Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #41 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg bare lurer, og mener ikke å provosere frem mer i debatten, jeg vet bare ikke så mye om dette: Hvor lang tid mener legevitenskapen at det tar før fargen kommer? Har nyfødte barn øynene åpne fra første sekund? (Må vel være lyst for dem...) Kan det være at de er født med blå, men innen de åpner øynene er de brune? (Som sagt, jeg vet ikke mye om dette. Jeg bare grubler!)
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #43 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg bare lurer, og mener ikke å provosere frem mer i debatten, jeg vet bare ikke så mye om dette: Hvor lang tid mener legevitenskapen at det tar før fargen kommer? Har nyfødte barn øynene åpne fra første sekund? (Må vel være lyst for dem...) Kan det være at de er født med blå, men innen de åpner øynene er de brune? (Som sagt, jeg vet ikke mye om dette. Jeg bare grubler!) ← Finner ingen artikler på PubMed som kan åpnes uten abonnement, men læreboken som brukes i 7. semester på medisinstudiet (John V. Forrester et al.: The Eye, basic sciences in practice) sier dette: Children who will have dark irises often change eye color by 2 months of age; children who will have light-colored irises usually change by 5 or 6 months of age. . Babyer med mye melanin skifter tidligere, babyer med lite melanin skifter senere. Men NÅ sier jeg meg ferdig her.. Fikk repetert en del om øyefysiologi da
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #44 Skrevet 2. oktober 2005 Finner ingen artikler på PubMed som kan åpnes uten abonnement, men læreboken som brukes i 7. semester på medisinstudiet (John V. Forrester et al.: The Eye, basic sciences in practice) sier dette: Children who will have dark irises often change eye color by 2 months of age; children who will have light-colored irises usually change by 5 or 6 months of age. . Babyer med mye melanin skifter tidligere, babyer med lite melanin skifter senere. Men NÅ sier jeg meg ferdig her.. Fikk repetert en del om øyefysiologi da ← Nei jeg synes faktisk ikke at du kan si deg ferdig. I og med at man må abonnere på den linken du la ut har du jo bare kommet med løse påstander om hva vitenskapen sier og ikke sier. Greit å henvise til vitenskapen, men da må du vel også kunne dokumentere når du er så skråsikker som i denne diskusjonen.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #45 Skrevet 2. oktober 2005 Nei jeg synes faktisk ikke at du kan si deg ferdig. I og med at man må abonnere på den linken du la ut har du jo bare kommet med løse påstander om hva vitenskapen sier og ikke sier. Greit å henvise til vitenskapen, men da må du vel også kunne dokumentere når du er så skråsikker som i denne diskusjonen. ← Hun må da få gi seg når hun vil. Er du interessert, så kan du sikkert google litt.
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2005 #46 Skrevet 2. oktober 2005 Nei jeg synes faktisk ikke at du kan si deg ferdig. I og med at man må abonnere på den linken du la ut har du jo bare kommet med løse påstander om hva vitenskapen sier og ikke sier. Greit å henvise til vitenskapen, men da må du vel også kunne dokumentere når du er så skråsikker som i denne diskusjonen. ← Boken jeg referer til kan lånes på biblioteket. Mange bibliotek har også tilgang til PubMed. Men, nå er det leggetid her
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2005 #47 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg bare lurer, og mener ikke å provosere frem mer i debatten, jeg vet bare ikke så mye om dette: Hvor lang tid mener legevitenskapen at det tar før fargen kommer? Har nyfødte barn øynene åpne fra første sekund? (Må vel være lyst for dem...) Kan det være at de er født med blå, men innen de åpner øynene er de brune? (Som sagt, jeg vet ikke mye om dette. Jeg bare grubler!) ← Min brunøyde sønn åpnet iallefall øynene sine den første dagen. Min blåøyde datter åpnet sine først dagen etter, men så ble hun født ganske sent på kvelden.
Klips Skrevet 3. oktober 2005 #48 Skrevet 3. oktober 2005 Da de første forskerne våget seg frempå med en teori om at arvestoffet var lagret i DNA, ble de regelrett ledd ut av de andre forskerne. DET var nemlig høl i hue. Det har eksistert et par tre situasjoner hvor vitenskapen ikke har visst alt... Hilsen Klips, biokjemiker.
Gjest Milah Skrevet 3. oktober 2005 #49 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg hadde brune øyne fra den dagen jeg ble født..
aline Skrevet 3. oktober 2005 #50 Skrevet 3. oktober 2005 Her var det mange rare historier. Jeg har født et mørkhudet barn og de er brune når de kommer ut. Det dere kan mener med at de har blitt brunere" kan være at de har hatt gulsot, som også lyse barn for og derfor kan hudfargen forandres litt. Men tro meg , de kommer ut mørkhudete ← takk, det var det jeg var ganske sikker på jeg også. nevnte det for mamma i går, hun er gift med en afrikaner som har fire afrikanske barn + at hun kjenner opptil flere afrikanske kvinner som har barn, hun lo godt når jeg spurte om de fødte hvite barn, for selv om hun ikke har vært med på fødselen, så har hun da sett masse bilder etc. men hun skulle spør i tillegg da, bare for sikkerhets skyld. nå har jeg igrunnen fått det jeg ønsket av "dokumentasjon", en mors viten om utseendet til sitt eget barn tror jeg faktisk tusen ganger mer på en reportasjer i dagbladet.
Gjest Gamle Alex Skrevet 3. oktober 2005 #51 Skrevet 3. oktober 2005 nå har jeg igrunnen fått det jeg ønsket av "dokumentasjon", en mors viten om utseendet til sitt eget barn tror jeg faktisk tusen ganger mer på en reportasjer i dagbladet. ← ikke sant
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #52 Skrevet 3. oktober 2005 Det er ikke alt som står i avisen som er sant nei.......
gaja Skrevet 3. oktober 2005 #53 Skrevet 3. oktober 2005 Det finnes svært mange folkegrupper i afrika, og det er mer genetisk variasjon der enn det er i resten av verden tilsammen. Jeg ser derfor ikke bort i fra at noen grupper kan føde hvite barn, mens andre er mørke når de kommer ut. Dessuten forandres hudfargen på svært kort tid! Det er snakk om timer her. Er vel ikke så veldig mange som henger over mor og barn og tar bilder i det tidsrommet? Når det gjelder mørketida, så er det vel ikke bare sollys som kan påvirke pigmentene; det er jo masse lys fra lysrør osv.
aline Skrevet 3. oktober 2005 #54 Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Det finnes svært mange folkegrupper i afrika, og det er mer genetisk variasjon der enn det er i resten av verden tilsammen. Jeg ser derfor ikke bort i fra at noen grupper kan føde hvite barn, mens andre er mørke når de kommer ut. Dessuten forandres hudfargen på svært kort tid! Det er snakk om timer her. Er vel ikke så veldig mange som henger over mor og barn og tar bilder i det tidsrommet? Når det gjelder mørketida, så er det vel ikke bare sollys som kan påvirke pigmentene; det er jo masse lys fra lysrør osv. ← ingen har vel påstått at alle afrikanske barn blir født mørkhudede, vi har bare konsatert at "sannheten afrikanske barn/alle barn blir født hvite" ikke stemmer. mor er vel sjelden helt alene de første timene etter en fødsel, det er vel gjerne andre der + at mors hukomelse bør telle. og ang lys fra lysrør, de påvirker ikke hudens pigmenter hos noen andre (jeg blir ikke brun av å sitte på kontoret selv om det er masse lys på kontoret f.eks.), så hva er det i lampelyset som påvirker pigmentene til nyfødte afrikanske barn? (det kan hende fødeavdelingene i områder som har mørketid har spesiallamper på fødeavdelingene når det fødes afrikanske barn selvsagt, men er dette sunt?) Endret 3. oktober 2005 av aline
Tusenfryd Skrevet 3. oktober 2005 #55 Skrevet 3. oktober 2005 Men hvordan forklarer dere bildet av denne lyserosa babyen da? Det var ikke bare hvitt fettlag, altså...
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #56 Skrevet 3. oktober 2005 fotoretusjering...? At alt ikke er som vi leser bestandig...?
Gjest Violetta Skrevet 3. oktober 2005 #57 Skrevet 3. oktober 2005 Men hvordan forklarer dere bildet av denne lyserosa babyen da? Det var ikke bare hvitt fettlag, altså... ← Kan jo hende, som foreslått før her, at enkelte afrikanske folkeslag føder lysere barn enn andre. Ellers har jeg da virkelig sett bilde av en afrikaner som var albino.
aline Skrevet 3. oktober 2005 #58 Skrevet 3. oktober 2005 Men hvordan forklarer dere bildet av denne lyserosa babyen da? Det var ikke bare hvitt fettlag, altså... ← det kan godt hende noen afrikanske barn er lysere ved fødselen en andre, det vil likevel ikke si at alle afrikanske barn, eller de fleste, blir født hvite. det er jo i utgangspunktet ganske stor forskjell på hudfargen hos afrikanere, både fra land til land og også innen samme familie, så at noen blir født lysere og andre mørkere bør vel være godt mulig begge deler.
Tusenfryd Skrevet 3. oktober 2005 #59 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg synes det ville være veldig merkelig at de viser et stort fargebilde av en afrikansk kvinne, og hun var veldig mørk, med en nyfødt rosa baby (jeg trodde den var såkalt hvit, da jeg så bildet) og en ledsagende tekst som sier at afrikanske babyer blir født hvite. Jeg tar ikke for gitt alt jeg leser, selvsagt gjør jeg ikke det, men dette var da veldig påfallende. Finner dessverre ikke artikkelen på nett.
aline Skrevet 3. oktober 2005 #60 Skrevet 3. oktober 2005 de skriver mye i avisen som ikke er hundre prosent rett, sånn er det bare. denne mørke kvinnen kan vel ha født en hvit baby, mens gamle alex (som hvit kvinne) har født en farget baby som var farget når den kom ut. har også forsøkt å finne artikkelen, for å se eksakt hva de påstår, men har ikke funnet den. var det en påstand at det var ett fakta at alle afrikanske kvinner føder hvite barn som blir brune i løpet av noen timer? synes det er fryktelig uproft av dem å skrive en slik artikkel, men så er vel ikke dagbladet proffest på fakta og sannheter heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå