Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #61 Skrevet 4. oktober 2005 Jo man kan fint ringe i en tvilssak så får barnevernet ta den vurderingen. De har utdanning og erfaringen som trengs! Det er bare et fåtall av sakene som kommer inn som ender opp med tiltak, og tiltakene er da ofte enkle som veiledning eller aktivitetstilbud. Og alt sånt er helt frivillig! ← Skulle ønske man hadde evne til å ikke være så bastant. Bare det er etter min mening grunn god nok til å se med argusøyne på de med barnevernfaglig utdanning. Men takk for at du viser for alle verden hvordan dere egentlig tenker!
Gjest Bellatrix Skrevet 4. oktober 2005 #62 Skrevet 4. oktober 2005 Til Fighter: Tror du virkelig at det inkompetente barnevernet klarer å finne ut av dette? ← De klarer i hvert fall ikke å finne ut av noe uten at noen sier i fra om at noe kanskje kan være galt.
Gjest Very Victoria Skrevet 4. oktober 2005 #63 Skrevet 4. oktober 2005 Maken til munnhuggeri og usaklige svar Hadde jeg jobbet i en butikk hvor en mor flere ganger i uken hadde kommet beruset midt på dagen med sin lille datter og kjøpt øl så hadde jeg funnet ut hvem hun var og kontaktet barnevernet. Det kalles sunn fornuft. Gud vet hvor mange barn som har gått til grunne fordi andre skulle "passe-sine-egne-saker".
Gjest barnevernsbarn Skrevet 4. oktober 2005 #64 Skrevet 4. oktober 2005 kassadamen bekjymrer seg ikke om barnet. men om Mor. barnet er "rent og pent" som hun skriver. jeg forstår ikke problemet her? kan ikke kassadamen prate med moren? hun er tydligvis opptatt av henne nok til å starte en tråd på KvinneGuiden! ← Det er da vel barnet hun bekymrer seg for, når hun vil melde fra til barnevernet. Hva skal barnevernet med moren om barnet har det bra? Og igjen: hva er viktigst, barnets velferd, eller mors rett til å være mor? Hvem skulle hjulpet meg, om ingen hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet? Jeg synes du krever vel mye av kassadamen; det kan godt hende hun har et eget liv, og begrensede muligheter til å hjelpe en alkoholisert mor. Mulig jeg er sær, men jeg er glad for at jeg fikk hjelp av barnevernet, og ikke på rimi
Gjest Miss.Chanel Skrevet 4. oktober 2005 #65 Skrevet 4. oktober 2005 jeg har ikke hatt noen problemer med BV. men mine foreldre fikk det med meg. mor hadde laukemi og BV synes det var grunn til å gripe inn. er dette forsvarlig? i en sånn trist situasjon det var fra før, jeg gikk i 8 klasse, også ventet at mamma skulle dø, kom barnevernet hjem titt og ofte og "plaget" oss. jeg hadde det fint hjemme. jegføler de ødela den siste tiden med min mor! derfor mener jeg dette. min mann mann hadde motsatt problem, han ble sparket, slått og måtte spise sitt eget spy! der var barnevernet innom en gang, men trist nok oppdaget ikke de at faren var en psykopat og pratet de trill rundt. min mann fikk Norges største erstatning/utbetalig i Norsk historie for voldt barndom og slapp barnevern i **** komune. ← jeg Quter meg selv. jeg har ikke hørt om en eneste positive sak... før det du nå skriver. men nå tusler jeg stille ut herfra igjen. og tar med meg meningene mine. så fortsetter dere å mene dine.
lille my Skrevet 4. oktober 2005 #66 Skrevet 4. oktober 2005 Jeg skal virkelig tenke meg om neste gang jeg kjøper øl i butikken... Jeg skal pynte meg skikkelig og sminke meg, slik at kassa dama ikke får lyst til å ringe barnevernet og rapportere om mistenkelige ølkjøp.. Her i huset er vi nemlig veldig glad i øl, og hvor mye vi kjøper kan variere litt kan bli så mye som 18 pils hvis vi er mange... Skal vi ha gjester en fredag eller lørdag, eller mannen har med en kollega hjem som skal overnatte på grunn av pendling, ja da hender det faktisk at vi kan finne på å kjøpe noen pils på en onsdag eller mandag også!! det verste er kanskje at barnet vårt også ser at vi tar to pils på kvelden midt i uken... Herregud, vi er virkelig i faresonen for bekymringsmelding her i huset.. Måtte Gud forby at denne kassa damen ser meg igjen.. Upyntet, fordi jeg har vært hjemme og vasket til besøket kommer.. ← trur du overdriv litt no. hadde sjøl et tilfelle der moren kom til disken og lurte på hvorr tonicen var, jeg spratt opp og for for å vise henne, for fulle folk er jo ikkje uvanlige i bergen by. det var når jeg kom fremm til tonicen og snudde meg for å se om damen hengte på jeg oppdaget at hun kom trillende på en liten pike. hun såg også godt stelt ut, men moren klarte nesten ikke å fote seg. da kleppet jeg tak i min sjef og fekk kontaktet barnevernet med det samme. mener at det var det rette i den situasjonen. allvorligtalt....... moren RAVET....... og hun må jo ha startet en plass hun også?????
Gjest Bellatrix Skrevet 4. oktober 2005 #67 Skrevet 4. oktober 2005 jeg Quter meg selv. jeg har ikke hørt om en eneste positive sak... før det du nå skriver. men nå tusler jeg stille ut herfra igjen. og tar med meg meningene mine. så fortsetter dere å mene dine. ← Jeg vet om flere positive barnevernshistorier. Det er synd du har en annen opplevelse, men det betyr ikke at alt med bv er ille.
Totalya Skrevet 4. oktober 2005 #68 Skrevet 4. oktober 2005 Det som kommer fram ang barnevernet i media er skrekkhistoriene, men det er tross alt flesteparten av barna som får hjelp, enten ved at familien veiledes eller at de er nødt til å finne nye hjem for de. Som Liv sier er det ikke alle sakene som meldes inn til barnevernet som fører til tiltak heller, men de blir sjekket. De som får hjelp av barnevernet hører vi ikke noe særlig om, men de er der! (I hopetall) Hvorfor kan ikke barnets beste få være det viktigste i slike saker? Barnevernet er ikke et tohodet skrekkvesen som sniker seg rundt og tar barna fordi mor bruker litt rødvin i sausen på søndagen. Men dersom de mottar en bekymringsmelding vil de sjekke saken. Og dersom det viser seg at mor jekker opp ei flaske øl med en gang de kommer hjem fra butikken, og blir sittende og drikke mens barnet må klare deg selv, fram til det er klart for litt oppshining og ny tur på butikken, ja da er det vel bedre at familien får hjelp?! Det kan faktisk være at dama på Rimi er den eneste som er istand til å melde fra i en slik sak, da det ofte er verre for de som står oppi situasjonen å se det klart. En kan ikke forvente at ei jente som sitter i kassa selv skal orde opp i en fremmed familie sine problemer, men hun kan hjelpe de på vei ved å sende en bekymringsmelding. Tror nok det ville vært verre for mor om ei fremmed jente begynte å tilby hjelp med et problem hun ikke vil at omverden skal se, enn om det var profesjonelle med taushetsplikt som tok kontakt. Og dersom det viser seg at dette faktisk ikke var noe, og barnet hadde det bra, ja så er det vel mer betryggende å vite at barnevernet vet at barnet har det bra, enn at du føler at ei fremmed jente snuser i dine saker. Uansett vil jo ikke mor ta dette i beste henseende til å begynne med. Dette ble forferdelig rotete, men jeg blir så fortvilet over holdningen om at vi skal holde kjeft når barn kanskje lider!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #69 Skrevet 5. oktober 2005 nå har jeg vert stille lenge, men dette MÅ jeg bare si meg ENIG i! barnevernet gir faen i Nåtid, de graver sikkert opp noe drit fra morens fjortistid å tar barner av den grunn. det er sånn de er. synes folk skal slutte å bry nesa si i andres saker, og passe på seg selv! man vet ALDRI hva man setter igang! kansje denne damen kjøper øl for noen andre? og drikker vørterøl selv? Lite trolig, men man VET aldri helt sikkert! jeg for min del drikker lettøl bare, men det er kansje falig det å nå? nei jeg synes dere voksne mennesker burde holde dere med å bry dere inni andres liv, dere hadde ikke likt å blitt snakket om selv, tenker dere etter, er det sikkert en feil eller to dere også har? ARGH!!!! og denne butikkdamen kan jo ha feil! hvorfor i alle dager er det HUN som vet dette ? ingen "rundt" kvinnen det handler om vet noen? SNODIG?! familie, helsesøster, mann, søsken? etc etc etc... huff, jeg liker ikke sånt som dette i det hele tatt! snoking! her skal også sies at vis jeg etter 100% grunn hadde sett eller hørt noen var slemme med et barn, hadde jeg selvsakt sakt ifra. men til et annet familiemedlem...ikke barnevenet. i tilfelle misforståelse og helvete. ← Tenk om alle hadde tenkt som deg, da hadde det vært enda flere som hadde endt opp som mannen din fordi ingen noengang gadd å bry seg.
Totalya Skrevet 5. oktober 2005 #70 Skrevet 5. oktober 2005 her skal også sies at vis jeg etter 100% grunn hadde sett eller hørt noen var slemme med et barn, hadde jeg selvsakt sakt ifra. men til et annet familiemedlem...ikke barnevenet. i tilfelle misforståelse og helvete. ← Det er ikke alltid at andre familiemedlemmer vil innse at noe er galt selv om de blir det fortalt. Barnevernet ser saken objektivt.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 5. oktober 2005 #71 Skrevet 5. oktober 2005 Det er en annen medarbeider som har bemerket det samme som meg,ja... Jeg har ingen intensjoner om å tilby min hjelp yil denne damen, jeg hadde ikke satt pris på det selv, og ja, jeg har faktisk mitt eget liv å ta meg av.... Og det er ikke lett når man sitter mitt oppi det selv, vi var alt for sene med å varsle bv den gang det gjaldt søsteren min og barna hennes(hun ble forresten fratatt barna, og barna har det veldig mye bedre nå, de ønsker ikke i det hele tatt å bo med moren)
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #72 Skrevet 5. oktober 2005 har villet tatt en tlf.og spurt bv jeg.bedre med en for mye enn en for lite
Heffalompen Skrevet 7. oktober 2005 #73 Skrevet 7. oktober 2005 Har lest tråden, og ble nysgjerrig på om du har kontaktet barnecernet og hva de sa? Vil også legge til at en i min nærmeste familie jobber i barnevernet, og hun mener at folk i altfor liten grad melder fra om mistenkelige forhold. Bedre å melde fra en gang for mye, så avgjør barnevernet om det er grunnlag for å blande seg. Og husk at barmevernet i dag ikke er ute etter å ta fra folk barna deres, eller være vanskelige. De ønsker kun barnets beste.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #74 Skrevet 8. oktober 2005 Enig med Heffalompen. Og jeg mener at trådstarter her fikk utrolig mye pepper pga et spørsmål! Ville bare vite meninger hos folk,og fikk høre at h*n dømmer ditt og dømmer datt
Totalya Skrevet 8. oktober 2005 #75 Skrevet 8. oktober 2005 Slik er det hver gang barnevernet er nevnt i innlegg, noen framstiller de som et ondt vesen som bare er ute etter å ødelegge og splitte familier. Det er så synd, for det er mange barn som trenger hjelp, og slike innlegg kan føre til at de ikke får det, da folk ikke tør å ta kontakt/melde. Forstår jo at ikke alle har fått det bedre etter at barnevernet kom inn i bilde, men dette er fåtallet. (Selv om det ikke virker sånn, da det jo er dette som kommer fram i media ol., barna som får hjelp hører vi lite om.)
Gjest tititt Skrevet 8. oktober 2005 #76 Skrevet 8. oktober 2005 Øl er en lovlig vare i Norge. berusede personer skal man ikke selge øl til. hvor mange menn handler øl på butikken hvor du jobber?, kan man anta at de fleste er fedre? hva gjør du med det? Ser sjuskede ut,men barnet ser ok ut. Hva om mor prioriterer å bruke penger på barnet og ikke seg selv? vet du, finn deg en annen jobb. et lite ups...på polet har de mange kunder. Noen av de er der hver uke. La oss anta at de er foreldre de fleste. Skal vinmonopolet bli kontakten til barnevernet?
Totalya Skrevet 8. oktober 2005 #77 Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Ingen av oss vet hvordan livet fortoner seg for denne familien, men dersom hun er bekymra for barnet, er det bedre å kontakte barnevernet en gang for mye enn en gang for lite. Det er de som vet hvordan slike saker skal handteres. Det kan jo være at situasjonen er mer tydelig enn det som kommer fram her òg da. Hun sa så vidt jeg husker at det lukta av mora. Dersom hun hadde vært synlig berusa hadde saken vært enklere, klart. Det at mor ser ustelt ut, mens barnet er velstelt, kan være at dersom det er som hun i butikken frykter, så kan mor være mer obs på hvordan barnet fremstår enn hvordan hun selv gjør. Enten fordi hun ikke evner å se seg selv, eller tror hun ser velstet ut. Eller hun ikke har energi til å stelle begge, og derfor bare steller barnet, da det er viktigere for henne enn hun selv. Dersom hun velger å kontakte barnevernet, og det viser seg at mor og barn har det bra, henlegger de saken, men om barnet ikke har det bra, vil de hjelpe familien på den måten som er best. Det er vel det viktigste her eller hva?!?!?! Jeg er ikke av typen som glorifiserer barnevernet, jeg vet at de av og til tar gale beslutninger, men herregud, hva skulle vi gjort uten dem? De fleste barna som barnevernet er i kontakt med får det bedre, det må vi ikke glemme! Endret 8. oktober 2005 av Totalya
koldbruna Skrevet 8. oktober 2005 #78 Skrevet 8. oktober 2005 Jeg mener at det eneste riktige er å ringe barnevernet. Fortelle at moren er full hver dag.Og at du er bekymret for barnet.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #79 Skrevet 8. oktober 2005 Jeg mener at det eneste riktige er å ringe barnevernet. Fortelle at moren er full hver dag.Og at du er bekymret for barnet. ← Full hver dag? Man får holde seg til fakta. Eller hva med å henvise til hva folk her inne har svart. De uttaler seg jo med stor sikkerhet, som alltid! Synes absolutt dette bør telle med i vurderingen hos bv, og det gjør det sikkert.
Totalya Skrevet 8. oktober 2005 #80 Skrevet 8. oktober 2005 Det sto ingenting i innlegget til trådstarter om at mor var full, men at det lukta alkohol. Hva mener du med at fokl her inne alltid uttaler seg med stor sikkerhet? De som er mest bastante er jo de som mener at hun ikke skal ta kontakt med barnevernet, enkelte mener jo at hun bør slutte i jobben sin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå