Gå til innhold

mor og barn i butikken

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Jeg jobber i butikk, og det er en mor med et lite barn innom butikken til stadighet, mor er alltid blid,og slik ser det ut til at ingen også er, moren er noe ustellt, mens ungen er alltid "ren og pen", problemet(?) er at moren ofte kjøper endel øl, og flere ganger har det stinket alkohol av henne når hun har vært der med ungen sin.... Jeg vet ikke om barnevernet er koblet inn fra før. Er dette noe vi kan melde fra om? bør melde fra om? Må i først omgang høre med sjefen ang. taushetsplikt og slikt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og slik ser det ut til at ingen også er?

hva mener du med det?

Skrevet
og slik ser det ut til at ingen også er?

hva mener du med det?

Hun mener sikkert "og slik ser det ut til at ungen også er"

Skrevet

Det er lov å ringe barnevernet på gennerelt grunnlag og si at du jobber i en butikk og har observert en mor som handler mye alkohol, at mor virker sliten og ustelt men at barnet somregel er fin i tøyet. Høre hva de sier, om det er noe de ønsker mer informasjon om.

Skrevet

Og angående taushetsplikt så er det ingen som har taushetsplikt når det gjelder å gi opplysninger til barnevernet, så det kan ikke din sjef gjemme seg bak. (Er utdannet barnevernspedagog)

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

jeg synes personlig at kassadamen i butikken skal passe på kassa og ikke andres barn!

også synes jeg barnevernet skal ta seg selv i nakken og jobbe mere seriøst, enn å ødelegge andres liv!

dvs, ta seg av saker som er reele og sanne, som de har 100% fakta i.

altfor mange barnevernspedagoger er så "hypp" på å snappe til seg, at utrolig mange barn og foreldeliv er endt i grus!

jeg har ikke noe til overs for barnevernet her i Norge.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet
Det er lov å ringe barnevernet på gennerelt grunnlag og si at du jobber i en butikk og har observert en mor som handler mye alkohol, at mor virker sliten og ustelt men at barnet somregel er fin i tøyet. Høre hva de sier, om det er noe de ønsker mer informasjon om.

du mener at viss en Rimiansatt ser en "sjuskete sliten" mor , med et velstelt barn, som kjøper 2 øl, skal raporteres?

ikke rart dere i barnevernet BOMMER i mange saker og sender foreldreskjebner til grunne!

---her tenker vi kun en gang! så til akjson! ---det er barnevernet!

Skrevet (endret)

Jeg syns du skal kontakte din lokale barneverntjeneste og drøfte saken anonymt med dem. Da vil du få råd om hvordan du kan gå frem. Du har ikke taushetsplikt i forhold til slike bekymringer, mener jeg. Alle offentlige etater har opplysningsplikt når det er snakk om alvorlige bekymringer vedr. barn. Butikkansatte har ikke det, men moralsk sett har de det.

Og bare så det er sagt. Ingen barneverntjeneste ville fjerne barnets fra mor ene og alene av en slik melding. Men den vil kunne gi åpning for å foreta undersøkelser omkring barnets omsorgssituasjon, og innhente opplysninger som barneverntjenesten mener er nødvendig for å beslyse den situasjonen godt. Så vil nødvendige tiltak foreslås for mor/far.

Endret av Tiit
Gjest Violetta
Skrevet
jeg synes personlig at kassadamen i butikken skal passe på kassa og ikke andres barn!

også synes jeg barnevernet skal ta seg selv i nakken og jobbe mere seriøst, enn å ødelegge andres liv!

altfor mange barnevernspedagoger er så "hypp" på å snappe til seg, at utrolig mange barn og foreldeliv er endt i grus!

Nei det er tydelig. Men hvordan mener du at barnevernet skal finne fakta i en sak om ingen sier fra når noe er galt? Skal de gå på dørene til folk og undersøke vilkårlig?

Gjest Gamle Alex
Skrevet
du mener at viss en Rimiansatt ser en "sjuskete sliten" mor , med et velstelt barn, som kjøper 2 øl, skal raporteres?

ikke rart dere i barnevernet BOMMER i mange saker og sender foreldreskjebner til grunne!

---her tenker vi kun en gang! så til akjson! ---det er barnevernet!

MEN hva hvis mor faktisk kjøper mange øl hver gang og lukter titt og ofte alkhol?

Hva ska em viss rimiansatt gjøre da?

Skrevet

Enig med Alex. Kanskje hun i kassa på rimi er den eneste som mistenker at moren drikker - i så fall er jeg glad for at hun engasjerer seg.

Skrevet

Helt enig...Det var jo ikke snakk om to øl heller, men mye øl flere ganger i uka. Det er ikke normalt i mine øyne.

Unger skal IKKE se foreldrene sine beruset under noen omstendigheter, i ung alder.

Skrevet

Synes du skal si fra til Barneverntjenesten. Det er altfor mange eksempler der vi voksne ikke "tør" si fra om situasjoner der det er barna det går ut over. Da kan Barneverntjenesten bestemme seg for om de vil ta denne bekymringen på alvor eller ikke.

Dersom damen lukter alkohol til stadighet når hun kommer i butikken din, så vil det iallefall være nærliggende og tro at hun har inntatt noe, enten dagen før eller samme dag. Og da mener jeg at vi voksne har et ansvar med å verne om barnet hennes slik at det slipper å oppleve alkoholens bakside.

Og bare for å være tydelig her, så er det ikke noe automatikk i at Barnvernet "tar barna" fra foreldrene. Velger heller å si det på den måten at Barnevernet hjelper foreldrene med å gi dem en mulighet med å få orden på livet igjen, slik at de skal kunne bli ansvarlige omsorgspersoner til sine kjære barn.

Så dersom du sier fra til Barneverntjenesten så har iallefall du gjort det som du kan bidra med :)

Skrevet

Hva med BARNESKJEBNENE vi sender til grunne når vi unnlater å rapportere?

Skrevet

- Samme innstilling har en slektning av meg - som har hatt trøbbel med barnevernet flere ganger, og som på nød og neppe, og med uvurderlig hjelp fra sin nærmeste familie, ennå har barnet boende hos seg. :roll:

(Jada, jeg vet jeg var slem nå, men en slik innstilling provoserer meg no så jæv...)! :frustrert:

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Tusen takk for mange svar, jeg tror jag vil ta en anonym telefon til barnevernet her, dem har jeg bare gode erfaringer med personlig.

"problemet" er at hunalltid er god mot ungen sin, det eneste som bekymrer meg er som sagt alkoholkjøpene og lukten

Skrevet

Jeg er selv skeptisk til mange av de avgjørelser, - eller mangel på avgjørelser, som barnetvernet har. Men de er fortsatt det beste alternativet vi har, og vi kan ikke unngå å gi beskjed når vi ser noe som vi tror er til skade for barna.

Om vi hadde vært sikre til enhver tid hadde det ikke vært noe for barnevernet å undersøke. Det er en slik undersøkelse som forhåpentligvis blir resultatet i første omgang.

Jeg tror Iza`bella velger riktig løsning ved å gi beskjed, men samtidig informere om at denne moren faktisk ser ut til å være omsorgsfull på tross av mulige alkoholproblemer. Antagelig blir ikke saken engang undersøkt, men den vil i det minste gi Iza`bella ro mht at hun faktisk har gjort noe ved å informere de riktige organer. Om hun om noen år skulle se det samme barnet skeie helt ut vil hun i det minste ha god samvittighet for at hun gjorde det som kan forventes av en utenforstående voksen, og sansynligvis mer en det enkelte andre voksne gjør.

Gjest Violetta
Skrevet

En mor kan da utmerket godt være omsorgsfull når hun er utendørs og klar, men sove utslått og ignorere barnet fordi hun er full ellers. Synes det er klokt å ta en telefon.

Gjest Jeg skal virkelig tenke meg om..
Skrevet

Jeg skal virkelig tenke meg om neste gang jeg kjøper øl i butikken... Jeg skal pynte meg skikkelig og sminke meg, slik at kassa dama ikke får lyst til å ringe barnevernet og rapportere om mistenkelige ølkjøp.. Her i huset er vi nemlig veldig glad i øl, og hvor mye vi kjøper kan variere litt kan bli så mye som 18 pils hvis vi er mange...

Skal vi ha gjester en fredag eller lørdag, eller mannen har med en kollega hjem som skal overnatte på grunn av pendling, ja da hender det faktisk at vi kan finne på å kjøpe noen pils på en onsdag eller mandag også!! det verste er kanskje at barnet vårt også ser at vi tar to pils på kvelden midt i uken... Herregud, vi er virkelig i faresonen for bekymringsmelding her i huset..

Måtte Gud forby at denne kassa damen ser meg igjen.. Upyntet, fordi jeg har vært hjemme og vasket til besøket kommer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...