Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Lafamiglia skrev (8 minutter siden):

Veldig mange rare svar i denne tråden.

Ernæringsmamma har mastergrad i samfunnsernæring, og for henne er den innsikten hun har fått gjennom denne fagbakgrunnen, noe hun synes er viktig å dele. Og så kan man selvfølgelig være uenig i det hun hevder, for eksempel i at det er viktig å spise mest mulig råvarer, eller i at unger får seg altfor mye sukker. Det går det helt fint å argumentere mot.

Innvendingene i denne tråden går imidlertid på helt andre ting. For eksempel på at folk får dårlig samvittighet. Eller at det er nesten umulig å lage mat fra bunnen når man befinner seg i tidsklemma, og at posesupper og lignende faktisk ble laget for å avhjelpe travle familier, og så videre, og at dette betyr at det hun sier er ugyldig.

Dette er merkelige reaksjoner. For det at det er mer lettvint å lage tomatsuppe fra Toro enn å lage den fra bunnen, kan jo umulig være et argument for at hjemmelaget er sunnere. 

Det er faktisk heller ikke hennes oppgave å vise folk hvordan man kan få til et mer råvarebasert kosthold (selv om hun faktisk gjør dette også). Men hun, og mange med henne (de blir dessuten stadig flere) mener at dette er såpass viktig at dette er noe som bør ha høy prioritering når man skal disponere den lille tiden man har. Mye kan dessuten gjøres gjennom planlegging, hvor man for eksempel bruker litt av søndagen til å lage opp flere måltider som man kan fryse, eller at man lager dobbel porsjon sånn at man har til to middager, eller for eksempel planlegge middagen for flere dager fremover, sånn at man slipper å stå i butikken etter jobb med grinete unger og måtte bestemme hva man skal ha til middag den dagen. For akkurat det er et mareritt, og dessuten nærmest selve oppskriften på å ta dårlige valg.

Om man prioriterer å spise mest mulig råvarebasert, og henger seg litt mindre opp i hvilke produkter som er ultraprosesserte, blir det dessuten litt enklere. Og for å få til råvarebaserte middager, er det ikke verre enn å se litt på Trines Matblogg, Jamie Olivers nettsted, og andre nettsider som har mange enkle oppskrifter. 

Her er forresten Jamie Olivers enkle og kjappe oppskrifter: https://www.jamieoliver.com/recipes/category/course/quick-fixes/

Du har misforstått hva som kritisereres. 

og til Tomatsuppa. En bruker hevdet at mye kunne lages på like kort tid som up. Så mener jeg at det er mye up som tar kortere tid og er mer krevende enn å lage Toro tomatsuppe eller gra dis. At det er sunnere - absolutt ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loboto skrev (3 minutter siden):

Kritikken handler hovedsakelig om retorikk. Hun fremstår ofte som overbærende og kritisk. En metode som ofte har motsatt effekt når en driver opplysning og ønsker å tilegne andre lærdom. Faktisk viser forskning at slik retorikk kan ha omvendt effekt og de som følger da vil ta motsatt valg. 

Rart ja, men slik er altså mennesket skrudd sammen. 

Ja, jeg ser at en del av kritikken handler om retorikk. Og det må hun dermed så definitivt ta til seg.

Likevel er det også en del her som ikke ønsker å ta til seg det hun sier. Og det er selvfølgelig også helt legitimt. Men da må de også argumentere mot utsagnene hennes, i stedet for å forsøke å ugyldiggjøre dem gjennom fullstendig irrelevante argumenter.

Det var bare det innlegget mitt handlet om :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 minutt siden):

Du har misforstått hva som kritisereres. 

og til Tomatsuppa. En bruker hevdet at mye kunne lages på like kort tid som up. Så mener jeg at det er mye up som tar kortere tid og er mer krevende enn å lage Toro tomatsuppe eller gra dis. At det er sunnere - absolutt ikke! 

Som tidligere skrevet, selvfølgelig helt enig i at Toro og Grandis er enklere enn å lage tomatsuppe og pizza fra bunnen.

Men noen gjør seg vrange og mener at det er nærmest umulig å lage hjemmelaget mat på hverdager og forsøker å ugyldiggjøre det Ernæringsmamma sier (for et forferdelig navn, forresten) med bakgrunn i dette. Og det er det jeg mener ikke henger på greip.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Som tidligere skrevet, selvfølgelig helt enig i at Toro og Grandis er enklere enn å lage tomatsuppe og pizza fra bunnen.

Men noen gjør seg vrange og mener at det er nærmest umulig å lage hjemmelaget mat på hverdager og forsøker å ugyldiggjøre det Ernæringsmamma sier (for et forferdelig navn, forresten) med bakgrunn i dette. Og det er det jeg mener ikke henger på greip.

Ok da er vi enige 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å følge ernæringsmamma! Fullstendig klar over at jeg ikke klarer meg uten ultraprosessert, men her og der plukker jeg opp tips til hva som er et bedre valg. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens story på instagram er veldig spesiell. Hun kritiserer en annen influenser og sykepleier (helsebrosjan) for å reklamere med at de alltid har brus tilgjengelig på jobb nå, takket være en kollega og at det skaper god stemning på jobb.
Vel, denne dama sitter jo i sitt eget hjem i rolige(!!) omgivelser som selvstendig næringsdrivende sammenlignet med helsepersonell som har hektiske 8-18 timers vakter, med kanskje minimale muligheter for å spise skikkelig mat. Jeg har en rolig kontorjobb og drikker ikke noe særlig brus selv, men skjønner jo at noen ganger er en pepsi max det eneste du klarer å få i deg når det er hektisk... 

Jeg er helt enig med den ene kommentaren over her. Hvis Marit Kolby og Ernæringsmamma hadde kommet med faktiske eksempler (og gjerne oppskrifter!), så hadde det vært vel verdt å følge dem.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rægs skrev (13 timer siden):

Dagens story på instagram er veldig spesiell. Hun kritiserer en annen influenser og sykepleier (helsebrosjan) for å reklamere med at de alltid har brus tilgjengelig på jobb nå, takket være en kollega og at det skaper god stemning på jobb.
Vel, denne dama sitter jo i sitt eget hjem i rolige(!!) omgivelser som selvstendig næringsdrivende sammenlignet med helsepersonell som har hektiske 8-18 timers vakter, med kanskje minimale muligheter for å spise skikkelig mat. Jeg har en rolig kontorjobb og drikker ikke noe særlig brus selv, men skjønner jo at noen ganger er en pepsi max det eneste du klarer å få i deg når det er hektisk... 

Jeg er helt enig med den ene kommentaren over her. Hvis Marit Kolby og Ernæringsmamma hadde kommet med faktiske eksempler (og gjerne oppskrifter!), så hadde det vært vel verdt å følge dem.

Mener å huske at Marit Kolby jobber med en kokebok/oppskriftsbok. 

Men det er jo 100 instakontoer som lager mat fra bunnen og med rene råvarer å følge, så det er jo ikke så vanskelig å finne i grunn. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (På 29.5.2023 den 14.00):

Jeg synes også hun kommuniserer på en veldig nedlatende måte. Den eneste grunnen til å ikke like henne (i følge henne) er om man ikke har akseptert eller skjønt sannheten enda 🙄

Som om alle kostholdseksperter og all forskning på kosthold sier det samme.

Jeg er strengt tatt enig i det meste hun sier, men har henne langt opp i halsen. 

Samme her. Jeg synes hun har en dårlig måte å kommunisere budskapet på. Liker Marit Kolby mye bedre (hørt henne en del på podcaster også), og de har jo i grunn det samme budskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rægs skrev (14 timer siden):

Hun driver ikke bare med gratisarbeid. Er man medlem får man også en hel haug av oppskrifter og tips/triks. At hun gidder gjøre så mye gratis i utgsngspunket forstår jeg ikke og da synes jeg det minste man kan gjøre som følger/interessert er å lese seg litt opp selv. Hun har plantet et frø - hva gjør du med det? Venter på at alle andre skal lempe info i fanget på deg eller oppsøker du selv? 

Marit Kolby holder på med kokebok. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malindalin skrev (8 minutter siden):

Hun driver ikke bare med gratisarbeid. Er man medlem får man også en hel haug av oppskrifter og tips/triks. At hun gidder gjøre så mye gratis i utgsngspunket forstår jeg ikke og da synes jeg det minste man kan gjøre som følger/interessert er å lese seg litt opp selv. Hun har plantet et frø - hva gjør du med det? Venter på at alle andre skal lempe info i fanget på deg eller oppsøker du selv? 

Nei ikke spis ditt og datt det inneholder et kreftfremkallende stoff (husker ikke helt navnet karegan eller noe ) kjøp abonnement og bli opplyst! Denne måten å reklamere for eget produkt på gjør meg mest irritert. 

Endret av Klink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 minutt siden):

Nei ikke spis ditt og datt det inneholder et kreftfremkallende stoff (husker ikke helt navnet karegan eller noe ) kjøp abonnement og bli opplyst! Denne måten å reklamere for eget produkt på gjør meg mest irritert. 

Hvordan mener du hun skal tjene penger hvis all informasjonen hun tilegner seg skal gies ut gratis? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malindalin skrev (3 timer siden):

Hvordan mener du hun skal tjene penger hvis all informasjonen hun tilegner seg skal gies ut gratis? 

Hun må gjerne tjene penger, men det der er skremsel på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malindalin skrev (4 timer siden):

Ja, man kan selvsagt dukke ned i hundrevis av kokebøker, men da må man ha tid og energi til det.

Her er målgruppa småbarnsforeldre som gjerne er slitne. Jeg personlig vil ha enkle løsninger. Det er her ernæringsmamma bommer synes jeg. Som ikke viser forståelse for dette, men snarere bruker skremselspropaganda og uthenging som retorikk…. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malindalin skrev (5 timer siden):

Enig.

Det begge de to stort sett har gjort, samtidig som de underbygger alt de skriver med forskning, er å opplyse om hva slags mat de mener er bra, og hva slags mat de mener ikke er bra. 

Man må være temmelig hjelpeløs og uselvstendig om man ikke klarer å anvende denne kunnskapen i eget liv, hvis det nå er det man ønsker.

Hovedbudskapet til begge er jo at man skal basere kostholdet sitt på råvarer. Og hvordan man lager måltider av råvarer, er jo noe man finner i nesten hvilken som helst matblogg, kokebok og matkonto på Insta.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk mener at de trenger å få oppskrifter fra Ernæringsmamma eller Marit Kolby for å få til det.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig på Ernæringsmamma og følger henne. Jeg er enig i enkeltes kommentarer her om at man savner en og annen oppskrift og forslag til «godkjente» matvarer. Jeg og mannen har små barn. Vi prioriterer lek og friluftsliv og ønsker å gjøre matlaging raskt, rimelig og enkelt. Det er vår prioritering. Jeg savner forslag til kjøpebrød eller kjøpe-rundstykker som anses å være godt egnet for hele familien. Jeg ønsker forslag til rimelige produkter til middagen. Ernæringsmamma gjør meg usikker når hun bare forteller hva vi skal spise mindre av og ikke kommer med forslag til alternativ. Hun har feks innlegg hvor hun forteller at Oatly Havremelk er ultraprosessert. Det er flere som spør etter alternativ. Det lurer jeg også. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Stavangebrud2012 skrev (1 time siden):

Ja, man kan selvsagt dukke ned i hundrevis av kokebøker, men da må man ha tid og energi til det.

Her er målgruppa småbarnsforeldre som gjerne er slitne. Jeg personlig vil ha enkle løsninger. Det er her ernæringsmamma bommer synes jeg. Som ikke viser forståelse for dette, men snarere bruker skremselspropaganda og uthenging som retorikk…. 

Sally-Go-Round skrev (36 minutter siden):

Jeg er nysgjerrig på Ernæringsmamma og følger henne. Jeg er enig i enkeltes kommentarer her om at man savner en og annen oppskrift og forslag til «godkjente» matvarer. Jeg og mannen har små barn. Vi prioriterer lek og friluftsliv og ønsker å gjøre matlaging raskt, rimelig og enkelt. Det er vår prioritering. Jeg savner forslag til kjøpebrød eller kjøpe-rundstykker som anses å være godt egnet for hele familien. Jeg ønsker forslag til rimelige produkter til middagen. Ernæringsmamma gjør meg usikker når hun bare forteller hva vi skal spise mindre av og ikke kommer med forslag til alternativ. Hun har feks innlegg hvor hun forteller at Oatly Havremelk er ultraprosessert. Det er flere som spør etter alternativ. Det lurer jeg også. 

Jeg skjønner ikke helt dette. Her har dere funnet noen som formidler kunnskap om ernæring og om hva man burde basere kostholdet sitt på. Budskapet deres er tydeligvis noe dere har tillit til, og som dere vil følge.

Da kommer det jo som et minimum at dere tar inn hva de sier, og tar kostholdvalg basert på dette. Dere kan jo ikke mene at hver gang noen formidler kunnskap om kosthold, så skal de også stå klare med et fullt opplegg med planer for hva dere skal spise, oppskrifter, osv.?

Både Ernæringsmamma og Marit Kolby  har budskapet "tenk selv hva som passer best for akkurat dere". Samtidig gir  kunnskapen de kommer med, et godt utgangspunkt for å ta disse valgene.

Essensen av det de sier, er at man skal kjøpe grønnsaker, fisk, meieriprodukter, egg, kjøtt, frø, nøtter, belgfrukter, osv., og lage mat av dette. Og slik er det jo folk har laget mat i hundrevis av år, så det er ikke akkurat rakettforskning hvordan det gjøres.

Og når det gjelder ferdigkjøpte produkter som brød, fiskekaker, leverpostei og lignende, kan man enten lage det selv - eller, hvis man kjøper det,  velge produkter som ligner mest mulig på hjemmelaget.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt dette. Her har dere funnet noen som formidler kunnskap om ernæring og om hva man burde basere kostholdet sitt på. Budskapet deres er tydeligvis noe dere har tillit til, og som dere vil følge.

Da kommer det jo som et minimum at dere tar inn hva de sier, og tar kostholdvalg basert på dette. Dere kan jo ikke mene at hver gang noen formidler kunnskap om kosthold, så skal de også stå klare med et fullt opplegg med planer for hva dere skal spise, oppskrifter, osv.?

Både Ernæringsmamma og Marit Kolby  har budskapet "tenk selv hva som passer best for akkurat dere". Samtidig gir  kunnskapen de kommer med, et godt utgangspunkt for å ta disse valgene.

Essensen av det de sier, er at man skal kjøpe grønnsaker, fisk, meieriprodukter, egg, kjøtt, frø, nøtter, belgfrukter, osv., og lage mat av dette. Og slik er det jo folk har laget mat i hundrevis av år, så det er ikke akkurat rakettforskning hvordan det gjøres.

Og når det gjelder ferdigkjøpte produkter som brød, fiskekaker, leverpostei og lignende, kan man enten lage det selv - eller, hvis man kjøper det,  velge produkter som ligner mest mulig på hjemmelaget.

Akkurat, alle vet at ren mat er sunnest. Men det klarer vi å finne ut selv uten en master i ernæring 🤣 Tid og energi spiller inn her mer enn selve forståelsen av hva som er sunt. 

I stedet for å komme med forslag til sunnere produkter velger ernæringsmamma å kritisere alt mulig usunt. Hva hjelper det? Det vet vi allerede. Retorikken er så feilslått 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 timer siden):

Hun må gjerne tjene penger, men det der er skremsel på en måte. 

Deg om det. Blir man skremt av det, har hun gjort noe riktig i alle fall. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (33 minutter siden):

Akkurat, alle vet at ren mat er sunnest. Men det klarer vi å finne ut selv uten en master i ernæring 🤣 Tid og energi spiller inn her mer enn selve forståelsen av hva som er sunt. 

I stedet for å komme med forslag til sunnere produkter velger ernæringsmamma å kritisere alt mulig usunt. Hva hjelper det? Det vet vi allerede. Retorikken er så feilslått 

Men så lenge 60% av det folk kjøper i matbutikken er ultraprossesert og til og med kostholdsrådene sier at det er ok å spise ultraprossesert (f.eks. Er en del nøkkelhullmerket mat ultraprossesert og margarin er anbefalt over smør) så er det ikke så enkelt for folk. Da er klare stemmer som snakker fornuftig bra. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...