Stavangebrud2012 Skrevet 11. juni 2023 #361 Del Skrevet 11. juni 2023 Men ett av barna til en av disse profilene er vel også litt overvektig, så det kan jo tyde på at man kan ha aldri så sunt kosthold i bunn, men hvis mengden man spiser er for stor blir man likevel overvektig.. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNedPåAlt Skrevet 1. august 2023 #362 Del Skrevet 1. august 2023 Fikk godt inntrykk av Maja(Ernæringsmamma) i podcasten til Wolfgang Wee. Fullstendig enig med henne. Her nevnes kritikken mot måten hun formidler ting på, og jeg må si meg litt enig med henne; nordlending som ikke går rundt grøten og pakker inn, og i tillegg prøver å ende verden kan virke litt kvasst. Samtidig mener jeg at om man får dårlig samvittighet og blir sint fordi noen mener barn ikke bør få i seg så mye sukker, bør gå i seg selv.. 17 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malindalin Skrevet 4. august 2023 #363 Del Skrevet 4. august 2023 Hun gjorde en god figur på nyhetene i går! Bra jobba 😃 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 14. august 2023 #364 Del Skrevet 14. august 2023 Noen som har fått med seg Kaveh og artikkelen han skrev? Jeg blir helt forvirret over hva jeg skal tenke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 14. august 2023 #365 Del Skrevet 14. august 2023 (endret) OppNedPåAlt skrev (På 1.8.2023 den 11.40): Fikk godt inntrykk av Maja(Ernæringsmamma) i podcasten til Wolfgang Wee. Fullstendig enig med henne. Her nevnes kritikken mot måten hun formidler ting på, og jeg må si meg litt enig med henne; nordlending som ikke går rundt grøten og pakker inn, og i tillegg prøver å ende verden kan virke litt kvasst. Samtidig mener jeg at om man får dårlig samvittighet og blir sint fordi noen mener barn ikke bør få i seg så mye sukker, bør gå i seg selv.. Jeg syns kommunikasjonen er mye bedre nå. Ut fra hva hun har lagt ut på story nå er jeg litt uenig med henne. Hvis hun vil fronte sitt syn så betyr det mye hvordan folk føler seg når hun gir råd. Og i alle fall om hun vil folk skal betale for hennes produkter! Det handler ikke om dårlig samvittighet fordi noen mener det de gjør, men hvordan det kommuniseres ut. Samtidig med reklame for eget produkt som koster penger. Du gjør feil- betal og gjør det riktig. kjøp min ferdig barnegrøt og ikke nestle sin. Jaha….. Endret 14. august 2023 av Klink 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 14. august 2023 #366 Del Skrevet 14. august 2023 Klink skrev (2 minutter siden): Noen som har fått med seg Kaveh og artikkelen han skrev? Jeg blir helt forvirret over hva jeg skal tenke. Hvorfor det? Jeg skjønner hvor innlegget hans kommer fra, det med at man ikke trenger å være "perfekt" hele tiden, slik man kan få inntrykk av fra sosiale media. Dette budskapet er vel noe de aller fleste kan støtte. Samtidig var det masse stråmannsargumentasjon her. Barns kosthold er viktig. Og nei, dette betyr ikke at det ikke er plass til en bolle eller en is her og der, slik han prøvde å framstille at noen mener. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 14. august 2023 #367 Del Skrevet 14. august 2023 (endret) Lafamiglia skrev (20 minutter siden): Hvorfor det? Jeg skjønner hvor innlegget hans kommer fra, det med at man ikke trenger å være "perfekt" hele tiden, slik man kan få inntrykk av fra sosiale media. Dette budskapet er vel noe de aller fleste kan støtte. Samtidig var det masse stråmannsargumentasjon her. Barns kosthold er viktig. Og nei, dette betyr ikke at det ikke er plass til en bolle eller en is her og der, slik han prøvde å framstille at noen mener. Fordi jeg er jo enig i at kostholdsråd fra helsemyndighetene burde holde istedet for ernæringsmamma sine som du også må betale for å få. søSamtidig er jeg enig i at ultraprossesert absolutt burde begrenses og at mest mulig rene råvarer så klart er best. Og at sukker ikke er helsekost, men det anbefales jo heller ikke mye sukker i de nasjonale kostrådene. Endret 14. august 2023 av Klink 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 14. august 2023 #368 Del Skrevet 14. august 2023 (endret) Klink skrev (2 timer siden): Noen som har fått med seg Kaveh og artikkelen han skrev? Jeg blir helt forvirret over hva jeg skal tenke. Synd han sier at FHI sine kostholdsråd er de beste. Når FHI tar hensyn til klimaet i rådene sine så er de på ville veier iforhold til helse. Det er synd at mange tror at ernæringsmamma og hennes medsøstre sier at vi aldri skal spise noe usunt og ultraprossesert. Det er ikke det de sier. De sier at vi skal gi barna mest mulig naturlig hjemmelaget mat, men det er lov å gi alt. Er ikke det bare flott da? Jeg synes ikke de er fanatiske i det hele tatt. På Wolfgang Wee var det bare helt ærlig og rett frem om konsekvensene av dårlig kosthold og hva vi kan gjøre for å få bedre helse. Endret 14. august 2023 av Blåttvann 4 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 15. august 2023 #369 Del Skrevet 15. august 2023 12 hours ago, Lafamiglia said: Hvorfor det? Jeg skjønner hvor innlegget hans kommer fra, det med at man ikke trenger å være "perfekt" hele tiden, slik man kan få inntrykk av fra sosiale media. Dette budskapet er vel noe de aller fleste kan støtte. Samtidig var det masse stråmannsargumentasjon her. Barns kosthold er viktig. Og nei, dette betyr ikke at det ikke er plass til en bolle eller en is her og der, slik han prøvde å framstille at noen mener. Jeg tror nok hans innlegg kommer fra hans erfaring med snakk med pasienter og foreldre om fortvilelse over hvor vanskelig kosthold har blitt. Jeg ser flere ernæringsfysiologer jeg kjenner har delt innlegget og "hyllet det", fordi de erfarer det samme når de snakker med familier som strever. Jeg tror ikke Ernæringsmamma og den gjengen der ser denne gruppen i det hele tatt, og derfor ikke forstår hvordan budskap og kommunikasjon for noen mennesker kan gjøre kosthold veldig overveldende og krevende. Ernæringsmamma og gjengen treffer jo typisk veldig ressurssterke folk, mens mange leger og mennesker ansatt i helsetjenesten treffer alle, og bruker særlig mye tid på familier som av ulike grunner ikke er så ressurssterke, eller som sliter med diverse (spiseforstyrrelser, tvangstanker osv). De treffer mennesker som går med skyhøye skuldre og som av ulike årsaker ikke greier helt å filtrere ut godt nok. Det er litt uheldig med influensere som når ut til så mange samtidig som de har erfaring med så få (en ganske ensartet gruppe). Det er jo akkurat samme med treningsinfluensere som babler om "no pain no gain" eller "work hard or go home" - budskapet kan treffe en del, og gjøre skade for noen andre som har helt andre forutsetning enn disse influensere har noe som helst kjennskap til å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 15. august 2023 #370 Del Skrevet 15. august 2023 En ting som er viktig å huske er at feks barebrabarnemat og Ida Gran Jansen har kommersielle bindinger til det de snakker om. De selger kurs, bøker etc samt lever av å reklamere for produkter. Da kan det fort bli litt dobbeltmoralsk, se bare på Ida som reklamerer så varmt for dansk smør når Dansk landbruk har en mye høyere bruk av antibiotika i landbruket sitt enn vi har i Norge. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bttb Skrevet 15. august 2023 #371 Del Skrevet 15. august 2023 Stavangebrud2012 skrev (På 2.6.2023 den 16.56): Ja, man kan selvsagt dukke ned i hundrevis av kokebøker, men da må man ha tid og energi til det. Her er målgruppa småbarnsforeldre som gjerne er slitne. Jeg personlig vil ha enkle løsninger. Det er her ernæringsmamma bommer synes jeg. Som ikke viser forståelse for dette, men snarere bruker skremselspropaganda og uthenging som retorikk…. Målet hennes er å gi konkret - tydelig info. At du (og andre) er for slitne til å forholde deg til det, ja da får du finne noen andre å følge? Alle kan ikke tilpasse informasjonen de legger ut til alle mulige målgrupper - og at det finnes noen som ønsker å gi konkret, tydelig (dvs ikke kommersiell/politisk/klima) informasjon om hvilket kosthold man bør følge om man ønsker en frisk kropp - det setter jeg veldig pris på!! 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 15. august 2023 #372 Del Skrevet 15. august 2023 bttb skrev (1 time siden): Målet hennes er å gi konkret - tydelig info. At du (og andre) er for slitne til å forholde deg til det, ja da får du finne noen andre å følge? Alle kan ikke tilpasse informasjonen de legger ut til alle mulige målgrupper - og at det finnes noen som ønsker å gi konkret, tydelig (dvs ikke kommersiell/politisk/klima) informasjon om hvilket kosthold man bør følge om man ønsker en frisk kropp - det setter jeg veldig pris på!! Joda. Men det blir litt som treningsinfluenserne som anbefaler alle til å trene, og som ikke evner å forstå at ikke alle har samme tid til å trene som dem, som styrer hverdagen sin veldig fritt. Det er et stort gap mellom det de formidler og forutsetningene de fleste småbarnsforeldrene har for å klare det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 15. august 2023 #373 Del Skrevet 15. august 2023 Stavangebrud2012 skrev (3 timer siden): Joda. Men det blir litt som treningsinfluenserne som anbefaler alle til å trene, og som ikke evner å forstå at ikke alle har samme tid til å trene som dem, som styrer hverdagen sin veldig fritt. Det er et stort gap mellom det de formidler og forutsetningene de fleste småbarnsforeldrene har for å klare det. Hva er det du mener småbarnsforeldre flest ikke har forutsetninger for å klare? Jeg lurer oppriktig, altså. Er det å si seg enig i at det serveres for mye søtt i barnehagen? Hvorfor er det i så fall vanskelig? Eller er det å sette grenser for familie og andre i omgivelsene i de tilfellene det er nødvendig? Eller å la være å kjøpe dårlige produkter som klemmeposer, baby"snacks" (!), "mellombarer", osv? Når det gjelder det siste, så er det noe som har kommet de senere årene, som et kynisk trekk fra matindustrien for å spille enda mer på småbarnforeldrenes usikkerhet. Samtlige foreldre før dette kom for få år siden, har klart seg uten. Hvorfor skulle dagens foreldre ikke også klare å holde seg unna, når foreldre for 10+ år siden klarte det helt fint? For meg ser det ut til at matvareindustrien har fått et skremmende godt grep om befolkningen. 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 15. august 2023 #374 Del Skrevet 15. august 2023 Lafamiglia skrev (12 minutter siden): Hva er det du mener småbarnsforeldre flest ikke har forutsetninger for å klare? Jeg lurer oppriktig, altså. Er det å si seg enig i at det serveres for mye søtt i barnehagen? Hvorfor er det i så fall vanskelig? Eller er det å sette grenser for familie og andre i omgivelsene i de tilfellene det er nødvendig? Eller å la være å kjøpe dårlige produkter som klemmeposer, baby"snacks" (!), "mellombarer", osv? Når det gjelder det siste, så er det noe som har kommet de senere årene, som et kynisk trekk fra matindustrien for å spille enda mer på småbarnforeldrenes usikkerhet. Samtlige foreldre før dette kom for få år siden, har klart seg uten. Hvorfor skulle dagens foreldre ikke også klare å holde seg unna, når foreldre for 10+ år siden klarte det helt fint? For meg ser det ut til at matvareindustrien har fått et skremmende godt grep om befolkningen. Ikke meg du siterer , men jeg er ikke enig i at det serveres for mye søtt i barnehagen fordi barnehagen har brunost eller prim som alternativ til pålegg eller serverer is to ganger i året. Jeg er ikke enig i at barnehagen skal ha forbud mot tubeost og leverpostei fordi det er ultraprosessert. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 15. august 2023 #375 Del Skrevet 15. august 2023 Klink skrev (11 minutter siden): Ikke meg du siterer , men jeg er ikke enig i at det serveres for mye søtt i barnehagen fordi barnehagen har brunost eller prim som alternativ til pålegg eller serverer is to ganger i året. Jeg er ikke enig i at barnehagen skal ha forbud mot tubeost og leverpostei fordi det er ultraprosessert. Nå svarte jeg ikke på hva folk eventuelt kunne være enige eller uenige i, men derimot på påstander om at det var vanskelig å etterleve det de aktuelle ernæringsfolkene prediker. Og sånn ellers, er det, etter det jeg har skjønt, ikke verken prim eller brunost disse går ut mot. De er heller ikke for forbud mot tubeost eller leverpostei. Det de sier, er at de ønsker at det skal serveres vanlig ost istf tubeost, og leverpostei som ikke er ultraprosessert istf ultraprosesserte varianter. Og altså ikke at de vil gå inn for forbud. Men enhver står jo selvfølgelig fritt til å være vrang og mistolke. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 15. august 2023 #376 Del Skrevet 15. august 2023 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Nå svarte jeg ikke på hva folk eventuelt kunne være enige eller uenige i, men derimot på påstander om at det var vanskelig å etterleve det de aktuelle ernæringsfolkene prediker. Og sånn ellers, er det, etter det jeg har skjønt, ikke verken prim eller brunost disse går ut mot. De er heller ikke for forbud mot tubeost eller leverpostei. Det de sier, er at de ønsker at det skal serveres vanlig ost istf tubeost, og leverpostei som ikke er ultraprosessert istf ultraprosesserte varianter. Og altså ikke at de vil gå inn for forbud. Men enhver står jo selvfølgelig fritt til å være vrang og mistolke. Hvilken leverpostei er ikke ultraprosseserte du får kjøpt på butikken? På Kiwi type butikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 15. august 2023 #377 Del Skrevet 15. august 2023 Klink skrev (1 minutt siden): Hvilken leverpostei er ikke ultraprosseserte du får kjøpt på butikken? På Kiwi type butikk? Dessverre ikke så veldig mange, men blant annet denne: https://www.tulip.no/produkter/leverpostei/dansk-grov-leverpostei/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 15. august 2023 #378 Del Skrevet 15. august 2023 Albbas skrev (9 timer siden): Jeg tror nok hans innlegg kommer fra hans erfaring med snakk med pasienter og foreldre om fortvilelse over hvor vanskelig kosthold har blitt. Jeg ser flere ernæringsfysiologer jeg kjenner har delt innlegget og "hyllet det", fordi de erfarer det samme når de snakker med familier som strever. Jeg tror ikke Ernæringsmamma og den gjengen der ser denne gruppen i det hele tatt, og derfor ikke forstår hvordan budskap og kommunikasjon for noen mennesker kan gjøre kosthold veldig overveldende og krevende. Ernæringsmamma og gjengen treffer jo typisk veldig ressurssterke folk, mens mange leger og mennesker ansatt i helsetjenesten treffer alle, og bruker særlig mye tid på familier som av ulike grunner ikke er så ressurssterke, eller som sliter med diverse (spiseforstyrrelser, tvangstanker osv). De treffer mennesker som går med skyhøye skuldre og som av ulike årsaker ikke greier helt å filtrere ut godt nok. Det er litt uheldig med influensere som når ut til så mange samtidig som de har erfaring med så få (en ganske ensartet gruppe). Det er jo akkurat samme med treningsinfluensere som babler om "no pain no gain" eller "work hard or go home" - budskapet kan treffe en del, og gjøre skade for noen andre som har helt andre forutsetning enn disse influensere har noe som helst kjennskap til å forstå. Godt innlegg med gode poenger. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 15. august 2023 #379 Del Skrevet 15. august 2023 Lafamiglia skrev (7 minutter siden): Dessverre ikke så veldig mange, men blant annet denne: https://www.tulip.no/produkter/leverpostei/dansk-grov-leverpostei/ Takk for tips 😊 men denne har ikke jeg sett i butikkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stavangebrud2012 Skrevet 15. august 2023 #380 Del Skrevet 15. august 2023 Lafamiglia skrev (42 minutter siden): Hva er det du mener småbarnsforeldre flest ikke har forutsetninger for å klare? Jeg lurer oppriktig, altså. Er det å si seg enig i at det serveres for mye søtt i barnehagen? Hvorfor er det i så fall vanskelig? Eller er det å sette grenser for familie og andre i omgivelsene i de tilfellene det er nødvendig? Eller å la være å kjøpe dårlige produkter som klemmeposer, baby"snacks" (!), "mellombarer", osv? Når det gjelder det siste, så er det noe som har kommet de senere årene, som et kynisk trekk fra matindustrien for å spille enda mer på småbarnforeldrenes usikkerhet. Samtlige foreldre før dette kom for få år siden, har klart seg uten. Hvorfor skulle dagens foreldre ikke også klare å holde seg unna, når foreldre for 10+ år siden klarte det helt fint? For meg ser det ut til at matvareindustrien har fått et skremmende godt grep om befolkningen. Å lage all mat fra bunnen og unngå alt ultraprosessert mat. De legger seg på en linje som nærmest er umulig å klare, og retorikken er så svart/hvitt. De gir mødre dårlig samvittighet I tillegg forstår jeg ikke all kritikk mot at barnehager serverer så mye usunt. De fleste barnehager er vel sukkerfrie i dag? Mine barn fikk sjelden is barnehagen, og på skolen får man ikke noe søtt ved bursdag. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå