fikk en albinobaby...? Hva man kan sitte å spekulere på...
Gjest Tabby Skrevet 2. oktober 2005 #30 Skrevet 2. oktober 2005 Min datter er født med veldig mørke brune øyne. Jordmødrene på barselavdelingen ville ikke høre på meg, men da de så etter selv så de jo det. Så ikke alle blir født med blå øyne. Og den kommentaren til Susanne om at "mødre vet bedre enn biologer..." Ja de biologene som evt var tilstede under min fødsel så ikke jeg noe til... Men øynene på datteren min så jeg på. Nyskjerrig som jeg var siden faren hennes var brunøyd, mens jeg har blå/grønne og lurte på om det stemte.
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2005 #31 Skrevet 2. oktober 2005 Alle er født med bittelitt av pigmentet melanin, men det trenger lys for å bli andre farger. Blå er den fargen med minst melanin, brun er den fargen med mest. En nyfødt med brune øyne ville vært en medisinsk sensasjon... Men hey, mødre vet av og til bedre enn alle biologer og genetikere ← Jeg har alltid sett på mine barn som små mirakler, men som en sensasjon...? Vel, den tanken er ny. Men at ungen hadde brune øyne kan jeg love deg. Det kan du bite deg i nesa på.
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #32 Skrevet 2. oktober 2005 Mener du også at alle fargede barn er født hvite ← Fargede barn er ikke født hvite, og de har nok melanin til å ha brune øyne fra fødselen av. Jeg mener ikke så mye i denne tråden, jeg bare skriver det vitenskapen forteller. Og øyefarge-genetikk er vel det området genitikere vet mest om.. Ingenting er sikkert før det er motbevist heter det, men hvite nyfødte med brune øyne mangler i litteraturen. Hvis noen er interessert, så burde et søk på PubMed eller google gi mange treff
Gjest filosofia Skrevet 2. oktober 2005 #33 Skrevet 2. oktober 2005 Meg bekjent er det mange fenomener som mangler beskrivelse i litteraturen. Det i seg selv er ikke noe bevis for at de ikke eksisterer. Selv ganske banale ting som alle vet faktisk.
Pasha Skrevet 2. oktober 2005 #34 Skrevet 2. oktober 2005 og man vet da selv best hvilken farge ungen din har på øynene sine.. ...nå er man sikkert sliten etter en fødsel.. men så sliten at man ikke ser og ikke minst husker hvilken farge ungen har på øynene.. det er jo litt rart da. så sønnen til tex kan godt ha hatt brune øyne den... selv om blå er mer vanlig. for hvorfor skulle noen juge om fargen på øynene?
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #35 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg kan være diplomatisk og si at det kanskje finnes nyfødte hvite barn med brune øyne, men at legevitenskapen systematisk har gått glipp av dette fenomenet og fortsatt mener det er umulig.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #36 Skrevet 2. oktober 2005 jeg har selv født en mørk datter med brune øyne. faren er halvt lys halvt mørk. datteren vår er mørkere enn sin far, og har vært mørk hele livet, og øynene mørke brune hele livet. det VET jeg.
monja Skrevet 2. oktober 2005 #37 Skrevet 2. oktober 2005 Svigermor må jo være en sikker sensasjon hun da. Født med brune øyne og tenner.
monja Skrevet 2. oktober 2005 #38 Skrevet 2. oktober 2005 Og hvilken baby er det jeg blander han sammen med da? For det er jo en baby med brune øyne i bildet her..... ← Regner med at denne babyen er behørlig festet til film sånn at det går an å se på bilder at det faktisk er brune øyne. Da er det vel ikke så enkelt å sammenblande? :klø:
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #39 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg synes det er veldig godt å vite at noen har full oversikt over hele "legevitenskapen" her i verden, jeg, siden den er såpass omfattende at til og med legene selv må gi tapt... ← Ingenting er sikkert her i verden, men ingen har til dags dato dokumentert noe om en nyfødt unge med brune øyne. (Må presisere at jeg snakker om hvite barn her). I alle lærebøker og alle artikler jeg finner, så står det at hvite nyfødte har blå (grå) øyne fordi ingen hvite nyfødte har nok melanin til å ha annen øyefarge. Jeg velger å tro at det ikke finnes brunøyde nyfødte til det motsatte er vitenskapelig bevist, men andre må selvsagt tro noe annet Og tex, jeg hentyder ikke at du har barneamnesi (som er å ikke huske noe særlig fra de 2-3 første årene fra ens eget liv)...
_Anki_ Skrevet 2. oktober 2005 #40 Skrevet 2. oktober 2005 Ved fødselen har de FLESTE nordiske barn litt ubestemmelig farge på øynene, nærmest blågrå. I løpet av første leveåret kommer pigmenteringen, og når de er rundt ett år har de fleste utviklet sin permanente øyenfarge....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå